|
|
| Auteur |
Bericht |
BartL
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 sep 2013 16:35 Onderwerp: |
|
|
| ella schreef: | In de Rijkswet op het Nederlanderschap is expliciet bepaald dat een verzoek om verlening van het Nederlanderschap aan een minderjarig kind, moet worden ingediend door de wettelijk vertegenwoordiger.
Een minderjarig kind van 17 jaar kan zelfstandig een Wajong-uitkering aanvragen (je krijgt een Wajong-uitkering vanaf je 18de, maar de aanvraag moet een jaar eerder worden ingediend).
Is er in de APV iets geregeld over de vereiste leeftijd van de aanvrager? En, vraag ik mij af, wat als de16-jarige gaat trouwen en uit dien hoofde meerderjarig wordt ? |
Volgens mij betekent het dan dat de ontvankelijkheid gewoon wordt bepaald door de normale vraag naar het belang (art. 1:3 Awb) tenzij de wet anders bepaald zoals in jouw voorbeelden. Bij de bepaling of iemand belang heeft kan afhankelijk van de omstandigheden van het geval minderjarigheid wel of geen rol spelen.
Iedere gemeente mag zijn eigen APV vaststellen dus een eenduidig antwoord is niet te geven. Maar de meeste voor zover ik weet niet. |
|
|
|
|
 |
muntdropje
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 sep 2013 14:44 Onderwerp: |
|
|
| Los van het principiële punt of de aanvraag in behandeling kan of moet worden genomen: als wij zeker weten dat een aanvraag afgewezen wordt dan kiezen we er voor om niet in behandeling te nemen. Dat scheelt de aanvrager het betalen van leges. In onderhavig geval van een scholier kan dat in de overweging meegenomen zijn. |
|
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 sep 2013 20:30 Onderwerp: |
|
|
| Dat is echter niet per se een juist besluit waarmee jullie een financieel risico nemen! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: za 21 sep 2013 1:03 Onderwerp: |
|
|
| BartL schreef: | | Jay Gatsby schreef: | | Quote: | | Het indienen van een aanvraag impliceert direct allerlei juridische verplichtingen voor het bestuursorgaan. |
Het in het leven roepen van allerlei juridische verplichtingen is niet een rechtshandeling, indien de wilsverklaring niet gericht is op die specifieke rechtsgevolgen.
De Centrale Raad van Beroep heeft op 19 april 2011 (AB 2011/258) overwogen dat een aanvraag geen rechtshandeling is.
"Betrokkene kon immers door zijn verzoek het beoogde rechtsgevolg, het einde van het recht op bijstand, niet tot stand brengen. Daartoe was immers een besluit van appellant noodzakelijk." |
Goede vondst. Helder. Een verwijzing naar deze uitspraak zou voldoende moeten zijn voor TS om een kansrijk bezwaarschrift in te dienen. |
Ik neig er toch nog steeds naar om het indienen van een aanvraag als een rechtshandeling te zien en niet als iets puur feitelijks. De vraag is dan echter nog wel of de regels van het BW hierop van toepassing zijn.
Volgens de in dit bericht geciteerde bron is het doen van aangifte géén rechtshandeling, maar het doen van klachte (in geval van een klachtdelict) wél. Het doen van klachte is gericht op het mogelijk maken van vervolging (een rechtsgevolg). Het doen van aangifte heeft geen rechtsgevolg, want het OM kan ook zonder aangifte tot vervolging overgaan.
Het indienen van een aanvraag is m.i. duidelijk niet primair een feitelijke handeling. Het gaat niet om het vullen van de brievenbus van het bestuursorgaan. Het indienen van een aanvraag is gericht op het afdwingen van een besluit. Weliswaar zal dat besluit vaak ook zonder voorafgaande aanvraag kunnen worden genomen, maar het doen van de aanvraag zorgt ervoor (en is er m.i. op gericht) dat de juridische plicht tot het nemen van het besluit ontstaat.
Ik ben het dus niet eens met de redenering van de CRvB. Met de uitkomst kan ik echter wel leven, want ik zie niet direct in waarom de regels van het BW onverkort van toepassing zouden moeten zijn op dit soort rechtshandelingen. Art. 65 Sr geeft bijvoorbeeld een eigen regeling voor het geval de tot klacht gerechtigde minderjarig is, al geef ik toe dat dat kan worden uitgelegd als een wettelijke uitzondering op de algemene regeling in het BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: za 21 sep 2013 12:24 Onderwerp: |
|
|
En al is het een rechtshandeling waarop het BW van toepassing is, dan wil dat nog niet zeggen dat je onhandelingsbekwaam bent. Immers, als je ouders je toestemming hebben gegeven lijkt mij geen probleem aanwezig, conform art. 1:234 BW.
De gemeente heeft daarnaar geen onderzoek gedaan, of wel? Dan lijkt mij het besluit ook nog eens onzorgvuldig voorbereid. Ze hadden immers ook vormherstel kunnen geven. |
|
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: di 08 okt 2013 19:45 Onderwerp: |
|
|
| Overigens een vraagje in deze lijn: wat als je een vereniging hebt van minderjarigen? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 08 okt 2013 21:40 Onderwerp: |
|
|
| svdongen schreef: | | Overigens een vraagje in deze lijn: wat als je een vereniging hebt van minderjarigen? |
Een vereniging is een rechtspersoon en dus een juridische constructie. Een juridische constructie kan per definitie alleen via vertegenwoordiging rechtshandelingen verrichten. Handelingsonbekwaamheid speelt hier niet.
Vergelijk met een minderjarige natuurlijke persoon. Die kan, vertegenwoordigd door zijn wettelijke vertegenwoordigers, zonder problemen rechtshandelingen verrichten. De minderjarigheid kan wel in de weg staan aan het zelf verrichten van bepaalde rechtshandelingen. Een vereniging kan zelf helemaal niets, want een vereniging is slechts een juridische constructie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: wo 09 okt 2013 11:17 Onderwerp: |
|
|
Ja, dus bijv het bestuur vertegenwoordigd de vereniging. Het besuur bestaat in casu uit minderjarigen. Kan de vereniging ,door vertegenwoordiging van haar bestuur, nu ongehinderd rechtshandelingen verrichten zeg maar? Bijv. vergunning aanvragen?
Met ongehinderd bedoel ik dan zonder toestemming van ieder van de bestuursleden diens ouders. |
|
|
|
|
 |
|
|