Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 11:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Burgerinitiatief
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Burger initiatief een goed idee?
ja
53%
 53%  [ 7 ]
yep
46%
 46%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 13

Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 18:59    Onderwerp: Burgerinitiatief Reageer met quote Naar onder Naar boven

Burgerinitiatief dubbeltje op zijn kant
ANP

DEN HAAG - Het is nog volstrekt onzeker of de Tweede Kamer ermee zal instemmen dat burgers zelf voorstellen op de Kameragenda kunnen gaan zetten. Exact de helft van de Kamer steunt een plan hiertoe, terwijl de andere helft tegen is.

Een deel van de tegenstanders is wel bereid voor te stemmen, maar dan moeten de voorstanders eraan meewerken dat het plan flink wordt afgezwakt. De voorstanders aarzelen daar nog over.

Dat bleek donderdag bij de afronding van het debat over de invoering van een burgerinitiatief in de Tweede Kamer. Dat houdt in dat burgers zelf voorstellen kunnen doen in de Kamer, mits ze over minimaal 15.000 handtekeningen beschikken. Het moet dan wel gaan om onderwerpen die het laatste jaar niet in de Kamer zijn behandeld.


Doel van het burgerinitiatief is de burgers meer bij de politiek de betrekken en zo de kloof tussen kiezer en gekozenen te verkleinen. PvdA, D66, GroenLinks, SP en LPF zijn ervan overtuigd dat de democratie beter zal functioneren als burgers zelf onderwerpen in de Kamer kunnen aankaarten.

Maar CDA, VVD, ChristenUnie en SGP betwijfelen of het burgerinitiatief dat effect heeft. Volgens deze fracties heeft de Kamer al genoeg mogelijkheden om rekening te houden met wat er onder de burgers leeft.

CDA, VVD en de twee christelijke partijen beschikken over 76 van de 150 Kamerzetels. Omdat Kamervoorzitter Weisglas (VVD) als indiener het voorstel wel steunt, dreigen de stemmen te staken. ChristenUnie en SGP hebben gezegd hun bezwaren te laten varen als een aantal wijzigingsvoorstellen wordt aangenomen. CDA en VVD zullen dat mogelijk ook doen.

Dat betekent dat de voorstanders vóór die wijzigingsvoorstellen moeten stemmen. In principe zijn ze daartoe wel bereid, al beschouwen ze ze als een verzwakking van het plan. Maar met één wijzigingsvoorstel hebben ze grote moeite. Dat moet ertoe leiden dat een burgerinitiatief alleen mogelijk is over thema's die al twee (in plaats van één) jaar niet meer in de Kamer zijn behandeld. Die termijn is volgens PvdA en GroenLinks veel te lang.

De fracties zullen de komende dagen met elkaar praten over een mogelijk compromis. Volgende week stemt de Kamer over de wijzigingsvoorstellen, de week daarop over het hele plan.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1138255437564.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dubieze poll Confused en de opsteller is ook héél objectief volgens mij Laughing.
Verder wel een goede zaak hoor, dat burgerinitiatief.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij een goed idee, echter wel tegen bepaalde voorwaarden.

We kunnen uiteraard niet ieder voorstel in behandeling gaan nemen. Maar, ja. Dan is de vraag wie gaat de voorstellen die wel aangenomen worden om over te discusieren filteren ? En waarop word er gefilterd, en waarom die ene wel en de andere niet.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ht lijkt me een slecht idee. Ik denk dat er ook zo wel genoeg manieren zijn waarop politieke partijen rekening kunnen houden met hun achterban, en ik zie het niet zitten dat burgers de wetgever dwingend kunnen voorschrijven welke wetten hij moet maken.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 23:48    Onderwerp: Burgerinitiatief Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben te cynisch richting politici om zoiets serieus te nemen. Als ze ons er echt bij willen betrekken zijn er al genoeg mogelijkheden. Om te beginnen: hou je eens wat vaker aan je woord! Probeer ons niet steeds van alles door de strot te duwen door middel van leugens die zo duidelijk zijn dat het gewoon beledigend is. Kom wat vaker naar ons toe in het land, en niet alleen als lachende griezels in verkiezingstijd..En nu dan het idee om ons meer invloed te geven door middel van het zelf aandragen van onderwerpen..nee, sorry. Schijninvloed.
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is toch juist een manier om wat te doen aan bovenstaande kritiek? De dames en heren politici beslissen nu voor ons wat er wel of niet belangrijk genoeg is om besproken te worden, en als ze het bespreken kletsen ze nietszeggend. In principe is dat ook het democratisch systeem, en kan je ze afrekenen bij verkiezingen, yadayada. Dat is ook prima, maar er kunnen uitzonderingen zijn waarbij mensen zélf graag eens het woord zouden willen doen. Die mogelijkheid is er nu helemaal niet, dat is eigenlijk ook vreemd.
En deze mondige burgers dicteren de wetgever helemaal niet wat voor wetten er gemaakt moeten worden. Tenminste, dat maak ik niet op uit bovenstaand bericht. Het gaat erom dat er onderwerpen op de agenda worden gezet, waarna onze onvolprezen wetgever daar eens hard over na kan gaan denken.
Ik vind het in principe geen slecht idee, maar vrees dat het er uiteindelijk toe zal leiden dat er meer 'doodgeschoten mus'-discussies in de Tweede Kamer zullen gaan plaatsvinden... Maar goed, als er eens in de 10 jaar een aantal mensen opstaan en een goed en kritisch voorstel kunnen doen, wat anders via lobby en politieke spelletjes onder tafel zou zijn geveegd, is het misschien toch de moeite waard.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing Waar moet ik nou op klikken hahahaha!!! Ja of yep?!

Shocked
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Razz Ik kon het niet laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Burgerinitiatief: nog meer geneuzel en gezeur om niets op de agenda van de tweede kamer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wel blij met het feit dat onze volksvertegenwoordigers 'zonder last' stemmen (art. 67 lid 3 Gw.) Ik ken het voorstel niet zo goed maar op voorhand lijkt het me niet alleen een ongewenst voorstel, maar ook een moeilijk uitvoerbaar voorstel. Wie komt het voorstel verdedigen in de Kamers? Wie schrijft er de Memorie van Toelichting? Wie reageert op vragen enzo? Komt er dan een burger meevergaderen? Je moet op de een of andere manier toch te weten kunnen komen om welk voorstel het gaat. Het lijkt me erg ongewenst dat burgers een thema op de agenda kunnen zetten zonder daarbij precies aan te geven waar het om gaat. Niet dus zoiets als 'de' gekozen burgemeester, waarvan enorm veel modaliteiten mogelijk zijn en waarvan op voorhand niet in te zien is of de initiatiefnemers zich van de consequenties bewust zijn geweest.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik ben wel blij met het feit dat onze volksvertegenwoordigers 'zonder last' stemmen (art. 67 lid 3 Gw.)

Dit klinkt wel heel erg naïef...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Please elaborate... Ik weet ook wel dat onze parlementariërs voor het grootste gedeelte aangestuurd worden door fractiediscipline e.d. Ik heb het met reden zo verwoord en tussen aanhalingstekens gezet. Ik vind het een voordeel dat er niet een al te grote band tussen kiezer en gekozene is. Als al dat gedoe rond Pim Fortuyn of rondom het referendum voor de EGW enigzins een beeld geeft (en ik denk dat het dat doet) dan kies ik er liever voor zoals het nu gaat, inclusief gebreken.

Dus leg even uit of en hoe je me "wel heel erg naïef" vindt. Ik ben er namelijk niet van gediend zonder goede reden zoiets naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2006 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Please elaborate.

Ik doelde erop dat kamerleden niet alleen aan de leiband van de fractie, maar ook aan die van de 'eigen' bewindslieden en zelfs vaak aan die van de lokale afdelingen van hun partij gebonden zijn.

Het 'zonder last' is toch alleen maar een verwoording dat ze niet langer meer voor het uitbrengen van een stem toestemming nodig hebben van hun gewest ?
Quote:

Ik vind het een voordeel dat er niet een al te grote band tussen kiezer en gekozene is. Als al dat gedoe rond Pim Fortuyn of rondom het referendum voor de EGW enigzins een beeld geeft (en ik denk dat het dat doet) dan kies ik er liever voor zoals het nu gaat, inclusief gebreken.

Hier ben ik het redelijk mee eens. Enige probleem is dat doordat er geen band is, politici, vooral in het licht van komende verkiezingen, met populisme toch die band proberen aan te halen.

Aan de andere kant zie ik toch ook wel de charmes van een systeem waarbij een gedeelte van de volksvertegenwoordiging specifiek en regio representeert.
Quote:

Dus leg even uit of en hoe je me "wel heel erg naïef" vindt. Ik ben er namelijk niet van gediend zonder goede reden zoiets naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.

Ik schreef toch 'klinkt naïef' ? Daarmee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat het zinnetje naïef klonk, niet dat ik de schrijver naïef vond. Want dan zou ik dat wel geschreven hebben Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds