Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 20:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hof: Levenslang en tbs voor Lucia de B.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
bona fides schreef:

Quote:
Zijn er eigenlijk geen lijken opgegraven om vast te stellen of er al dan niet mensen vergiftigd zijn? (Of wat men ook denkt dat de oorzaak zou kunnen zijn?)

Ja!! Bij al die slachtoffers is precies vastgesteld wat voor speciale waarden ze in hun bloed hadden enzo en hoe de dood is ingetreden. Bij de meeste dus door vergifitiging. De verdediging ontkent dit ook niet want dat kan ook niet want dat is gewoon medisch vast gesteld! Er wordt niet gewoon vanuit gegaan dat het onnatuurlijke doden zijn, het is allemaal precies medisch aangetoond. Heb je het arrest wel gelezen??

Daar kom je nu mee!!!!!!! Brick wall Smile
Nee, het arrest heb ik inderdaad niet helemaal gelezen en dat de slachtoffers waren opgegraven was ik nog niet tegengekomen.

Ok, dan zijn er dus bewezen moorden, en hoeft alleen de dader te worden gevonden. Dan kun je per geval maar een paar mogelijke daders aanwijzen, en dan wijst inderdaad heel veel op Lucia de B.

Kijk, ik kreeg na een vluchtige lezing de indruk dat er alleen maar min of meer op basis van statistieken en niet geheel duidelijk doodsoorzaken geconcludeerd werd dat die mensen vermoord waren. En dat vind ik nogal een aanname, in een strafproces.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik weet niet of ze later zijn opgegraven of dat er meteen bij het overlijden allerlei dingen zijn vastgesteld. Ik weet iniedergeval wel dat er bij een aantal slachtoffer wordt gesproken over dingen die zijn vastgesteld door een patholoog anatoom.
De verdediging voert een aantal keer aan dat sommige onverwachte sterfgevallen bijvoorbeeld gebeurd kunnen zijn door een fout van iemand, dus niet met opzet, (niet echt duidelijk of ze nou Lucia de B daarmee bedoelen of een andere verpleegster bijv.) maar het Hof motiveert uitvoerig waarom dit zeer onwaarschijnlijk is. Tevens motiveren artsen waarom het zeer onwaarschijnlijk is dat die slachtoffers zomaar gestorven zijn i.v.m. hun ziektebeeld.

Dat over die statistieken dat had ik ook gehoord maar ik lees daar helemaal niks over in het arrest. Alleen misschien het feit dat het Hof een aantal doden echt expliciet bewezen acht en een aantal vaststelt op basis van die schakelredenering.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu wat beter naar het arrest gekeken. Inderdaad wordt uitgebreid, en onafhankelijk van de verdachtmakingen rond Lucia zelf, overwogen dat bewezen moet worden geacht dat slachtoffer 1 t/m 7 om het leven zijn gebracht. Dat is wat ik wilde zien. De slachtoffers hebben we nu, en al het indirecte bewijs wijst op Lucia.

Het valt me wel op dat er een paar keer staat dat pas in hoger beroep vast is komen te staan dat die en die door vergiftiging om het leven zijn gekomen. Maar misschien waren dit nu net de moorden waarvan ze bij de rechtbank is vrijgesproken, dat heb ik niet gecontroleerd. De rechtbank schijnt overigens veel meer gewicht te hebben toegekend aan die statistieken.

Misschien is er niet gegraven, maar gebruik gemaakt van bloedsamples die nog in het laboratorium lagen. Precies weet ik niet, maar het is geloof ik wel uit het arrest op te maken. Beetje vreemd als bij de rechtbank alles nog niet onderzocht was, maar ok. Ik heb nog steeds niet alles gelezen (tentamenweek he), maar ik ben nu wel overtuigd van haar schuld. Inderdaad puur hype de rest Smile. Ik denk dat het OM in de toekomst wel uitkijkt om statistieken te gebruiken, nu dat (samen met wat andere factoren) zo veel ophef en weinig bruikbaars heeft opgeleverd.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, die statistieken zijn toch ook helemaal niet nodig als je ziet hoe uitvoerig de rest gemotiveerd en bewezen wordt.
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2006 3:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om even terug te komen op de wijze waarop het NFI vergiftiging van de slachtoffers heeft vastgesteld.

Pas daags na de autoptie van een van de slachtoffers is besloten een bloedonderzoek uit te voeren. Al het bloed was helaas al vernietigd met als uitzondering een gaasje wat in de buikholte (ter hoogte van het hart) zat. Dat gaasje is uitgeknepen en het bloed wat daaruit kwam is onderzocht. Op basis van de resultaten van het onderzoek (welke een verhoogde concentratie van een medicament lieten zien wat op vergiftiging kon duiden) heeft de verdediging het aangevoerde bewijs goedgekeurd.

Nu blijkt echter dat het destijds uitgevoerde bloedonderzoek als onbetrouwbaar mag worden gekwalificeerd. Namelijk om de volgende redenen:

1: Het medicament lijkt qua samenstelling sterk op een lichaamseigen stof, waardoor het aparaat waarmee het onderzoek is uitgevoerd naast de aanwezige hoeveelheid van het betreffende medicament ook in zijn metingen de aanwezigheid van de lichaamseigen stof meegenomen kan hebben, met als gevolg een verhoogde gemeten waarde van het betreffende medicament in het bloed.

2: Het is algemeen bekend dat organen zoals het hart medicamenten opslaan waardoor plaatselijk een verhoogde waarde van een bepaald middel in een lichaam gemeten kan worden.

3: Door indamping van het gaasje (het water verdampt waardoor het 'bloed' als het ware 'indikt') kan er uit de onderzoeksresultaten een ogenschijnlijk verhoogde waarde van het betreffende medicament in het bloed gemeten worden.

4: Het bloed wat uit het uitgeknepen gaasje kwam is door 3 onafhankelijke onderzoeksinstituten onderzocht. Ieder onderzoeksinstituut mat een andere waarde.

Al met al vind ik dat er steeds meer gerede twijfel over de aangevoerde bewijslast ontstaat en zou ik een inhoudelijke heropening van de zaak op zijn plaats vinden.

(zie ook de link (naar NOVA) die ik in het andere topic over de zaak Lucia de B gepost heb).

Gwen

*dit was bericht 250 Razz en nu naar bed Sleepey *
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arrest gerechtshof Amsterdam inzake Lucia de B.
Gerechtshof Amsterdam schreef:
Ten aanzien van de straf

Vooropgesteld overweegt het hof dat het gelet op de aard, de omvang en (daarmee) de impact van de onderhavige zaak op de samenleving en in het bijzonder gelet op de in dat licht te verwachten hoge straf dan wel maatregel, als een beperking heeft ervaren gebonden te zijn aan de bewezenverklaarde feiten zoals door het hof ‘s-Gravenhage beslist, in die zin dat de onherroepelijkheid daarvan het onderhavige hof in enige mate heeft bemoeilijkt de voorliggende bewijsmiddelen te wegen in relatie tot de schuld van de verdachte en met het oog op de op te leggen sanctie.

Desalniettemin is het hof van oordeel dat de feiten dermate ernstig zijn dat zij het opleggen van een langdurige gevangenisstraf, in de zin van ofwel een tijdelijke gevangenisstraf voor de duur van 20 jaren ofwel een levenslange gevangenisstraf, rechtvaardigen.

Bedoelt het Hof nu dat de "mate van bewijsbaarheid" gevolgen had kunnen hebben voor de op te leggen sanctie? Bij mijn weten staat dat los van elkaar. Is het feit eenmaal bewezen verklaard, dan hangt de straf af van de ernst van de gedraging, de persoon van de verdachte en misschien nog wat overige omstandigheden zoals de impact op de maatschappij, maar niet van de "kans" dat de verdachte het misschien toch niet gedaan heeft.

Nu ik het nog eens lees, misschien bedoelt het Hof dat door een eigen waardering van de bewijsmiddelen het Hof een beter gevoel had kunnen krijgen voor de verwijtbaarheid, of zeg de "slechtheid" van Lucia de B.

In ieder geval: wederom levenslang, dit maal dus zonder TBS.

Gwenny

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja,

Volgens mij mis ik een deel van de Nederlandse taal Shocked want ik kan bovenstaande quote (door bona fides gepost) bijna niet volgen.

Ik vraag me af of er (gezien de omschrijving van de uitspraak van het Hof (zeg ik dit goed Rolling Eyes)) een mogelijkheid is om de zaak opnieuw aanhangig te maken gezien de opmerking(en) die het Hof inzake de bewijslast maakt.

Ik hoop zelf dat het dossier/zaak opnieuw opengebroken kan worden en dat er nog eens door een onafhankelijke partij naar kan worden gekeken.

Gwen
MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In ieder geval: wederom levenslang, dit maal dus zonder TBS.

En dat is een zeer belangrijk gegeven.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gerechtshof Amsterdam schreef:
Ten aanzien van de straf

Vooropgesteld overweegt het hof dat het gelet op de aard, de omvang en (daarmee) de impact van de onderhavige zaak op de samenleving en in het bijzonder gelet op de in dat licht te verwachten hoge straf dan wel maatregel, als een beperking heeft ervaren gebonden te zijn aan de bewezenverklaarde feiten zoals door het hof ‘s-Gravenhage beslist, in die zin dat de onherroepelijkheid daarvan het onderhavige hof in enige mate heeft bemoeilijkt de voorliggende bewijsmiddelen te wegen in relatie tot de schuld van de verdachte en met het oog op de op te leggen sanctie.

Desalniettemin is het hof van oordeel dat de feiten dermate ernstig zijn dat zij het opleggen van een langdurige gevangenisstraf, in de zin van ofwel een tijdelijke gevangenisstraf voor de duur van 20 jaren ofwel een levenslange gevangenisstraf, rechtvaardigen.

Misschien leuk voor een nieuw draadje? "Raadt wat er staat!" Laughing
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij lijkt het Hof hiermee te willen zeggen dat het moeite had met de door het Hof 's-Gravenhage bewezenverklaarde feiten. Blijkbaar had men liever zélf geoordeeld over de feiten, maar dat gaat in HB nu eenmaal niet, dus moest men op basis van de 'vaststaande feiten' oordelen over de schuldvraag.

Blijft natuurlijk staan dat dit onmogelijk lange zinnen zijn, die minstens in vijf zinnen gesplitst zouden moeten worden.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is dat ook zo'n beetje wat er staat, maarre... het is een zinsbouw als een wolkenkrabber Wink

(off topic: er is een plaats in Overijssel die "Muggenbeet" heet, dit móest ik even kwijt! Mr. Green )
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik vraag me af of er (gezien de omschrijving van de uitspraak van het Hof (zeg ik dit goed Rolling Eyes)) een mogelijkheid is om de zaak opnieuw aanhangig te maken gezien de opmerking(en) die het Hof inzake de bewijslast maakt.

Ik denk zelf niet dat het Hof heeft proberen te zeggen dat het twijfels heeft over de bewezenverklaring, al is het inderdaad wat lastig om dit met zekerheid uit die ene zin op te maken Wink.

Als het inderdaad niet de bedoeling was van het Hof om twijfel te zaaien, is het wel buitengewoon ongelukkig om zo'n formulering in de uitspraak op te nemen. De media en veel anderen zullen het ongetwijfeld wél zo lezen.

Als het wel de bedoeling was twijfel te zaaien... waarom in 's hemelsnaam?!!!!

Gwenny

BerichtGeplaatst: do 13 jul 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm. Ik ben duidelijk niet de enige die zich spontaan gedeeltelijk anafalbeet voelt.

Tja. Ik persoonlijk proef twijfel van het Hof uit hun woorden. Hetgeen ze schrijven (8 regels voor 1 zin Shocked) is vaag omschreven, raakt geen duidelijke kern en is breed interpreteerbaar.

Nou ik ben benieuwd wat voor een vervolg deze uitspraak gaat krijgen.

Gwen
MSN messenger
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2006 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De uitzending van Peter R. de Vries (nu nog bezig) bracht mij ertoe om tijdens een reclameblok dit topic weer eens op te halen. Zo te lezen is deze niet meer up-to-date en zal ik na de uitzendig even een update geven (als niemand me voor is Razz ).

Gwen
MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmmm.... Think

(mijn bijdrage n.a.v. de uitzending)
Pet Shop Boys - Integral
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds