|
|
| Auteur |
Bericht |
Ian2606
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 12:00 Onderwerp: Kan een minderjarige zelf een vergunning aanvragen? |
|
|
| Vraag is simpel maar een duidelijk antwoord krijg ik niet. Stel dat ik zelf een evenementenvergunning wil aanvragen en de gemeente zegt dat ik niet bekwaam ben om rechtshandelingen te verrichten. (ik wil liever niet een volwassene het voor mij laten doen). En een jurist zegt dat zo'n aanvraag helemaal geen rechtshandeling is, maar de gemeente blijft erbij. Weet iemand wie er nu gelijk heeft? En kan ik dan een bezwaarschrift schrijven als ze het afwijzen. |
|
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 12:18 Onderwerp: |
|
|
De aanvraag misschien niet, maar de handelingen die je wilt gaan verrichten met de vergunning misschien wel.
De simpele vraag is dus niet zo simpel als het lijkt.
Waarom is de aanvraag afgewezen?
Omdat je de aanvraag niet mocht doen, of omdat je de handelingen mbt de organisatie niet mag verrichten? |
|
|
|
|
 |
Ian2606
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 12:38 Onderwerp: |
|
|
| Nee, het gaat alleen om de vergunning. Het is een schoolproject op een openbaar plein en waarschijnlijk is er overlast voor verkeer en een beetje geluid.Hij is niet afgewezen, ze hebben hem helemaal niet in behandeling genomen. Ze zeggen dat de schooldirecteur of een ouder dan maar de aanvraag moet doen. |
|
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 14:53 Onderwerp: |
|
|
Denk toch dat het om de verantwoordelijkheid mbt het evenement gaat.
De aanvrager van de vergunning is uiteindelijk verantwoordelijk als er iets mis gaat, en als je dan minderjarig bent zou je bepaalde verantwoordelijkheden af kunnen schuiven.
Als het een schoolproject is dan moet zeker de directie van de school de vergunning aanvragen. Je draait het project namelijk in opdracht van de school. |
|
|
|
|
 |
Ian2606
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 15:39 Onderwerp: |
|
|
Dus ze kunnen een aanvraag van ons afwijzen vanwege de leeftijd? Dat is jammer, want het was juist de bedoeling dat we dit helemaal zelf gingen doen. Ik vind het ook gewoon principieel niet kloppen. De gemeente hoort toch alleen over de toetsing van de vergunning te gaan en niet over de inhoud van het evenement.
Ik heb geprobeerd om zelf iets op te zoeken omdat ik aan een buurman advies heb gevraagd en die zei dat een aanvraag helemaal geen rechtshandeling was en als we verder aan de eisen voldoen kunnen ze niet zeggen dat we niet handelingsbekwaam zijn. Maar ik kom er zelf niet uit op rechtspraak.nl. Dus ik zocht vooral bevestiging of het inderdaad helemaal geen rechtshandeling is anders had ik bezwaar gemaakt. Maar bedankt voor je antwoorden iig. |
|
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 16:43 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad geen rechtshandeling. Volgens mij is er ook geen regel die een leeftijd voorschrijft om in het bestuursrecht als belanghebbende op te treden.
Art. 8:21 lid 2 Awb schrijft dat handelingsonbekwamen zelf in het geding kunnen optreden, indien zij tot redelijke waardering van hun belangen in staat worden geacht. Dit geldt ook voor minderjarigen. Dit artikel gaat over het optreden in een beroepsprocedure voor de rechtbank, dus is niet van toepassing op de aanvraag van een beschikking, maar misschien is de redenering analoog toe te passen.
Als het bestuursorgaan van mening is dat de aanvrager te jong is om het evenement in goede banen te leiden, zou dat dan niet op die grond tot een afwijzing moeten leiden, in plaats van de aanvraag niet in behandeling nemen?
Als je hun beslissing om je verzoek niet in behandeling te nemen op schrift krijgt, kan je proberen er tegen in bezwaar te gaan.
Laatst aangepast door Jay Gatsby op di 17 sep 2013 23:13, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 16:51 Onderwerp: |
|
|
| Ian2606 schreef: | Dus ze kunnen een aanvraag van ons afwijzen vanwege de leeftijd? Dat is jammer, want het was juist de bedoeling dat we dit helemaal zelf gingen doen. Ik vind het ook gewoon principieel niet kloppen. De gemeente hoort toch alleen over de toetsing van de vergunning te gaan en niet over de inhoud van het evenement.
Ik heb geprobeerd om zelf iets op te zoeken omdat ik aan een buurman advies heb gevraagd en die zei dat een aanvraag helemaal geen rechtshandeling was en als we verder aan de eisen voldoen kunnen ze niet zeggen dat we niet handelingsbekwaam zijn. Maar ik kom er zelf niet uit op rechtspraak.nl. Dus ik zocht vooral bevestiging of het inderdaad helemaal geen rechtshandeling is anders had ik bezwaar gemaakt. Maar bedankt voor je antwoorden iig. |
Een aanvraag (tot bijv. een vergunning) is een een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen (1:3 Awb). Een rechtshandeling wordt omschreven als een handeling die iemand uitvoert met de bedoeling een bepaald rechtsgevolg tot stand te brengen. Het doen van een aanvraag doe je met de bedoeling om tot een vergunning (rechtsgevolg) te komen en valt mijns inziens dus onder die defintie. Op grond van art. 1:234 BW ben je dan voor het doen van die aanvraag alleen handelingsbekwaam met toestemming van je ouders, de kantonrechter of indien het gebruikelijk is dat een minderjarige deze rechtshandeling (indienen aanvraag) uitvoert. Volgens mij val je niet onder deze drie uitzonderingen.
Laat je niet tegenhouden om het in bezwaar te toetsen maar verwacht er niet te veel van. Overigens is als het goed is je aanvraag dus niet afgewezen maar niet in behandeling genomen. anders is er een fout gemaakt. |
|
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 11:13 Onderwerp: |
|
|
| Jay Gatsby schreef: | | Het is inderdaad geen rechtshandeling. |
Het indienen van een vergunningsaanvraag leidt al tot de verplichting leges te betalen. Ik kan toch voorlopig niet anders concluderen dan dat het wel een (eenzijdige) rechtshandeling is. Zie ook hierboven. |
|
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 16:55 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Een aanvraag (tot bijv. een vergunning) is een een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen (1:3 Awb). Een rechtshandeling wordt omschreven als een handeling die iemand uitvoert met de bedoeling een bepaald rechtsgevolg tot stand te brengen. Het doen van een aanvraag doe je met de bedoeling om tot een vergunning (rechtsgevolg) te komen en valt mijns inziens dus onder die definitie. |
Ik ben er niet zeker van, maar neig ernaar dat het geen rechtshandeling is. Volgens mij is de enkele bedoeling om rechtsgevolg teweeg te brengen niet voldoende. Er moet ook een door het recht erkend rechtsgevolg aan verbonden zijn. Mijn verzoek aan jou om jouw zaak aan mij over te dragen is wel op rechtsgevolg gericht, maar heeft op zichzelf geen rechtsgevolg en is daarom geen rechtshandeling. Ik zie op vergelijkbare wijze niet in wat voor gewild rechtsgevolg een aanvraag ex 1:3 Awb op zichzelf heeft. Het enkele verzoek aan een bestuursorgaan om een rechtshandeling te verrichten, is m.i. niet voldoende om aan te nemen dat er sprake is van een rechtshandeling.
| Quote: | | Het indienen van een vergunningsaanvraag leidt al tot de verplichting leges te betalen. Ik kan toch voorlopig niet anders concluderen dan dat het wel een (eenzijdige) rechtshandeling is. Zie ook hierboven. |
Ik zie ook niet in hoe de verplichting tot betaling van leges een rol speelt in de redenering dat de aanvraag ex. 1:3 lid 3 een eenzijdige rechtshandeling is. Voor zover je doelt op het ontstaan van een overeenkomst doordat beide partijen zich verbinden om iets te doen, dan vraag ik mij af wat de inhoud van die overeenkomst is. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 18:22 Onderwerp: |
|
|
| Jay Gatsby schreef: | | Mijn verzoek aan jou om jouw zaak aan mij over te dragen is wel op rechtsgevolg gericht, maar heeft op zichzelf geen rechtsgevolg en is daarom geen rechtshandeling. |
Het indienen van een aanvraag impliceert direct allerlei juridische verplichtingen voor het bestuursorgaan. Ik denk dat het hier wel om een rechtshandeling gaat. Art. 8:21 Awb geeft een bijzondere regeling voor handelingsonbekwamen bij een procedure voor de bestuursrechter. Daarbuiten geldt m.i. de regeling van art. 1:234 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 18:33 Onderwerp: |
|
|
Volgens deze scriptie kan een kind van 11 jaar als belanghebbende schriftelijk bezwaar maken tegen een besluit om een kinderspeelplaats op te breken (p. 18 ).
Op zich zegt dat niets: als de wettelijke vertegenwoordiger van het kind de brief namens het kind ondertekent, is het nog steeds het kind dat als belanghebbende bezwaar maakt. Maar ik neem aan dat het zo niet wordt bedoeld.
Er wordt verwezen naar Kloosterboer en Punselie, 1995, Kinderen als procespartij en het Kinderrechtenverdrag, FJR 1998, nr. 1, p. 195. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Jay Gatsby
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 18:55 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Het indienen van een aanvraag impliceert direct allerlei juridische verplichtingen voor het bestuursorgaan. |
Het in het leven roepen van allerlei juridische verplichtingen is niet een rechtshandeling, indien de wilsverklaring niet gericht is op die specifieke rechtsgevolgen.
De Centrale Raad van Beroep heeft op 19 april 2011 (AB 2011/258) overwogen dat een aanvraag geen rechtshandeling is.
"Betrokkene kon immers door zijn verzoek het beoogde rechtsgevolg, het einde van het recht op bijstand, niet tot stand brengen. Daartoe was immers een besluit van appellant noodzakelijk." |
|
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 8:54 Onderwerp: |
|
|
| Jay Gatsby schreef: | | Quote: | | Een aanvraag (tot bijv. een vergunning) is een een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen (1:3 Awb). Een rechtshandeling wordt omschreven als een handeling die iemand uitvoert met de bedoeling een bepaald rechtsgevolg tot stand te brengen. Het doen van een aanvraag doe je met de bedoeling om tot een vergunning (rechtsgevolg) te komen en valt mijns inziens dus onder die definitie. |
Ik ben er niet zeker van, maar neig ernaar dat het geen rechtshandeling is. Volgens mij is de enkele bedoeling om rechtsgevolg teweeg te brengen niet voldoende. Er moet ook een door het recht erkend rechtsgevolg aan verbonden zijn. Mijn verzoek aan jou om jouw zaak aan mij over te dragen is wel op rechtsgevolg gericht, maar heeft op zichzelf geen rechtsgevolg en is daarom geen rechtshandeling. Ik zie op vergelijkbare wijze niet in wat voor gewild rechtsgevolg een aanvraag ex 1:3 Awb op zichzelf heeft. Het enkele verzoek aan een bestuursorgaan om een rechtshandeling te verrichten, is m.i. niet voldoende om aan te nemen dat er sprake is van een rechtshandeling.
| Quote: | | Het indienen van een vergunningsaanvraag leidt al tot de verplichting leges te betalen. Ik kan toch voorlopig niet anders concluderen dan dat het wel een (eenzijdige) rechtshandeling is. Zie ook hierboven. |
Ik zie ook niet in hoe de verplichting tot betaling van leges een rol speelt in de redenering dat de aanvraag ex. 1:3 lid 3 een eenzijdige rechtshandeling is. Voor zover je doelt op het ontstaan van een overeenkomst doordat beide partijen zich verbinden om iets te doen, dan vraag ik mij af wat de inhoud van die overeenkomst is. |
Mijn opmerking was bedoeld om aanvullend aan te geven dat het doen van een aanvraag al direct leidt tot een door het recht erkend tot rechtsgevolg. Namelijk het ontstaan van een vordering van het bestuursorgaan op de aanvrager.
Edit: maar dus niet het beoogd rechtsgevolg..
Laatst aangepast door BartL op wo 18 sep 2013 9:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 9:01 Onderwerp: |
|
|
| Jay Gatsby schreef: | | Quote: | | Het indienen van een aanvraag impliceert direct allerlei juridische verplichtingen voor het bestuursorgaan. |
Het in het leven roepen van allerlei juridische verplichtingen is niet een rechtshandeling, indien de wilsverklaring niet gericht is op die specifieke rechtsgevolgen.
De Centrale Raad van Beroep heeft op 19 april 2011 (AB 2011/258) overwogen dat een aanvraag geen rechtshandeling is.
"Betrokkene kon immers door zijn verzoek het beoogde rechtsgevolg, het einde van het recht op bijstand, niet tot stand brengen. Daartoe was immers een besluit van appellant noodzakelijk." |
Goede vondst. Helder. Een verwijzing naar deze uitspraak zou voldoende moeten zijn voor TS om een kansrijk bezwaarschrift in te dienen. |
|
|
|
|
 |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 17:35 Onderwerp: |
|
|
In de Rijkswet op het Nederlanderschap is expliciet bepaald dat een verzoek om verlening van het Nederlanderschap aan een minderjarig kind, moet worden ingediend door de wettelijk vertegenwoordiger.
Een minderjarig kind van 17 jaar kan zelfstandig een Wajong-uitkering aanvragen (je krijgt een Wajong-uitkering vanaf je 18de, maar de aanvraag moet een jaar eerder worden ingediend).
Is er in de APV iets geregeld over de vereiste leeftijd van de aanvrager? En, vraag ik mij af, wat als de16-jarige gaat trouwen en uit dien hoofde meerderjarig wordt ? |
|
|
|
|
 |
|
|