|
Auteur |
Bericht |
diagovanderlaar
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 9:21 Onderwerp: Na half jaar product ondeugdelijk |
|
|
Beste forumleden.
Ik zit met het volgende. Ik heb globaal een halfjaar geleden particulier iets verkocht aan iemand. Nu kwam deze 18 januari tot het idee mij te mailen en zijn geld terug te vragen omdat het product niet zou werken.
Hoe staan ik en hij in ons recht? Ik heb het product als werkend verkocht maar de koper geeft nu aan dat ik een ondeugdelijk product heb verkocht.
Ik kan in geen enkele vorm constateren of dat hij hem in de tussentijd zelf heeft gesloopt al dan niet.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 12:51 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat je met particulier bedoelt consument. Om te beginnen heeft de consument geen recht op ontbinding.
Je geeft aan dat het ongeveer 6 maanden terug is. Indien de consument het gebrek binnen 6 maanden na aflevering heeft ontdekt dan geld dat het product vermoedelijk ondeugdelijk is. De verkoper moet het product dan binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast kosteloos herstellen of vervangen. De keuze hiervoor ligt in beginsel bij de consument, maar als er een significant verschil zit in de kosten van beiden opties mag de verkoper voor de goedkoopste optie uitvoeren.
In het andere geval geld dat de consument de ondeugdelijk moet aantonen indien de verkoper dit betwist. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 13:28 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat TS bedoelt met particulier dat het een particuliere verkoop (via marktplaats o.i.d. ) was, en dus geen verkoop vanuit winkel / internetwinkel.
Dan heeft de koper toch geen recht op consumentenbescherming? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 14:29 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Ik neem aan dat je met particulier bedoelt consument. |
Met "particulier verkocht" bedoelt hij dat het gaat om een transactie tussen particulieren. Het consumentenrecht is dus juist niet van toepassing.
De koper zal moeten aantonen dat de gekochte zaak reeds bij aflevering ondeugdelijk was. Dat zal normaal gesproken niet meevallen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 14:33 Onderwerp: |
|
|
diagovanderlaar schreef: | Hoe staan ik en hij in ons recht? | Waarom hem niet zelf gemaild om opgave van het artikel op grond waarvan hij ontbinding wil?? |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 17:57 Onderwerp: |
|
|
Ah, dan kan lang deze weg niet eens ontbonden worden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 19:15 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Ah, dan kan lang deze weg niet eens ontbonden worden. | Voor zover het mijn bovenstaande suggestie betreft: kun je zoiets dan niet onderhands afspreken?? |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 1:34 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Ah, dan kan lang deze weg niet eens ontbonden worden. | Op grond van het algemene verbintenissenrecht kan gewoon een vordering tot ontbinding worden ingesteld. 7:22 lid 4 BW bepaalt dit uitdrukkelijk. Of de vordering kans van slagen heeft zal afhangen van de vraag of de tekortkoming de ontbinding al dan niet rechtvaardigt en de beperkende werking van 6:248 BW. De uitkomst zal mogelijk gelijk zijn zoals bepaald is in 7:22 lid 2. Desalniettemin meent de HR dat van een wezenlijke tekortkoming helemaal geen sprake hoeft te zijn en ontbinding in beginsel bij elke tekortkoming mogelijk is (HR 24 november 1995, NJ 1996, 160 alsook HR 4 februari 2000, RvdW 2000, 44). |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 11:16 Onderwerp: |
|
|
7:22 BW gaat over de consumentenkoop, een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper.
Is in deze casus dus niet van toepassing. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 11:40 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | 7:22 BW gaat over de consumentenkoop, een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper.
Is in deze casus dus niet van toepassing. | De hele kooptitel is gewoon van toepassing (zie ook 7:1 BW). Een "consumentenkoop" betekent niets meer of minder dan dat niet van (het meeste) van boek 7 kan worden afgeweken (7:6 lid 1 BW). |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 12:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | 7:5
1.In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. |
Dus niet van toepassing op verkoop particulier naar particulier. |
|
|
|
 |
Sovereign
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 13:10 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Quote: | 7:5
1.In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. |
Hier breekt toch echt mijn klomp.
Je haalt de definitie aan van een consumentenkoop en concludeert daaruit dat de reikwijdte van de gehele titel koop daartoe beperkt is. Dat volgt daar helemaal niet uit. Ik wil wel Asser gaan citeren, maar dit ligt zo voor de hand dat ik het onbegrijpelijk vind dat je dit niet ziet. Pak je wetboek eens op en lees eens vanaf art. 7:1 BW.
Nergens wordt bepaald dat de titel enkel van toepassing is op een koop tussen consument en bedrijf. Een aanzienlijk deel van de titel koop en ruil is van toepassing op elke overeenkomst die aan de definitie van 7:1 BW voldoet. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de overeenkomst (koop) op afstand.
Je kunt dat nota bene uit de bepalingen in boek 7 zelf afleiden. Zo geeft 7:21 BW bijvoorbeeld in lid 4 een afwijkende regel voor de consumentenkoop ten aanzien van de hoofdregel van lid 1 sub b en c die ziet op elke koopovereenkomst.
De meest belangrijke consequentie dat het een consumentenkoop betreft is dat zoals 7:6 lid 1 zegt "van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper [kan] worden afgeweken ..." etc. Voor andere koopovereenkomsten zijn de afdelingen voor het merendeel regelend recht. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 13:31 Onderwerp: |
|
|
Sovereign schreef: | hilde12 schreef: | Quote: | 7:5
Hier breekt toch echt mijn klomp.
Je haalt de definitie aan van een consumentenkoop en concludeert daaruit dat de reikwijdte van de gehele titel koop daartoe beperkt is. |
En hier breekt de mijne...
Ik concludeer hier alleen maar uit dat een consumentenkoop niet van toepassing is op een verkoop van een particulier naar een particulier en dus de artikelen in BW7 die betrekking hebben op een consumentenkoop hier niet van toepassing zijn.
Ik heb nergens gezegd dat de gehele titel daardoor niet van toepassing is.
Laatst aangepast door hilde12 op di 25 jan 2011 13:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 13:32 Onderwerp: |
|
|
In boek 7 wordt er gesproken over de algemene koopovereenkomst en de consumentenkoop. Bij de consumentenkoop zitten meer waarborgen voor de koper. In het geval van artikel 7:22 gaat het over een consumentenkoop en niet over een overeenkomst tussen particulieren.
Als je kijkt in artikel 7:21 dan zie je de rechten die een koper toekomt bij elke koopovereenkomst en in lid 4, 5 en 6 nog eens een extra bescherming ten aanzien van de consumentenkoop maar die leden gelden dus niet tussen een koopovereenkomst tussen particulieren.
Natuurlijk is het niet zo dat de hele titel van boek 7 over de koop beperkt is ten aanzien van alleen de consumentenkoop maar slechts waar in de artikelen gesproken wordt over een consumentenkoop. Misschien kan je Asser toch wel citeren om je punt sterk te maken? |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 13:37 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Alfatrion schreef: | Ah, dan kan lang deze weg niet eens ontbonden worden. | Voor zover het mijn bovenstaande suggestie betreft: kun je zoiets dan niet onderhands afspreken?? |
Maar natuurlijk kun je onderling zo iets afspraken. Voor zo iets zou ik eerder wijzen naar boek 6.
Sovereign schreef: | Je haalt de definitie aan van een consumentenkoop en concludeert daaruit dat de reikwijdte van de gehele titel koop daartoe beperkt is. Dat volgt daar helemaal niet uit. |
Nee, Hilde onderbouwd aan waarom art. 7:22 BW niet van toepassing is.
Sovereign schreef: | Pak je wetboek eens op en lees eens vanaf art. 7:1 BW. |
Uit artikel 7:22 lid 1 BW volgt toch heel duidelijk dat dit artikel alleen van toepassing is bij een consumentenkoop. En uit artikel 7:5 lid 1 BW volgt dat hier geen spraken is van een consumentenkoop. Ergo hier kan niet op grond van non-conformiteit worden ontbonden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|