|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 15:46 Onderwerp: |
|
|
twist schreef: | Weet er iemand hoet het zit met de copyright van Apple.
het is vreemd dat je op een fruit copyright krijgt (logo). |
Misschien moet je eens iets lezen over het verschil tussen het auteursrecht en het merkenrecht. Als je iets ten onrechte aanprijst met de term "iPhone" schend je een merkrecht van Apple. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
twist
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 17:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | twist schreef: | Weet er iemand hoet het zit met de copyright van Apple.
Misschien moet je eens iets lezen over het verschil tussen het auteursrecht en het merkenrecht. Als je iets ten onrechte aanprijst met de term "iPhone" schend je een merkrecht van Apple. |
Ik ben niet zo punctueel merkrecht dan. copyright is voor boeken je hebt gelijk. Maar stel ik morgen iest (bedenk) en ik kies als logo een peer of een aarbei dan kan ik dat niet toch niet eigenen als merk logo. Tenslotten is de bedenker de schepper. Of zit de wereld zo grappig inelkaar dat ik het mis heb. |
|
|
|
 |
twist
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 17:31 Onderwerp: |
|
|
twist schreef: | bona fides schreef: | twist schreef: | Weet er iemand hoet het zit met de copyright van Apple.
Misschien moet je eens iets lezen over het verschil tussen het auteursrecht en het merkenrecht. Als je iets ten onrechte aanprijst met de term "iPhone" schend je een merkrecht van Apple. |
Ik ben niet zo punctueel merkrecht dan. copyright is voor boeken je hebt gelijk. Maar stel dat ik morgen iest (bedenk) en ik kies als logo een peer of een aarbei dan kan ik dat niet toch niet eigenen als merk logo. Tenslotte is de bedenker de schepper. Of zit de wereld zo grappig inelkaar dat ik het mis heb. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 19:23 Onderwerp: |
|
|
twist schreef: | Ik ben niet zo punctueel merkrecht dan. copyright is voor boeken je hebt gelijk. Maar stel ik morgen iest (bedenk) en ik kies als logo een peer of een aarbei dan kan ik dat niet toch niet eigenen als merk logo. Tenslotten is de bedenker de schepper. Of zit de wereld zo grappig inelkaar dat ik het mis heb. |
Als je wilt kun je een merkrecht krijgen op het woord "aardbei" voor het aanprijzen van nagelschaartjes (als nog niemand zo'n merkrecht heeft). Je kunt geen merkrecht krijgen op het woord "aardbei" voor het aanprijzen van aardbeien of voor dingen die eruit zien als aardbeien of naar aardbei smaken. Een merk mag niet uitsluitend "beschrijvend" zijn. Het woord "aardbei" beschrijft op geen enkele manier nagelschaartjes, dus dat mag wel.
Apple heeft een alleenrecht op het gebruik van het woord "apple" voor het aanprijzen van computers (en waarschijnlijk in nog wat meer categorieën zoals telefoons). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 29 aug 2011 11:22 Onderwerp: |
|
|
De discussie over merkenrecht en intellectueel eigendom is natuurlijk erg interessant, maar ik begrijp niet zo goed welk punt twist nu precies wil maken.
Het gaat er namelijk niet om dat hij de termen apple en iphone gebruikt, maar dat hij die termen gebruikt in relatie tot een geheel ander product.
Het gaat mij er ook niet eens om dat de invoer en verkoop van namaakproducten illegaal is, want daar ging zijn vraag ook niet over.
Zijn vraag was of een koper een koopovereenkomst kon ontbinden naar aanleiding van zijn advertentie.
In die advertentie wekt hij de indruk een iphone 3 (want dat is de afbeelding) te verkopen tegen een prijs van € 200, -. Dat doet hij in de rubriek "apple iphone" met vermelding type "iphone 4". In werkelijkheid verkoopt hij een namaakproduct dat in de verste verte niet lijkt op een apple iphone.
Hoewel hij op één plaats in de advertentie wel eerlijk is, doet dat er niets aan af dat hij op 4 andere plaatsen NIET eerlijk is geweest in de advertentie. Met goed lezen heeft dat niets te maken, maar met oplichting des te meer!
Het (discutabele) feit dat grote telecomproviders klanten oplichten, geeft twist nog niet het recht om zelf ook mensen op te lichten. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 29 aug 2011 15:06 Onderwerp: |
|
|
Dus het antwoord dient te zijn: ja, er kan ontbonden worden. Daarbij mag TS er enorm tevreden mee zijn als het daarbij blijft. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|