|
Auteur |
Bericht |
Diekhuuzen
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 okt 2011 13:20 Onderwerp: Kan ik hier nog iets aan doen? |
|
|
Hallo,
Ik heb laatst behoorlijk dure voetbalschoenen gekocht (€190) bij de Intersport Megastore in Groningen. Goede kwaliteit zou je denken maar binnen 2 maanden begonnen de schoenen al aan de zijkanten los te zitten van de zool. Ik heb ze gewoon goed behandeld en niet vaker dan normaal op gevoetbald. Normaal kan je in een geval als deze terug naar de winkel en zou je nieuwe kunnen krijgen of sturen ze de schoenen op naar, in dit geval, Adidas. Maar nu is dus het toeval dat het moederbedrijf van Intersport Megastore (Hink Sport) failliet is gegaan. Alle deuren zijn dus gesloten en ik heb noodgedwongen al nieuwe voetbalschoenen moeten aanschaffen.
Nu is dus mijn vraag of ik hier nog iets aan kan doen? Kan ik hier mee naar Adidas? Of naar een ander filiaal van Intersport die blijkbaar niet onder Hink Sports valt? Of moet ik gewoon mijn verlies nemen? Dat laatste heb ik nu eigenlijk al wel gedaan, maar het zou zonde zijn als er nog wel iets valt uit te halen en ik dat niet aangrijp. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 18 okt 2011 14:24 Onderwerp: |
|
|
Bij de koop ontstond een verbintenis tussen Intersport Groningen. Dat is dan ook (in dit geval) de enige partij die je kan aanspreken wegens enige vorm van wanprestatie e.d. Een filiaal dat onder een ander moederbedrijf valt heeft helemaal niks te maken met jouw aankoop.
Wat je nog zou kunnen proberen is een beroep doen op coulance van Adidas zelf. Schrijf je verhaal op, maak wat foto's van de schoenen (evt. bonnetje erbij). Blijf vriendelijk en probeer vooral geen oplossing af te dwingen. Vraag evt. om een uitleg hoe dit kan (en blijf vooral vriendelijk).
Veel bedrijven zijn niet te beroerd om zelf met een oplossing te komen (nieuwe schoenen, waardebon etc).
Het enige waar de deur nog op een hele kleine kier staat:
Onrechtmatige daad van Adidas jegens jou? Heel vergezocht en ik zou er mijn vingers niet aan branden. |
|
|
|
 |
Diekhuuzen
|
Geplaatst: di 18 okt 2011 14:53 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord!
Het is eigenlijk hetzelfde wat ik al dacht. Ik denk dat ik gewoon een vriendelijke brief naar Adidas schrijf met wat er is gebeurd. Foto van de schoenen erbij en aankoopbewijs. Ik vrees dat het niet veel oplevert, maar niet geschoten is altijd mis! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 10:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ooit (helaas) hetzelfde probleem gehad met eveneens Adidas voetbalschoenen. Schoenen van over de € 200, - waren binnen een half jaar kapot.
Ik deed eveneens een beroep op de coulance van Adidas, maar die konden, dus wilden, niets voor mij betekenen.
Voor mij was het duidelijk dat ik nooit meer zou voetballen op Adidas schoenen, en inmiddels voetbal ik al weer vier jaar op NIKE schoenen van onder de € 100, -. Beide paren waren na twee jaar nog steeds niet helemaal versleten! "Deutsche Gründlichkeit" gaat in het geval van Adidas niet bepaald op ;-)
Voor het juridische gedeelte sluit ik mij geheel aan bij jullie eerdere conclusies. Je kunt eventueel de curator opzoeken via rechtspraak.nl en de koop ontbinden vanwege non-conformtieit en vervolgens een vordering indienen. Met een beetje geluk krijg je dan nog een paar % van de aanschafprijs. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 14:03 Onderwerp: |
|
|
Het is moeilijk om echt duidelijk te bewijzen dat het niet jouw schuld is dat de schoenen stuk gegaan zijn. Het is namelijk een slijtage gevoelig object.
Wat je wellicht zou kunnen doen is nogmaals gaan praten met de Intersport in Groningen en misschien laten vallen dat je enige juridische kennis hebt. Een bedrijf heeft normaal gesproken geen zin in (1) een ontevreden klant en (2) juridisch gezeur. Misschien gaan ze dan alsnog overstag met een waardebon of iets dergelijks. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 14:06 Onderwerp: |
|
|
Lees het eerste bericht nog maar eens Walnootje: die toko is failliet. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 14:07 Onderwerp: |
|
|
Excuus, inderdaad verkeerd gelezen. Ik dacht even dat de Intersport Groningen doorverwezen had naar Hink Sport en dat deze failliet gegaan was. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 19 okt 2011 17:08 Onderwerp: |
|
|
Walnootje schreef: | Het is moeilijk om echt duidelijk te bewijzen dat het niet jouw schuld is dat de schoenen stuk gegaan zijn. Het is namelijk een slijtage gevoelig object. |
Gelukkig mag je van voetbalschoenen verwachten dat ze langer dan 6 maanden meegaan bij het gebruik waravoor ze bedoeld zijn. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 10:30 Onderwerp: |
|
|
Het gaat erom dat niet te bewijzen is dat je de schoenen gebruikt hebt "waarvoor ze bedoeld zijn". |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 11:10 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Het gaat erom dat niet te bewijzen is dat je de schoenen gebruikt hebt "waarvoor ze bedoeld zijn". |
Maar wie moet dat dan bewijzen? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: do 20 okt 2011 12:03 Onderwerp: |
|
|
Daar zeg je wat. Mijn fout! |
|
|
|
 |
Diekhuuzen
|
Geplaatst: vr 21 okt 2011 15:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nieuwe schoenen bij de Sportmaat in Groningen gekocht en daar zeiden ze al dat ze weinig voor me konden doen. Als het Nike was konden ze de schoenen wel vergoeden door hun goede contacten met Nike. Wel behoorlijk zuur, omdat een vriend van mij zijn schoenen bij de Sportmaat wel vergoed heeft gekregen toen ze binnen twee maand kapot waren. En bij deze winkel waren ze ook nog eens goedkoper. |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: vr 21 okt 2011 21:20 Onderwerp: |
|
|
Zou het wel leuk vinden als je een vordering gaat indienen bij de curator voor EUR 200 . Mocht je dat willen dan moet je eens kijken naar art. 7:18 lid 2 BW. Het is overigens wel de moeite niet waard hoor. Het geld is al verdwenen voordat jij kans maakt op teruggave van je centjes.
Had ik maar tijd om te voetballen  |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: za 22 okt 2011 0:03 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
Ik denk echter dat u een heel goed punt heeft richting Adidas. U heeft fabrieksgarantie. Normaal gesproken zou het zo zijn dat u bij de winkel een aankoop doet en het dan ook via de winkel ( als tussenpersoon, om dat u het ook daar gekocht heeft) vergoed zou kunnen krijgen. Mits er niets raars met de schoenen is gebeurd. Dus de sleutel ligt bij de fabriek.
Ik denk dat u een redelijk sterke zaak heeft, gezien de prijs (wat kun je verwachten) en de aankoop datum. Dat zou niet mogen gebeuren.
Ik wil u aanraden om contact op te nemen met Adidas Nederland (of Adidas Europa) geen idee welke bestaat, en het hun voorleggen.
Wat dan het meest gebruikelijke scenario is dat u het voorstel wordt gedaan om een onderzoek te laten doen door de fabriek zelf. En dan wordt er gekeken naar de schoenen enz. Maar dan wordt er wel gezegd dat u de onderzoekskosten voor uw rekening zou moeten nemen als het geval uitwijst dat u het product niet goed heeft behandeld (de bewijslast ligt in deze zaak wettelijk bij u)
Een grote fabriek als adidas zou wel eens coulant kunnen zijn, maar helaas ligt de bewijslast bij u. Dus in eerste instantie contact opnemen met deze fabriek. Stap 2 s om naar de geschillencommissie te gaan.
www.geschillencommissie.nl |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: ma 24 okt 2011 10:17 Onderwerp: |
|
|
Evil-cliniclown schreef: | U heeft fabrieksgarantie. |
Waaruit maak jij op dat de TS zich op fabrieksgarantie zou kunnen beroepen? En hoe weet jij hoe de bepalingen uit die fabrieksgarantie eruit zien?
Fabrieksgarantie is in ieder geval niet wettelijk geregeld. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|