|
Auteur |
Bericht |
Juul
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 15:22 Onderwerp: Psychiatrisch patient geeft gedonder |
|
|
Hallo lieve rechtenmensen!
Ik heb een probleempje, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen....
Bij mij in de flat woont een psychiatrisch patient. Hij is ernstig verward, heeft achtervolgingswaanzin etc.
Nu heeft hij een hele geschiedenis. Op zich viel er best wel mee te leven. Hij was irritant, maar het kon allemaal nog. Sinds februari is de situatie ge escaleerd. Hij heeft een meisje briefjes gestuurd met daarin sexuele uitingen van zijn ideeen wat hij met haar wilde doen.
Toen dat meisje bij mij kwam (ik ben beheerder van mijn flat) ben ik meteen met haar aangifte gaan doen.
De rechercheur die de zaak heeft opgepakt, heeft geprobeerd hem in de BOPZ te krijgen, maar zijn psychiater wil niet meewerken.
Hij is op mijn verjaardag opgepakt (HOera! Het mooiste cadeautje van allemaal!!) en hij is daarna voor 90 dagen vastgezet om verder psychiatrisch onderzoek te laten plaatsvinden.
Nu heeft hij sinds hij vastzit geen recht meer op een uitkering. Dat betekent dat zijn huur niet wordt betaald... Dan zou de woningbouwvereniging hem kunnen uitzetten als hij 3 maanden niet betaald heeft. Nu is het al 2 maanden.
Nu heb ik een gesprek gehad met zijn advocaat. Die wil zorgen dat zijn huur wordt doorbetaald. Ik vind dat niet verstandig, want als hij geen huis meer heeft, zal hij met meer spoed worden geplaatst in een instelling waar hij thuis hoort.
Maar nu mijn vraag: Hoe krijg ik hem daar, als hij zelf niet wil meewerken? Ik wil hem definitief weg uit mijn flat, mijn bewoners zijn TE bang van hem...
Als hij vrijkomt, wat is dan de gebruikelijke gang van zaken? Kan ik hem op de een of andere manier dwingen hulp te accepteren of wat dan ook?
Over het gezondheidsrecht weet ik genoeg, dat is deel van mijn vakgebied, maar het snijvlak met strafrecht, daar houdt mijn kennis op.
Ik heb wel een aantal bewoners gevraagd hun verhaal op te schrijven voor me. In het politieregister staan geloof ik ruim 500 klachten over hem, ik heb een getuigenverklaring afgelegd bij de politie in die zaak waar hij voor stalking is opgepakt.
Ik weet niet goed wat ik verder kan doen.
Godzijdank is de advocaat er ook van overtuigd dat hij niet zomaar vrij moet komen, of zelfstandig zou moeten wonen, maar waar kan ik eisen dat er wat mee gedaan wordt?
Praktisch vraagje: Zijn brievenbus stroomt over, ik heb m nu een paar keer geleegd, maar eigenlijk vind ik dat ik daar niet voor ben. Hij heeft geen vertegenwoordiger aangewezen, maar wat moet er met zijn post gebeuren?
Alvast dank voor het lezen van mijn uitgebreide post en nog meer voor een antwoord!  _________________ Si vis amari, ama!
Verander het verleden, begin vandaag!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 15:53 Onderwerp: |
|
|
Hoi Juul,
Vervelende situatie zeg! (nou moet ik zeggen dat er bij mij in de flat ook wel wat gestoorde mensen rondlopen )
Een verzoek tot het verkrijgen van een voorlopige machtiging om iemand in een psychiatrisch ziekenhuis te krijgen kan alleen gedaan worden door de echtgenoot, de ouders, een voogd/curator of mentor (art. 4 BOPZ). Dus klachten van buurtbewoners etc verzamelen heeft geen zin helaas. Ik kan niet helemaal uit de wet opmaken of de OvJ ook zelfstandig een verzoek hiertoe mag indienen (dus buiten de ouders etc om), volgens mij kan dit niet. Er zal dus altijd iemand van die ik net genoemd heb een verzoek bij de OvJ moeten indienen.
Ik lees wel dat je zegt dat zijn psychiater niet mee wil werken, hier kun je wellicht iets mee doen want er is inderdaad een verklaring van een psychiater nodig om de machtiging uberhaupt te verkrijgen maar dit moet wel een psychiater zijn waarbij de patient niet onder behandeling staat (dit is om de vertrouwensrelatie niet te verstoren). Dus wellicht zou hij nog wel in een psych. ziekenhuis geplaats kunnen worden mits iemand in zijn directe omgeving daartoe een verzoek toe indient. Hij hoeft dan zelf overigens niet mee te werken, het kan tegen zijn zin gebeuren mist aan drie voorwaarden wordt voldaan (art 2 BOPZ). Een belangrijke voorwaarde is trouwens wel dat er aan het gevaarscriterium voldaan moet worden en dit gebeurt niet al te snel.
Laatst aangepast door Eva op di 02 mei 2006 16:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 16:04 Onderwerp: |
|
|
Oke, ik lees net in mijn aantekeningen (altijd handig om te bewaren!!) dat de OvJ het dus wel ambsthalve kan verzoeken. Vanuit dat oogpunt zou het dus wel handig kunnen zijn om aangiftes en klachten te bundelen en hiermee naar de politie te gaan. |
|
|
|
 |
Juul
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 16:15 Onderwerp: |
|
|
Wat lief dat jullie zo snel reageren.
Wat er in de BOPZ staat, weet ik ook wel, ik heb m boven mn scherm staan....
Het probleem is dat hij onbehandelbaar is, en dat hij bij dreiging van een onvrijwillige opname zelf gaat, want geen rechter zal een rm afgeven als hij ook uit zichzelf gaat. Maar als hij vrijwillig gaat, kan hij ook vrijwillig weer weg...
Ik heb ook al de inspectie gebeld met de boodschap dat psychiater meneer van D. het hele zorgproces zodanig verstiert dat de situatie uit de hand loopt.
Zijn advocaat doet alleen maar BOPZ zaken. Daarover gaat dan ook niet mijn vraag....
Ik wil weten wat er met hem gebeurt zodra hij vrij komt uit een strafinstelling... Hij zit nu ergens in een kliniek vast, voor psychiatrisch onderzoek, maar hij zit vast wegens stalking.
Wat gebeurt er concreet als hij weer die kliniek uit mag, omdat hij onderzocht is geweest. Als hij wel of niet TBS opgelegd krijgt? Kan dat na 1 aangifte en een uitgebreid politierapportage?
Als hij geen TBS krijgt, betekent dat dat ie voor het strafrecht klaar is? Is ie dan helemaal vrij, en kunnen we dan opnieuw beginnen?
Ik wil dat weten, zodat ik weet hoeveel tijd ik nog heb om een en ander te regelen... Die 90 dagen zijn half juli afgelopen en ik weet hoe traag instanties zijn....
Btw: Het is heel vervelend voor hem dat ie zo slim is, daardoor komt hij overal uit, hij is donders goed op de hoogte van wat wel of niet mag.
Het is iemand die een verbod heeft op politiebureaus, een jaar een verbod heeft gehad op de universiteit etc... Dus het is echt geen kattenpis _________________ Si vis amari, ama!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 18:05 Onderwerp: |
|
|
TBS krijg je volgens mij niet zomaar. Is stalken echt het schrijven van dat briefje? Of gaat het veel verder? Als hij lijfelijk niet iets gedaan heeft wordt het knap lastig.
Wat er gebeurd als hij weer vrijkomt. In principe heeft hij gewoon recht op zijn eigen huis. Hij heeft geen moord of iets dergelijks begaan (of ik heb niet goed gelezen).
Een gedwongen opname gebeurt via een IBS. Deze moet door een psychiater (volgens mij niet zijnde zijn eigen) en de burgemeester worden afgegeven.
Ik heb jarenlang deze zaken gehad toen ik nog voor het bestuur van Almere werkte. Ik heb een keer een collega aan de lijn gehad die wel even dacht via de werkgever een gedwongen opname te regelen. Ik kan je zeggen, dat gaat niet makkelijk. En eerlijk gezegd ben ik daar ook wel blij om. Hou me ten goede, dat wil niet zeggen dat ik jullie niet begrijp maar ik vind het toch wel prettig dat mensen niet zomaar gedwongen worden opgenomen.
Een gedwongen opname kan verlengd worden maar dat moet dan in overleg met psychiater en rechtbank. Een buitenstaander kan daar niet zomaar invloed op uitoefenen.
Het klopt wat Eva zegt dat familie wel enigszins invloed kan uitoefenen. Maar ik kan je vertellen dat na dik 5 jaar dag in dat uit deze situaties te hebben gezien, dat maar zeer en zeer zelden gebeurt. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl
Laatst aangepast door Hanifa op di 02 mei 2006 18:07, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 18:06 Onderwerp: |
|
|
Hij kan alleen TBS opgelegd krijgen door de rechter. Er moet dan dus wel een strafzaak tegen hem komen en ik snap niet helemaal uit je verhaal of dat nu bij hem aan de hand is. Verder kan TBS alleen worden opgelegd voor een strafbaar feit waar min. 4 jaar gevangenisstraf op staat. Ik weet uit mn hoofd niet hoe dat met stalking zit ( is er al een nieuwe wetsbepaling waarin expliciet stalking strafbaar wordt gesteld?). Maar ik denk niet dat hij dat voor zo'n feit zal krijgen. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 18:11 Onderwerp: |
|
|
Hanifa schreef:
Quote: | Een gedwongen opname gebeurt via een IBS. Deze moet door een psychiater (volgens mij niet zijnde zijn eigen) en de burgemeester worden afgegeven.
|
Klopt, dit kan ook maar je haalt nu wel een beetje de dingen door elkaar. Een gedwongen opname wordt normaal gesproken niet via deze weg voor elkaar gekregen. Deze IBS door de burgemeester gebeurt alleen als het gevaar zo dringend is dat de normale procedure ( die ik hiervoor beschreven had) niet afgewacht kan worden. Dit is dus niet de normale gang van zaken maar alleen als dit echt noodzakelijk is (bijv. als iemand op een flat staat en eraf wil springen ofzo). In het geval wat Juul beschrijft is dit dus niet aan de orde lijkt me. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 18:31 Onderwerp: |
|
|
Heel erg lastige situatie, Juul. Zo'n IBS is echt lastig te regelen. Heb zelf eens meegemaakt dat iemand zijn eigen haar in de fik stak en erg psychotisch en dreigend was, maar de beoordelend psychiater vond 'm nog steeds geen gevaar voor zichzelf of anderen.
Wanneer iemand geen huis meer heeft, dan dus je hem wel de woondoos in, dat besef je toch?
Als hij nu opgenomen is vanwege een strafrechtelijke kwestie, dan zal er ongetwijfeld contact met de Reclassering zijn. Misschien kun je uitvinden wie de contactpersoon daar is, maar het kan ook goed zijn dat men dat niet wil vertellen in verband met de privacybescherming. Vraag dan of je je info naar de persoon met wie je gesproken hebt mag doorsturen met het verzoek dit door te geleiden ALS hij bij de Reclassering bekend is.
Wellicht kan zijn huisarts in deze ook nog wat betekenen.
En ik zou niet aarzelen om contact op te nemen met de familie. Laat die dan de zaken mar eens een tijdje regelen. Misschien dat er dan wat meer actie komt.
Ik begrijp heel goed dat dit echt bagger is voor jou en je medebewoners. Probeer echter tot een oplossing te komen waar iedereen voordeel bij heeft, ook jullie medebewoner, hoe moeilijk dat ook is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 18:42 Onderwerp: |
|
|
Voor TBS komt hij wel in aanmerking, ondanks dat de maximum gevangenisstraf (ex 285b Sr) drie jaar bedraagt, aangezien het delict specifiek genoemt wordt in artikel 37a lid 1 Sr. Vraag is uiteraard of van de overige vereisten sprake is. Anders zou het bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid eventueel kunnen gaan om opname in een PZ voor één jaar (waarna via de BOPZ verlengd zou kunnen worden). Een andere mogelijkheid kan voorwaardelijke gevangenisstraf zijn met opname in een PZ als bijzondere voorwaarde.
Alles hangt nu even af van het rapport wat uit het psychiatrisch onderzoek komt. Na dat onderzoek zal hij tot de zitting in vrijheid zijn, tenzij sprake is van voorlopige hechtenis. Blijkt niet helemaal uit je verhaal of daarvan sprake is en ook niet helemaal of sprake is van een strafzaak die tegen hem loopt. |
|
|
|
 |
Juul
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 18:44 Onderwerp: |
|
|
Voor alsnog probeer ik uiteraard tot een oplossing te komen die voor ons allemaal erg fijn is.
Contact met de familie is erg moeilijk, aangezien de familie doelbewust het contact een jaar of 15 geleden heeft verbroken.
Ik weet dat een IBS erg moeilijk is, alsmede een RM. Wat ik nu lees is dat de kans dat hij TBS opgelegd krijgt, ook erg klein is. Dan blijft de vraag wat er met hem gaat gebeuren na half juli.
Met de woningbouwvereniging en de huisarts en politie heb ik afgesproken dat in principe Stadswonen zsm zal overgaan tot uitzetting of in ieder geval dreiging daarvan, zodanig dat de noodzaak om iets te doen aan zijn zaak het grootst wordt vanuit de zorg.
Het is iedereen duidelijk dat ie niet gezond is, en de advocaat stemde ook toe met hem een additionele 90 dagen vast laten zitten voor onderzoek, omdat hij vindt dat het niet verantwoord is om hem vrij te laten.
Ik vind het zo jammer dat de zaak echt zou moeten gaan escaleren, dat wil ik eigenlijk voor zijn...
Hij is zelf ontzettend bang, en hij zoekt zijn eigen prikkels op (internet) dus het zou voor hem ook heel goed zijn om te verhuizen naar een meer prikkelarme omgeving. De kans dat hij daar zelf mee instemt is alleen zo klein....
Maar zouden er nog andere wegen zijn die ik zou kunnen bewandelen?
Enneh, Hanifa, ik snap dat je het steunt dat het zo moeilijk is om mensen tegen hun zin op te nemen, op zich vind ik dat ook heel goed, alleen iedereen kan in deze situatie zien dat het beter voor hem is om in ieder geval voldoende begeleiding bij het wonen te krijgen _________________ Si vis amari, ama!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 19:10 Onderwerp: |
|
|
Maar hij zit nu dus vast voor een gedragskundig onderzoek omdat hij dus in afwachting is van zijn strafzaak wegens stalking?? |
|
|
|
 |
Juul
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 19:34 Onderwerp: |
|
|
ja, dat is correct.
