Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 14 jul 2025 23:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurster a. wil samenwonen. Huurster b. is tegen. Wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vast en goed

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 9:55    Onderwerp: Huurster a. wil samenwonen. Huurster b. is tegen. Wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verhuur een zelfstandig appartement aan twee huursters. Allebei een kamer plus gezamenlijk gebruik van grote woonkamer en keuken e.d. Geen onderhuur.
Nu wil een van de huursters in deze woning gaan samenwonen met haar vriend. Dat vind ik op zich wel oké. Maar ik wil wel graag overeenstemming daarover met huurster b. Huurster b. wil dit echter absoluut niet.
Zij zegt: “Het wordt dan drukker in de woning en als er een jongen in huis woont, voel ik mij aangetast in mijn privacy. Ik heb een overeenkomst op basis van één medebewoonster, met een vrouw dus. Als haar vriend zou meekomen, zou ik hier nooit willen wonen.”

Mijn vragen zijn:
• Heeft huurster b. instemmingsrecht als het gaat om het samenwonen van huurster a.?
• Moreel vind ik dat huurster b. wel een punt heeft, als het gaat om drukkere bewoning en privacy. Maar geeft haar dat ook het recht een lagere huurprijs te vragen vanwege het kleinere woongenot? En zo ja, hoeveel % van de huurprijs zou dat zijn?
• Ik voorzie ‘oorlog’ als ik blind instem met de samenwoonwens van huurster a. Hoe is dat te voorkomen?

Je ziet, ik zit met een juridisch, maar ook moreel dilemma. Wat is wijsheid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is geen juridisch antwoord Wink

Ik geef de huurster B groot gelijk dat zij daar niet mee akkoord gaat.
Zij zou ineens een man in huis moeten accepteren, ik kan begrijpen dat zij dan haar privacy kwijt zou zijn, zou ik ook zo voelen.
Je gaat je dan toch "op bezoek" voelen in je eigen huis, je gaat niet bij twee tortelduifjes in de woonkamer zitten etc.

Dus hoe je de oorlog kan voorkomen?
Niet akkoord gaan met de vraag van huurster A. Je hebt nou eenmaal ook een overeenkomst met huurster B.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
Je ziet, ik zit met een juridisch, maar ook moreel dilemma.
Althans schrijver dezes ziet niet, dat je een juridisch en/of moreel dilemma zou hebben.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja...

...zelfs als het twee afzonderlijke woningen zou betreffen, zou dit volgens het Hof van Amsterdam een grond kunnen opleveren om iemand (na meer dan 18 jaren daar gewoond te hebben) uit de deur te jagen.

Het feit dat die persoon er alreeds (meerdere jaren) woonde voordat de 'klagers' er kwamen wonen (ze hadden er dus feitelijk zelf voor gekozen met deze persoon onder één dak te wonen) en het feit dat het twee afzonderlijke woonruimtes betrof, kon niets veranderen aan het feit dat het hier een 'willekeurige derde' betrof. Het in één gebouw leven met deze persoon kon men van de klagers dan natuurlijk niet verlangen. Dat zou gewoon te erg zijn.

Zo erg zelfs, dat daarvoor alles (wetgeving, jurisprudentie, wettelijke verdeling der bewijslast, etc.) moest wijken.

Met deze opmerkelijke uitspraak van het Hof van Amsterdam in het achterhoofd, zou ik zeggen dat huurster B gelijk heeft.
Het magische woord is 'willekeurige derde', daarmee kun je in Nederland kennelijk alle kanten op.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Nou ja...

...zelfs als het twee afzonderlijke woningen zou betreffen, zou dit volgens het Hof van Amsterdam een grond kunnen opleveren om iemand (na meer dan 18 jaren daar gewoond te hebben) uit de deur te jagen.

Het feit dat die persoon er alreeds (meerdere jaren) woonde voordat de 'klagers' er kwamen wonen (ze hadden er dus feitelijk zelf voor gekozen met deze persoon onder één dak te wonen) en het feit dat het twee afzonderlijke woonruimtes betrof, kon niets veranderen aan het feit dat het hier een 'willekeurige derde' betrof. Het in één gebouw leven met deze persoon kon men van de klagers dan natuurlijk niet verlangen. Dat zou gewoon te erg zijn.

Zo erg zelfs, dat daarvoor alles (wetgeving, jurisprudentie, wettelijke verdeling der bewijslast, etc.) moest wijken.

Met deze opmerkelijke uitspraak van het Hof van Amsterdam in het achterhoofd, zou ik zeggen dat huurster B gelijk heeft.
Het magische woord is 'willekeurige derde', daarmee kun je in Nederland kennelijk alle kanten op.

O... M... G...

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

O... M... G...

Is dit een Mensa IQ-Test-raadsel?

Vreemd, normaal gesproken heb ik met dergelijke tests
überhaupt geen probleem Wink

@ vast en goed

De vraag is dus of de nieuwe bewoner een 'willekeurige derde is'.
In dat geval moet ie gewoon opkrassen, zelfs als hij er alreeds woonde.
Het begrip 'willekeurige derde' kun je naar believen uitleggen.
vast en goed

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 3e bewoner is er (nog) niet. Huurster a. wil met haar vriend samenwonen, maar huurster b. is daar op tegen. Kan huurster b. dit tegenhouden? Of kan ik toestemming geven aan huurster a. om met haar vriend te gaan samenwonen?
Martha

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
De 3e bewoner is er (nog) niet. Huurster a. wil met haar vriend samenwonen, maar huurster b. is daar op tegen. Kan huurster b. dit tegenhouden? Of kan ik toestemming geven aan huurster a. om met haar vriend te gaan samenwonen?

Geloof dat dit een te complexe vraag is om hier een definitief antwoord te krijgen.

De vraag is echter hoeveel waarde u aan huurster B hecht, want die zal hoogstwaarschijnlijk niet blij zijn en op zoek gaan naar een andere woning...en krijgt u de kamer van B weer verhuurd waar een stelletje in de andere kamer hokt?

Betaalt de vriend ook huur?
Stijgen de huurinkomsten door de komst van de vriend?
Welk voordeel heeft u hiervan?

Het is bovendien niet altijd en overal toegestaan dat meerdere mensen (meer dan twee) op het zelfde adres samenwonen ( Link ).
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:

Daarmee wil Dennis79 zeggen dat hij een 'Vegetatieve Domme Zombie' is.

Bedankt voor het bezorgen van meer dan slechts een glimlach op mijn gezicht.

Je hebt aangetoond dat het ook voor leden van Mensa erg eenvoudig is om zichzelf met paar eenvoudige regels tekst te diskwalificeren. Overigens lijkt me Vegetatieve Domme Zombie een pleonasme te zijn, maar dat terzijde...

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou mij wel helpen om on topic te blijven. De off topic-bijdragen kunnen weg.

Voor mij is er geen direct voordeel bij de samenwoonplannen. Ook de huurinkomsten voor mij veranderen niet. En ik wil graag met beide huursters netjes omgaan.

Vraag is dus of huurster b. juridische argumenten heeft om dit tegen te houden.
Ik zie een enkele reactie die op grond van niet-juridische argumenten partij kiest voor huurster b.
Ik zie uit naar bijdragen van meerdere forumleden!
hilde12

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch is onder andere van belang wat er in het contract staat.
Als daar bijvoorbeeld staat dat de huurder niet mag samenwonen heeft huurder B een juridisch punt.
vast en goed

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het contract staat inderdaad dat de woonruimte bedoeld is voor één persoon. Maar kan ik als verhuurder daar niet van af laten wijken door huurster a.?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
In het contract staat inderdaad dat de woonruimte bedoeld is voor één persoon. Maar kan ik als verhuurder daar niet van af laten wijken door huurster a.?

Maar dan ontneem je woongenot aan huurster b. Huurster b. heeft gekozen om een woning te delen met 1 ander persoon van hetzelfde geslacht, niet om een woning te delen met een stelletje. Bovendien gaat het gevolgen hebben voor het gebruik van de gedeelde voorzieningen, waar zij via haar huur voor betaalt.

Het is duidelijk dat je nee kunt zeggen. Waarom zou je ja zeggen?

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door het aantal bewoners te veranderen, raakt u ook de belangen van huurster B aangezien allen gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimtes. Dit heeft gevolgen voor haar privacy, beschikbare ruimte en mogelijk ook aansprakelijkheid voor schade aan de gemeenschappelijke ruimtes. Het is te betogen dat huurster B de overeenkomst met u heeft gesloten (mede) op basis van het gegeven dat er slechts één andere bewoner was. In dat geval pleegt u wanprestatie door aan deze voorwaarde niet meer te voldoen.
vast en goed

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ja zeggen om huurster a. ter wille te zijn. Niet meer, niet minder.
Huurster b. zegt inderdaad dat haar woongenot lijdt onder aanwezigheid van een extra bewoner, een man.
Wat zou een redelijke compensatie zijn voor huurster b. om aan die derving woongenot tegemoet te komen? Daarbij ga ik er even vanuit dat huurster a. die via verhoogde huur compenseert.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds