Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 21:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Non-conformiteit bij aankoop van laptop via marktplaats
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arjoderoon

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De staat van het geheugen valt makkelijk te testen door een stukje software te gebruiken, genaamd memtest. Deze doet verschillende tests op het beschikbare geheugen, die een waarde opleveren en die worden vergeleken met wat het zou moeten zijn. zo heb ik het geheugen van 128 mb en 64mb getest en daar bleek uit dat het 128mb geheugen, een enorme hoeveelheid fouten produceerde op een bepaald gedeelte (address) van die geheugen module. Nadat ik dit ontdekt heb, en ik deze module uit de notebook gehaald heb en alleen de 64mb module erin had zitten, had ik ineens geen problemen meer met het installeren van de software. De notebook loopt nu alleen wel verschrikkelijk traag.

128/192ste van het geheugen is dus niet goed.
Lijkt me nogal een enorme hoeveelheid. Daarbij heb ik de notebook gewoon gekocht met 192mb en t lijkt me dat dit geheugen dan vervangen zou moeten worden?

(dan is voor mij de hele situatie opgelost)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, ik begrijp het. Het geheugen doet het op zich wel, maar af en toe valt een bitje om. Wellicht kun je in de BIOS de memory timings minder agressief maken, maar dat is voor een ander forum Smile.

In ieder geval is het nu wat minder duidelijk dat er sprake is van non-conformiteit. Slecht geheugen komt wel vaker voor en is voor de leek niet eenvoudig te detecteren. In het algemeen zal een doorsnee computergebruiker er niet zoveel last van hebben: een crash af en toe is vrij normaal. Van non-conformiteit zal denk ik geen sprake zijn als het gaat om een eigenschap die voor een doorsnee computergebruiker van ondergeschikt belang is. Bovendien is het te verwachten dat een tweedehands laptop aan slijtage onderhevig is (al vermoed ik dat die geheugenchips vanuit de fabriek al die fouten gegeven hebben).

Als de verkoper redelijk wat verstand heeft van computers kun je hem wellicht overtuigen dat er wel sprake is van non-conformiteit. Persoonlijk verwacht ik van geheugen dat het foutloos is, maar in mijn computer zit dan ook merkgeheugen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaan we nou weer tweaken?? Mr. Green
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door dit niet vooraf te testen heb je een risico genomen. De rechter zal je vragen 'waarom heeft u dit niet voor de koop getest ?'...
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dat vraag ik me toch af. Als je een computer koopt in een winkel en deze heeft een geheugen van 5 MB (?) dan hoef ik dat toch ook niet in de winkel te testen. Ik mag gewoon af gaan op de beweringen van de verkoper.
Nu zou dit enigszins anders kunnen liggen bij het kopen van een tweedehands product maar ik zie niet veel aanwijzingen waarom er een enorm zware onderzoeksplicht op deze koper zou rusten.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Nou dat vraag ik me toch af. Als je een computer koopt in een winkel en deze heeft een geheugen van 5 MB (?) dan hoef ik dat toch ook niet in de winkel te testen. Ik mag gewoon af gaan op de beweringen van de verkoper.
Nu zou dit enigszins anders kunnen liggen bij het kopen van een tweedehands product maar ik zie niet veel aanwijzingen waarom er een enorm zware onderzoeksplicht op deze koper zou rusten.

Omdat dat uit de jurisprudentie volgt.
Bekijk de homepage
meester

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 17:51    Onderwerp: Non-conformiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betekent afaik?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met StevenK eens voor zover de koper niet heeft getest dat het geheugen, dat er wel gewoon inzat, voor 100% goed werkt. De koper had overigens ook gewoon kunnen vragen of het geheugen 100% goed is. Als de verkoper dat dan bevestigt, garandeert hij deze eigenschap.

Maar als zou zijn gebleken dat er helemaal geen 192mb aanwezig was maar slechts 64mb, of dat bepaalde geheugenchips gewoon echt niet werkten in de zin dat Windows of zo zelf al aangeeft dat er maar 64mb in zit, dan is er gewoon sprake van non-conformiteit, of je nu getest hebt of niet.

In dit laatste geval moet de verkoper zich er namelijk bewust van zijn geweest dat de laptop helemaal geen 192mb had. Bij slecht werkend geheugen is de gemiddelde laptopeigenaar zich van geen kwaad bewust. Juridisch het verschil tussen wel/geen mededelingsplicht.

Maar nogmaals over 7:17: ik ben ervan overtuigd dat, zodra je een eigenschap mocht verwachten, van een onderzoeksplicht geen sprake meer is. Die onderzoeksplicht speelt slechts een rol in de fase ervoor. Als een advertentie aangeeft dat product A de fundamentele eigenschap X heeft, mag je als koper die eigenschap X gewoon verwachten, dus is er geen onderzoeksplicht. De jurisprudentie bevestigt dit overigens.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Off topic

Meester
Quote:
Wat betekent afaik?

A.M.A.D.A. ?

I.h.a. is het h.t.l. en ook w.w. de gewoonte om d.m.v. z.v.m. afk. in tekst
en bij tit. tijd en ruimte te besparen, ook t.a.n. dat denkt men tenminste).

O.m. bij regeringsinst. m.n. v.g. O. en W. a.d.z. het b.o., de p.a.b.o.,
het h.b.o. het m.b.o., het h.a.v.o., de h.b.c.s. etc. . regent het a.h.w.
teksten die vnl. bestaan uit losse letters al of niet gescheiden
door puntjes.

Ma. j.l. overkwam het de argeloze l.i. P. van de L.H.W. te W. die zich
moest vervoegen bij de E.E.G. Tot zover nog niets aan de hand. Eenmaal
te Brussel B. werd hij dermate geconfronteerd met een woud aan afk.
zoals daar zijn o.a. de E.G.K.S., E.G., E.P.C., E.P.P.A., B.E.U.C., E.V.A.,
U.C.L.A.F., S.E.R.S., E.D.C., O.E.E.C., E.F.T.A., E.E.C., E.B.U., E.I.B.,
E.E.R., E.V.P., E.V.E., E.S.A., E.C.U., E.C.S.C., E.S.T.E.C. e.v.a.,
dat hij spoorslags (met H.S.L.) naar NL. terugkeerde, zich aansloot bij het
M.K.B., de K.v.K. bezocht en een B.V. begon.

M.i.v. het p.c. tijdperk en i.h.b. in http & www gaat het de spuigaten uitlopen.
A.h.l. zou men kunnen spreken v.e. A.M.A.D.A. (in B.) beweging, met een
variant op de laatste A (wordt: afkortingen).

Dit zou n.m.m. leiden tot een dusdanig oplopende ergernis dat z.s.m. zou
moeten worden overgegaan tot de aanschaf v.e. c.c.u. e.e.a. event. c.a.

Een betere opl. is deze website!
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 19:38    Onderwerp: Re: Non-conformiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

meester schreef:
Wat betekent afaik?

As far as I know.

Ook een leuke, maar nauwelijks van toepassing op dit forum, is ianal.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Quote:
Omdat dat uit de jurisprudentie volgt.

Welke jurisprudentie dan?

bona fides schreef:

Quote:
De koper had overigens ook gewoon kunnen vragen of het geheugen 100% goed is. Als de verkoper dat dan bevestigt, garandeert hij deze eigenschap.

Waarom zou de koper het nog eens moeten vragen als de verkoper dit al in zijn advertentie aangeeft?? Op beweringen van de verkoper in zijn advertentie mag gewoon worden afgegaan en als koper hoef je dan niet nogmaals te gaan vragen of al de beweringen die de verkoper geuit heeft kloppen.

Ik ontken zeker niet dat er een onderzoeksplicht is voor de koper maar ik zou niet weten waarom deze in dit geval zo enorm zwaar zou zijn...
arjoderoon

BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij gewoon opstarten van de computer merk je niet dat het geheugen niet helemaal lekker is. Maar zodra ik van internet software haal die ik nodig heb (voor mn mobiele telefoon, of itunes bijv.) krijg ik errors. Ook bij installatie vanaf cd. Daarbij worden er bestanden gekopieerd naar de harde schijf: door het werk geheugen.

Dat dat mogelijk is, dat is nooit bij mij opgekomen.
Dat is ook niet iets wat je kunt verwachten als men zegt dat er 192 mb in een laptop zit. Ik heb de verkoper per e-mail uitgelegd hoe het zit en wacht nu op een reactie van hem. Als dit geregeld wordt, is het enige dat me nog dwars zit het scherm dat kuren heeft, maar goed.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Waarom zou de koper het nog eens moeten vragen als de verkoper dit al in zijn advertentie aangeeft?? Op beweringen van de verkoper in zijn advertentie mag gewoon worden afgegaan en als koper hoef je dan niet nogmaals te gaan vragen of al de beweringen die de verkoper geuit heeft kloppen.

Ik maak een onderscheid tussen 2 gevallen:
1. het geheugen zit er helemaal niet in of is echt kapot. Dan voldoet de laptop niet aan de advertentie op een essentieel punt. Dus non-conformiteit.
2. het geheugen doet het maar af en toe valt een bitje om. Dat lijkt het geval te zijn, het memtest programma dat werd genoemd is ongeveer de enige methode om dit vast te stellen. Die (heel af en toe) omvallende bitjes hoeft in de praktijk een 'normaal persoon' niet te merken. Misschien crasht de laptop 1x vaker per maand. De vraag is of dit een non-conformiteit is.

Vergelijk het met een fiets. Een klapband is een non-conformiteit. Een band die in week leegloopt wegens een miniscuul gaatje lijkt me dat niet.

Quote:
Ik ontken zeker niet dat er een onderzoeksplicht is voor de koper maar ik zou niet weten waarom deze in dit geval zo enorm zwaar zou zijn...

In geval 1 zie ik geen verdere onderzoeksplicht, omdat de koper mag afgaan op de advertentie. In geval 2 misschien wel. Tenzij normaal gebruik van de laptop door de omvallende bitjes echt niet mogelijk is.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 7:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens niet onbelangrijk: wanneer je een beetje grasduint op Internet, kun je lezen dat juist niet-origineel geheugen in laptops heel vaak voor dit soort problemen zorgt.
Bekijk de homepage
arjoderoon

BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

standaard zat er in deze laptop 64 mb. de verkoper heeft er zelf 128 mb bij geplaatst. Nu is werkgeheugen wel iets dat het niet alleen moet doen bij het normale gebruiken zoals surfen op het web of tekstverwerking. Software installeren is een wezenlijk onderdeel op een computer en daar gaat het merkbaar fout met dit geheugen. Mogelijk dat andere dingen ook niet goed gaan, maar dat is minder goed te merken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds