Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 20:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

automatisch eigenaar grond door het in gebruik te hebben?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 19:07    Onderwerp: automatisch eigenaar grond door het in gebruik te hebben? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het met automatisch eigendom worden van grond door het in gebruik te hebben?

Achter een huis, in het verlengde ervan, ligt een strook grond tot een water. Dit is gemeentegrond. Het grootste gedeelte van die grond is door de eigenaar van het huis in gebruik, de laatste meters door de buren (dit had te maken met het feit dat de eigenaar van het huis dit veiliger vond voor hun peuter ivm het water). Het was dus in overleg.

Inmiddels zijn de buren verhuisd, de opvolgende buren ook. De grond is nog steeds in gebruik door de buren (in overleg).

In de afgelopen jaren (zo'n 10 tot 15) is enkele malen een poging gedaan de grond te kopen. De gemeente verkoopt de grond echter niet omdat er nog geen duidelijkheid is over het bestemmingsplan.

Er is nog steeds een plan de grond te kopen zodra de gemeente daarin toestemt.

Is de grond inmiddels eigendom geworden van de gebruiker (bijvoorbeeld door het zo'n 15 jaar in gebruik te hebben?). Zo iets dergelijks meen ik wel eens op het forum te lezen, maar ik vind het een rare situatie.

Op zich heeft de eigenaar er geen probleem mee dat de grond in gebruik is door de buren. Is er een kans dat hij, door nu niks te doen, automatisch de grond van de buren wordt?
Als de verjaringstermijn werkelijk 10 (of was het nu 20? ik lees beide getallen) jaar is, maakt het dan nog uit dat het steeds andere mensen zijn die van de grond gebruik maken?

Moet hij nu actie ondernemen om dat recht te blijven houden?

Hij is er overigens vrij zeker van dat de buren de grond niet kunnen betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee. Het is duidelijk dat de gebruiker nooit de grond als eigenaar in gebruik heeft gehad en dus kan er geen sprake zijn van verkrijging door verjaring.
Bekijk de homepage
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kort en terminologisch niet loepzuiver:
Er zijn twee mogelijke vormen van verjaring: één waarbij de verkrijgende persoon onterecht denkt eigenaar te zijn, en één waarbij deze de grond (of bijv. een auto) onder zich houdt terwijl hij weet dat het niet zijn eigendom is.

Voor de eerste variant geldt een kortere termijn van 10 jaar. Degene die de zaak gebruikt moet "te goeder trouw" zijn, oftewel hij moet niet geweten hebben dat het niet zijn eigendom was. In het geval van grondeigendom gaat dit (bijna) nooit op, omdat je geacht wordt het kadaster te raadplegen - je had het dus altijd kunnen weten.

Voor de tweede variant staat een termijn van 20 jaar. Net als bij de eerste variant is vereist dat de verkrijger het bezit van de zaak heeft, dat wil zeggen dat hij zich feitelijk gedraagt alsof hij de eigenaar is. Nu moet dat dus 20 jaar lang het geval geweest zijn. Bij grond is dat moeilijk te bewerkstelligen; een omheining eromheen is een aanwijzing.

In dit geval kan, afgezien van de termijn, niet worden volgehouden dat er voldoende bezit wordt uitgevoerd: er is zelfs meerdere keren een aanbod gedaan aan de eigenaar om de grond te kopen, dus de persoon in kwestie stelt zich tegenover de eigenaar niet op alsof hij eigenaar is.

Voor de buren geldt dat ze, nu ze in overleg de grond gebruiken, dit doen op basis van een afspraak. Daarom doen ook zij niet alsof ze de eigenaar van de grond zijn, maar zijn ze zich er terdege van bewust dat iemand anders dat is.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus lijkt me een beetje verwarrend. Er is sprake van een "eigenaar" die volgens mij echter geen eigenaar is van de bewuste strook grond, want dat is de gemeente.

Als ik het goed begrijp zijn er twee buren die ieder een strook grond in gebruik hebben die eigendom is van de gemeente. Wat die buren onderling afspreken ("het was dus in overleg", etc.) is irrelevant. Volgens mij kunnen we ons beperken tot de verhouding gebruiker-gemeente (zowel "huiseigenaar"-gemeente als "buren"-gemeente).

Aangenomen dat het kadaster klopt, is voor verjaring inderdaad een periode van 20 jaar van onafgebroken bezit nodig. Bezit begint met "bezitneming". Er is geen sprake van bezitneming als een gebruiker de grond gaat gebruiken met toestemming van de eigenaar (=gemeente).

Of hier sprake is geweest van bezitneming lijkt me niet duidelijk. Maar als de grond aanvankelijk in bezit is genomen, lijkt het feit dat de gebruiker/bezitter later heeft aangeboden de grond te kopen mij nog niet te betekenen dat er vanaf dat moment geen sprake meer was van bezit. Hebben de gebruiker en gemeente daarentegen later afgesproken dat de gebruiker voortaan de grond voor de gemeente zal houden, dan maakt dat vermoedelijk weer wel een einde aan het bezit (via art. 3:115 sub a BW).

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schematisch:

A gebruikt de strook achter zijn woning, waarvan X eigenaar is. Hij staat B toe gebruik te maken van een deel van die strook.

Tussen A en B is er in ieder geval geen sprake van inbezitneming, omdat er duidelijk afspraken zijn gemaakt onderling zodat B slechts houder is. Dat beantwoordt een deel van de vraag van TS.

De houding die de A aanneemt tegenover X heeft, afhankelijk van de uiterlijke kenbaarheid van het gebruik van de grond (zoals ik zei: is er bijv. sprake van omheining, anderszins anderen de toegang ontzeggen?), naar mijn idee niet heel duidelijk de vorm van bezit. Vooral het feit dat A met X in overleg gaat geeft aan dat A deze als eigenaar erkent; het is misschien een goede maatstaf om je af te vragen of A zich hevig zal verzetten tegen het verzoek van X om de grond te ontruimen (da's een idee?). Die indruk krijg ik niet uit het verhaal.

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de duidelijkheid, de eigenaar is de gemeente.

Ooit wil de eigenaar van het huis de grond achter zijn huis kopen. Kan het feit dat de buren een deel in gebruik hebben dit verhinderen omdat ze automatisch eigenaar zijn. Dat is eigenlijk de vraag.

De buren hebben het 1.5 jaar in gebruik, de vorige buren ervoor een jaar of 5 en de buren daarvoor ook een jaar of 5 (is dat nog relevant, dat de mensen gewisseld zijn?).

Ik begrijp de term 'in bezitneming' niet heel goed. De gemeente is er van op de hoogte dat de grond in gebruik is door de bewoners. Concrete afspraken zijn er niet, maar er is wel correspondentie.

Terzijde, voor de vraag niet heel belangrijk, Het is in de polder, de gemeente kan waarschijnlijk niets met de grond doen omdat het ingeklemd zit tussen water en woningen. Het is niet te bereiken zonder over grond in eigendom te gaan (behalve via het water of door de lucht).
De buren hebben eveneens grond van gemeente in gebruik achter hun eigen huis, + een stuk achter het huis van hun buren (in L vorm). Dit is het extra stuk waarover de vraag gaat.

Dank voor de antwoorden. Het blijft ingewikkeld voor mij.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:

Ooit wil de eigenaar van het huis de grond achter zijn huis kopen.

Eigenaar van het huis is de gemeente? Ik begrijp dat dat niet zo is, maar zie je hoe dit verwarrend werkt?

Het lijkt me handig om verder te gaan met de A, B en X van Laurens02.
X = gemeente, eigenaar van de bewuste strook grond.
A = eigenaar huis, die niet de eigenaar is van die strook grond.
B = de buurman van A, evenmin eigenaar van die strook grond.

A en B hebben ieder een deel van de strook grond in gebruik.

Laurens02 schreef:
A gebruikt de strook achter zijn woning, waarvan X eigenaar is. Hij staat B toe gebruik te maken van een deel van die strook.

Wie is "hij"? A of X? (Ik vermoed dat je A bedoelt.)

Het zou inderdaad kunnen dat A eerst al dan niet bezit heeft genomen en vervolgens een deel in bruikleen heeft gegeven aan B. Uit de casus wordt dit wat mij betreft niet duidelijk. Het zou ook kunnen dat A nooit bezit heeft genomen van de strook die B in gebruik heeft, maar B wel.

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
De buren hebben het 1.5 jaar in gebruik, de vorige buren ervoor een jaar of 5 en de buren daarvoor ook een jaar of 5 (is dat nog relevant, dat de mensen gewisseld zijn?).

Dat maakt normaal gesproken niet uit.

Quote:
Ik begrijp de term 'in bezitneming' niet heel goed. De gemeente is er van op de hoogte dat de grond in gebruik is door de bewoners. Concrete afspraken zijn er niet, maar er is wel correspondentie.

De vraag is of A en/of B de grond met toestemming van de gemeente zijn gaan gebruiken. Verder kan er ook verschil zijn tussen het in bezit nemen van de grond en het in bezit nemen van een erfdienstbaarheid. Een hek om een stuk grond plaatsen duidt eerder op inbezitneming van de grond dan het neerzetten van een schommel voor de kinderen. Dat laatste duidt eerder op een erfdienstbaarheid. Het is uiteindelijk vooral een kwestie van beoordeling, maar wel aan de hand van een stel wettelijke regels.

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
ouwe sloeber schreef:

Ooit wil de eigenaar van het huis de grond achter zijn huis kopen.

Eigenaar van het huis is de gemeente? Ik begrijp dat dat niet zo is, maar zie je hoe dit verwarrend werkt?

Het lijkt me handig om verder te gaan met de A, B en X van Laurens02.
X = gemeente, eigenaar van de bewuste strook grond.
A = eigenaar huis, die niet de eigenaar is van die strook grond.
B = de buurman van A, evenmin eigenaar van die strook grond.

Juist ja, ik zie het. Je voorstel maakt verder te gaan met de termen van Laurens maakt het inderdaad een stuk helderder.

Quote:
Wie is "hij"? A of X? (Ik vermoed dat je A bedoelt.)

klopt, "hij" is A

Quote:
Het zou ook kunnen dat A nooit bezit heeft genomen van de strook die B in gebruik heeft, maar B wel."

Dit is het geval.

Er is inderdaad een hek geplaatst om de grond. Door A en niet door B (dit in verband met de peuter (toen) waarvan ze niet wilden dat die het water in zou lopen). Het hek is nooit weggehaald.
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2010 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de zekerheid nagaan of ik het goed begrepen heb. De conclusie is dat de grond in dit geval niet na 20 jaar bezit wordt.

Dit omdat er geen sprake is van bezitneming. Er is geen sprake van bezitneming omdat de gemeente (X) op de hoogte was van het feit dat A en B (B zijn wisselende buren) de grond gebruikten. Daarmee gaven ze imliciet ook toestemming.

Geen toestemming in de zin van 'wij geven hiermee toestemming,...', maar de toezegging dat de grond mogelijk ooit verkocht wordt als het bestemmingsplan bekend is. In eerste instantie wordt de grond dan aangeboden aan de mensen die het in gebruik hebben.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2010 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Er is geen sprake van bezitneming omdat de gemeente (X) op de hoogte was van het feit dat A en B (B zijn wisselende buren) de grond gebruikten. Daarmee gaven ze imliciet ook toestemming.

Het gaat m.i. vooral om het moment van ingebruikname. Als dat met toestemming van de gemeente was, dan was er geen sprake van bezitneming. Maar als dat niet met toestemming van de gemeente was, dan zou er wel sprake kunnen zijn geweest van bezitneming. De gemeente kan daar dan later niet eenzijdig een einde aan maken door toestemming te geven. Wel is het denkbaar dat de gebruiker en de gemeente later afspreken dat de gebruiker voortaan voor de gemeente zal houden.

Quote:
Geen toestemming in de zin van 'wij geven hiermee toestemming,...', maar de toezegging dat de grond mogelijk ooit verkocht wordt als het bestemmingsplan bekend is. In eerste instantie wordt de grond dan aangeboden aan de mensen die het in gebruik hebben.

Dat is geen toestemming.

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2010 15:13    Onderwerp: bevrijdende verjaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er ontbreekt goede trouw, dus er kan geen verkrijgende verjaring na 10 jaaqr zijn.
Ik lees dat het perceel in gebruik en in bezit is, maar echter korter dan 20 jaar, zodat er geen sprake is van bevrijdende verjaring. Bevrijding van de claim van de gemeente heeft niet plaats gevonden. Gemeente kan succesvol revindiceren.

En na 20 jaar? Ik zou zeggen dat nu er hekken omheen staan en de gemeente geen persoonlijke verbintenis heeft met de bezitters, dat dan de bevrijdende verjaring wel plaats heeft gevonden. Dus hekken laten staan en zorgen dat de 20 jaar worden gehaald zonder revindicatie.

Na 20 jaar als eigenaar de grond verdedigen, dus hooivorken en honkbalknuppels klaar leggen, of 112 bellen.......
Verstuur e-mail Bekijk de homepage Yahoo messenger
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2010 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een rare regel eigenlijk. Als een grondeigenaar geen toestemming geeft, dan wordt de grond na 20 jaar van jou (bij in bezitneming, wat weer aan te tonen is door hekken om de grond). Als deze wel toestemming geeft, dan wordt de grond niet van jou. Ik zie de logica niet. Ik zou het logisch vinden dat grond altijd van de oorspronkelijke eigenaar blijft.

Quote:
Wel is het denkbaar dat de gebruiker en de gemeente later afspreken dat de gebruiker voortaan voor de gemeente zal houden.

Wat bedoel je hiermee?

Wat is rechten moeilijk!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2010 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het idee is dat onrechtmatige situaties niet tot in de eeuwigheid moeten blijven bestaan. De eigenaar wiens grond zonder diens toestemming wordt gebruikt heeft daarom 20 jaar de tijd om aan die onrechtmatige situatie een eind te maken. Maar heeft hij de grond juist in bruikleen gegeven, dan zou het onzinnig zijn als hij na 20 jaar de eigendom van de grond verliest.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2010 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was het maar zo'n feest.

Je wordt eigenaar na een bepaalde tijd van afgebroken bezit.
Je bent echter geen bezitter. Je houdt het goed namelijk niet voor jezelf. Het is bekend dat die grond van de gemeente is en je houdt het voor hen, als daar uberhaupt al sprake van is bij grond van de gemeente...
Een houder wordt nooit eigenaar door verjaring.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds