Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 23:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

klokkenluider vogelvrij?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Klokkenluiden heeft geen zin, tenzij je je leven wil ruineren
eens
100%
 100%  [ 4 ]
oneens
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Auteur Bericht
hermanJ

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 12:50    Onderwerp: klokkenluider vogelvrij? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het OM krijgt zijn zin (op kosten vd belastingbetaler) en mag klokkenluider Bos toch vervolgen van de HR.
Bos is de enige betrokkene in de bouwfraude zaak (++ miljard gestolen van de gemeenschap) die echt vervolgd wordt.

Wat kan de reden zijn van het OM om zo achter Bos (die mij dunkt al genoeg is gestraft) aan te zitten en de andere betrokkenen (ik schat toch minstens 1000 personen) met rust te laten?

Ik denk:
gemakzucht (Bos heeft zichzelf op een presenteerblaadje aangeboden)
het uit de wind houden van hoge overheidsdienaren (door de aandacht af te leiden cq. helemaal geen aandacht)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reden heeft het OM volgens mij op TV toegelicht. Het enkele feite dat je een klokkenluider bent betekent niet dat je niet strafrechtelijk aansprakelijk bent voor strafbare feiten die je hebt gepleegd. Ander zou het prima uit kunnen om eerst grootschalig mee te doen aan allerlei malafide praktijken om vervolgens je werkgever aan te geven en klokkenluider te worden.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
hermanJ

BerichtGeplaatst: di 20 jul 2010 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U lijkt zich klakkeloos te voegen in de dictatuur van gemakzucht, lafheid en domheid, die een flink deel van het OM zo kenmerkt de laatste jaren. Ik kan het niet anders zien. Chapeau!

Anders gezegd, u ondersteund impliciet de ondermijning van de rechtstaat!

Maar zoals je onderschrift al aangeeft, het gaat u niet om recht maar om uitvoering van de wet (partieel, want over de zaken die niet vervolgd worden heeft u het niet).

(later toegevoegd nav reacties van o.a. Bona Fides)
Bovenstaande kan inderdaad wat scherp (zo u wilt lomp) overkomen. Maar het is enigszins ignorant om op een meervoudige vraag slechts "na te papagaaien" wat het OM heeft gezegd (dat had ik zelf namelijk ook allang gehoord). Ik bestrijd geenzins het recht van het OM om Bos te vervolgen (hoewel het in de context allemaal erg gebrekkig is geregeld), maar snap niet waarom de 1000 grotere boeven er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komen. Wat zou het OM daar mee willen bereiken?

Maar uit alle antwoorden van de "echte" juristen begrijp ik dat zij niet op die vraag in willen gaan.

Laatst aangepast door hermanJ op wo 28 jul 2010 3:21, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hermanJ schreef:
U lijkt zich klakkeloos te voegen in de dictatuur van gemakzucht, lafheid en domheid, die een flink deel van het OM zo kenmerkt de laatste jaren. Ik kan het niet anders zien. Chapeau!

Wat ben je toch een weinig interessante lomperik.

Er is iemand die de moeite neemt om op jouw vraag een antwoord te formuleren. Wat doe jij? Jij begint hem uit te foeteren.

Ga toch ergens anders je frustraties uiten.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel grappig ja, je verzoekt om de reactie van anderen en gaat vervolgens die ander uitkafferen voor geven van een reactie. Vind je dat nu zelf ook niet heel erg zinloos en dom?

Het is trouwens zelfs zo dat Duch alleen maar uitlegt welke redenen het OM heeft aangedragen om te vervolgen.
hermanJ

BerichtGeplaatst: do 22 jul 2010 2:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ziezo, tot nu toe is 100% het ermee eens.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 22 jul 2010 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010 2:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een iets serieuzere poging dan Twisted Evil

Wat voor voordeel denkt 't OM hier uit te halen? Op deze manier gaat toch niemand meer een getuigenis/bekentenis afleggen voor wat dan ook omdat hij/zij er vervolgens (als zwaarste) voor wordt gestraft?

Wat dat betreft heb ik 't idee dat dit in de US veel beter in elkaar zit?
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat Bos ook onwettig heeft gehandeld?
Er was trouwens een docu over hem en zijn vrouw die in een caravan of camper leven. Bij Zembla Confused

Laatst aangepast door PcDealer op za 24 jul 2010 16:20, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bos (en niet Bosch) was zelf ook aannemer. Zijn wiki is denk ik wel een goede weergave.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PcDealer schreef:
Begrijp ik het goed dat Bosch ook onwettig heeft gehandeld?

Anders zou hij wellicht niet zijn vervolgd.

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010 3:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
Een iets serieuzere poging dan Twisted Evil

Wat voor voordeel denkt 't OM hier uit te halen? Op deze manier gaat toch niemand meer een getuigenis/bekentenis afleggen voor wat dan ook omdat hij/zij er vervolgens (als zwaarste) voor wordt gestraft?

Wat dat betreft heb ik 't idee dat dit in de US veel beter in elkaar zit?

Ik heb de indruk dat de "echte" juristen liever niet over moeilijke morele kwesties in de toepassing van het recht willen nadenken/spreken/schrijven.

Het voordeel van het OM? Voorzover ik weet wordt het OM politiek aangestuurd. Dus in zo'n zaak moet je het voordeel zoeken in de politiek.
hermanJ

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010 3:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Er is iemand die de moeite neemt om op jouw vraag een antwoord te formuleren. Wat doe jij? Jij begint hem uit te foeteren.

Ga toch ergens anders je frustraties uiten.

Ik neem aan dat u kunt tellen. Als ik naar mijn begintopic kijk zie ik temminste 2 vragen: één daarvan wordt beantwoord (nou ja, herhaald wordt wat het OM te melden heeft). Maar op de kernvraag (niet begrepen?) wordt in het geheel niet ingegaan. Dat is inderdaad frustrerend. Dus uit ik die frustratie, ik wil het namelijk weten van "echte" juristen, anders blijf ik zitten met mijn vage speculaties! Mij ook best, maar dat bevestigt mijn kijk/oordeel/vooroordeel op het hele juridische gebeuren: arrogant en zelden genegen om iets goed uit te leggen ("die gewone stervelingen begrijpen maar niks van ons hogere juridische getover").
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een opportuniteitsbeginsel waardoor het OM zelf mag bepalen wie het gaat vervolgen. Indien u het daar niet mee eens bent, dient u een verzoek in te dienen om over te gaan tot vervolging.

Dat de keuzes niet allemaal even rechtvaardig lijken te zijn: that's life. Daar kun je van alles van vinden en daar kun je jezelf druk over maken, maar daar heb je vermoedelijk alleen jezelf mee (en hoort niet op een juridisch forum thuis waar het gaat om juridische argumenten). Slaak een diepe zucht en ga verder (of blijf je verbazen zoals Youp 't zegt).
hermanJ

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:

Dat de keuzes niet allemaal even rechtvaardig lijken te zijn: that's life.

Ok ik begrijp het. Als het OM het niet opportuun vind om te vervolgen doen ze het niet en anders wel. Welk juridisch argument ligt ten grondslag aan het verder vervolgen van Bos? Iets in de trant van: "het kan dus doen we het"? En bij alle (veel ernstiger) zaken is het juridisch argument van het OM: "het kan maar het moet niet dus doen we het niet".

Rechtsgelijkheid, proportionaliteit, willekeur in de toepassing van het recht is dus geen issue voor discussie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds