Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 15:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Na half jaar product ondeugdelijk
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
diagovanderlaar

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 9:21    Onderwerp: Na half jaar product ondeugdelijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden.

Ik zit met het volgende. Ik heb globaal een halfjaar geleden particulier iets verkocht aan iemand. Nu kwam deze 18 januari tot het idee mij te mailen en zijn geld terug te vragen omdat het product niet zou werken.

Hoe staan ik en hij in ons recht? Ik heb het product als werkend verkocht maar de koper geeft nu aan dat ik een ondeugdelijk product heb verkocht.

Ik kan in geen enkele vorm constateren of dat hij hem in de tussentijd zelf heeft gesloopt al dan niet.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat je met particulier bedoelt consument. Om te beginnen heeft de consument geen recht op ontbinding.

Je geeft aan dat het ongeveer 6 maanden terug is. Indien de consument het gebrek binnen 6 maanden na aflevering heeft ontdekt dan geld dat het product vermoedelijk ondeugdelijk is. De verkoper moet het product dan binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast kosteloos herstellen of vervangen. De keuze hiervoor ligt in beginsel bij de consument, maar als er een significant verschil zit in de kosten van beiden opties mag de verkoper voor de goedkoopste optie uitvoeren.

In het andere geval geld dat de consument de ondeugdelijk moet aantonen indien de verkoper dit betwist.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat TS bedoelt met particulier dat het een particuliere verkoop (via marktplaats o.i.d. ) was, en dus geen verkoop vanuit winkel / internetwinkel.

Dan heeft de koper toch geen recht op consumentenbescherming?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik neem aan dat je met particulier bedoelt consument.

Met "particulier verkocht" bedoelt hij dat het gaat om een transactie tussen particulieren. Het consumentenrecht is dus juist niet van toepassing.

De koper zal moeten aantonen dat de gekochte zaak reeds bij aflevering ondeugdelijk was. Dat zal normaal gesproken niet meevallen.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

diagovanderlaar schreef:
Hoe staan ik en hij in ons recht?
Waarom hem niet zelf gemaild om opgave van het artikel op grond waarvan hij ontbinding wil??
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, dan kan lang deze weg niet eens ontbonden worden.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Voor zover het mijn bovenstaande suggestie betreft: kun je zoiets dan niet onderhands afspreken??
Sovereign

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Op grond van het algemene verbintenissenrecht kan gewoon een vordering tot ontbinding worden ingesteld. 7:22 lid 4 BW bepaalt dit uitdrukkelijk. Of de vordering kans van slagen heeft zal afhangen van de vraag of de tekortkoming de ontbinding al dan niet rechtvaardigt en de beperkende werking van 6:248 BW. De uitkomst zal mogelijk gelijk zijn zoals bepaald is in 7:22 lid 2. Desalniettemin meent de HR dat van een wezenlijke tekortkoming helemaal geen sprake hoeft te zijn en ontbinding in beginsel bij elke tekortkoming mogelijk is (HR 24 november 1995, NJ 1996, 160 alsook HR 4 februari 2000, RvdW 2000, 44).
Bekijk de homepage
hilde12

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

7:22 BW gaat over de consumentenkoop, een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper.

Is in deze casus dus niet van toepassing.
Sovereign

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
7:22 BW gaat over de consumentenkoop, een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper.

Is in deze casus dus niet van toepassing.
De hele kooptitel is gewoon van toepassing (zie ook 7:1 BW). Een "consumentenkoop" betekent niets meer of minder dan dat niet van (het meeste) van boek 7 kan worden afgeweken (7:6 lid 1 BW).
Bekijk de homepage
hilde12

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
7:5

1.In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Dus niet van toepassing op verkoop particulier naar particulier.
Sovereign

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Quote:

1.In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Hier breekt toch echt mijn klomp.

Je haalt de definitie aan van een consumentenkoop en concludeert daaruit dat de reikwijdte van de gehele titel koop daartoe beperkt is. Dat volgt daar helemaal niet uit. Ik wil wel Asser gaan citeren, maar dit ligt zo voor de hand dat ik het onbegrijpelijk vind dat je dit niet ziet. Pak je wetboek eens op en lees eens vanaf art. 7:1 BW.

Nergens wordt bepaald dat de titel enkel van toepassing is op een koop tussen consument en bedrijf. Een aanzienlijk deel van de titel koop en ruil is van toepassing op elke overeenkomst die aan de definitie van 7:1 BW voldoet. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de overeenkomst (koop) op afstand.

Je kunt dat nota bene uit de bepalingen in boek 7 zelf afleiden. Zo geeft 7:21 BW bijvoorbeeld in lid 4 een afwijkende regel voor de consumentenkoop ten aanzien van de hoofdregel van lid 1 sub b en c die ziet op elke koopovereenkomst.

De meest belangrijke consequentie dat het een consumentenkoop betreft is dat zoals 7:6 lid 1 zegt "van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper [kan] worden afgeweken ..." etc. Voor andere koopovereenkomsten zijn de afdelingen voor het merendeel regelend recht.
Bekijk de homepage
hilde12

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
hilde12 schreef:
Quote:

Hier breekt toch echt mijn klomp.

Je haalt de definitie aan van een consumentenkoop en concludeert daaruit dat de reikwijdte van de gehele titel koop daartoe beperkt is.

En hier breekt de mijne... Wink

Ik concludeer hier alleen maar uit dat een consumentenkoop niet van toepassing is op een verkoop van een particulier naar een particulier en dus de artikelen in BW7 die betrekking hebben op een consumentenkoop hier niet van toepassing zijn.

Ik heb nergens gezegd dat de gehele titel daardoor niet van toepassing is.

Laatst aangepast door hilde12 op di 25 jan 2011 13:33, in totaal 1 keer bewerkt
NickV

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In boek 7 wordt er gesproken over de algemene koopovereenkomst en de consumentenkoop. Bij de consumentenkoop zitten meer waarborgen voor de koper. In het geval van artikel 7:22 gaat het over een consumentenkoop en niet over een overeenkomst tussen particulieren.

Als je kijkt in artikel 7:21 dan zie je de rechten die een koper toekomt bij elke koopovereenkomst en in lid 4, 5 en 6 nog eens een extra bescherming ten aanzien van de consumentenkoop maar die leden gelden dus niet tussen een koopovereenkomst tussen particulieren.

Natuurlijk is het niet zo dat de hele titel van boek 7 over de koop beperkt is ten aanzien van alleen de consumentenkoop maar slechts waar in de artikelen gesproken wordt over een consumentenkoop. Misschien kan je Asser toch wel citeren om je punt sterk te maken?
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Alfatrion schreef:
Voor zover het mijn bovenstaande suggestie betreft: kun je zoiets dan niet onderhands afspreken??

Maar natuurlijk kun je onderling zo iets afspraken. Voor zo iets zou ik eerder wijzen naar boek 6.

Sovereign schreef:
Je haalt de definitie aan van een consumentenkoop en concludeert daaruit dat de reikwijdte van de gehele titel koop daartoe beperkt is. Dat volgt daar helemaal niet uit.

Nee, Hilde onderbouwd aan waarom art. 7:22 BW niet van toepassing is.

Sovereign schreef:
Pak je wetboek eens op en lees eens vanaf art. 7:1 BW.

Uit artikel 7:22 lid 1 BW volgt toch heel duidelijk dat dit artikel alleen van toepassing is bij een consumentenkoop. En uit artikel 7:5 lid 1 BW volgt dat hier geen spraken is van een consumentenkoop. Ergo hier kan niet op grond van non-conformiteit worden ontbonden.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds