Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 14:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

spoedeisende bestuursdwang
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 20:51    Onderwerp: spoedeisende bestuursdwang Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een discussie op het werk die neerkomt op twee verschillende opvattingen over spoedeisende bestuursdwang. Het gaat in casu over de ontruiming van een hennepkwekerij (voor de beeldvorming). Gegeven is het feit dat er een spoedeisend belang is (acuut brandgevaar) zodat spoedeisende bestuursdwang geboden is (hennepkwekerij ontruimen).

Stelling 1: De ambtenaar die de hennepkwekerij aantreft en vaststelt dat er een spoedeisend belang is waardoor directe ontruiming geboden is, is een toezichthouder van de gemeente. Hij kan hiertoe direct overgaan waarna het college van B&W zo spoedig mogelijk achteraf het besluit op schrift moeten stellen 5:31 lid 2 BW (voorheen 5:24 lid 6 BW).

Stelling 2: De ambtenaar die de hennepkwekerij aantreft en vaststelt dat er een spoedeisend belang is waardoor directe ontruiming geboden is, is een toezichthouder van de gemeente. Hij kan hier echter pas toe over gaan nadat het college deze beslissing heeft genomen (hij moet dus eerst bellen naar kantoor). Ofwel hij kan hier zelf toe over gaan maar dan moet hij hiervoor zijn gemandateerd. Het college stelt zo spoedig mogelijk acheraf het besluit op schrift 5:31 lid 2 BW (voorheen 5:24 lid 6 BW).

Wanneer je de beslissing om tot ontruiming over te gaan ziet als het besluit dat rechtsgevolg heeft zou stelling 2 volgens mij juist zijn. Het zo spoedig mogelijk achteraf op schrift stellen van dat besluit is niet meer dan een bevestiging van hetgeen al is besloten en dient voornamelijk om de overtreder in de gelegenheid te stellen bezwaar te maken. Wanneer je de beslissing om tot ontruiming over te gaan enkel als handeling ziet waarbij zo spoedig mogelijk achteraf pas het besluit wordt genomen dan zou stelling 1 juist zijn. Je zou kunnen bepleiten dat juist om de reden dat spoed geboden is het college pas achteraf kan beslissen en dat om die reden het figuur van spoedeisende bestuursdwang in de Awb is opgenomen. Wellicht zijn er nog andere zienswijzen.

Om kort te gaan: heeft de ambtenaar wel of geen mandaat nodig welke is opgenomen in de mandaatregeling?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij besluit dat het noodzakelijk is om bestuursdwang toe te passen. Naar mijn mening dient de ambtenaar derhalve hiertoe gemandateerd te zijn. De feitelijke handeling (het ontruimen van de hennepkwekerij) volgt op de beslissing van de ambtenaar en kan eventueel ook door een derde in opdracht van de ambtenaar worden uitgevoerd.

Indien hij hiertoe gemandateerd is, zou hij dus ook het besluit mogen ondertekenen zo gauw dat achteraf op schrift is gesteld.

Overigens, wellicht niet heel relevant in deze, is ontruiming van de kwekerij noodzakelijk om het gevaar op te heffen? Volgens mij zijn er minder belastende oplossingen denkbaar (uitschakelen van elektriciteit o.i.d.).
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:

Overigens, wellicht niet heel relevant in deze, is ontruiming van de kwekerij noodzakelijk om het gevaar op te heffen? Volgens mij zijn er minder belastende oplossingen denkbaar (uitschakelen van elektriciteit o.i.d.).

Het gaat mij inderdaad om het bevoegdheidsvraagstuk. Bedankt voor jouw zienswijze.

Off topic: Voor jouw informatie is ontruimen te prefereren om niet alleen de spoedeisende situatie op te heffen maar ook om herhaling te voorkomen. Dit is bij mijn weten geaccepteerd in de rechtspraak.
Je zou het ook kunnen verdedigen dat je de illegale situatie ongedaan maakt door ontruiming en dat de spoedeisendheid erin is gelegen dat accuut brandgevaar aanwezig is. De handhaving heeft dus betrekking op het wegnemen van de illegale situatie en de spoedeisendheid vindt grond in het feit dat de illegale situatie een gevaar oplevert. Alleen door ontruiming maak je de illegale situatie in het geheel ongedaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 3:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij ook dat mandaat nodig is. Anders lijkt een onbevoegd ambtenaar het bevoegde bestuursorgaan er min of meer toe te kunnen verplichten het besluit bedoeld in art. 5:31 lid 2 Awb te nemen.

Of anders gezegd, de beslissing om bestuursdwang toe te passen op grond van art. 5:31 lid 2 Awb impliceert een beslissing om dat besluit te nemen, en dat kan alleen als je bevoegd bent dat besluit te nemen.

Maar wat nu als die beslissing onbevoegd blijkt te zijn genomen, maar later als het ware is bekrachtigd door een besluit van het bevoegde bestuursorgaan? Kan de belanghebbende hier iets mee? Of kan hij niet veel meer dan (m.i. terecht) klagen bij de nationale ombudsman?

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt mij ook dat mandaat nodig is. Anders lijkt een onbevoegd ambtenaar het bevoegde bestuursorgaan er min of meer toe te kunnen verplichten het besluit bedoeld in art. 5:31 lid 2 Awb te nemen.

Of anders gezegd, de beslissing om bestuursdwang toe te passen op grond van art. 5:31 lid 2 Awb impliceert een beslissing om dat besluit te nemen, en dat kan alleen als je bevoegd bent dat besluit te nemen.

Maar wat nu als die beslissing onbevoegd blijkt te zijn genomen, maar later als het ware is bekrachtigd door een besluit van het bevoegde bestuursorgaan? Kan de belanghebbende hier iets mee? Of kan hij niet veel meer dan (m.i. terecht) klagen bij de nationale ombudsman?

Ik ben het eens met de algemene visie dat je het besluit (op schrift of niet) nodig hebt om de feitelijke handeling (ontruiming) bevoegd uit te voeren. Er is dus mandaat nodig.

Verder lijkt het mij lastig om schade aan te tonen die direct te relateren is aan het feit dat het primaire besluit in eerste instantie onbevoegd genomen is. Dus civielrechtelijk zul je bijna nooit iets kunnen. Misschien dat het wat makkelijker wordt om in de bestuursrechtelijke procedure aan te tonen dat het een onzorgvuldig genomen besluit is of dat de last onevenredig zwaar is. Maar dat is maar beperkt natuurlijk.

Kortom, ik zie weinig kansen voor een belanghebbende om er iets mee te doen. Maar ja, dat is een standaard probleem met bevoegdheidsgebreken
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een onbevoegd genomen besluit zal denk ik eenvoudiger te vernietigen zijn. In de situatie die we hier hebben is het uiteindelijke besluit wel bevoegd genomen. Strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende vernietigingsgrond.

Of er schade is hangt af van de situatie waarmee je vergelijkt: de situatie dat er niet onbevoegd bestuursdwang zou zijn toegepast, of de situatie dat er op één of andere manier even snel mandaat zou zijn verleend.

Ik vraag me af of even snel bellen naar kantoor strikt genomen wel voldoende is, want kan het bestuursorgaan vanaf kantoor wel op een zorgvuldige manier beslissen over de noodzaak tot het toepassen van bestuursdwang? (Hangt natuurlijk ook af van de situatie.) Als er mandaat is verleend kan de ambtenaar die ter plekke de situatie kan overzien zelf de beslissing nemen.

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik vraag me af of even snel bellen naar kantoor strikt genomen wel voldoende is, want kan het bestuursorgaan vanaf kantoor wel op een zorgvuldige manier beslissen over de noodzaak tot het toepassen van bestuursdwang? (Hangt natuurlijk ook af van de situatie.) Als er mandaat is verleend kan de ambtenaar die ter plekke de situatie kan overzien zelf de beslissing nemen.

Afhankelijk van de mandaatregeling is zelfs een snel telefoontje niet altijd voldoende. Wanneer het college bevoegd is en er is geen sprake van mandaat dan zal dus een quorum van het college moeten beslissen. Ga dat maar eens in vijf minuutjes regelen.

Over de zorgvuldigheid maak ik me minder zorgen mits het telefoontje wordt gepleegd door een aangewezen toezichthouder. Deze toezichthouder heeft in artikel 5:11 een wettelijke taak en aan zijn inschatting en oordeel mag dus extra gewicht worden gegeven. Wanneer een aangewezen toezichthouder het college informeert en op basis daarvan wordt een besluit genomen dan is dit mijns inziens niet veel anders dan de normale gang van zaken maar dan mondeling in plaats van schriftelijk.

Dit wordt natuurlijk anders indien de buurman en/of een toevallig voorbijlopende ambtenaar belt. Een besluit van het college inzake spoedeisende bestuursdwang lijkt me dan bijna per definitie onzorgvuldig inderdaad.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie visies tot zo ver!

Ik was in de discussie op mijn werk dezelde meniong toegedaan, dus dat de ambtenaar die beslist om direct over te gaan tot spoedeisende bestuursdwang hiervoor eerst bevoegd moet zijn gemaakt. In beginsel gebeurt dit via de mandaatregeling.

Maar nu een vervolgvraag. Ik wil namelijk verdedigen dat de ambtenaar wel bevoegd was om dit te beslissen. Hiertoe verwijs ik naar een convenant voor de aanpak van hennepkwekerijen. Dit is een convenant tussen de verschillende handhavingspartners waarin staat beschreven hoe we samen optrekken en te werk gaan wanneer een hennepkwekerij wordt ontdekt. Het college heeft besloten volgens dit convenant te gaan werken en het convenant is door de burgemeester, namens het hele college, ondertekend. Mijn redenering zou dan zijn dat door het tekenen van dit convenant de gedragslijn van het college op voorhand is vastgelegd en die gedragslijn houdt mede in dat de ambtenaar ter plaatse, na beoordeling van spoedeisendheid, de kwekerij moet ontruimen conform het convenant. Dat die ambtenaar hiervoor niet een mandaat heeft middels de mandaatregeling doet niet af aan het feit dat die ambtenaar moet worden geacht hiervoor bevoegd te zijn, gelet op het ondertekende convenant.

Hoe schatten jullie de kans van slagen hiervoor in?

Het convenant is niet gepubliceerd, dus geen beleidsregel. Het convenant kan wel worden opgevat als vaste gedragslijn die derhalve interne werking heeft.
Nico1979

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar mijn mening kan een mandaat niet impliciet volgen uit een vastgelegde interne gedragslijn, maar moet deze gewoon voortvloeien uit een expliciet besluit tot het mandateren van die betreffende bevoegdheid.

Art. 10:5. [Algemeen of bijzonder mandaat] [Geschiedenis: Stb. 1996, 333; versie 1 januari 1998]
-1. Een bestuursorgaan kan hetzij een algemeen mandaat, hetzij een mandaat voor een bepaald geval verlenen.
-2. Een algemeen mandaat wordt schriftelijk verleend. Een mandaat voor een bepaald geval wordt in ieder geval schriftelijk verleend indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever.
xs

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2010 5:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nvt

Laatst aangepast door xs op do 01 apr 2010 14:31, in totaal 1 keer bewerkt
Nico1979

BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2010 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht was de ambtenaar in dit geval krachtens mandaat bevoegd om te besluiten het pand te verzegelen (toepassen van bestuursdwang). Achteraf dient het besluit dan nog op schrift te worden gesteld.
xs

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2010 6:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nvt

Laatst aangepast door xs op do 01 apr 2010 14:42, in totaal 1 keer bewerkt
Nico1979

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2010 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen een besluit tot het toepassen van bestuursdwang staat gewoon bezwaar en beroep open. Blijkt achteraf dat ten onrechte besloten is bestuursdwang toe te passen, dan is een schadevergoeding niet ondenkbaar.
xs

BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2010 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nvt

Laatst aangepast door xs op do 01 apr 2010 14:45, in totaal 1 keer bewerkt
BartL

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Dank voor jullie visies tot zo ver!

Maar nu een vervolgvraag. Ik wil namelijk verdedigen dat de ambtenaar wel bevoegd was om dit te beslissen. Hiertoe verwijs ik naar een convenant voor de aanpak van hennepkwekerijen. (...) Mijn redenering zou dan zijn dat door het tekenen van dit convenant de gedragslijn van het college op voorhand is vastgelegd en die gedragslijn houdt mede in dat de ambtenaar ter plaatse, na beoordeling van spoedeisendheid, de kwekerij moet ontruimen conform het convenant. Dat die ambtenaar hiervoor niet een mandaat heeft middels de mandaatregeling doet niet af aan het feit dat die ambtenaar moet worden geacht hiervoor bevoegd te zijn, gelet op het ondertekende convenant.

Hoe schatten jullie de kans van slagen hiervoor in?

Het convenant is niet gepubliceerd, dus geen beleidsregel. Het convenant kan wel worden opgevat als vaste gedragslijn die derhalve interne werking heeft.

Aangezien het covenant niet gepubliceerd is, heeft het geen externe werking maar bindt het alleen het college zelf en de partners die het ondertekenen. Ik geef je dus weinig kans.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds