Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 5:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkoop gemeentegrond aan particulier
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
appies tuin

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 12:29    Onderwerp: Verkoop gemeentegrond aan particulier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn schoonouders zitten met het volgende probleem:

Wij, mijn vrouw 65 en ik 70, wonen 37 jaar in ons huis met vrij uitzicht. Onze tuin grenst aan gemeentegrond en deze grenst weer aan een sloot. Daarachter gaat het gemeentegrond verder.

Tussen onze tuin en de sloot ligt ongeveer 2 meter, dat dus van de gemeente is. De tuin van onze buren grenst hier haaks aan.

Ongeveer 8 jaar geleden heb ik de gemeente gevraagd of ik het grond mocht kopen dat tussen mijn tuin en de sloot ligt. Mij werd verteld dat de gemeente deze grond niet verkocht, maar dat ik deze wel mocht gebruiken en onderhouden. Ik doe dit overigens al zolang we hier wonen. Ik kon dat in samenspraak met onze buren doen. Ik heb gevraagd of de gemeente dit zwart op wit kon zetten, er werd mij verteld dat dit niet nodig was en dat als de voorwaarden zouden wijzigen, ik op de hoogte zou worden gesteld.

Ongeveer 15 jaar geleden was ik al met dezelfde vraag bij de gemeente geweest en daar kreeg ik het zelfde antwoord. Ik heb toen ook gevraagd of ik een steigertje mocht maken ivm verzakking van de grond. Dit was geen probleem.

Ik heb verschillende malen getracht met onze buren te praten over het gebruik van de gemeentegrond achter mijn tuin, maar die wensten daar niet over te communiceren. Ik heb lang geleden ook gevraagd of ik een stukje grond van de buren kon kopen. Het grond van de buren loopt achter hun schuur door. De buren hebben geen zicht op deze grond. Deze grond loopt eveneens vanaf hun schuur door tot ongeveer 2 meter van de sloot. De lengte van grond vanaf de schuur is ongeveer 4 meter.

Nu heb ik enkele dagen geleden een aangetekende brief van de zoon van mijn buurvrouw gekregen, waarin staat dat zij de grond achter mijn huis van de gemeente hebben gekocht en zij hier nu een hek gaan neerzetten van 180 cm hoog. Ze vonden het niet meer dan normaal dat ik hieraan mee betaal en ook werd ik gesommeerd de steiger, waarvoor ik volgens hen geen vergunning heb, binnen 2 weken af te breken.

Ik heb hierop contact met de wethouder opgenomen, die mij vertelde dat de gemeente vergeten is ons ook de mogelijkheid te bieden om de grond achter mijn woning te kopen, maar dat de grond nu eenmaal is verkocht! De gemeente zegt hierin nalatig te zijn geweest. De wethouder zegt dat hier niets meer aan te doen is.

Door het hek van 180 cm, dat nu ook haaks wordt geplaatst, hebben wij geen uitzicht meer, onze tuin is maar een paar meter breed. Ook zijn wij dan niet meer in staat via de achterzijde onze woning te betreden.

De zoon van de buurman werkt overigens bij een andere gemeente. Daar er kennelijk wel gesproken is tussen de zoon en de gemeente over het al dan niet hebben van een vergunning van de steiger (ongeveer 1 m2) vind ik het vreemd dat ze vergeten zijn ons te informeren.

Na het krijgen van de aangetekende brief heb ik weer getracht in gesprek te komen met de buren, maar die weigeren dit.

Kan dit nu zo maar en is dit niet in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verkoop van de grond is een privaatrechtelijke handeling, de besluitvorming daaraan voorafgaand wordt beheerst door het bestuursrecht (Awb). De gemeente heeft op enig moment een besluit genomen om te verkopen. Tegen zo'n besluit kun je niet in beroep bij de bestuursrechter, maar het besluit zelf moet wel voldoen aan een aantal eisen zoals publicatie, zorgvuldige belangenafweging.

Het lijkt mij dat jullie zijn aan te merken als belanghebbende en door het besluit ook rechtstreeks worden aangetast in jullie belangen. Als ik dat juist zie betekent dit men rekening had moeten houden met jullie belangen en dat bekendmaking van het besluit aan jullie had moeten worden toegezonden (3:40 /3:41). Er lijkt mij inderdaad sprake van onbehoorlijk bestuur of onrechtmatig handelen.

Dit betekent overigens nog niet dat de verkoop teruggedraaid kan worden. Ik zie nog niet zo goed op welke gronden een civiele rechter dit zou moeten doen.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2012 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

E.e.a. laat onverlet dat je onder meer de gemeente kunt vragen te handhaven wat betreft het belemmeren van uitzicht door de schutting. Ergens in de gemeentewet staat volgens mij inderdaad een bepaling over het in beginsel mee moeten betalen aan een erfafscheiding op de erfgrens in 50:50 verhouding, maar dat wil niet zeggen dat die erfafscheiding ook daadwerkelijk geplaatst mag worden. Kijk even in hoe het zit met de vergunning (voor zover verleend) en teken tijdig bezwaar aan.

Verder staat het je ook vrij om de gemeente civielrechtelijk aan te spreken. Probeer bij voorkeur op papier te krijgen dat men inderdaad bestuursrechtelijk onrechtmatig heeft gehandeld. Je kunt dan bijvoorbeeld een verzoek tot het nemen van een zelfstandig schadebesluit indienen. Tegen de daadwerkelijke civielrechtelijke verkoop (dus na het bestuursrechtelijke besluit tot verkoop) aan de buren kun je volgens mij niets ondernemen, het staat partijen immers vrij om tot overeenkomst te komen zonder derden daarvan vooraf op de hoogte te stellen.

Verder, wat betreft die steiger, als die is gedoogd door de gemeente dan kan m.i. verwijdering niet zomaar gevorderd worden. Ook niet als de grond inmiddels particulier bezit is geworden, want je kunt immers stellen dat door de jaren heen (kennelijk 15 jaar) een recht van overpad is ontstaan, terwijl een alternatieve route (behalve door het huis) niet voorhanden is.

Overigens zou ik wel even wat juridische hulp inschakelen als je van dit soort zaken weinig kaas hebt gegeten.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2012 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zsm aangetekend terugschrijven de hele gang van zaken mbt de schutting als zijnde onrechtmatig te beschouwen, dus ook niet gaan meebetalen??
LM

BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2012 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Richting de gemeente heeft u m.i. nog een argument. Ik begrijp dat er sprake was van een (mondelinge) overeenkomst met de gemeente dat deze grond door jullie mocht worden gebruikt. Nu is het lastig dat er niets op papier staat, maar laten we aannemen dat de gemeente niet betwist dat een dergelijke afspraak ooit is gemaakt. Deze afspraak wordt nu eenzijdig opgezegd zonder u daarover te informeren. Ook op dit optreden van de gemeente zijn alg. beginselen van behoorlijk bestuur van toepassing.

Dat met succes tegen het plaatsen van de schutting kan worden opgetreden vraag ik mij wel af. Een eigenaar mag een schutting plaatsen en kan vorderen dat de buren daar een mee betalen. Het voordeel is wel, als jullie mee betalen zijn jullie partij en hoef je een hoogte van 180 cm niet te accepteren. Dat is een kwestie van onderhandelen. Als zij de schutting op eigen kosten en op eigen grond plaats kun je daar weinig tegen doen en is er geen onderhandelingspositie.

Een hoogte van 180 cm is in principe toegestaan en voor zover mij bekend ook nergens vergunningplichtig. Nu kan het zijn dat jullie belang (nml het genieten van een vrij uitzicht) dermate ernstig wordt aangetast dat dit zwaarder dient te wegen dat het belang van eigenaar om zelf te bepalen wat hij met zijn grond doet. Bij zo'n afweging zal een rol spelen hoe ver deze schutting bij jullie achtergevel is verwijderd. Als jullie een grote tuin hebben zal hiervan minder snel sprake zijn. Verder zal een rol kunnen spelen of de buurman gebaat is bij een hoge schutting, het moet geen pesten worden. Ik heb hier wel een jurisprudentie over gelezen mij staat bij dat de situatie behoorlijk ernstig moet zijn wil een rechter hier ingrijpen.
A.Verkerk

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 8:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
E.e.a. laat onverlet dat je onder meer de gemeente kunt vragen te handhaven wat betreft het belemmeren van uitzicht door de schutting.

Sorry, maar dit is echt absolute onzin. Als ik de situatie goed begrijp staat deze schutting in het achtererfgebied van de buren en dan is deze tot 2 meter vergunningvrij. Als het niet vergunningvrij zou zijn, zou er gehandhaafd kunnen worden ogv het ontbreken van een vergunning, niet vanwege het belemmeren van uitzicht.

dr.dunno schreef:
Verder, wat betreft die steiger, als die is gedoogd door de gemeente dan kan m.i. verwijdering niet zomaar gevorderd worden.

Als er echt gedoogd is (dwz met een gedoogbesluit van de gemeente) is er een nieuw besluit nodig om er weer mee op te houden. Als er echter 'gewoon' niet is gehandhaafd, legaliseert dat de steiger niet. Het geeft niet eens rechten, want zelfs als de gemeente er vanaf weet kunnen ze jaren later pas beginnen met handhaven (oa ABRvS LJN BQ2696).
appies tuin

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe. Eerlijk gezegd het ik er zelf een slecht gevoel bij. De zoon van de buurman werkt zelf bij een andere gemeente en het lijkt op een 1-2 tje tussen gemeenteambtenaren. Aangezien mijn schoonvader al vaker heeft aangegeven, zowel bij de buren als bij de gemeente, de grond graag te willen kopen en er uitgebreidt gesproken is tussen de gemeente en de buurman over de steiger, denk ik dat mijn schoonouders bewust niet zijn geinformeerd. Maar dat valt uiteraard niet hard te maken. Mijn schoonouders zijn al op leeftijd en net met pensioen. Ze zijn niet uit op een schadevergoeding, maar willen alleen hun vrije uitzicht behouden, ongeacht wie de grond in eigendom heeft.
Ze hebben ook geen rechtsbijstandverzekering en een bevriende oudnotaris heeft aangegeven dat procederen tegen de gemeente een heilloze zaak is. Daar zullen ze ook de puf niet voor hebben. Het geeft ze nu al veel stress en onrust.

De steiger heeft mijn schoonvader gemaakt iom de gemeente, omdat de grond bij de sloot (de gemeentegrond) aan het verzakken was. Ze hebben er ook ooit een appelboom geplaatst en onderhouden het al 37 jaar door het gras te maaien en het onkruid te wieden. Helaas valt er met de buren niet te praten en willen zij alleen per aangetekende brief communiceren. Er is overigens nooit is voorgevallen tussen de buren en mijn schoonouders.

Morgen hebben ze een gesprek op het gemeentehuis met een juridisch adviseur van de gemeente. Deze dame heeft bij mijn schoonouders de situatie bekeken.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De verkoop van de grond is een privaatrechtelijke handeling, de besluitvorming daaraan voorafgaand wordt beheerst door het bestuursrecht (Awb).

Vreemde stelling aangezien in 1:3Awb nadrukkelijk vermeld staat dat onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.

Aangezien het een privaatrechtelijke handeling (en geen publiekrechtelijke) is, is de Awb volgens mij niet van toepassing. Wel uiteraard de algeme beginselen van behoorlijk bestuur.

Verder: feitelijk vrij uitzicht wil niet zeggen dat er sprake is van planologisch vrij uitzicht. Het bestemmingsplan is bepalend voor bouw- en gebruiksmogelijkheden.
Weliswaar is de eigendomssituatie gewijzigd, maar dat betekent niet automatisch dat de grond gebruikt kan worden tbv de woonbestemming.
Dit mag ook niet vergunningsvrij.

Kortom: controleer het bestemmingsplan. Daar staat of valt alles mee als het gaat om gebruik, maar ook om (vergunningsvrij) bouwen.
Heel bijlage 2 Bor (vergunningvrij bouwen) is namelijk opgehangen aan het begrip erf. Volgens artikel 1 is een erf: al dan niet bebouwd perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw, en, voor zover een bestemmingsplan of een beheersverordening van toepassing is, deze die inrichting niet verbieden;

Oftewel: het gebruik als erf moet passen binnen het bestemmingsplan.

De schutting zou volledig vergunningvrij (dwz zonder omgevingsvergunning voor bouwen en afwijken van bestemmingsplan) gebouwd mogen worden (bijlage 2 van de Bor, artikel 3), maar dan alleen onder bepaalde voorwaarden.
12. een erf- of perceelafscheiding, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 1 m, of
b. niet hoger dan 2 m, en
1°. op een erf of perceel waarop al een gebouw staat waarmee de erf- of perceelafscheiding in functionele relatie staat,
2°. achter de voorgevelrooilijn, en
3°. op meer dan 1 m van openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn;

De steiger was ooit vergunningplichtig, maar met invoering van de wabo en de bor is deze volledig vergunningvrij (artikel 3, bijlage 2 Bor) geworden:
21. een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 1 m,
b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2, en
c. het voor- of achtererfgebied als gevolg van het bouwwerk voor niet meer dan 50% bebouwd.
BartL

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Quote:
De verkoop van de grond is een privaatrechtelijke handeling, de besluitvorming daaraan voorafgaand wordt beheerst door het bestuursrecht (Awb).

Vreemde stelling aangezien in 1:3Awb nadrukkelijk vermeld staat dat onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.

Aangezien het een privaatrechtelijke handeling (en geen publiekrechtelijke) is, is de Awb volgens mij niet van toepassing. Wel uiteraard de algeme beginselen van behoorlijk bestuur.

Even een nuancering. Via de schakelbeplaing van art. 3:1 lid 2 Awb zijn de afdelingen 3.2 t/m 3.4 Awb van toepassing op al het handelen van bestuursorganen. Dus ook op privaatrechtelijk handelen.
ro-er

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, maar afdeling 3.4 is uitsluitend van toepassing indien dat wettelijk geregeld is. Volgens mij is dat bij koop en verkoop niet het geval.
Blijft over: zorgvuldigheid en advisering.
Advisering is hier ook niet aan de orde, waardoor uitslutiend zorgvuldigheid overblijft, een van de grondbeginselen van behoorlijk bestuur.

De impact van de Awb op privaatrechtelijke handelingen is dus minimaal, misschien zelfs wel te verwaarlozen...
BartL

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Klopt, maar afdeling 3.4 is uitsluitend van toepassing indien dat wettelijk geregeld is. Volgens mij is dat bij koop en verkoop niet het geval.
Blijft over: zorgvuldigheid en advisering.
Advisering is hier ook niet aan de orde, waardoor uitslutiend zorgvuldigheid overblijft, een van de grondbeginselen van behoorlijk bestuur.

De impact van de Awb op privaatrechtelijke handelingen is dus minimaal, misschien zelfs wel te verwaarlozen...

Ok, op die laatste stelling wil ik toch echt nog even reageren al is de meerwaarde voor TP minimaal Smile

Art. 3:2 (zorgvuldige voorbereiding) en art. 3:4 (belangenafweging, evenredigheid) vormen het hart van de Awb, het publiekrechtelijk handelen en via de schakelbepaling dus ook het hart van al het handelen van een bestuursorgaan. Inclusief het privaatrechtelijke handelen. Een bestuursorgaan zal ook bij privaatrechtelijk handelen (bijna) altijd aan hogere normen dan een willekeurig ander worden getoetst. Dat is niet verwaarloosbaar te noemen.

Tenzij je bedoelt dat die normen worden opgelegd door 3:14 BW i.p.v. 3:1 lid 2 Awb maar dat is lood om oud ijzer in dit geval.
ro-er

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, als je ervan uitgaat dat de algemene beginselen van behoorlijk bestuur uitsluitend gelden zoals deze in de wet zijn neergelegd.
Echter, die grondbeginselen waren er ook al vóór de Awb, ze zijn later slechts (ten dele) vastgelegd in de Awb.

In die zin voegt de Awb niets toe t.a.v. privaatrecht, waar de overheid zich al niet aan had moeten houden.
Dit in tegenstelling tot het publiekrecht, waar de Awb pas echt allerlei voorschriften en regels aan verbindt, zoals publicatie, termijnen etc etc. (die dus niet gelden voor privaatrechtelijk handelen)

Maar goed, deze discussie dwaalt inderdaad wat af.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 16:27    Onderwerp: Re: Verkoop gemeentegrond aan particulier Reageer met quote Naar onder Naar boven

appies tuin schreef:
Ze vonden het niet meer dan normaal dat ik hieraan mee betaal en...
Zie geen reden te veronderstellen, dat wederpartij niet althans (groten?)deels bekend is met hetgeen in deze draad ten beste wordt gegeven.
Toch geeft hij zijn aangetekende! brief niet aan op precies welke grond(en) hij eea vordert en natuurlijk hoeft eea ook niet normaal te worden gevonden.
En daarom hoeft m.i. niet aan de in de brief weergegeven vorderingen te worden voldaan.

Ikzelf zou in verband hiermee zsm een niet-aangetekend briefje afgeven met de mededeling meebetaling aan de schutting niet normaal te vinden.

en de reaktie af te wachten alvorens met een ander de diskussie in deze draad over te gaan doen; gelieve deze laatste opmerking als in geen enkel opzicht negatief bedoeld op te vatten.
LM

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:

Mijn formulering is was ongelukkig, ik bedoel wat inmiddels ook door anderen is gezegd nml dat de in de Awb opgenomen abbb nadrukkelijk ook gelden voor het privaatrechtelijk handelen van de overheid. Ik ben het niet met je eens dat de impact van de Awb te verwaarlozen valt. Deze bepalingen behoren nu eenmaal inmiddels tot het gecodificeerde bestuursrecht, dat bepalingen voorheen ook al (deels) van toepassing waren o.g.v. jurisprudentie / ongeschreven recht doet daar niet van af.

Ik kan niet volgen waarom 3.4 Awb (de belangenafweging) uitsluitend van toepassing is als het wettelijk geregeld is. Het is juist andersom: 3.4 is niet van toepassing als dit strijdig zou zijn met de aard van de bevoegdheid of wettelijke bepaling. Juist aan deze belangenafweging lijkt het in deze casus te schorten.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:

dr.dunno schreef:
Verder, wat betreft die steiger, als die is gedoogd door de gemeente dan kan m.i. verwijdering niet zomaar gevorderd worden.

Als er echt gedoogd is (dwz met een gedoogbesluit van de gemeente) is er een nieuw besluit nodig om er weer mee op te houden. Als er echter 'gewoon' niet is gehandhaafd, legaliseert dat de steiger niet. Het geeft niet eens rechten, want zelfs als de gemeente er vanaf weet kunnen ze jaren later pas beginnen met handhaven (oa ABRvS LJN BQ2696).

Je begrijpt me denk ik verkeerd. Mijn eigen gedachten gingen naar de vestiging van een erfdienstbaarheid (hier: recht van overpad) door (in dit geval) verjaring. Dat kan sinds 1992 worden gevestigd door verjaring ter goeder trouw van 10 jaar (of anders 20 jaar als dat niet opgaat). Zie art. 5:70 BW e.v.

Daarbij is het volgende dat TS aangaf in het bijzonder relevant:
Quote:
"Ongeveer 15 jaar geleden was ik al met dezelfde vraag bij de gemeente geweest en daar kreeg ik het zelfde antwoord. Ik heb toen ook gevraagd of ik een steigertje mocht maken ivm verzakking van de grond. Dit was geen probleem."

Gelet op het feit dat deze situatie gegeven de casus kennelijk al 15 jaar o.i.d. onafgebroken bestond voor verkoop van de grond (de gemeente wist ervan en liet het overigens ook blijkens het verhaal toe dat hij een toegang over de grond bouwde) en TS ook altijd ter goeder trouw is geweest rust m.i. deze erfdienstbaarheid er al enige tijd op.

Daarmee is dit recht op overpad m.i. rechtens afdwingbaar, ook jegens de nieuwe eigenaar; immers volgt het recht de eigendomsoverdracht. Sterker nog, TS kan dan jegens de nieuwe eigenaar afdwingen dat er een betere steiger / toegangsweg wordt gebouwd als de huidige op instorten staat.

Ik zou zelf te allen tijde een bestuursrechtelijke weg mijden. M.i. kan dat door bovenstaande aan te halen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds