Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 10 aug 2025 7:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract wordt niet verlengd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dan vind ik dat de werkgever nog steeds alle recht heeft om het contract niet te verlengen. Waar staat precies in de wet dat aan het impliceren van een verlenging rechtsgevolgen voor de werkgever vastzitten?? (ik ben geen absolute expert in het arbeidsrecht) Dit valt toch niet onder die rechtsvermoedens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat tekenen van de vakantiekaart is w.s. uit gewoonte gebeurd. Zoals Lotte al vertelde moet het altijd heel tijdig worden aangegeven.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja, dan vind ik dat de werkgever nog steeds alle recht heeft om het contract niet te verlengen. Waar staat precies in de wet dat aan het impliceren van een verlenging rechtsgevolgen voor de werkgever vastzitten?? (ik ben geen absolute expert in het arbeidsrecht) Dit valt toch niet onder die rechtsvermoedens?

Waar dat in de wet staat ? 6:248, 7:611.
Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Misschien was dit wel de intentie van de werkgever, oke het is licht illegaal maar wie houdt ze tegen?

Haha! Ik heb het wel voorgesteld. Het is op zich namelijk een prima baantje, wat goed verdient. Maar mijn baas dacht dat zijn baas hier zeker niet meer akkoord zou gaan.

Echt onredelijk is het natuurlijk niet dat mijn tijdelijke contract niet verlengd wordt.
Maar voor mij is het erg vervelend. Zeker omdat mijn werkgever mij absoluut niet het idee heeft gegeven dat zij mijn contract niet wilden verlengen. Eerder het tegenover gestelde.

Maar ik denk niet dat ik het op geimpliceerd vertrouwen ga gooien en mij maar gewoon ga neerleggen bij de beslissing. Ik hoopte (tegen beter weten in) dat er toch een regeling zou zijn, dat de werkgever het 2 maanden van te voren moet laten weten als je contract niet verlengd wordt. Dat zou mij wat rust en ruimte hebben gegeven om te zoeken naar een nieuw baantje.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik moet het maar van de zonnige kant bekijken. Ik kan op zoek naar een veel leuker baantje dan wat ik nu heb. Als iemand iets weet in de omgeving van Delft, hoor ik het graag!
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Quote:
Waar dat in de wet staat ? 6:248, 7:611.

Onder goed werkgeverschap vind ik dit echt totaal niet vallen. Ik denk dat geen enkele rechter dit zal toewijzen op dit punt. Elke werkgever heeft nou eenmaal het recht om een tijdelijk contract niet te verlengen.

6:248 zou wat mij betreft alleen een rol kunnen spelen als er echt zeer concrete toezeggingen zijn gedaan door de werkgever, een briefje met vakantiedagen ondertekenen vind ik daar geen voorbeeld van. En daar komt nog bij dat die zeer concrete toezeggingen aangetoond moeten kunnen worden door de werknemer en daar zal Lotte, en veel andere werknemers, bij lange na niet aan kunnen voldoen.

Lotte schreef:

Quote:
Haha! Ik heb het wel voorgesteld. Het is op zich namelijk een prima baantje, wat goed verdient. Maar mijn baas dacht dat zijn baas hier zeker niet meer akkoord zou gaan.

Nou het was zeker het proberen waard want echt heel veel bedrijven doen dit.
torilion

torilion

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt dat in een dergelijk geval opzegging niet nodig is. Dit kan anders zijn indien je hiervóór een arb.ovk. voor onbepaalde tijd had bij deze werkgever die omgezet is in een ab.ovk voor bepaalde tijd. Omdat je 3 arb.ovk op rij hebt, moet er ook even bij stilgestaan worden of er misschien sprake is van opvolgend werkgeverschap (dan kan je nl. toch voor onbepaalde tijd in dienst zijn). Tenslotte wijs ik erop dat de reden dat je parttimer bent geen aanleiding mag zijn om je niet een arb.ovk voor onbepaalde tijd aan te bieden en andere werknemers die fulltimer zijn wel. Dit is een verboden vorm van direct onderscheid.

succes!
Mr. R.A. de Graauw
www.degraauw.com/LegalServices/
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is helaas geen sprake van opvolgend werkgeverschap.

Mijn werkgever is op zich niet tegen parttime werken, zeker niet zelfs. Ik denk dat 90% (ongeveer 50 mensen) parttime werken op de afdeling waarop ik werk. Alleen ik kan maar maximaal 10 uur per week werken, en hij wil mensen die ongeveer 20 uur per week werken. Waarom hij mij dan ooit wel aangenomen heeft, en mij al 2 jaar in dienst heeft, moet je mij niet vragen.

Ondertussen ben ik hard bezig een nieuw baantje te zoeken. Als iedereen weet dat je iets zoekt gaat het hard. Ik ben nu bezig met 3 potentiele nieuwe baantjes. Spannend dus...
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lotte schreef:
Alleen ik kan maar maximaal 10 uur per week werken, en hij wil mensen die ongeveer 20 uur per week werken.

Even theoretisch: vermoedelijk kun je hem dit wel op papier laten zetten, want dan heb jij een getuigschrift dat aantoont dat het niet verlengen niet in slecht presteren zit. Torillon geeft aan dat onderscheid maken tussen parttimers en fulltimers niet geoorloofd is (ik denk zodra ze eenmaal werken, bij het voor de eerste keer aannemen mag het wel... het eerste jaar is er ook nog geen recht op parttime). Ik zou zeggen dat dit impliceert dat een werkgever ook geen onderscheid mag maken tussen parttimers die 10 uur en parttimers die 20 uur werken, tenzij wegens zwaarwichtige bedrijfsbelangen. Conclusie: je maakt (in theorie) goede kans om (misschien in de vorm van een schadevergoeding) gelijk te krijgen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

..... alsmede de kans om de relatie met deze werkgever grondig te verpesten.

Lotte, ik zou gewoon gaan voor een nieuwe baan. Een beetje wisselen van werkgever verruimt alleen maar de horizon! Wink
torilion

torilion

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Torillon geeft aan dat onderscheid maken tussen parttimers en fulltimers niet geoorloofd is (ik denk zodra ze eenmaal werken, bij het voor de eerste keer aannemen mag het wel... het eerste jaar is er ook nog geen recht op parttime).

Zie art. 7:648 dat zowel ziet op aangaan, voortzetten als opzeggen van de arbeidsovereenkomst. Zie hieromtrent ook de literatuur en de overwegingen van het HvJ EG.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
..... alsmede de kans om de relatie met deze werkgever grondig te verpesten.

Ik had het over de theoretische mogelijkheid. Theoretisch vooral omdat het ongetwijfeld veel minder gedoe geeft om gewoon een nieuwe baan te vinden. Maar over de relatie met de ex-werkgever die me om een lullige reden aan de kant schuift zou ik me niet drukmaken (zeker niet met een positief getuigschrift op zak Wink). Daar heeft de werkgever uiteindelijk veel meer schuld aan. Je kunt niet iedereen te vriend houden. Ik neem bovendien aan dat Lotte op termijn (na afstuderen) in een heel andere sector werkzaam zal zijn.

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

torilion schreef:
Zie art. 7:648 dat zowel ziet op aangaan, voortzetten als opzeggen van de arbeidsovereenkomst. Zie hieromtrent ook de literatuur en de overwegingen van het HvJ EG.

Ik moet er nog naar kijken, maar het lijkt me stug dat een werkgever bij het aannemen van een werknemer niet mag selecteren op de bereidheid bij aanvang 40 uur te werken. Weliswaar heeft de werknemer na een jaar het recht om minder te gaan werken, maar dat jaar is er toch niet voor niets. Europese bescherming op dit gebied verbaast me een beetje, want bij mijn weten is Nederland vrij uniek met de uitgebreide bescherming voor deeltijdwerkers.

Bij het verlengen van een arbeidsovereenkomst zoals hier het geval kan ik me zoals gezegd wel goed voorstellen dat dit onderscheid niet is toegestaan.

Lotte

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Intussen heb ik het ideale bijbaantje gevonden (althans zo lijkt het op dit moment). Omdat het op basis is van een 0-uren contract is het wat onzekerder, maar volgens mij ideaal te combineren met mijn studie. Het gaat om thuiswerk, waarbij ik indicaties voor thuiszorg e.d. in een computerprogramma moet invoeren. Zolang er genoeg werk is (volgens iemand die er al 3 jaar werkt, is er pas 1 keer een maand geen werk geweest), kan ik zelf aangeven voor hoeveel uur ik werk mee naar huis krijg.

Op dit moment heb ik vooral genoeg van mijn bijna ex-werkgever. Ik moet nog 3 weken even doorzetten. Maar mijn motivatie voor het werk is ver te zoeken.
Verdere stappen ga ik niet nemen. Te veel gedoe. Al lijkt het mij wel weer erg interressant. En zeker bevredigend. Maar ik denk dat het voor mijzelf het best is, het te laten rusten en mij te concentreren op mijn studie en nieuwe baan.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En jij veel plezier in de nieuwe functie! Zou Simoon ook wel willen: in d'r pyjama kunnen werken Mr. Green
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In je pyjama kun je dan misschien niet aan je thuiswerk werken, maar toch wel aan je huiswerk!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds