Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 15 jul 2025 21:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurster a. wil samenwonen. Huurster b. is tegen. Wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
strikmaria

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:

Juridisch staat in ieder geval buiten kijf dat de vriend van A een 'willekeurige derde' is.

Dat dat 'buiten kijf' staat geloof ik niet.
In de zaak die voor het Hof van Amsterdam speelde was sprake van bijzondere argumenten die niet zomaar op elke andere zaak van toepassing kunnen worden verklaard.

Die argumenten en achtergronden waren in hofs Arrest niet precies uit de doeken gedaan, daarmee ben ik het eens.
Hier kan men echter nadere argumenten lezen die een en ander wellicht begrijpelijker maken.

Weliswaar is de oudere echtgenoot in werkelijkheid gewoon aan een hartkwaal overleden (dus niet aan aids, zoals de auteur suggereert), was één der buren slechts een 'kunsthandelaar' en geen 'kunstenaar'. De oudere echtgenoot had geen 'ex-vriend' (de aanname dat de overleden echtgenoot een amoureuze relatie heeft gehad met één der buurmannen is gewoon verzonnen onzin, die kennelijk ontspruit aan een van vooroordelen doordrenkte geest, de oudere echtgenoot was in werkelijkheid zelf reeds 'weduwnaar') en de jongere echtgenoot stamde ook niet uit 'Azie'. Afgezien van noch enkele andere onjuistheden vraag ik mij af hoe deze auteur zoveel 'insider informatie' tot zijn/haar beschikking heeft, echter de plank té mis slaat om tot de kennissenkring te kunnen behoren.
Voor gerecht, ook al is dit in het Arrest nergens te vinden, is inderdaad ter sprake gekomen dat één der buren een glaskunstgalerie bezit en het niet westerse uiterlijk van de echtgenoot kan tijdens de zitting ook niemand zijn ontgaan. Ook de Italiaanse naam van één van de buurmannen stond natuurlijk in de aktes, ook al stamt deze persoon uit een geheel ander land. Was de auteur wellicht op de een of andere manier bij de zitting aanwezig en is diens fantasie op hol geslagen met de aangedragen feiten?
We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.

Duidelijk is echter dat men niet zomaar kan stellen dat elke levenspartner/echtgenoot een 'willekeurige derde' is.
Daarvoor zijn kennelijk 'bijzondere omstandigheden' nodig, die niet in elke zaak van toepassing zijn.

Dat rechters bij elke zaak een zorgvuldige afweging zullen maken, vrij van (racistische/seksistische/leeftijdsdiscriminerende)vooroordelen, spreekt voor zich.

Laatst aangepast door strikmaria op do 10 okt 2013 10:10, in totaal 12 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vast en goed

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb voldoende info over 'willekeurige derde'.

Het gaat mij nu om deze vraag:

Quote:
Ik heb nog één vraag. Is er nu geen enkele escape/mogelijkheid te bedenken om huurster a. ter wille te zijn? Anders gezegd, stel dat huurster b. akkoord wil gaan met een compensatieregeling. Hoeveel % van de huurprijs zou een redelijk kortingspercentage zijn (kale huurprijs is € 300).
Nog een aanvulling. Ook de vriend van huurster b. is geregeld (ca. 20% van de week) in de woning, dag en nacht.

Misschien kunnen jullie me daar nog mee helpen?
Martha

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
Misschien kunnen jullie me daar nog mee helpen?

Waarom bespreek je dat niet met de huursters?

Wij kunnen toch niet bepalen wat de huursters redelijk zullen vinden?

Bedenk echter wel wat de situatie is als huurster B (ooit) vertrekt, echter huurster A daar blijft met vriend.
Krijgt je de kamer van huurster B dan weer verhuurd?
vast en goed

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, dat lukt wel. Het is een erg aantrekkelijke woning:)!
Martha

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
Jawel, dat lukt wel. Het is een erg aantrekkelijke woning:)!

Als die woning zo leuk is dat het niet uitmaakt met wie je daar moet samenwonen, dan begrijp ik niet waarom huurster B zo'n punt maakt.

De geschiedenis leert echter (zo kunnen we lezen in het Arrest van het Hof van Amsterdam) dat zelfs een woning aan de Herengracht in Amsterdam absoluut ongenietbaar kan worden door de aanwezigheid van een persoon in een aangrenzend appartement.
strikmaria

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 7:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De link functioneert jammergenoeg niet, heb ik bemerkt.

Je kunt echter volgende webadres in je browser kopiëren:

Adres functioneert niet, zie tekst in volgende bericht. Dank aan 'Regin'

Laatst aangepast door strikmaria op do 10 okt 2013 9:09, in totaal 1 keer bewerkt
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 8:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
De link functioneert jammergenoeg niet, heb ik bemerkt.

Je probeert te linken naar een lokaal adres. Dat werkt niet voor mensen die niet op dezelfde computer zitten. Een link die voor iedereen toegankelijk is begint met "http://" of "ftp://".
strikmaria

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:

Je probeert te linken naar een lokaal adres. Dat werkt niet voor mensen die niet op dezelfde computer zitten. Een link die voor iedereen toegankelijk is begint met "http://" of "ftp://".

Oh, dankjewel. Dat wist ik niet.

Dan heb ik hieronder de tekst in kopie toegevoegd.
Op 17 jul 2010 om 16:57h werd volgende bericht op het 'Tros Radar Forum' geplaatst door een Forumlid namens 'seagoing racer2' (lid sinds 10 Juni 2006). Volgens diens gegevens woonde deze persoon (die naderhand een vrouw bleek te zijn, die al meerdere jaren forumleden met nuttig advies had gediend) in Den Bosch.
Quote:
Er was eens een jongeman uit Azie, bijvoorbeeld Indonesie, die op jonge leeftijd zo ergens rond 1990 naar Nederland kwam. Hij was slechts 19 jaar en op zoek naar een liefde en geld.
Die vond hij gemakkelijk in een 42 jarige man uit Amsterdam. Snel had hij het hart van deze persoon, ik noem hem D, veroverd en de reeds aanwezige partner het huis uitgewerkt.
Omdat D niet geheel gevoelloos was besloot hij zijn huis aan de herengracht in Amsterdam te splitsen en zo kon zijn ex-partner de eerste verdieping betrekken en kon hij zelf met zijn nieuwe liefde, ik noem hem voor het gemak even Borat, beneden wonen.
De ex partner, en begenadigd glas-kunstenaar uit Italie, met diverse exposities vond al snel een nieuwe liefde en ging met hem samenwonen op de eerste verdieping.
D besloot dat het mooie pand aan de herengracht *** niet aan een willekeurige derde ten deel kon vallen en gaf zijn ex-partner een optie op het kopen van de begane grond tegen een schappelijk prijsje, mocht D onverhoopt komen te overlijden.
Enfin, helaas werd D ernstig ziek , aan een ziekte die veel homosexuelen helaas teistert, en is in 2005 overleden. Maar net voor zijn overlijden heeft D aan Borat het huis verkocht, anders zou deze jongeman immers dakloos worden, wat nooit de bedoeling kan zijn van echte liefde.
Na het overlijden waren de glaskunstenaar en zijn partner behoorlijk pissed of over de verkoop van de begane grond aan de Indonesische gelukszoeker, en besloten hun koopoptie ten gelde te maken.
Borat wilde natuurlijk het huis behouden en besloot de koop-optie aan de ex-partner, en glaskunstenaar te frusteren, en weigerde in te gaan op de verkoop van het appartement op de begane grond.
Na vele en langdurige rechtszaken is in juli 2010 door de hoge raad uiteindelijk besloten dat Borat helaas toch het huis moet opgeven en dus misschien dakloos gaat worden.
Borat zoekt nu wederom een ( oudere) , maar rijke man om samen komende jaren door te brengen, liefst in het centrum van Amsterdam.
Sprookje, ech nie...... Crying or Very sad

Tamelijk smakeloos, als je mij vraagt.
De 'inside informatie' (hoe gebrekkig ook) is echter merkwaardig, want deze is nergens in vonnis of arrest te ontdekken. De met fantasie opgevulde hiaten getuigen er echter van dat het hier geen persoon uit de kennissenkring der betrokkenen betreft. Alles dus nogal merkwaardig.
Martha

BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2013 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:

Tamelijk smakeloos, als je mij vraagt.
De 'inside informatie' (hoe gebrekkig ook) is echter merkwaardig, want deze is nergens in vonnis of arrest te ontdekken. De met fantasie opgevulde hiaten getuigen er echter van dat het hier geen persoon uit de kennissenkring der betrokkenen betreft. Alles dus nogal merkwaardig.

Inderdaad ontzettend smakeloos!

Of 'seagoing racer2' wellicht voor het hof werkzaam is/was kan men natuurlijk niet beoordelen. Zou mij echter niet verbazen wanneer bepaalde rechters er zulke primitieve gedachten op nahouden. Rechters zijn tenslotte ook maar mensen.

In ieder geval zou dat (voor mij) wel een stuk begrijpelijker maken hoe volgens het Hof van Amsterdam een echtgenoot een 'willekeurige derde' zou kunnen zijn, aangaande het gebruik van de gemeenschappelijke woning.
Dat nog afgezien van de interessante gedachte dat een (bij overeenkomst) toegestane handeling in een 'tekortkoming' zou kunnen resulteren.
De gedachte dat de jongere echtgenoot géén 'willekeurige derde' is zolang de oudere noch in leven is, is vanuit dit gezichtspunt ook veel begrijpelijker, zo schijnt mij. Immers, zolang de blanke 'masta' nog leeft staat de 'huisslaaf' onder diens invloed. Bij het sterven der 'masta' is dan echter te vrezen dat de 'huisslaaf' 'losslaat'. Zonder blanke invloed kan men kleurlingen immers niet vertrouwen...althans bestaan er mensen die zo denken.
De idee dat een ieder in vrijheid over diens eigendom kan beschikken (zodat de idee dat de oudere echtgenoot überhaupt noch iets te zeggen heeft over de woning - nadat hij het eigendom heeft afgestaan - onbegrijpelijk is) kan natuurlijk niet van toepassing zijn op gekleurde 'huisslaven'. Immers hebben 'slaven' geen eigendom. Vanuit die idee is heel begrijpelijk dat de kwaliteit der leefsfeer geheel afhing van het al dan niet in leven zijn van de oudere echtgenoot. Het is, vanuit deze gedachtengang, dan natuurlijk onwenselijk dat een 'kleurling' zonder toezicht en controle van zijn 'masta' aan de Herengracht in Amsterdam woont. Zo iets kan men de buren dan ook niet aandoen. Tenslotte zijn zij daar komen wonen toen de 'huisslaaf' onder controle van zijn 'masta' stond en hebben ze niet gekozen voor een situatie waarin zij in een pand moeten leven met een losgeslagen 'huisslaaf' zonder de nodige 'blanke' invloed en leiding.
Ik wil niet zeggen dat het Hof zo denkt, enkel dat het arrest mij vanuit deze gedachte veel begrijpelijker voorkomt.

Het blijft in ieder geval een uiterst boeiend arrest. Voor mij is onbegrijpelijk waarom het Hof ons al deze gebundelde wijsheden en nieuwe inzichten wilde onthouden, door dit arrest niet op 'rechtspraak.nl' te publiceren. Zeker waar dit de enige zaak van zijn soort is en de eerste zaak waar het nieuwe recht ter sprake komt m.b.t. 'vruchtgebruik', 'schenking', etc.

