Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Seeking CIPD a...
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 09 aug 2025 14:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract wordt niet verlengd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lotte

Lotte

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 9:08    Onderwerp: Contract wordt niet verlengd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gisteren op mijn werk te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Het gaat om een jaarcontract.

In het contract staat het volgende:
De arbeidsovereenkomst geldt voor de bepaalde tijd van 1 jaar en zal derhalve van rechtswege geëindigd zijn op 14 mei 2006, zonder dat hiertoe enige opzegging is vereist.

Toch vind ik 3 weken van te voren niet heel redelijk. Zeker omdat ik een maand terug al aangegeven heb, dat ik het graag zo snel mogelijk wilde weten, in verband met het zoeken naar een nieuwe baan.

Nu hoor ik van diverse kanten mensen roepen dat als je contract niet verlengd wordt dit 2 maanden van te voren moet worden aangegeven. Ik kan me dit niet voorstellen, aangezien in mijn contract uitdrukkelijk staat, dat opzegging helemaal niet nodig is.
Weet iemand of hier enige waarheid in zit? En waar ik dat precies na kan lezen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn daar regels voor. Ze kunnen wel in hun contract zeggen dat geen opzegging nodig is, maar volgens mij werkt dat niet geheel zo.

Ik ben geen expert op dat gebied maar volgens mij kan dit niet.

www.galathilion.nl
Hanifa

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben even aan het zoeken voor je.

Misschien kan je hier iets mee.

http://www.salarisinfostartpagina.nl/werknemersinfo/opzegtermijn.htm

www.galathilion.nl
Hanifa

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit staat er ook:

Quote:
‘Ontslag' na een tijdelijk contract
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt (een tijdelijk contract) dan hoeft de werkgever meestal geen ontslag aan te vragen: je contract ‘loopt van rechtswege af' op de datum die in je contract staat. Dat kan anders liggen als je meerdere tijdelijke contracten na elkaar hebt gehad bij dezelfde werkgever. Zie tijdelijk/vast werk.
Een tijdelijk contract tussentijds (halverwege) beëindigen is in principe niet mogelijk. Dat kan alleen als dat schriftelijk in je arbeidsovereenkomst staat. Bovendien moet de werkgever dan (net zoals bij een vast contract) een ontslagvergunning hebben (zie ‘eenzijdige beëindiging door de werkgever'.)

Ik denk dat dit op jou van toepassing is. En dan klopt het wel dat ze in hun recht staan.

www.galathilion.nl
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Volgens mij zijn daar regels voor. Ze kunnen wel in hun contract zeggen dat geen opzegging nodig is, maar volgens mij werkt dat niet geheel zo.

Ik ben geen expert op dat gebied maar volgens mij kan dit niet.

Het kan dus wel. Het uitgangspunt is juist, zoals ten overvloede in het contract gemeld staat, dat een overeenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege, zonder dat er opzegging vereist is, eindigt.

Alleen wanneer in de overeenkomst (of CAO) afspraken gemaakt zijn over verlenging, zoals wanneer een overeenkomst voor bepaalde tijd als lange proeftijd bedoeld is, kan dit anders zijn.

TS kan wel zeggen 'ik vind drie weken kort', maar TS had zelfs zelf ook nog op de laatste dag kunnen zeggen 'morgen kom ik niet meer'.

Dus: tenzij er specifieke afspraken gemaakt waren over verlenging heeft TS geen poot om op te staan.

De genoemde 2 maanden zijn al helemaal borrelpraat.
Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het mee denken.

Heb even de site gegeven die je aangaf Hanifa.

Quote:
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt (een tijdelijk contract) dan hoeft de werkgever meestal geen ontslag aan te vragen: je contract ‘loopt van rechtswege af' op de datum die in je contract staat. Dat kan anders liggen als je meerdere tijdelijke contracten na elkaar hebt gehad bij dezelfde werkgever.

Mijn contract loopt die inderdaad rechtswege af. Ik heb inderdaad meerdere tijdelijke contracten na elkaar gehad, maar daarmee kom ik helaas nog niet in de uitzonderingspositie.
Ik vind het alleen zo raar dat er nergens een termijn vermeld staat, wanneer er gemeld moet worden dat een contract niet verlengd wordt).
Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
]TS kan wel zeggen 'ik vind drie weken kort', maar TS had zelfs zelf ook nog op de laatste dag kunnen zeggen 'morgen kom ik niet meer'.
Dus: tenzij er specifieke afspraken gemaakt waren over verlenging heeft TS geen poot om op te staan.

Ik vreesde inderdaad al dat er niets aan te doen is.
Toch vind ik dat er aan de kant van de werkgever een verkeerde indruk is gewekt. Mijn beoordelingsgesprekken zijn goed, ik heb net opslag gekregen, er is zelfs al gevraagd of ik in de zomervakantie fulltime wil komen werken. Ik heb een maand geleden aangegeven dat ik het graag zo snel mogelijk wilde weten als mijn contract niet verlengd zou worden, in verband met het zoeken naar een nieuwe baan.

Dit is dus het grote nadeel van een tijdelijk contract.
Bekijk de homepage
Hanifa

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebben ze een reden opgegeven waarom het niet verlengd wordt?

www.galathilion.nl
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lotte schreef:
StevenK schreef:
]TS kan wel zeggen 'ik vind drie weken kort', maar TS had zelfs zelf ook nog op de laatste dag kunnen zeggen 'morgen kom ik niet meer'.

Ik vreesde inderdaad al dat er niets aan te doen is.
Toch vind ik dat er aan de kant van de werkgever een verkeerde indruk is gewekt. Mijn beoordelingsgesprekken zijn goed, ik heb net opslag gekregen, er is zelfs al gevraagd of ik in de zomervakantie fulltime wil komen werken.

Kun je dat aantonen of onderbouwen ? Want dan heb je wel een sterk punt, je kunt je dan op het standpunt stellen dat de werkgever daarmee een verlenging geïmpliceerd heeft.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lotte, heeft je werkgever ook gezegd waarom hij je geen nieuw jaarcontract wil aanbieden?
Lotte

Lotte

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, mijn werkgever heeft mij wel een reden gegeven. Maar of dat de zuivere reden is vraag ik mij af.
De genoemde reden is dat het bedrijf eigenlijk alleen nog maar met mensen wil werken die veel uur per week inzetbaar zijn. Ik werk per week maar 8 uur, en dit kan ook niet meer in verband met mijn studies. Er zijn echter nog meer mensen die zo weinig werken. Maar goed, zij zouden me nu een vast contract moeten geven (heb al 3 keer een tijdelijk contract gehad), en kunnen nu nog makkelijk van mij af.
Er is denk ik ook nog iets anders wat mee speelt. Ik heb een tijd geleden een aanvaring gehad met mijn baas. Het is nogal een autoritaire man die er absoluut niet tegen kan als iemand tegen hem in gaat. Dat deed ik wel, en daarvan ging hij uit zijn dak. Dit probleem is naderhand gewoon goed opgelost en uitgepraat. Ik heb zelfs nog een compliment gekregen van hem over hoe ik het afgehandeld heb. Maar toch denk ik dat het ergens nog meespeelt.

Het standpunt dat de werkgever een verlenging geïmpliceerd heeft, is naar mijn idee inderdaad zo. Maar of ik dat voldoende kan aantonen. Dat mijn functioneren goed is en dat ik net opslag heb gekregen, heb ik zwart op wit. Helaas is de vraag of ik in de zomervakantie fulltime wil werken alleen mondeling gedaan (bovendien, heb ik weer hoor, heeft de supervisor met wie ik dit besproken net ontslag genomen). Ik heb wel papieren waarop ik precies heb doorgegeven wanneer ik vrij wil in de zomervakantie, dit is door mijn werkgever goedgekeurd en ondertekend.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lotte schreef:
Ik heb wel papieren waarop ik precies heb doorgegeven wanneer ik vrij wil in de zomervakantie, dit is door mijn werkgever goedgekeurd en ondertekend.

Daarmee heeft 'ie toch verlenging geïmpliceerd ?
Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Lotte schreef:
Ik heb wel papieren waarop ik precies heb doorgegeven wanneer ik vrij wil in de zomervakantie, dit is door mijn werkgever goedgekeurd en ondertekend.

Daarmee heeft 'ie toch verlenging geïmpliceerd ?

Ja, maar dit is op mijn werk wel een standaard procedure. Iedereen moet al lang van te voren aangeven, wanneer hij/zij op vakantie wil.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me echt veel te ver gaan om te suggeren dat hiermee verlenging is geimpliceerd. Dat er gevraagd is of iemand in de zomervakantie fulltime wil werken geeft wat mij betreft toch geen indruk dat je contract dan automatisch verlengd wordt. Veel werkgevers proberen die regel over max 3 keer een tijdelijk contract te ontwijken door na 4 maanden weer een nieuw contract aan te bieden. Misschien was dit wel de intentie van de werkgever, oke het is licht illegaal maar wie houdt ze tegen? Bovendien kunnen er nog dingen veranderd zijn in het functioneren op het werk nadat er gevraagd is of je fulltime kon werken, of dit nou waar is of niet, de werkgever kan dit altijd aanvoeren als reden. Dan houdt de werkgever gewoon ten alle tijden het recht je contract niet te verlengen.

Ik vind het zelf niet zo onredelijk dat een tijdelijk contract gewoon vanzelf afloopt zonder vantevoren op te zeggen. Dat is namelijk de hele intentie van een tijdelijk contract. Je weet van te voren dat het niet langer wordt, behalve als de werkgever dit zelf aangeeft.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Het lijkt me echt veel te ver gaan om te suggeren dat hiermee verlenging is geimpliceerd.

Ook als die papieren daarna door de werkgever afgetekend zijn, in de wetenschap dat TS gevraagd heeft wat de status is van haar contractverlenging ?
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds