Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 11:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Na half jaar product ondeugdelijk
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sovereign

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NickV schreef:
Natuurlijk is het niet zo dat de hele titel van boek 7 over de koop beperkt is ten aanzien van alleen de consumentenkoop maar slechts waar in de artikelen gesproken wordt over een consumentenkoop. Misschien kan je Asser toch wel citeren om je punt sterk te maken?
Niet nodig, ik heb Hilde kennelijk verkeerd begrepen of gelezen nu ik de discussie terug kijk.

Voor wat betreft 7:22, dat ziet uiteraard op de consumentenkoop. Ik heb evenwel niet gesteld dat dit artikel in de onderhavige situatie van particulier tot particulier van toepassing zou zijn. Ik verwees expliciet naar lid 4 waarin is geduid dat alle andere rechten en vorderingen op grond van de wet onverminderd van toepassing zijn om louter als illustratie aan te geven dat als het kooprecht geen oplossing biedt, het algemene verbintenissen- en overeenkomstenrecht mogelijkheden geeft voor ontbinding.

Daarbij nog terugkomend op de stelling van Alfatrion een stuk terug hierboven wat mijn eerste opmerking uitlokte: "Om te beginnen heeft de consument geen recht op ontbinding". Dit is zoals gezegd niet juist. Bij een consumentenkoop is dit recht op ontbinding nadrukkelijk vastgelegd in 7:22 BW, in een getrapt stelsel met randvoorwaarden, dan wel middels een beroep op de algemene regeling van 6:265 BW. Dit recht valt bovendien niet weg te contracteren. Bij de koop die geen consumentenkoop is blijft de laatste optie eveneens beschikbaar.

In dat opzicht begrijp ik de laatste opmerking van jou, Alfatrion, niet. Je schrijft dat, indien zich geen consumentenkoop voordoet, "Ergo hier kan niet op grond van non-conformiteit worden ontbonden."

Maar natuurlijk kan dat wel. Non-conformiteit in de zin van 7:17 BW zal een tekortkoming opleveren en daarmee staat een beroep op 6:265 BW dus open.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde vooralsnog of in deze situatie heeft de consument geen recht op ontbinding.

Sovereign schreef:
Maar natuurlijk kan dat wel. Non-conformiteit in de zin van 7:17 BW zal een tekortkoming opleveren en daarmee staat een beroep op 6:265 BW dus open.

Zo uit mijn hoofd wordt er dan op grond van een wanprestatie ontbonden, en dan is doorgaans eerst een ingebrekenstelling nodig.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Zo uit mijn hoofd wordt er dan op grond van een wanprestatie ontbonden, en dan is doorgaans eerst een ingebrekenstelling nodig.

Lijkt me handiger om eerst even naar art. 6:265 BW te kijken voordat je iemand tegenspreekt.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heren, Bedankt voor de terug koppeling. Het probleem is het is een electronisch product en zijn "technische forum vraagstukken" lijken mij duiden op onkunde van desbetreffende persoon.

Kort gezegd als het al kapot is denk ik dat het door de koper is gekomen.

Zou ik in het beginsel dan als nog hem zijn geld terug dienen te geven?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

diagovanderlaar schreef:
Kort gezegd als het al kapot is denk ik dat het door de koper is gekomen.

Zou ik in het beginsel dan als nog hem zijn geld terug dienen te geven?

Nee.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Alfatrion schreef:

Lijkt me handiger om eerst even naar art. 6:265 BW te kijken voordat je iemand tegenspreekt.

Ik blijf bij mijn standpunt. En ik was redelijk zeker van mijn zaak.

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zal ik art. 6:265 BW dan maar voor je quoten?
art. 6:265 BW schreef:
1. Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

2. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

Als de verkoper kan de overeenkomst nog kan nakomen (waar het niet direct op lijkt), dan is inderdaad een ingebrekestelling nodig. Als de verkoper de overeenkomst niet kan nakomen kan direct worden ontbonden. Hoe dan ook is ontbinding mogelijk (tenzij de verkoper de overeenkomst alsnog nakomt).

Of bedoelde je met:
Alfatrion schreef:
Ik bedoelde vooralsnog of in deze situatie heeft de consument geen recht op ontbinding.

dat ontbinding wel degelijk mogelijk is, en dat je dit ook zo bedoelde toen je schreef:
Alfatrion schreef:
Ergo hier kan niet op grond van non-conformiteit worden ontbonden.

en
Alfatrion schreef:
Ah, dan kan lang deze weg niet eens ontbonden worden.

Je hebt de hele tijd dus al beweerd dat ontbinding mogelijk was?

Alfatrion

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de eerste plaatst moet jij je realiseren dat niet jij, maar ik ga over mijn eigen woorden. Het lijkt er op dat jij meer bezig bent met de persoon dan de inhoud. Verder kunnen verschillende mensen verschillende meningen en verschillende inschattingen op na houden.

Mijn opmerking heb ik binnen een bepaalde context geplaatst. Misschien is het heel gek, maar als ik een citaat plaats doe ik dat om te laten zien waar ik op reageer. Onder de tekortkomingen waar Sovereign op wees vallen óók de tekortkomingen die "niet blijvend of tijdelijk onmogelijk" zijn.

De wetgever heeft bij de invoering van het getrapte systeem art. 7:21 BW en art. 7:22 BW gewezen op het getrapte systeem uit boek 6. Het zou een raar zijn als de koper zich bij non-conformiteit zich niet altijd kan beroepen op art. 7:22 BW maar wel altijd direct op art. 6:265 lid 1 BW. Immers, dat zou het getrapte systeem uit boek 7 om ver halen.

Ik in de berichten van TS geen aanleiding vinden om te vermoeden dat er geen herstel meer mogelijk zou zijn wanneer het product dat hij verkocht heeft ondeugdelijk zou zijn. Dit is mijn inschatting en daar zul je het mee moeten doen.

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ehhh...

Jij schreef toch echt dat bij koop die geen consumentenkoop is ontbinding niet mogelijk is. Dat je nu doet alsof je de hele tijd verkeerd bent begrepen is bijzonder kinderachtig.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, jij hebt er voor gekozen om mijn woorden zo te interpreteren. Met "deze weg" doelde ik op de eerste titel van het zevende boek.

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja hoor...

Alfatrion

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit zo belangrijk voor je is, dan had me daar expliciet naar moeten vragen. Ik zie niet in wat er op tegen is om mij op mijn woord te geloven.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar gaat dit nog over.

Niet over de vraag van de TS.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds