|
Auteur |
Bericht |
Ralph_N
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: za 05 jun 2010 16:42 Onderwerp: Niet betalen van factuur slechte geleverde prestatie |
|
|
Goede middag,
Ik zit met een vraag waar ik niet echt duidelijk antwoord op kan vinden.
Het zit als volgt:
Ik heb samen met een klasgenoot een website. Voor deze website wilden wij een applicatie laten ontwikkelen. Wij hebben contact gezocht met de bouwers van onze website en zij wilden ook deze applicatie wel voor ons bouwen. Ergens in eind December krijgen wij de offerte binnen, met daarop ongeveer 17 uren die nodig zouden zijn om de applicatie te maken.
Zij zijn begonnen aan de applicatie in de eerste week van Januari. Pas de laatste week van Januari kreeg ik per e-mail het bericht dat de test versie klaar was om online gezet te worden.
En toen begonnen pas de échte problemen. De applicatie zat vol met fouten die wij zelf moesten uitzoeken, ondanks dat zij alles zouden hebben getest. Na letterlijk maanden van heen en weer e-mailen en bellen over alle problemen, bleek ook nog eens dat de originele site was aangetast door de nieuwe applicatie en nu ook niet meer werkte naar behoren.
Middels meerdere e-mails hebben wij dus keer op keer aangegeven dat de site vol zit met fouten en dat het wat ons betreft niet zo door hoeft te gaan en dat zij er niet vanuit moeten gaan dat wij het volledige bedrag zouden betalen, vanwege de vele fouten en een véél latere einddatum.
Nu kreeg ik eind vorige maand alsnog de factuur binnen met daarop het volledige bedrag (iets meer zelfs). Zij willen ons nu dus ongeveer een halve week werk laten betalen, voor iets waar wij maanden op hebben moeten wachten en wat niet voldoet aan de eisen. Zelfs nu nog zijn er vele fouten aanwezig in zowel de applicatie als de website. Afgelopen vrijdag heb ik de herinnering ontvangen.
Van al het e-mail verkeer heen en weer heb ik alles bewaard en ik kan dus alles bewijzen. Ook van het feit dat zij beweerd hebben alles op te lossen, wat tot op de dag van vandaag dus nog niet gebeurd is.
Nu is mijn vraag dus, in hoeverre sta ik in mijn recht als ik de factuur niet zou betalen? En moet ik alsnog een in gebreke stelling opsturen per aangetekende brief, om het contract te ontbinden, ondanks dat men op de hoogte is van de problemen? Naar mijn mening is er gewoon sprake van wat voorheen een wanprestatie heette.
Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Ralph |
|
|
|
 |
Ralph_N
|
Geplaatst: zo 06 jun 2010 16:30 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inmiddels een brief opgesteld om het contract te verbreken. Zou iemand zo vriendelijk en behulpzaam willen zijn om even naar deze brief te kijken i.c.m. het bovenstaande verhaal? |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 10:51 Onderwerp: |
|
|
Beste Ralph,
Zou je de brief hier geanonimiseerd willen plaatsen?
Groeten,
Maartje |
|
|
|
 |
Ralph_N
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 10:55 Onderwerp: |
|
|
Hallo Maartje,
Dat kan uiteraard. Zie hieronder (let a.u.b. niet op de spelfouten, mijn spellingscontrole doet het niet dus ik moet hem qua spelling en grammatica nog verbeteren, het gaat even om de opzet):
Geachte meneer/mevrouw,
Middels deze brief wil ik u mededelen dat de problemen met de ‘applicatie’ als de door de oplevering van de ‘applicatie’ veroorzaakte problemen van de originele site, nog niet zijn opgelost. Sinds de oplevering is de website niet betrouwbaar. Dit uit zich in onder andere het niet werken van bepaalde functie waaronder; het plaatsen van foto’s, het automatisch omzetten naar een gratis account, het automatisch versturen van de juiste e-mails, het sorteren op bepaalde voorkeuren, het verkeerd onthouden van de geschiedenis, et cetera.
Wij hebben meerdere malen contact met u gezocht om deze problemen op te lossen. Vanaf de datum van oplevering van 5 maart 2010, tot en met 16 april 2010, zijn er wekelijks meerdere e-mails verstuurd met daarin de problemen en het tijdbestek waarin wij achtte dat het opgelost zou moeten zijn. Wij hebben u dus meer dan een maand de tijd gegeven om de problemen te verhelpen, voor een opdracht die gefactureerd is voor nog geen 20 uur. Daarnaast hebben wij meerdere malen telefonisch contact gehad waarin ons herhaaldelijk beloofd werd dat de problemen met spoed verholpen zouden worden. In zowel de e-mails als in de telefoon gesprekken werd al door u aangegeven dat de verloop van zaken niet zijn gegaan zoals zij hadden moeten gaan.
Aangezien de problemen blijven bestaan, en wij herhaaldelijk hebben aangegeven dat er nog problemen zijn, ontbinden wij reeds bij deze het contract in verband met een wanprestatie van uw zijde met ingang vanaf het moment van lezen. Uit coulance willen wij het niet hebben over de geleden schade die de slecht lopende site heeft veroorzaakt, maar gewoon hierbij het contract ontbinden.
Ik hoor graag wat jij van het geheel vind.
Alvast bedankt,
Ralph |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 11:21 Onderwerp: Niet betalen van |
|
|
Zie deze post, waarin o.m. vermelding van toepasselijke wetsartikel-nrs. |
|
|
|
 |
Ralph_N
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 11:36 Onderwerp: Re: Niet betalen van |
|
|
cvb schreef: | Zie deze post, waarin o.m. vermelding van toepasselijke wetsartikel-nrs. |
Hartelijk bedankt!
Ik heb een aantal artikelen vermeld in mijn brief.
Groeten,
Ralph
P.S. de brief ziet er nu als volgt uit:
Geachte meneer/mevrouw,
Middels deze brief wil ik u mededelen dat de problemen met de ‘applicatie’ als de door de oplevering van de ‘applicatie’ veroorzaakte problemen van de originele site, nog niet zijn opgelost. Sinds de oplevering is de website niet betrouwbaar. Dit uit zich in onder andere het niet werken van bepaalde functie waaronder; het plaatsen van foto’s, het automatisch omzetten naar een gratis account, het automatisch versturen van de juiste e-mails, het sorteren op bepaalde voorkeuren, het verkeerd onthouden van de geschiedenis, et cetera.
Wij hebben meerdere malen contact met u gezocht om deze problemen op te lossen. Vanaf de datum van oplevering van 5 maart 2010, tot en met 16 april 2010, zijn er wekelijks meerdere e-mails verstuurd met daarin de problemen en het tijdbestek waarin wij achtte dat het opgelost zou moeten zijn. Wij hebben u dus meer dan een maand de tijd gegeven om de problemen te verhelpen, voor een opdracht die gefactureerd is voor nog geen 20 uur. Zie artikel 7:21 lid 3 BW. Daarnaast hebben wij meerdere malen telefonisch contact gehad waarin ons herhaaldelijk beloofd werd dat de problemen met spoed verholpen zouden worden. In zowel de e-mails als in de telefoon gesprekken werd al door u aangegeven dat de verloop van zaken niet zijn gegaan zoals zij hadden moeten gaan.
Aangezien de problemen blijven bestaan, en wij herhaaldelijk hebben aangegeven dat er nog problemen zijn, ontbinden wij reeds bij deze het contract in verband met een wanprestatie van uw zijde met ingang vanaf het moment van lezen (artikel 7:22 BW). Uit coulance willen wij het niet hebben over de geleden schade die de slecht lopende site heeft veroorzaakt, maar gewoon hierbij het contract ontbinden (artikel 7:24 BW). |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 11:51 Onderwerp: |
|
|
En de laatste zin wijzigen in:
Bij niet ontbinden behouden wij ons het recht voor u aan te spreken op de schade die de slecht lopende site heeft veroorzaakt? |
|
|
|
 |
Ralph_N
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 16:22 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | En de laatste zin wijzigen in:
Bij niet ontbinden behouden wij ons het recht voor u aan te spreken op de schade die de slecht lopende site heeft veroorzaakt? |
Ik heb de zin gewijzigd, nogmaals hartelijk bedankt.
Ik heb de brief inmiddels aangetekend verzonden, dus ik ben benieuwd.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 16:48 Onderwerp: |
|
|
Ralph_N schreef: | ik ben benieuwd. | Tenminste ik ook. |
|
|
|
 |
Ralph_N
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 18:39 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Ralph_N schreef: | ik ben benieuwd. | Tenminste ik ook. |
Hoe sterk sta ik in deze kwestie denkt u? |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 19:23 Onderwerp: |
|
|
Ralph_N schreef: | cvb schreef: | Ralph_N schreef: | ik ben benieuwd. | Tenminste ik ook. | Hoe sterk sta ik in deze kwestie denkt u? | Dat vraag je, denk ik, pas als er expliciet gedreigd wordt met de rechter; zo ver is het nog niet.
Mij lijkt, dat je geen andere redelijke keus had dan het versturen van die brief. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 13:00 Onderwerp: Re: Niet betalen van |
|
|
cvb schreef: | Zie deze post, waarin o.m. vermelding van toepasselijke wetsartikel-nrs. |
Voordat je aan dat bericht toekomt zal hier eerst gekeken moeten worden of er wel spraken is van een zaak (lees: goed) en kijken of spraken is van een inspannings- of resultaatsverplichting lijkt me hier ook nuttig. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 18:15 Onderwerp: Re: Niet betalen van |
|
|
Alfatrion schreef: | cvb schreef: | Zie deze post, waarin o.m. vermelding van toepasselijke wetsartikel-nrs. |
Voordat je aan dat bericht toekomt zal hier eerst gekeken moeten worden of er wel spraken is van een zaak (lees: goed) en kijken of spraken is van een inspannings- of resultaatsverplichting lijkt me hier ook nuttig. | Wat bedoel je hiermee in het onderhavige geval? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 21:32 Onderwerp: |
|
|
Dat er aan deze zaak allerlei aspecten zitten waardoor je in ieder geval niet direct kan grijpen naar non-conformiteit. Wat er gemaakt is in essentie een werk en dat is niet zomaar een zaak. Een werk kun je opslagen in een drager, zoals een CD, harde schrijf of boek. Dat is wel een zaak. De nulletjes en eentjes, de inkt en het papier is tastbaar / stoffelijk. Verder wordt er een dienst geleverd waarbij een werk of zaak tot stand komt. Hier is waarschijnlijk een resultaatverplichting, omdat het resultaat wel in te schatten is. Echter, het gaat hier om software dus is het normaal dat 2% van alle code regels fouten bevatten. Ernstige fouten mogen er niet inzitten. Al met al zou ik er eerder gooien op een wanprestatie en dan zitten we in boek 6. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Ralph_N
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 21:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het toch ook een wanprestatie genoemd in de brief? |
|