Ik vind het goed dat deze zaak hier in alle openlijkheid aan de orde kan worden gebracht. Dat het Hof (na aanvankelijk aarzelen) heeft besloten dit arrest aan de openbaarheid prijs te geven, laat zien dat zij deze mening met mij deelt. Dat doet mij deugd.
Ik geloof dat wij in toekomst nog veel uit dit arrest kunnen leren en dat het immer nuttig zal blijven deze leerrijke jurisprudentie erbij te halen.
vast en goed

BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Veel dank voor jullie constructieve bijdragen!

Laatst aangepast door vast en goed op ma 04 nov 2013 16:55, in totaal 1 keer bewerkt
strikmaria

BerichtGeplaatst: do 24 okt 2013 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
...Tenslotte zijn zij daar komen wonen toen de 'huisslaaf' onder controle van zijn 'masta' stond en hebben ze niet gekozen voor een situatie waarin zij in een pand moeten leven met een losgeslagen 'huisslaaf' zonder de nodige 'blanke' invloed en leiding...

Oh, is dat wellicht wat het Hof bedoelt met RO 3.25 "...omdat zij dan toch in strijd met de considerans gedwongen zouden worden samen te leven met een niet door henzelf uitgezochte medebewoner..."?
Die 'medebewoner' woonde daar immers alreeds 2 jaar, mij was dan ook niet zo duidelijk hoe die buren die situatie dan niet zelf hadden 'uitgezocht', waar ze besloten hadden zich in deze reeds bestaande woonsituatie te voegen. Nu geloof ik echter dat ik het beter begrijp.

Hoe het Hof 'ter zitting' heeft kunnen vaststellen dat de relatie tussen partijen "verre van optimaal" was, is mij jammergenoeg noch immer een raadsel. Partijen zelf hebben ter zitting namelijk geen enkel woord gezegd en enkel de raadslieden aan het woord gelaten. Uit de bewoordingen van het Hof krijgt men echter welhaast het idee dat partijen als 'wilden' tegen elkander tekeer zijn gegaan en dat daaruit bleek dat de relatie "verre van optimaal" was.
Martha

BerichtGeplaatst: za 26 okt 2013 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb een paar berichten van 'seagoing racer2' doorgelezen. Ik moet zeggen dat ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat het hier inderdaad een jurist (wellicht rechter?) betreft.
Dat geeft te denken wat het verband is tussen 'seagoing racer2' en de aangehaalde casus...en waarom die 'seagoing racer2' beschikt over 'inside' informatie. Schrikbarend en stuitend lijkt mij dat voor een jurist iets als 'Aziatische afkomst' en aan wat voor ziekte iemand zou hebben geleden relevante 'argumenten' zouden kunnen opleveren.
Ik kan mij niet voorstellen dat wij in Nederland willen dat de rechtspraak zich in die richting beweegt.
strikmaria

BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2013 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Heb een paar berichten van 'seagoing racer2' doorgelezen. Ik moet zeggen dat ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat het hier inderdaad een jurist (wellicht rechter?) betreft.
Dat geeft te denken wat het verband is tussen 'seagoing racer2' en de aangehaalde casus...en waarom die 'seagoing racer2' beschikt over 'inside' informatie. Schrikbarend en stuitend lijkt mij dat voor een jurist iets als 'Aziatische afkomst' en aan wat voor ziekte iemand zou hebben geleden relevante 'argumenten' zouden kunnen opleveren.
Ik kan mij niet voorstellen dat wij in Nederland willen dat de rechtspraak zich in die richting beweegt.

Op mijn Facebooksite heb ik en paar screenshots geplaatst van het TROS-Radar Forum van 18 Juli 2010. Ziet men dat ik niet zomaar wat verzin.
Ik vraag mij echt af wie deze 'Seagoing Racer 2' is. Vind het vreemd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds