|
Auteur |
Bericht |
PimOvertoom
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 8:54 Onderwerp: verlof |
|
|
Goede morgen,
Ik heb een vraagje over verlof.
Mijn verlofuren wordt op 1 januari voor het komende jaar "geboekt/toegekend".
Ik ben van plan om binnenkort te stoppen met het werk. Is het dan niet handiger om in januari te stoppen zodat ik de verlofuren op kan nemen en zo nog een aantal maanden salaris krijg?
Of heb je geen recht meer op het verlof als je in januari stopt?
Kortom wordt het verlof toegekend op basis van het afgelopen jaar (dat je het verdiend hebt) of is het een voorschot? |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 9:02 Onderwerp: Re: verlof |
|
|
PimOvertoom schreef: | Kortom wordt het verlof toegekend op basis van het afgelopen jaar (dat je het verdiend hebt) of is het een voorschot? |
Mogguh,
Ik denk dat dat per werkgever verschilt. Bij de één is het een voorschot en bij de ander is het iets dat toegekend is op basis van het afgelopen jaar.
Er zijn zelfs bedrijven die het vakantiegeld als voorschot toekennen. Mocht je in dat jaar dan ontslag nemen, moet je het terugbetalen.
Misschien is het wel handig om dat bij personeelszaken ff te checken. |
|
|
|
 |
PimOvertoom
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 9:25 Onderwerp: |
|
|
dat zal ik doen.
Bedankt voor je snelle reactie! |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 9:28 Onderwerp: |
|
|
Er zijn werkgevers waarbij je de verlofuren van het komende jaar aan het begin van het jaar toebedeeld krijgt zodat je de vrijheid hebt om ze al eerder te gebruiken dan dat je eigenlijk ze reeds 'verdiend' hebt.
En er zijn werkgevers waarbij je elke maand een deel van je verlof opbouwt. Aan het einde van het jaar alles krijgen heb ik nog nooit gehoord en is waarschijnlijk wettelijk ook niet geoorloofd.
Maar dat trucje wat jij probeert uit te halen gaat niet werken. Men verrekent op het moment van uit dienst treden het daadwerkelijke recht op verlof wel weer. Dus als jij dat jaar nog niet gewerkt hebt, zal je saldo voor dat jaar op 0 uitkomen. Heb je hooguit nog openstaande vakantiedagen van het jaar ervoor over. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 9:54 Onderwerp: |
|
|
M schreef: | Heb je hooguit nog openstaande vakantiedagen van het jaar ervoor over. |
Klopt. En zelfs dat is nog maar de vraag, want bij sommige werkgevers kun je de vakantiedagen geeneens meenemen naar het daaropvolgende jaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 14:17 Onderwerp: |
|
|
Vakantiedagen neem je vanzelf 5 jaar mee, daar kan de werkgever niets tegen doen. De wettelijke 4 weken vakantie kunnen zelfs niet worden afgekocht.
De werkgever kan je wel verplichten bijvoorbeeld de hele maand december vakantie op te nemen om zo je voorraad vakantiedagen op het eind van het jaar op 0 te krijgen. Hij zal je hiervan tijdig op de hoogte moeten stellen zodat je je vakantie kunt voorbereiden.
Andersoortige verlofdagen vallen buiten deze regels.
Verder wordt vakantie evenredig toegekend met de tijd dat je recht op loon hebt. Als je teveel opneemt zal dat worden verrekend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 19:59 Onderwerp: |
|
|
Die dagen worden wel toegekend, maar als je gedurende het jaar weg gaat, zullen de dagen waar je geen recht op hebt, toch echt verrekend worden. |
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 8:49 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"]Vakantiedagen neem je vanzelf 5 jaar mee, daar kan de werkgever niets tegen doen. De wettelijke 4 weken vakantie kunnen zelfs niet worden afgekocht.
De werkgever kan je wel verplichten bijvoorbeeld de hele maand december vakantie op te nemen om zo je voorraad vakantiedagen op het eind van het jaar op 0 te krijgen. Hij zal je hiervan tijdig op de hoogte moeten stellen zodat je je vakantie kunt voorbereiden.
Hoe kom je aan deze wijsheid? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 9:45 Onderwerp: |
|
|
Guillaume58 schreef: | bona fides schreef: | Vakantiedagen neem je vanzelf 5 jaar mee, daar kan de werkgever niets tegen doen. De wettelijke 4 weken vakantie kunnen zelfs niet worden afgekocht.
De werkgever kan je wel verplichten bijvoorbeeld de hele maand december vakantie op te nemen om zo je voorraad vakantiedagen op het eind van het jaar op 0 te krijgen. Hij zal je hiervan tijdig op de hoogte moeten stellen zodat je je vakantie kunt voorbereiden. |
Hoe kom je aan deze wijsheid? |
Da's heel simpel:
- een rechtsvordering tot toekenning van vakantie verjaart (pas) na 5 jr (7:642 BW)
- de wettelijke 4 wkn kunnen niet worden afgekocht: 7:640 BW)
- de mogelijkheid voor de wg om wn te verplichten de vakantiedagen in december op te nemen vloeit indirect voort uit 7:638 BW (is ook jurispr over geloof ik) _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 10:16 Onderwerp: |
|
|
In de jurisprudentie ben ik zeer geïntereseerd. Zou je mij opweg kunnen helpen met data van uitspraken?
Bij mij op het werk wordt personeel onder druk gezet al het verlof op het eind van het jaar te hebben genoten. Zowel het minimumverlof als de bovenwettelijk aanspraken. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 10:51 Onderwerp: |
|
|
Wat de bovenwettelijke dagen/uren betreft: de werkgever heeft meer mogelijkheden om voor deze uren de vakantieperiode vast te stellen dan voor de wettelijke dagen/uren. Zie 7:638 lid 7 BW.
Ik zal eens kijken of ik die jurisprut zo snel kan vinden. Wordt vervolgd.  _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 10:56 Onderwerp: |
|
|
Guillaume58 schreef: | In de jurisprudentie ben ik zeer geïntereseerd. Zou je mij opweg kunnen helpen met data van uitspraken? |
Die heb ik zo snel niet, misschien iemand anders of zoek op www.rechtspraak.nl (en google wil soms ook wel wat opleveren).
Quote: | Bij mij op het werk wordt personeel onder druk gezet al het verlof op het eind van het jaar te hebben genoten. Zowel het minimumverlof als de bovenwettelijk aanspraken. |
Dat mag dus. Wat niet mag is het laten vervallen van vakantiedagen per 1 januari (tenzij je voor meer dan 5 jaar aan vakantiedagen hebt opgespaard). Wat wel mag is het verplichten van een werknemer om vakantie op te nemen. Dit moet de werknemer dan wel op tijd worden medegedeeld, zodat hij voorbereidingen kan treffen om zijn vakantie een beetje leuk door te komen.
Voor bovenwettelijke vakantiedagen geldt hetzelfde, maar deze kunnen bovendien door de werkgever worden afgekocht.
Overige verlofdagen die niet worden opgenomen kunnen bij mijn weten komen te vervallen als de arbeidsovk en/of CAO dit toestaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 11:08 Onderwerp: |
|
|
Even snel in de SDU-wettenbank gekeken. Mogelijk interessant:
- CRvB5-7-'06, LJN AY4823, over vaststelling collectieve vakantieperiode door werkgever
- HR 19-12'97, JAR 1998/39, ook over collectieve vak.periode, in december, in relatie tot a.o./cao, én over verjaring vakantieaanspraken & stuiting daarvan
- Ktr A'dam, 13-4-'95, JAR 1995/131, over vaststelling vak.periode door wg, rekening moeten houden met redelijke wensen/belangen wn. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 12:41 Onderwerp: |
|
|
Hoe sterk is de "regel" dat een wn zijn bovenwettelijke verlofaanspraken 5 jaar mag sparen? |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 13:32 Onderwerp: |
|
|
De regel is dat aan vorderingen tot toekenning van vakantie verjaren door verloop van 5 jaar na de laatste dag v/h kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan. (7:642) Dit is dus een verjaringstermijn, geen récht om zo lang op te sparen. De werkgever kan de vakantieperiode vaststellen in overleg met de werknemer en is m.i. niet verplicht toe te staan dat dagen gedurende 5 jaar worden opgespaard. Hij kan immers ook (in een schriftelijke ovk) afspreken dat de bovenwettelijke uren worden uitbetaald, 640 lid 2 BW.
Overigens is de verjaringstermijn dwingend recht: zie art. 7:645 BW. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|