Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 30 apr 2024 14:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Landelijke gedragscode
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 17:37    Onderwerp: Landelijke gedragscode Reageer met quote Naar onder Naar boven

NOS nieuws schreef:
Verdonk wil landelijke gedragscode

ROTTERDAM Minister Verdonk wil een code over gedragsregels die Rotterdam heeft gepresenteerd landelijk invoeren. In de code staat onder meer dat Rotterdammers elkaar niet mogen discrimineren en dat iedereen op straat Nederlands moet spreken.

Verdonk zei op een VVD-congres over integratie dat ze erg geďnteresseerd is in de gedragscode. Volgens haar zou de code voor alle gemeenten moeten gelden.

De minister laat onderzoeken wat de Nederlandse identiteit precies inhoudt. Volgens haar weten allochtonen nu vaak niet goed wat van hen wordt verlangd als ze in Nederland zijn gaan wonen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg maar eventjes helemaal niets...... Taped Taped
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 18:02    Onderwerp: Landelijke gedragscode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie zo gauw niet in wat de toegevoegde waarde is als iedereen nederlands spreekt op straat. Het probleem zit niet in de taal die men spreekt, maar in de woorden, houding en onder de mensen levende gevoelens. In een stad als New York leven duizenden mensen die niet of nauwelijks engels spreken, maar wel anderen respecteren, hun eigen gang gaan en zelf in hun onderhoud voorzien. Vanaf het moment van aankomst in Amerika tot op dit moment weten ze wat er van hun verwacht wordt. Behoorlijk gedrag wordt eventueel afgedwongen, en niet met een kopje thee... Als ze het niet meer weten wordt het ze wel weer even duidelijk gemaakt. En voor wat betreft een gedragscode: we hebben problemen met mensen die juist zo'n gedragscode zouden moeten hanteren, maar het minst geinteresseerd zullen zijn. Arm Nederland.
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, laat ik in elk geval dit zeggen: misschien moest minister Verdonk eens wat minder Nederlands spreken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee!! Juist meer!! We hebben duidelijkheid nodig..
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe meer er gehamerd wordt op de "Nederlandse identiteit", hoe meer afstand ik van die identiteit zou willen nemen.

Nederlandse identiteit is... vuurpijlen met as, internetcondoleanceregisters en oranje legerhelmen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 18:44    Onderwerp: Landelijke gedragscode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja. Laat iedereen zoveel mogelijk zijn eigen identiteit houden. Hoe meer dwang, hoe averechtser ( hoe vind je die..).
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: za 21 jan 2006 21:45    Onderwerp: Re: Landelijke gedragscode Reageer met quote Naar onder Naar boven

meester schreef:
Ik zie zo gauw niet in wat de toegevoegde waarde is als iedereen nederlands spreekt op straat.


Kunnen we eindelijk die Limbo's en Brabo's eens verstaan! Mr. Green
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bram



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 4:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zie de agenten al bonnen schrijven voor iedere toerist die het centraal station uit komt wandelen Very Happy
_________________
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" Smile
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 4:55    Onderwerp: Landelijke gedragscode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Briljant, Bram!
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Pantagruel



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry maar hoe in hemelsnaam willen ze dit a) wettelijk sluitend maken en b) handhaafbaar maken.

Het moet niet gekker worden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 12:32    Onderwerp: Gedragscode Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zoveelste echt Nederlandse cosmetische maatregel..
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat heb je netjes gezegd.

Overigens valt me nu pas dit op:
Quote:
De minister laat onderzoeken wat de Nederlandse identiteit precies inhoudt. Volgens haar weten allochtonen nu vaak niet goed wat van hen wordt verlangd als ze in Nederland zijn gaan wonen.
Tja, als de minister het al moet laten onderzoeken, hoe moeten de allochtonen het dan weten??

Maar toch: zoveelste klap in het gezicht van bepaalde groepen in onze samenleving, wat ik erg pijnlijk en bovenal onnodig vind.

Misschien is het een aardig idee om eens omgekeerd te starten en eerst maar eens van onze landgenoten in het buitenland te verlangen dat zij de taal van het land waarin zij verblijven uitstekend beheersen en zich houden aan de lokale gebruiken???
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat me nog te binnen schoot: de scene De Groenteboer en de Turk van Koot & Bie. Om het nog eens terug te zien: zie hier en begin dan op ongeveer de 47e minuut van het bestand.
Vooral de slotopmerking van Mehmed is aardig Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2006 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bericht in de telegraaf:

Verdonk wil omgangscode voor heel Nederland
ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.


Verdonk zei dat zaterdag tijdens een VVD-congres over integratie. Ze is geďnteresseerd in de Rotterdam-code, waarin zeven gedragsregels staan voor de dagelijkse omgang tussen alle burgers. De bewindsvrouw zei dat ze ook toe wil naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die wat haar betreft voor alle gemeenten zou moeten gelden.

Daarvoor gaat de minister met deskundigen om de tafel zitten om te kijken „wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is, waar zijn we trots op?” De bewindsvrouw zegt dat het allochtonen vaak niet duidelijk is wat van hen verwacht wordt als zij zich in Nederland hebben gevestigd. „Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract”, aldus Verdonk.

Haar partijgenoot Griffith, wethouder in Amsterdam, kan zich niet vinden in zo'n code. Vooral het Nederlands spreken op straat gaat haar veel te ver. „Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast.” Verdonk zegt daarentegen dat mensen zich vaak onprettig voelen, als zij op straat alleen maar buitenlandse talen horen.

Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen. Griffith vindt een code als die in Rotterdam slechts een papiertje terwijl het „erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen.” Ook vreest ze een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” Minister Verdonk vindt een omgangscode wel liberaal omdat alle mensen zich veilig moeten voelen in de samenleving.

Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.


Persoonlijk ben ik het met Griffith eens. Je kan best eisen dat men in winkels en op scholen Nederlands spreekt, de rest niet, het is trouwens in strijd met het interne zelf beschikkingrecht, als voorbeeld wordt in de boeken het recht op een eigen taal genoemd (nu hopen dat ik mijn tentamen internationaal recht van afgelopen donderdag heb gehaald).

Ik ben het ook met jullie eens dat de nare sfeer in nederland onder alle groepen niet ophoudt door de taal te verbieden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds