Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Klaar over negeren van een stopteken bij zebrapad strafbaar?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gewoonissos

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 15:24    Onderwerp: Klaar over negeren van een stopteken bij zebrapad strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen van het rechtenforum,

Vandaag heb ik bij een zebrapad in mijn woonplaats het stopteken van een klaar-over genegeerd in zekere zin. De voetgangers waren op dat moment reeds overgestoken maar de klaar-over bleef zonder reden staan. Ik was met de fiets en moest mijn trein halen vandaar dat ik probeerde de klaar-over te passeren uiteraard zonder deze te raken. Echter stak zij haar arm uit om mij tegen te houden. Hierdoor stopte ik en kon ik weer doorfietsen.

Helaas stond in de rij auto's een Politie busje en werd ik door een agent naar de stoep gewezen. Hij vroeg naar mijn ID en zei "jij krijgt een vette bekeuring" Toen ik vroeg waarvoor kon hij geen antwoord geven en zij "Dat moet ik nog uitzoeken". Hierop heeft hij mijn gegevens genoteerd op een blanco vel omdat hij geen proces-verbaal papier bij zich had. Ik heb verder geen verklaring afgelegd. Daarna zei de agent dat ik waarschijnlijk moest voorkomen.

Wat er daarna is gebeurd weet ik niet omdat ik meteen door ben gefietst om mijn trein te halen.

Mijn vraag aan jullie is of er iemand is die meer van dit soort zaken weet en of de agent gelijk heeft met zijn toespelingen. Ook of een klaar-over een verkeersregelaar is in zon geval en of het daadwerkelijk negeren van een stopteken is geweest.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groet

Laatst aangepast door Gewoonissos op di 20 apr 2010 17:51, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
swinny

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 17:45    Onderwerp: Re: Klaar over negeren van een stopteken bij zebrapad strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoonissos schreef:
Beste mensen van het rechtenforum,

Vandaag heb ik bij een zebrapad in mijn woonplaats het stopteken van een klaar-over genegeerd in zekere zin. De voetgangers waren op dat moment reeds overgestoken maar de klaar-over bleef zonder reden staan. Ik was met de fiets en moest mijn trein halen vandaar dat ik probeerde de klaar-over te passeren uiteraard zonder deze te raken. Echter stak zij haar arm uit om mij tegen te houden. Hierdoor stopte ik en kon ik weer doorfietsen.

Helaas stond in de rij auto's een Politie busje en werd ik door een agent naar de stoep gewezen. Hij vroeg naar mijn ID en zij "jij krijgt een vette bekeuring" Toen ik vroeg waarvoor kon hij geen antwoord geven en zij "Dat moet ik nog uitzoeken". Hierop heeft hij mijn gegevens genoteerd op een blanco vel omdat hij geen proces-verbaal papier bij zich had. Ik heb verder geen verklaring afgelegd. Daarna zei de agent dat ik waarschijnlijk moest voorkomen.

Wat er daarna is gebeurd weet ik niet omdat ik meteen door ben gefietst om mijn trein te halen.

Mijn vraag aan jullie is of er iemand is die meer van dit soort zaken weet en of de agent gelijk heeft met zijn toespelingen. Ook of een klaar-over een verkeersregelaar is in zon geval en of het daadwerkelijk negeren van een stopteken is geweest.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groet

Ja, ik weet meer van dat soort zaken en ja, je hebt inderdaad een stopteken genegeerd als de verkeersbrigadier bevoegd én herkenbaar was.

Artikel 82 lid 3 RVV 1990:

Bestuurders zijn tevens verplicht de in bijlage II, onderdeel 8 , vastgestelde aanwijzing om te stoppen op te volgen die wordt gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersbrigadiers.

De feitcode is R627a: Als weggebruiker een stopteken van een verkeersbrigadier niet opvolgen.

Boetebedrag voor een fietser = € 60,-.

Er voor moeten voorkomen is onzin.
Gewoonissos

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah kijk aan, bedankt voor informatie. Toen meneer zei dat ik moest voorkomen was mijn reactie dan ook vrij zuur: "Stuur maar een dagvaarding" maar dat gaat dus niet gebeuren.
60 euro is nog eens te overzien gelukkig.

En misschien gezien meneer niet wist wat de overtreding was en mij geen proces-verbaal heeft gegeven kan het ook "verdwijnen"?
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoonissos schreef:

En misschien gezien meneer niet wist wat de overtreding was en mij geen proces-verbaal heeft gegeven kan het ook "verdwijnen"?

Nee, dat denk ik niet. De agent gaat naar het bureau, pakt zijn vademecum om op te zoeken wat het was, schrijft alsnog een procesverbaal en bij jou valt over ca. 6 weken een boete op de deurmat.
Gewoonissos

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel en dat is ook zo dat bovenstaande zo gebeurd is zou ik dan bezwaar kunnen maken tegen deze bekeuring?
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoonissos schreef:
Stel en dat is ook zo dat bovenstaande zo gebeurd is zou ik dan bezwaar kunnen maken tegen deze bekeuring?

Ja, het is volgens mij een Mulder feit, dus kun je er tegen in bezwaar bij de OvJ en daarna in beroep bij de rechtbank. Maar om eerlijk te zijn zou ik het niet doen, de kans van succes lijkt me, gezien je feiten relaas, vrij klein. Dat je haast had zal geen afdoende grond zijn om een lagere of zelfs geen boete te krijgen.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 7:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:
Gewoonissos schreef:

Ja, het is volgens mij een Mulder feit, dus kun je er tegen in bezwaar bij de OvJ en daarna in beroep bij de rechtbank. Maar om eerlijk te zijn zou ik het niet doen, de kans van succes lijkt me, gezien je feiten relaas, vrij klein. Dat je haast had zal geen afdoende grond zijn om een lagere of zelfs geen boete te krijgen.

Daarbij komt dat het woord (in de zin van procesverbaal) van een opsporingsambtenaar zwaarder weegt dan jouw woord.

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kleine update binnen deze zaak;

Heb vrijdag de beschikking van CJIB binnengekregen. Hier staat echter een verkeerd tijdstip op vermeld.
Op de beschikking staat 09:10 terwijl dit 08:10 had moeten zijn.
Ik heb dit natuurlijk nog even nagekeken en ik had die dag om 09:30 college in Groningen wat betekend dat ik met de trein van 08:34 richting Groningen moet (vanaf Assen). Zoals al vermeld had de bekeurende agent geen boetepapier bij zich en heeft op een blaadje mijn naam genoteerd. Vandaar dat hij zich wellicht vergist heeft.

Werpt dit een ander licht op de zaak mbt bezwaar oid?

Ik hoor graag van jullie!
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bezwaar zal ertoe leiden dat de beschikking aangepast wordt.... niet voor wat betreft de boete, maar enkel het tijdstip.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt proberen bezwaar te maken als je aannemelijk kunt maken dat 9:10 niet kan kloppen. Je hoeft er niet bij te vermelden welk tijdstip het dan wel is geweest.

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan wel een getuige oproepen die kan bevestigen dat ik om 09:10 in Groningen was. Maar zoals hiervoor gepost wordt dan gewoon het tijdstip veranderd?
En hoe moet dat bezwaar er precies uitzien?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je kunt proberen bezwaar te maken als je aannemelijk kunt maken dat 9:10 niet kan kloppen. Je hoeft er niet bij te vermelden welk tijdstip het dan wel is geweest.

Je hebt in principe gelijk.

Ik was in mijn gedachten echter al een stapje verder gegaan. Een kritische behandelaar van bezwaren gaat zich ook afvragen wat een klaarover rond 9.10 uur precies aan de straat staat te doen, als basisscholen in principe om 8.30 uur beginnen.

Vervolgens zal hij de tijd laten aanpassen naar 8.10-8.30 uur.
bollletje

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt ook afzien van het bezwaar en een les leren van € 60,-. Dat doe ik ook als ik een verkeersboete oploop. Niet omdat het geld op mijn rug groeit, maar omdat ik wil inzien wie de grootste fout maakte: ik, en niet de verbalisant.
Getuigen dat de tijd niet kan kloppen, en niet vertellen dat het een uur eerder was, is suggereren dat het voorval niet heeft plaatsgevonden.
Het recht is er niet om misbruikt te worden. Vergelijk het met bankdirecteuren, politici en andere piepeltjes als ze in de rechtbank of in de Tweede Kamer staan te draaien omdat ze hun fout niet willen toegeven. Capice?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bollletje schreef:
Je kunt ook afzien van het bezwaar en een les leren van € 60,-. Dat doe ik ook als ik een verkeersboete oploop. Niet omdat het geld op mijn rug groeit, maar omdat ik wil inzien wie de grootste fout maakte: ik, en niet de verbalisant.
Getuigen dat de tijd niet kan kloppen, en niet vertellen dat het een uur eerder was, is suggereren dat het voorval niet heeft plaatsgevonden.
Het recht is er niet om misbruikt te worden. Vergelijk het met bankdirecteuren, politici en andere piepeltjes als ze in de rechtbank of in de Tweede Kamer staan te draaien omdat ze hun fout niet willen toegeven. Capice?

Een rechtenforum is niet bedoeld voor ethische bezwaren tegen bezwaar maken.

Bezwaar maken mag en kan best... ook als je het "wel" gedaan hebt! Echter ik ben van mening dat in casu het tijdstip aangepast zal worden aan het meest waarschijnlijke tijdstip, namelijk een tijdstip waarop klaarovers wel op de straat staan.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Vervolgens zal hij de tijd laten aanpassen naar 8.10-8.30 uur.

Maar dat zal niet kunnen als het proces-verbaal 9:10 aangeeft en niet wordt aangepast door de betrokken agent. En of die agent het allemaal nog precies weet is ook maar de vraag (en hij heeft zich aan zijn ambtseed te houden, zomaar iets verzinnen is strafbaar). Als voldoende aannemelijk wordt gemaakt dat de huidige gegevens niet kloppen en niet meer goed kan worden vastgesteld hoe het wel zat, dan dient de boete m.i. in bezwaar te worden ingetrokken.

Het zou natuurlijk goed kunnen dat er met het proces-verbaal niets mis is, maar dat er een tikfout is gemaakt in de beschikking. Dan is de fout inderdaad eenvoudig te herstellen.

Misschien is het ook acceptabel als het precieze tijdstip wordt weggelaten, dat weet ik niet precies.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds