|
Auteur |
Bericht |
m&m
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 mei 2011 20:28 Onderwerp: Kleding vlek door knutselen op bso |
|
|
Ik had een vraag als eigenaar van een kinderopvang organisatie. We kregen laatst de vraag om een duur jurkje te vergoeden waar een vlek op was gekomen door verven (die er dus niet uit wil).
Het is inderdaad gebeurd tijdens en onder ons toezicht. Nu zijn we niet te beroerd om iets te vergoeden, maar zijn we hiervoor aansprakelijk. En zo ja waar ligt de grens. We hebben bijv. ook voetbalvelden voor de deur, grasvlekken gaan er ook niet uit.......graag jullie mening, ik ben erg benieuwd |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 mei 2011 20:36 Onderwerp: |
|
|
Als je daar als school/opvang verantwoordelijk voor bent, dan heb ik ook nog wel wat declaraties liggen...
Ben reuze benieuwd wat hier uit komt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 mei 2011 20:40 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me niet onrechtmatig om kinderen in een kinderopvang een beetje te laten verven, en waar geverfd wordt vallen nu eenmaal vlekken. Mijns inziens zijn jullie niet aansprakelijk.
Mocht de kinderopvang een aansprakelijkheidsverzekering hebben, dan zou ik de claim aan de verzekering voorleggen en het de ouders en de verzekering onderling laten uitvechten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
m&m
|
Geplaatst: vr 13 mei 2011 21:04 Onderwerp: |
|
|
Het wordt ons inderdaad dan erg moeilijk gemaakt om een activiteit te doen. Even naar het bos gaan....kind scheurt zijn kleding stuk. Ook weer een declaratie? Waar ligt dan de grens van wat het kind zelf doet en wat door ons komt?
We proberen juist leuke activiteiten te ondernemen. Maar ja als het kind dan per ongeluk iets van zichzelf stuk / vies maakt. Wat toch regelmatig gebeurd met spelende en ravottende kinderen worden extra activiteiten ineens wel erg duur zo |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 13 mei 2011 22:04 Onderwerp: |
|
|
Maar heeft de kinderopvang dan geen aansprakelijkheidsverzekering?
Nogmaals: het lijkt me niet dat de kinderopvang in dit specifieke geval aansprakelijk is, maar in het algemeen is het natuurlijk heel goed denkbaar dat kinderen schade oplopen door schuld of nalatigheid van (medewerkers van) de kinderopvang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
m&m
|
Geplaatst: vr 13 mei 2011 22:09 Onderwerp: |
|
|
Ja we hebben uiteraard een aansprakelijkheidsverzekering (zelfs wettelijk verplicht). Ik ga het ze ook voorleggen. Maar ik kan mij zo voorstellen dat als we deze client het geld teruggeven dat we dan ieder kleerscheurtje lijmvlek etc moeten gaan vergoeden....daar is vast de verzekeringsmaatschappij ook niet blij mee, wat zich dan weer gaat vertalen in een hogere premie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 0:11 Onderwerp: |
|
|
De verzekering keert alleen uit als ze vinden dat de kinderopvang aansprakelijk is, dus niets aan het handje. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 10:49 Onderwerp: |
|
|
Worden bij een kinderopvang niet doorgaans alleen verfsoorten op waterbasis gebruikt? Die zou je er zo weer uit kunnen wassen volgens mij - heel misschien zou het gebruik van onuitwasbare verf wel weer enige aansprakelijkheid opleveren. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
m&m
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 15:56 Onderwerp: |
|
|
We gebruiken inderdaad verf op waterbasis, maar toch zegt de ouder dat de vlek er niet uit gaat. We willen het daarom ook eerst zelf proberen. |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 16:05 Onderwerp: |
|
|
Ouders zouden er goed aan doen om hun kind niet naar een opvang/peuterspeelzaal of kleuterschool te sturen alsof ze naar een gala partij gaan. Ik kon mij daar vroeger al zo aan ergeren, toen mijn kinderen nog klein waren.
Geef die kinderen iets aan wat vies mag worden en waarin ze gewoon kunnen ravotten.
Pest die kinderen toch niet zo...
Maar goed, dat lost jouw probleem niet op. Navraag bij de verzekering lijkt me inderdaad een goed plan. Als die nee zegt, heeft die mevrouw pech. Harde leerschool. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 16:45 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Ouders zouden er goed aan doen om hun kind niet naar een opvang/peuterspeelzaal of kleuterschool te sturen alsof ze naar een gala partij gaan. Ik kon mij daar vroeger al zo aan ergeren, toen mijn kinderen nog klein waren.
Geef die kinderen iets aan wat vies mag worden en waarin ze gewoon kunnen ravotten.
Maar goed, dat lost jouw probleem niet op. |
Nou, het was wel een aanknopingspunt kunnen bieden voor 'eigen schuld' als inderdaad enige aansprakelijkheid op de bso had gerust. Als je jonge kinderen overdreven dure kleren aantrekt, dan weet je dat ze kapot kunnen gaan. Maar daar komen we denk ik niet aan toe - inderdaad maar eens kijken wat de verzekeraar vindt  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 17:49 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Jet schreef: | Ouders zouden er goed aan doen om hun kind niet naar een opvang/peuterspeelzaal of kleuterschool te sturen alsof ze naar een gala partij gaan. Ik kon mij daar vroeger al zo aan ergeren, toen mijn kinderen nog klein waren.
Nou, het was wel een aanknopingspunt kunnen bieden voor 'eigen schuld' als inderdaad enige aansprakelijkheid op de bso had gerust. Als je jonge kinderen overdreven dure kleren aantrekt, dan weet je dat ze kapot kunnen gaan. |
Dat zou een uitkomst zijn voor de verzekeraars.
Mijnheer we betalen de schade aan uw BMW niet want u had ook met een Citroën C1 de weg op kunnen gaan. |
|
|
|
 |
m&m
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 18:04 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar als je weet dat er een nog niet zo'n bekwame chauffeur in zit die nog wel eens tegen een muurtje scheurt en geen ontzag heeft voor parkeerpaaltjes......dan wordt het een ander verhaal  |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 18:41 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Dat zou een uitkomst zijn voor de verzekeraars.
Mijnheer we betalen de schade aan uw BMW niet want u had ook met een Citroën C1 de weg op kunnen gaan. |
Als je gaat crossen met een auto die daar niet bestemd voor is, en daardoor schade claimt, gaan de verzekeraars ook piepen
Op de BSO spelen kids buiten, knutselen ze, verven ze, etc.
Dan trek je ze geen kleding aan die daar niet voor bestemd is. |
|
|
|
 |
Laurens02
|
Geplaatst: za 14 mei 2011 22:09 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Laurens02 schreef: | Jet schreef: | Ouders zouden er goed aan doen om hun kind niet naar een opvang/peuterspeelzaal of kleuterschool te sturen alsof ze naar een gala partij gaan. Ik kon mij daar vroeger al zo aan ergeren, toen mijn kinderen nog klein waren.
Nou, het was wel een aanknopingspunt kunnen bieden voor 'eigen schuld' als inderdaad enige aansprakelijkheid op de bso had gerust. Als je jonge kinderen overdreven dure kleren aantrekt, dan weet je dat ze kapot kunnen gaan. |
Dat zou een uitkomst zijn voor de verzekeraars.
Wat er ook zij van BMW's en Citroëns: als je een porseleinen servies zonder bescherming in een doos stopt en aan TNT geeft, dan gaat het absoluut stuk, tenzij of zelfs als TNT de grootst mogelijke moeite doet. Als 50 borden stuk gaan door onvoorzichtigheid, terwijl het er met degelijk verpakkingsmateriaal 25 waren geweest, dan hoeft TNT maar 25 borden te vergoeden.
Trek je een kind van 4 een jurkje van 250 euro aan naar de doordeweekse opvang en het kind smeert tijdens een onbewaakt moment een pot verf in het jurkje, dan is de opvang sowieso niet meer verschuldigd dan de prijs van een normaal jurkje. Of een tuinbroek, lang leve het feminisme  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|