Maar naast dat stalking is er dus wel een politieregister vol met klachten over hem... (Ik geloof meer dan 500 klachten) _________________ Si vis amari, ama!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 19:46 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Hanifa schreef:
Quote: | Een gedwongen opname gebeurt via een IBS. Deze moet door een psychiater (volgens mij niet zijnde zijn eigen) en de burgemeester worden afgegeven.
|
Klopt, dit kan ook maar je haalt nu wel een beetje de dingen door elkaar. Een gedwongen opname wordt normaal gesproken niet via deze weg voor elkaar gekregen. Deze IBS door de burgemeester gebeurt alleen als het gevaar zo dringend is dat de normale procedure ( die ik hiervoor beschreven had) niet afgewacht kan worden. Dit is dus niet de normale gang van zaken maar alleen als dit echt noodzakelijk is (bijv. als iemand op een flat staat en eraf wil springen ofzo). In het geval wat Juul beschrijft is dit dus niet aan de orde lijkt me. |
Vraag ik me af. Je kunt iemand volgens mij niet gedwongen laten opnemen als ie zich gedeisd houdt. Pas als de situatie zodanig wordt dat hij doorschiet kun je spreken van gedwongen opname. Maar goed, mijn kennis van de andere kant (dan de IBS) is niet voldoende om daar gedegen uitspraken over te doen.
Ik kan puur spreken uit wat ik in de praktijk gezien heb. Daar hebben diverse mensen vragen gesteld hoe ze iemand opgesloten konden krijgen (zelfs iemand die tot moord in staat zou zijn volgens hen). Blijft een verrekt lastige zaak. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: di 02 mei 2006 19:51 Onderwerp: |
|
|
Juul schreef: | Voor alsnog probeer ik uiteraard tot een oplossing te komen die voor ons allemaal erg fijn is.
Contact met de familie is erg moeilijk, aangezien de familie doelbewust het contact een jaar of 15 geleden heeft verbroken.
Ik weet dat een IBS erg moeilijk is, alsmede een RM. Wat ik nu lees is dat de kans dat hij TBS opgelegd krijgt, ook erg klein is. Dan blijft de vraag wat er met hem gaat gebeuren na half juli.
Met de woningbouwvereniging en de huisarts en politie heb ik afgesproken dat in principe Stadswonen zsm zal overgaan tot uitzetting of in ieder geval dreiging daarvan, zodanig dat de noodzaak om iets te doen aan zijn zaak het grootst wordt vanuit de zorg.
Het is iedereen duidelijk dat ie niet gezond is, en de advocaat stemde ook toe met hem een additionele 90 dagen vast laten zitten voor onderzoek, omdat hij vindt dat het niet verantwoord is om hem vrij te laten.
Ik vind het zo jammer dat de zaak echt zou moeten gaan escaleren, dat wil ik eigenlijk voor zijn...
Hij is zelf ontzettend bang, en hij zoekt zijn eigen prikkels op (internet) dus het zou voor hem ook heel goed zijn om te verhuizen naar een meer prikkelarme omgeving. De kans dat hij daar zelf mee instemt is alleen zo klein....
Maar zouden er nog andere wegen zijn die ik zou kunnen bewandelen?
Enneh, Hanifa, ik snap dat je het steunt dat het zo moeilijk is om mensen tegen hun zin op te nemen, op zich vind ik dat ook heel goed, alleen iedereen kan in deze situatie zien dat het beter voor hem is om in ieder geval voldoende begeleiding bij het wonen te krijgen |
Maar is het niet erg onrechtvaardig (niet van jou maar van de overheid) om hem uit huis te zetten als hij zelf geen inkomen krijgt? Volgens mij mag dat ook niet zomaar.
En nogmaals, ik begrijp je situatie heel goed. Ik heb zelf een vader gehad die diverse malen doorschoot en met het mes boven ons stond om ons te vermoorden. Geloof me dat ik op die momenten wel eens gedacht heb......... Ik snap jullie dus heel goed. Alleen sta ik er nog steeds ook achter dat burgers niet zelf invloed hebben op het gedwongen opnemen (zoals in USA bv. wel mag). Ik heb namelijk ook de andere kant wel eens gezien. Heeft niet geleid tot opname maar bleek wel voornamelijk te bestaan uit verzinsels. En dat heeft de persoon in kwestie weer heel veel leed berokkend. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
|