Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 20:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hof: Levenslang en tbs voor Lucia de B.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je alle gegevens van sterfgevallen in ziekenhuizen op een rijtje zet, denk ik dat je met wat statistiek een heel rijtje "Lucia de B."'s kunt vinden: personen die toevallig steeds betrokken zijn bij een sterfgeval zonder duidelijke verklaring. Toeval bestaat namelijk wanneer je in een voldoende grote groep gaat zoeken. Misschien een leuk idee voor een OvJ die carrière wil maken.

Het gaasjes-verhaal is overigens wat merkwaardig:
Quote:
Het onderzoek naar de doodsoorzaak van baby A. werd gedaan door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Vijfenvijftig uur nadat de dood intrad, belandde het lijkje hier op de snijtafel. Het bloed dat vlak voor het overlijden was afgenomen, bleek niet te zijn bewaard. Voor het gerechtelijke onderzoek werd daarom bloed ‘geperst’ uit verbandgaasjes die kennelijk bij de obductie in het ziekenhuis in het lichaampje waren achtergelaten. De NFI-arts viste ze op uit de buikholte. Hoe ze op die plaats terecht kwamen, is niet duidelijk. Tijdens de sectie in het ziekenhuis zou het hartje van A. plotseling hevig zijn gaan bloeden. Er waren gaasjes nodig geweest om het bloed te stelpen, zo luidde een verklaring. Maar de ziekenhuispatholoog zei dat hij nooit met gaasjes werkte. De vraag waar die stukjes verband dan vandaan kwamen, is nooit bevredigend beantwoord.

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen donderdag (19 oktober 2006) is bekend geworden dat de zaak Lucia de B. door de commissie Posthumis II opnieuw onderzocht zal worden. De commissie zal bepalen of er sprake is van gerechterlijke dwaling en of de zaak opnieuw in behandeling genomen dient te worden.

Bron met relevante links: [url="deze"]http://www.novatv.nl/index.cfm?LN=nl&FUSEACTION=videoaudio.details&REPORTAGE_ID=4596[/url] (ik weet even niet hoe ik er een woordje van moet maken Confused )

Vandaag (22 oktober 2006) zond sbs6 een programma uit (Peter R. de Vries, misdaadverslaggever) wat gewijdt was aan de zaak Lucia de B. Tijdens de uitzendig zijn vooral de 'twijfelpunten' die dhr. Ton Derksen (wetenschapsfilosoof) al in zijn boek (titel: Lucia de B. Reconstructie van een gerechtelijke dwaling) beschrijft aan de orde geweest, met onderbouwing van deskundigen en betrokkenen van de zaak.

Gwen

Laatst aangepast door Gwenny op ma 23 okt 2006 2:09, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides: Wat jij in je vorige bericht quote had ik maanden geleden al genoteerd:

Gwenny schreef:
Pas daags na de autoptie van een van de slachtoffers is besloten een bloedonderzoek uit te voeren. Al het bloed was helaas al vernietigd met als uitzondering een gaasje wat in de buikholte (ter hoogte van het hart) zat. Dat gaasje is uitgeknepen en het bloed wat daaruit kwam is onderzocht. Op basis van de resultaten van het onderzoek (welke een verhoogde concentratie van een medicament lieten zien wat op vergiftiging kon duiden) heeft de verdediging het aangevoerde bewijs goedgekeurd.

(De rest is in het betreffende bericht op de voorgaande pagina te lezen)

Ik was je deze keer net voor Razz.

Gwen
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging me over het gegeven dat het onbekend is hoe de gaasjes ooit in het lichaam zijn gekomen.

Gwenny

BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2006 1:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh op die manier Embarassed .

Peter R. de Vries stelt dat de gaasjes tijdens de obductie van Amber in het ziekenhuis in het lichaam geplaatst moeten zijn om het bloeden te stelpen. Daarna is het lichaam voor autoptie naar het NFI overgebracht waar de gaasjes werden aangetroffen en uitgeknepen.

Gwen
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2007 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Afgelopen donderdag (19 oktober 2006) is bekend geworden dat de zaak Lucia de B. door de commissie Posthumis II opnieuw onderzocht zal worden. De commissie zal bepalen of er sprake is van gerechterlijke dwaling en of de zaak opnieuw in behandeling genomen dient te worden.

Het heeft even geduurd, maar: Advies tot herziening zaak-Lucia de B.

Heeft iemand vóór het instellen van die commissie al eens nagedacht over hoe een eventueel advies tot herziening kan worden omgezet in daadwerkelijke herziening? Dit advies kwalificeert duidelijk niet als novum.

edit: het rapport

Gwenny

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor de links. Nu topdrukte hier, maar zodra ik tijd heb duik ik erin.

De conclusies (voor zover ik ze in de media heb gehoord) verbazen mij weinig. Het OM bijt nu diep in het stof en zal er vrees ik ten dele in gaan stikken.

Ik hoop voor Lucia dat ze tijdelijk in vrijheid kan worden gesteld. Voor zover ik begreep is ze in zeer slechte conditie en wat echte frisse vrije buitenlucht zal haar goed doen.

Misschien lukt het me om met een visie/mening whatever n.a.v. het rapport te komen maar ik moet even kijken hoe het mij prive vergaat.

Gwen
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dit advies kwalificeert duidelijk niet als novum.

En zo denkt het parket bij de Hoge Raad er ook over:
Quote:
Een Advocaat-generaal bij de Hoge Raad heeft zich over het verzoek gebogen en zijn conclusie is dat de bevindingen van het rapport van de CEAS op zichzelf onvoldoende grond bieden voor het indienen van een vordering tot herziening bij de Hoge Raad.

En dan een open deur:
Quote:
Er zal nader onderzoek moeten worden verricht. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek zal worden beslist of een vordering tot herziening zal worden ingediend.

Eerlijker zou zijn: zonder novum geen herziening.

Het Hof heeft volgens mij alle mogelijke gegevens al onder ogen gehad. De kans op een novum lijkt mij klein. Het probleem is dat het Hof uit die gegevens een gerichte/vooringenomen selectie heeft gemaakt. Maar die selectie was niet en is nu zeker niet meer aan te vechten. De niet geselecteerde feiten en rapporten geven weliswaar voldoende grond voor "reasonable doubt", maar zo'n criterium kennen we hier niet.

BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucia de B. komt tijdelijk vrij

Rapport van A-G Knigge

Het nader onderzoek lijkt nu toch een novum opgeleverd te hebben. Althans:
A-G schreef:
In de vordering die ik voorbereid, zal ik ingaan op de vraag of het aannemen van een "novum" in deze zaak ingepast kan worden in de bestaande jurisprudentie. Het gaat daarbij in het bijzonder om de vraag of en in hoeverre in deze zaak vastgehouden moet worden aan het uitgangspunt dat een ander deskundigenoordeel geen nieuwe feitelijke omstandigheid oplevert. Ik streef er daarbij naar de vordering binnen een maand te doen.
Mede gelet op het in deze zaak door het Haagse Gerechtshof gehanteerde 'schakelbewijs' heeft de Procureur-Generaal bij de Hoge Raad in overleg met mij aan de voorzitter van het College van procureurs-generaal in overweging gegeven te bevorderen dat mevr. De B. op voet van art. 570b Sv strafonderbreking zal worden verleend.

De A-G is bereid in deze zaak een stapje extra te doen om het "novum"-vereiste op te rekken.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het arrest van het Gerechtshof eigenlijk wel rechtmatig?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Is het arrest van het Gerechtshof eigenlijk wel rechtmatig?

Ja hoor. Een rechterlijke uitspraak levert pas een onrechtmatige overheidsdaad op bij schending van fundamentele beginselen van een eerlijk proces. Dit is vaste rechtspraak.

Daarnaast zegt een toegewezen herziening op grond van een novum niets over de juridische (on)juistheid van de veroordeling, omdat het uitgangspunt nu juist is dat het novum nog niet eerder onder de ogen van de rechter is gekomen.

Natuurlijk staat nog lang niet vast dát herzien zal worden! Als ik het goed begrepen heb zal de Hoge Raad eerst zijn novumjurisprudentie moeten herschrijven (maar ik heb het rapport van de A-G niet in detail bestudeerd). Als dat klopt lijkt de vrijlating me uit juridisch oogpunt wat voorbarig. Wel een interessante methode om de Hoge Raad onder druk te zetten.

Als Lucia uiteindelijk wordt vrijgesproken kan ze volgens mij een vergoeding krijgen voor haar onterechte - maar rechtmatige - detentie.

BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2008 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie het NJB van deze week (nr. 2008, 26) op p. 1623 over de vordering tot herziening van A-G Knigge. En zie hier de vordering zelf.

De A-G geeft toe dat er naar huidige jurisprudentie in deze zaak eigenlijk geen sprake is van een novum. Interessant is dat hij er ook niet op geforceerde wijze een novum bij wil frommelen (zoals volgens mij bijv. in de Puttense moordzaak is gedaan), maar juist de uitgangspunten van het novumbegrip wil herzien. Hij is dus uit op een eerlijke fundamentele oplossing in plaats van een halfzacht tegemoetkomen aan de aanzienlijke druk die toevallig in deze specifieke zaak wordt uitgeoefend.

De A-G heeft zijn vordering duidelijk niet alleen voor de HR geschreven. Vanaf p. 13 onderaan begint een heel interessante beschouwing.

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zijn inmiddels weer wat uitspraken verder. De laatste in deze reeks is Hof Arnhem 14 april 2010, LJN BM0876.

Lucia de B. is nu definitief vrijgesproken. Ze kan nu eventueel zonder gevaar voor vervolging bekennen Wink

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2010 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
We zijn inmiddels weer wat uitspraken verder. De laatste in deze reeks is Hof Arnhem 14 april 2010, LJN BM0876.

Lucia de B. is nu definitief vrijgesproken. Ze kan nu eventueel zonder gevaar voor vervolging bekennen Wink

Dat zou wat zijn....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds