Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 1:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese Grondwet - voor of tegen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 8 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Referendum Europese Grondwet, ik stem
Voor!
51%
 51%  [ 25 ]
Tegen!
48%
 48%  [ 24 ]
Niet!
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 49

Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Misschien moet ik maar nee gaan stemmen, dan zit ik in ieder geval in het winnende kamp.

Van alle redenen om tegen te stemmen die ik tot nu toe gehoord heb, vind ik dit toch wel de briljantste! Laughing
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Gentleman

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 2:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mijn punt is: welke concessie?

Het enige wat de tegenstemmers gemeen hebben is dat ze tegen stemmen. Er is geen gemeenschappelijk punt van kritiek waar een concessie zou helpen. Een concessie heeft alleen zin als daarmee een meerderheid vóór zou worden bereikt, maar in het huidige klimaat is men tegen ongeacht de inhoud van de Grondwet. Men zou op het moment ook tegen de huidige EU- en EG-verdragen zijn, het is namelijk meer een stem tegen Europa dan tegen de Grondwet.

Als je het zo bekijkt kan je dat ook voor de voorstemmers zeggen. Iedereen heeft zo zijn eigen motieven om te stemmen zowel voor als tegen, dat zal je altijd hebben.

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, ben ik met je eens. Maar voor het "strategisch" tegenstemmen om er dan uiteindelijk via concessies beter uit te kunnen komen zou een wat eenstemmiger "tegen" nodig zijn, denk ik.

Over strategie gesproken, als je voor bent kun je gezien de huidige stand maar beter niet gaan stemmen. Als de opkomst heel laag is, is de kans aanwezig dat de kamer toch voor stemt. Balkenende zal hier wel op aan willen sturen, geloofwaardigheid heeft hij toch al niet meer.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Homohuwelijk kan ook een Europese component hebben. Als bijvoorbeeld een lidstaat een homohuwelijk niet erkent, is dat een belemmering voor homoparen om zich in dat land te vestigen.

Het kan ook de andere kant opgaan, dat het huwelijk tussen mensen van gelijke sekse langzaamaan (eindelijk!) geaccepteert zal worden in heel Europa,

Ik vind het typisch dat altijd vanuit de worst-kaas situatie wordt geredeneerd. Sociale zekerheid, euthanasie, homo-huwelijk... iedereen zou zich na verloop van tijd aan gaan passen aan de 'traagste' cultuur of de 'slechtste' kwaliteit.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo bedoelde ik het ook, Michèle. Ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom op basis van de Grondwet of de huidige verdragen het homohuwelijk in Nederland in het gedrang zou komen. Maar voor acceptatie van het homohuwelijk in andere landen is wel veel te zeggen, en wel omwille van het vrije verkeer van personen. Voorlopig zal het wel te gevoelig blijven, maar een soort gelijkstelling van de rechten van homoparen aan die van heteroparen lijkt me heel redelijk (geen idee hoe het daar op het moment mee staat in de katholieke lidstaten).

Ik denk ook dat gemeenschappelijk beleid er vaak juist voor kan zorgen dat de wetgeving in individuele lidstaten niet naar het 'slechtste' niveau zal afglijden.
sailing_bert

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2005 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nee, toelatingsbeleid asielzoekers is nu al een Europese aangelegenheid, zie bijvoorbeeld art 63 EG. Dat is ook logisch zonder controle aan de binnengrenzen van de EU.

Economische asielzoekers had ik het over, daar kan je nog steeds eisen en beperkingen aan stellen. Asielzoekers die wegens terechte vrees voor hun leven hun land hebben verlaten wordt wel een meer Europese aangelegendheid
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zo bedoelde ik het ook, Michèle. Ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom op basis van de Grondwet of de huidige verdragen het homohuwelijk in Nederland in het gedrang zou komen.

Aha! Top! Very Happy
Edde

Edde

Leeftijd: 54
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het nog steeds niet. Redelijk klote; normaal heb ik wel een standpunt en weet ik wat ik (van mezelf) moet stemmen.

Als Balkenende en de zijnen een NEE naar hun hoofd krijgen hebben ze het volgens mij in belangrijke mate aan zichzelf te danken. Ik vind de voorlichting matig en ondoorzichtig. Waarom niet gewoon uitleggen wat er verandert, waar het vermoedelijk pijn gaat doen, en wat die pijn uiteindelijk oplevert?

De debatten op TV gaan ook helemaal nergens over: de een werpt een concreet voorbeeld in de strijd, de ander probeert het met een ander voorbeeld te weerleggen. Ik weet dan nog niets: ze kletsen gewoon langs (en vooral door) elkaar heen. Veelal nemen ze niet eens de moeite echt naar elkaar te luisteren of antwoord te geven op elkaars vragen. Erg storend en weinig informatief. (Zie ook: Het Grondwet debat)

Overigens heb ik de wettekst uiteraard; die zat bij de Kluwer College Bundel Wetteksten. Maar om nou te zeggen dat ik, na lezing, de consequenties van JA stemmen kan overzien?

Tot slot: de hele bangmakerij (de kans op oorlog wordt kleiner door JA te stemmen) en andere flauwekul uit Den Haag, zoals blijf maar thuis als je tegen wilt stemmen (hoe verzin je het?) is ronduit belachelijk! Wat dat betreft verdient deze regering een NEE! Helaas is het referendum daar niet voor bedoeld en zouden we onszelf mogelijk benadelen in een poging de regering iets duidelijk te maken. Crying or Very sad

Weet iemand nog een leuke site (naast de referendumwijzer) waardoor ik het voor 1 juni nog een beetje ga snappen en een weloverwogen stem kan uitbrengen?
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet even zo niet een site, maar om het nog wat ingewikkelder te maken: referendumwijzer.nl is ook behoorlijk misleidend. Volgens mij moet je echt absurd hard je best doen om onder de 50% voor uit te komen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Edde

Edde

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
(...)

Referendumwijzer.nl is ook behoorlijk misleidend. Volgens mij moet je echt absurd hard je best doen om onder de 50% voor uit te komen.

Die indruk had ik ook al, helaas.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing Ik heb het gepresteerd om, expres tegendraads kiezend, voor 8% overeenstemming met de grondwet te bereiken!!
Daar moet je dan idd best wel hard je best voor doen!
Wink
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bow Bow Bow

WAUW!! Respect! Yesss
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas zijn er geen informatieve sites, die *echt* informatief zijn dan... ik bedoel de standpunten van de SP tegen hoef je ook echt niet serieus te nemen, maar ja, de standpunten voor van Groenlinks zijn ook niet direct de standpunten waar ik de nadruk op zou leggen... Ik bedoel dat hele dierenbeschermings-gezemel... dat gaat toch nergens over?!
Pet Shop Boys - Integral
mr. crowley

BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2005 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het NJB van vorige week gaat in zijn geheel over de grondwet. Er staan paar goede artikelen in, waaruit blijkt wat er nu daadwerkelijk gaat veranderen met dit verdrag. Ik stem voor de grondwet.
Bekijk de homepage
Edde

Edde

BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2005 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
(...)

Ik bedoel dat hele dierenbeschermings-gezemel... dat gaat toch nergens over?!

Amen! Ik ben gek op dieren, vooral met knoflooksaus... Twisted Evil

Nee, zonder gekheid: natuurlijk zijn dierenrechten belangrijk. Dieren als oud vuil misbruiken is gewoon niet van deze tijd. Maar daarmee hoort het volgens mij nog niet in een grondwet. Daarin zouden, naar mij bescheiden mening, alleen de verhoudingen tussen de Commissie en het EP geregeld moeten werden, de grootte van de verschillende organen en hun macht. Welke landen leveren hoeveel leden, of wordt het flexibel geregeld naar inwoneraantal. Wie is de voorzitter. Meer niet. Zeg maar, onze grondwet, maar dan herschreven voor de EU. Een referendum was dan ook een stuk overzichtelijker geweest...

Trouwens zomaar een andere gedachte: is er wel eens nagedacht over een soort Tweede Kamer/Eerste Kamer struktuur, waarbij de "Tweede Kamer" evenredig naar inwoneraantal wordt gevuld en in de "Eerste Kamer" een lid per land zit? Zo voorkom je dat de kleinere landen helemaal iets meer te zeggen hebben, omdat ze sterk vertegenwoordigd zouden zijn in het orgaan dat de "final check" doet, maar hebben de grote landen een sterke stem in de "Tweede Kamer" - waar de wetsvoorstellen vandaan zouden komen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 8 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds