|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 17:24 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Het punt is dat ik pas op de hoogte werd gebracht van bovenstaande toen we de voorstelling gingen bezoeken. Dus de tickets retour zenden lijkt me niet relevant.
Waar staat CC voor?
|
creditcard
Quote: |
Verder lijkt het mij vreemd dat 1 partij grote hoeveelheden tickets mag opkopen en ze vervolgens uit commercieel oogpunt voor een woekerprijs mag doorverkopen.
|
Marktwerking heet dat. Als je vindt dat dat niet mag, kun je beter naar N-Korea verhuizen Pas wanneer er sprake is van een monopolist gaat dit niet meer onverkort op. |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 17:31 Onderwerp: |
|
|
Ik was nog vergeten te vermelden dat op de afrekening staat dat er categorie 1 kaarten gekocht zouden zijn. Bij aankomst in het circus bleken de kaarten van categorie 2 te zijn.
In hun AV staat dat de rangaanduiding kan verschillen van wat er op de officiële site van het evenement staat, maar er staat vervolgens bij het specifieke product in dit geval niet of er sprake is van een afwijkende rangaanduiding, en tevens wordt dezelfde bewoording gebruikt als op de officiëele site van het evenement staat aangegeven. Misleiding?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 19:37 Onderwerp: |
|
|
Er is hier sowieso sprake van koop op afstand. Het lijkt er in beginsel ook op dat je daardoor de ontbindingsbevoegdheid kunt gebruiken van 7 dagen na ontvangst. Het lijkt me alleen wel dat je hier alleen gebruik van kunt maken als de kaarten ruim vantevoren waren besteld. Ik snap niet helemaal uit je verhaal of je nou al geweest bent naar die voorstelling of niet? Wat ik bedoel is, stel je bestelt 1 week voor de voorstelling kaarten en je besluit bijv. 1 dag vantevoren dat je de kaarten niet meer wilt en de koop wilt ontbinden. In dat geval zal ik twijfelen of je wel kunt ontbinden aangezien de shop de kaarten bijna onmogelijk nog kan verkopen door de korte tijd en wellicht wel mensen nee heeft verkocht. Dan lijkt het me dat je onder de uitzonderingen van de bevoegdheid valt en niet kunt ontbinden.
Heel verhaal, maar ik ga er even vanuit dat dit niet aan de hand is. Dan kun je de kaarten dus gewoon terugsturen, als je nog binnen die termijn van 7 dagen na ontvangst zit (en als je dus niet al geweest bent). Dat zij zeggen dat het niet kan omdat het geld al van de cc is afgeschreven is natuurlijk de grootste onzin. Ze kunnen het geld gewoon weer terugboeken lijkt me...!!
Wat betreft de prijs, ik ben het met de rest eens dat dat gewoon pech is. Iedere verkoper heeft het recht zijn eigen prijzen samen te stellen, dat dat ver boven de normale prijs is maakt niet uit, normaal gesproken zullen de consumenten dan namelijk wel weg blijven en als dit niet het geval is hebben ze er zelf voor gekozen om de koop te sluiten onder deze voorwaarden en dus deze prijs. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 19:59 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens dient in dit verband de prijs niet na het sluiten van de overeenkomst worden verhoogd. Blijkt uit de bevestiging van de koop, dat er plots allerlei toeslagen worden toegepast, dan is dat te laat, tenzij dat proces deel uitmaakt van de overeenkomst, hetgeen niet het geval is.
Je zou kunnen stellen dat door wel naar de voorstelling te gaan, de schade beperkt is gebleven. Had men immers de kaartjes een dag tevoren terug gestuurd dan is verkoop daarvan veelal erg ongemakkelijk. Daartegenover staan echter tal van verweren.
NB en daar komt men terecht bij de vraag of e.e.a. wel de moeite waard is om voor na de rechter te gaan.
Stevenk
Quote: | Marktwerking heet dat. Als je vindt dat dat niet mag, kun je beter naar N-Korea verhuizen Pas wanneer er sprake is van een monopolist gaat dit niet meer onverkort op. |
Hier twijfel ik. Ik meen bijvoorbeeld dat men veelal per persoon maar een stuk of 5 kaartjes kan halen bij het postkantoor. Een pakje Marlboro kost overal even veel. Contractueel zijn er mogelijkheden. Voorts kunnen er bijvoorbeeld reglementen van toepassing zijn. Het lijkt me niet verkeerd om dat te onderzoeken. |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 21:48 Onderwerp: |
|
|
Ik hoorde op de dag van de voorstelling van het voorval. De kaartjes zijn dus gebruikt.
Ruim voor de datum van de voorstelling werden de kaarten besteld en betaald. De koper was echter in de veronderstelling dat annuleren niet meer mogelijk was, aangezien dat specifiek in de bevestigingsmail en in de AV vermeld staat.
Stel hij was op de hoogte van de wettelijke termijn van 7 dagen waarbinnen de in dit geval gesloten koop op afstand ontbonden kon worden, dan had hij zeker van die mogelijkheid gebruik gemaakt.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 22:13 Onderwerp: |
|
|
Ik ben er niet van overtuigd dat koop op afstand hier van toepassing is. Zie art 7:46i lid 3, "niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode".
Als je het kopen van een kaartje niet als een overeenkomst tot dienstverlening maar als overeenkomst tot koop van een zaak (nl. het kaartje) wilt beschouwen (m.i. slechts denkbaar als het kaartje vrij overdraagbaar is, maar gezien de hele situatie is dat ook zo), dan is het toch wel een zaak die snel kan bederven of verouderen (art 46d lid 3 sub b onder 4).
Wat betreft het massaal opkopen van kaartjes om ze op de "zwarte" markt voor idiote bedragen weer te verkopen, zoals ik het heb begrepen acht de rechter dit niet onrechtmatig. En als dat wel zo is, dan is het vermoedelijk slechts onrechtmatig (of wellicht wanprestatie) jegens de organisator, en niet jegens de consument die het kaartje voor te veel geld koopt.
Persoonlijk zou ik een groot voorstander zijn van een methode die effectief voorkomt dat, bijvoorbeeld, "normale" mensen 1500 euro moeten betalen om in het bezit te komen van een 100 euro kostend WK-kaartje. Je kunt zeggen dat iedereen gelijke kansen heeft om hier geld aan te verdienen en dat het de vrije markt is, maar vrije markt lijkt me hier ongewenst. Anders zou de WK-organisatie toch zelf wel 1000 euro per kaartje gaan vragen? De WK-organisatie en popartiesten willen "echte" fans de mogelijkheid bieden om wedstrijden of concerten bij te wonen, dan moet er voor hen m.i. ook een effectieve mogelijkheid gecreëerd worden om dit te bereiken. (Overigens valt er op het "80% gaat naar de sponsors"-gedrag van de WK-organisatie wel wat aan te merken.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 23:36 Onderwerp: |
|
|
Ook zou men kunnen aanvoeren dat hetgeen is betaald buiten het overeengekomen bedrag, als onverschuldigd kan worden teruggevorderd.
@Bona Fides, Youp vond het destijds ook maar niks:
Quote: | Van 't Hek gelastte in oktober zijn geplande optredens in de schouwburg in Amsterdam af omdat organisatiebureaus het grootste deel van de kaarten hadden bemachtigd en deze aanboden als onderdeel van dure arrangementen. De drie voorstellingen werden verplaatst naar het Nieuwe De la Mar. Toen daar hetzelfde dreigde, besloot hij de kaartjes te verloten. Geïnteresseerden konden een briefkaart naar de VARA sturen. Maandag sloot de termijn. (ANP / Wanadoo) |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 1:08 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Ook zou men kunnen aanvoeren dat hetgeen is betaald buiten het overeengekomen bedrag, als onverschuldigd kan worden teruggevorderd. |
Maar voor zover ik het verhaal begrijp is slechts betaald wat overeengekomen is.
Ik kan me de frustratie van Youp wel voorstellen. Die bureaus liften mee op zijn populariteit. Youp heeft goede redenen om met de toegangsprijs voor zijn voorstellingen onder de "marktprijs" te blijven. Het is voor hem van groter belang dat hij zijn populariteit in stand houdt en zich ervan verzekerd dat alle zalen vol zitten, dan dat hij het maximale uit 1 voorstelling haalt. Door een groter en gevarieerder publiek te bereiken dan hem zou lukken wanneer hij zelf slechts dure arrangementen verkocht, worden zijn boeken en andere producten bijvoorbeeld veel beter verkocht (uiteindelijk is ook Youp dus puur marktgericht bezig). De bureaus doorkruisen de strategie achter zijn prijsstelling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 1:33 Onderwerp: |
|
|
Gwenny schreef: | Ik was nog vergeten te vermelden dat op de afrekening staat dat er categorie 1 kaarten gekocht zouden zijn. Bij aankomst in het circus bleken de kaarten van categorie 2 te zijn. |
Een soortgelijke ervaring vond ik hier.
Quote: | In hun AV staat dat de rangaanduiding kan verschillen van wat er op de officiële site van het evenement staat, maar er staat vervolgens bij het specifieke product in dit geval niet of er sprake is van een afwijkende rangaanduiding, en tevens wordt dezelfde bewoording gebruikt als op de officiëele site van het evenement staat aangegeven. Misleiding? |
Ja, hier gaan ze m.i. echt te ver. Dit is gewoon misleiding, wat er in de AV ook moge staan. Er is geen goede reden te bedenken om een eigen afwijkend "Category" systeem in te voeren, behalve dan om je klanten te misleiden. Bovendien wordt blijkbaar op geen enkele manier kenbaar gemaakt wat de aangegeven categorie dan wel zou inhouden.
Van mij mag je aangifte doen van oplichting, art 325 Sr. Daarnaast zou je in ieder geval voor een deel het geld kunnen terugvorderen op basis van een tekortkoming in de nakoming: de gekochte tickets zaten in een duurdere categorie dan de geleverde tickets. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 1:36 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar voor zover ik het verhaal begrijp is slechts betaald wat overeengekomen is. |
Toen hij het eindbedrag van de kaarten zag wilde hij de koop ontbinden. Dit kon volgens onlineticketshop niet meer omdat de order al was verzonden en het bedrag al van de creditcard was afgeschreven. Ik denk dat hier een kinkje in de kabel zit. (+ enige toelichting via msn)
Quote: | Ik kan me de frustratie van Youp wel voorstellen. Die bureaus liften mee op zijn populariteit. Youp heeft goede redenen om met de toegangsprijs voor zijn voorstellingen onder de "marktprijs" te blijven. Het is voor hem van groter belang dat hij zijn populariteit in stand houdt en zich ervan verzekerd dat alle zalen vol zitten, dan dat hij het maximale uit 1 voorstelling haalt. Door een groter en gevarieerder publiek te bereiken dan hem zou lukken wanneer hij zelf slechts dure arrangementen verkocht, worden zijn boeken en andere producten bijvoorbeeld veel beter verkocht (uiteindelijk is ook Youp dus puur marktgericht bezig). De bureaus doorkruisen de strategie achter zijn prijsstelling. |
Helemaal mee eens |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 2:10 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Quote: | Maar voor zover ik het verhaal begrijp is slechts betaald wat overeengekomen is. |
Toen hij het eindbedrag van de kaarten zag wilde hij de koop ontbinden. Dit kon volgens onlineticketshop niet meer omdat de order al was verzonden en het bedrag al van de creditcard was afgeschreven. Ik denk dat hier een kinkje in de kabel zit. (+ enige toelichting via msn) |
Ik las dit inderdaad te laat.
Maar klopt dit ook echt? Ik heb het zelf even geprobeerd op die site. Klik op ticket, klik op koop, klik op order plaatsen. De ticketprijs wordt prompt verhoogd met 12 euro verzendkosten (12 euro voor verzenden van een kaartje via TPG Post??). De prijs blijft zo tot en met het moment dat ik het nummer van mijn creditcard zou moeten invullen. Ik kan me echt nauwelijks voorstellen dat hier nog een toeslag op komt, al ga ik het niet proberen.
(Waar slaat art 4 lid 3 van de AV eigenlijk op? "In gevolge artikel 28b van de Wet Omzetbelasting is het niet toegestaan BTW te vermelden op de factuur en/of de tickets." Huh? Art 28b gaat over het berekenen van de omzetbelasting bij wederverkoop.)
De werkelijke kosten van het versturen ("aangetekend met waarde-aangifte") bedragen overigens 7,95 tot EUR 450,- en 11,95 tot EUR 2700,-. Zie TPG Post.
En artikel 7 lid 1 is wel een leuke:
Quote: | In voorkomende gevallen, in het bijzonder bij muziek- en sportevenementen, kunnen tickets voorzien zijn van een naam die niet overeenstemt met de naam van koper of gebruiker van het ticket. Onlineticketshop zal niet aansprakelijk zijn indien koper en/of de gebruiker van een ticket dientengevolge geen toegang heeft tot het evenement en/of aan hem (en/of degene voor wie hij tickets heeft gekocht) de toegang wordt ontzegd. |
Het meerendeel van de bepalingen in de AV lijkt me vernietigbaar. Bijvoorbeeld alle bepalingen die aansprakelijkheid uitsluiten en alle bepalingen waarmee Onlineticketshop zich zelf het recht toe-eigent te bepalen of een product conform is (zoals bijvoorbeeld de "de categorie kan afwijken" bepaling). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 7:00 Onderwerp: |
|
|
even met google gekeken bij onlineticketshop en klachten, nou die zijn er, zie bijvoorbeeld www.internetoplichting.nl onder algemeen en dan problemen met internetbedrijven. FreFre is naar het ECC (Europe Consumer Center) gegaan en heeft zijn geld teruggekregen. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 8:22 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | even met google gekeken bij onlineticketshop en klachten, nou die zijn er, zie bijvoorbeeld www.internetoplichting.nl onder algemeen en dan problemen met internetbedrijven. FreFre is naar het ECC (Europe Consumer Center) gegaan en heeft zijn geld teruggekregen. |
Bona Fides had hierboven al dat linkje geplaatst. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 8:50 Onderwerp: |
|
|
xusemoi |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 10:45 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor de berichten.
Erg fijn om nu wat serieuzere feedback te krijgen .
Het is trouwens art. 326 Sr. e.v. Misschien dat art. 329 Sr. ook ter zake doet?
Kan ik met een machtiging namens iemand anders aangifte doen bij een bureau bij mij in de buurt? Of moet ik in de woonplaats van de gedupeerde aangifte doen, als ik al aangifte mag doen?
Of zelfs in de plaats waar het kantoor van onlineticketshop is gevestigd?
Trouwens, er zijn sinds kort wetsartikelen inzake internetoplichting ingegaan, weet iemand waar ik ze in kan zien?
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
|