|
Auteur |
Bericht |
Thirza
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:12 Onderwerp: Paard in de zak gekocht |
|
|
Onlangs heb ik een paard gekocht, een 5 jarige ruin.
Toen ik bij de verkoper kwam was dit een heel aardig persoon en we hebben gezellig gekletst.
Naief als ik was heb ik het paard niet laten keuren omdat Ilse heel aardig op mij overkwam en mij verzekerde dat dit paard echt helemaal gezond was.
Ik kon hem wel kopen maar dan moest Ilse wel altijd kunnen komen kijken en als ik hem ooit weg zou doen dan moest hij wel weer terug komen want anders wist ilse niet waar het paard gebleven was.
Ik dacht echt dat ik Ilse kon vertrouwen en kocht hem en Ilse heeft staan huilen toen we wegreden.
Alles leek in het begin ook in orde, ik kende het paard toen ook niet goed, ik had in het begin al wel kunnen zien dat er wat mis was aan verschillende kleine dingetjes maar omdat ik het paard niet kende dacht ik gewoon dat de trekjes bij het paard hoorden (steeds op rust staan, nek en hoofd wegdraaien tijdens het rijden, tong uit de mond, niet opstaan van het liggen als ik naar hem toe liep, ik kon bij hem gaan liggen, niet opstaan van het rollen maar blijven zitten)
Allemaal dingetjes waar ik het al aan had kunnen merken maar heb dit niet gezien (of wilde het niet zien)
Maar nu is het toch echt wel duidelijk dat mijn paard een ernstig rugprobleem heeft.
De fysiotherapeut vermoed zelfs kissing spine's
Maandag maak ik een afspraak om foto's te laten maken van zijn rug.
De veearts en de fysio is er al bij geweest en ik heb natuurlijk al weer poedertjes en drubbeltje voor hem aangeschaft.
Dit kost me allemaal hartstikke veel geld, voor een paard die ik gezond heb gekocht.
Mocht na de foto's blijken dat mijn paard kissing spine's heeft dan ben ik gewoon zwaar opgelicht.
Plus nog dat het bijna onder dierenmishandeling is om een paard met pijn zomaar te verkopen.
En oplichten en dierenmishandelen mag niet in Nederland, weet iemand een wet waar in staat dat de Ilse verplicht is om dit paard terug te nemen en eventueel te gemaakte kosten te betalen?
Kissing spines
[(De verkoper heet niet echt Ilse maar heb ik even verandert omdat ik nog niet zeker weet of mijn paard kissing spine's heeft) |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:31 Onderwerp: |
|
|
Of het oplichterij uberhaupt is, hangt natuurlijk er wel vanaf of de verkoopster op de hoogte was van de aandoening van het paard. En dat zul je moeten kunnen aantonen anders sta je sowieso nergens. |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:35 Onderwerp: |
|
|
Koopovereenkomst laten vernietigen op grond van dwaling art. 6:228 BW. Lijkt mij hier van toepassing. Eventueel bedrog art. 3:44 maar daarbij is opzet vereist, mischien wist de verkoper het ook niet.. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:37 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt wat onwaarschijnlijk, nu het paard zulk duidelijk gedrag vertoont.
Wat gaf de dame op als reden het paard te verkopen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Thirza
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:41 Onderwerp: |
|
|
Ze gaf als reden op dat ze wilde verder fokken met een ander ras en daarom dit paard verkocht.
Iemand kwam ook met deze wet:
Art 3:44 BW:
Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling (in dit geval het kopen van het paard) beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen of door een andere kunstgreep.
Heb ik daar wat aan? |
|
|
|
 |
Thirza
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 12:45 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dat lijkt wat onwaarschijnlijk, nu het paard zulk duidelijk gedrag vertoont.
Wat gaf de dame op als reden het paard te verkopen? |
Ja maar "onwaarschijnlijk" heb je daar wat aan in de rechtzaal? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 13:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Iemand kwam ook met deze wet:
Art 3:44 BW:
Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling (in dit geval het kopen van het paard) beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen of door een andere kunstgreep.
Heb ik daar wat aan? |
Dat is de juridische definitie van oplichting/bedrog. Probleem hier is de opzet. Opzet zal moeilijk zijn aan te tonen.
De bewijslast van dwaling is makkelijker (ook al als beide partijen er ten onrechte van uitgingen dat het paard geheel gezond was).
Quote: | Dat lijkt wat onwaarschijnlijk, nu het paard zulk duidelijk gedrag vertoont. |
Het lijkt er op dat jij meer ervaring hebt met paarden, Simone. Uit de omschreven gedragingen zou ik niet zo snel halen dat het paard een ernstige aandoening moet hebben.
Quote: | Ze gaf als reden op dat ze wilde verder fokken met een ander ras en daarom dit paard verkocht. |
Als de verkoper ook zelf paarden fokt, zal zij toch een gedegen kennis van paarden moeten hebben. De gedragingen van het paard moeten haar dan wel zijn opgevallen als ongebruikelijk, en misschien moest zij daar ook wel de conclusie aan verbinden dat het paard niet in orde was.
Had de verkoper trouwens nog een al dan niet recente keuring voor het paard, of is op de enkele mededeling van de verkoper afgegaan? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Thirza
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 13:15 Onderwerp: |
|
|
De verkoper heeft het paard niet laten keuren.
Hij stond bij haar eigelijk ook alleen maar in een weiland en soms reden er wat kinderen van de buurt op.
Het is mij eigelijk ook nog steeds niet duidelijk waarom zij dit paard ooit heeft gekocht, ze fokt paarden en dit paard is een ruin (een gecastreerde hengst) hier heb je dus helemaal niks aan voor de fok.
Maar dit terzijde.
En wat betreft of zij het wist of niet, ik heb een heel sterk vermoeden dat zij het al wist.
Maar er even vanuit gaan dat ze het niet wist, heb ik dan geen poot om op te staan?
Als je een truitje koopt bij de VenD en er blijkt een naat verkeerd gestikt te zijn zonder dat de VenD dat wist krijg je toch ook je geld terug?
Als de verkoper niks weet van een gebrek van zijn product (of zogenaamd niet weet) dan kan je dus alles met losse schroefjes aan elkaar verkopen en als het dan thuis uit elkaar donderd dan kan de verkoper zeggen dat hij dat niet wist?
Werkt dat zo? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 13:25 Onderwerp: |
|
|
Thirza schreef: | Als de verkoper niks weet van een gebrek van zijn product (of zogenaamd niet weet) dan kan je dus alles met losse schroefjes aan elkaar verkopen en als het dan thuis uit elkaar donderd dan kan de verkoper zeggen dat hij dat niet wist?
Werkt dat zo? |
Bijna wel: je hebt als koper een onderzoeksplicht. De zwaarte van die plicht is afhankelijk van de concrete omstandigheden en juist in een geval als dit kan ik me het argument voorstellen dat juist omdat er verder geen argument is.
Ik zou als ik jou was echter zeker proberen koop te ontbinden met een beroep op dwaling en of bedrog. |
|
|
|
 |
Thirza
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 13:29 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik zou als ik jou was echter zeker proberen koop te ontbinden met een beroep op dwaling en of bedrog. |
Welke wet is dat?
Kan iemand deze voor mij opschrijven? |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 13:39 Onderwerp: Paard in de zak |
|
|
Sneu,Thirza!
Het lijkt me wel een beetje dat je je niet goed hebt overtuigd van de conditie van het paard voordat je het kocht. Heb je geen ritje gemaakt? Heb je niet uitgeprobeerd hoe het paard op je reageerde? Wist je van te voren iets van de reputatie van die handelaar? Ik zou in ieder geval de verkoper aansprakelijk stellen en ontbinding van de koop eisen. En vooral beweren dat het paard, toen je het kocht, in prima conditie leek te verkeren. Succes! _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
Thirza
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 14:21 Onderwerp: |
|
|
Het paard leek ook zeker in goede conditie te verkeren!
Maar daar heb je genoeg middeltjes voor om dat zo te laten lijken.
Ook kende ik dit paard natuurlijk nog niet, er waren misschien wel symtomen maar die heb ik toen niet gemerkt.
Hij snee de hoeken af in de bak en kon moeilijk recht lopen, maar hij is ook nog maar 5 jaar en het zou zo kunnen zijn dat een jong paard daar nog moeite mee heeft als hij daar niet is in getraint. |
|
|
|
 |
Thirza
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 15:14 Onderwerp: |
|
|
Kevin.B schreef: | Koopovereenkomst laten vernietigen op grond van dwaling art. 6:228 BW. Lijkt mij hier van toepassing. Eventueel bedrog art. 3:44 maar daarbij is opzet vereist, mischien wist de verkoper het ook niet.. |
Waar vind ik deze wetten? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 15:16 Onderwerp: |
|
|
Quote: | En wat betreft of zij het wist of niet, ik heb een heel sterk vermoeden dat zij het al wist.
Maar er even vanuit gaan dat ze het niet wist, heb ik dan geen poot om op te staan? |
Nee, dan heb je dwaling nog.
De verkoopster heeft medegedeeld dat het paard gezond zou zijn. Als zij helemaal een leek zou zijn, dan had je op die enkele mededeling niet mogen vertrouwen en had je ook eigen onderzoek moeten doen. Maar zij is paardefokster, dus had meer kennis van zaken. Dat maakt een mededeling dat het een gezond paard is al sterker, zodat je waarschijnlijk wel op zo'n mededeling mocht vertrouwen, en geen extra onderzoek nodig was. Uiteindelijk kan alleen de rechter hier een bindende uitspraak over doen.
Hoe ernstig is kissing spine eigenlijk? Betekent het dat het paard medicijnen moet krijgen tegen de pijn? Is een operatie mogelijk? Of houdt de diagnose kissing spine in dat het paard een spuitje zal moeten krijgen om in te slapen? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Jasper
Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 15 dec 2005 15:17 Onderwerp: |
|
|
Dwaling 6:228. Dwaling gaat ook op als de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan art. 6:228 lid 1 sub c.
Dit gaat i.c. zoiezo op waardoor de overeenkomst vernietigbaar is door de gedupeerde partij (dat bent u dus).
Als u aan kunt tonen dat de verkoper van het gebrek afwist kunt het beter primair op bedrog gooien en secundair op dwaling gezien het feit dat u bij bedrog nog schadevergoeding kunt eisen.
Quote: | Als de verkoper niks weet van een gebrek van zijn product (of zogenaamd niet weet) dan kan je dus alles met losse schroefjes aan elkaar verkopen en als het dan thuis uit elkaar donderd dan kan de verkoper zeggen dat hij dat niet wist?
Werkt dat zo?
Bijna wel: je hebt als koper een onderzoeksplicht. De zwaarte van die plicht is afhankelijk van de concrete omstandigheden en juist in een geval als dit kan ik me het argument voorstellen dat juist omdat er verder geen argument is.
|
Dit is niet helemaal waar, de onderzoeksplicht van de koper houdt op waar de mededelingsplicht van de verkoper begint. Hij kan dus niet allerlei zooi verkopen en achteraf roepen dat de koper maar beter op had moeten letten, gelukkig werkt het niet zo in het recht. |
|
|
|
 |
|