Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 09 jul 2025 16:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Inleiding internationaal en Europees recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marchello

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies , er zullen heus wel gegronde klachten in zitten, maar de mensen die het gewoon niet goed bestudeerd hebben kunnen dan ontzettend azijnzeiken. Ik heb mijn tentamen strafrecht ook niet gehaald, maar ik heb de eer aan mezelf gehouden om er niet over te klagen. T is en blijft natuurlijk wel universiteit ...of niet dan ? Wink
Marchello

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dit tentamen heb ik overigens wel gehaald ... Laughing
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

3do schreef:
Ik vond weliswaar het boek matig, maar verder was het onderwijs netjes georganiseerd en het tentamen vond ik representatief. Inderdaad zaten er een paar hier reeds gememoreerde instinkers in, maar zolang het er niet vol meezit, zoals strafrecht, vind ik dat niet zo erg.

Inderdaad een wereld van verschil.

Maar om toch even terug te komen op de art 10 vraag Smile:
In het boek vind ik slechts een paar regels over dit artikel. Op p.55 wordt melding gemaakt van de verplichting tot loyale samenwerking van lidstaten en instellingen. Op p.180 vind ik "De lidstaten zijn ook gehouden om deze verplichtingen op een loyale wijze uit te voeren...". Verder weet ik uit de werkgroepen dat de verplichting tot richtlijnconforme interpretatie door nationale rechters ook gebaseerd is op art 10, maar dat lijkt zelfs helemaal niet vermeld te worden in het boek. Dan is er alleen nog p.66 (Begrippenlijst) waar plompverloren staat dat "In de jurisprudentie is aanvaard dat eenzelfde verplichting ook op de instellingen van de Unie rust: zij moeten loyaal met de lidstaten samenwerken", maar nergens wordt echt naar deze jurisprudentie verwezen noch wordt dit aan de hand van een voorbeeld toegelicht.

Bij het leren dacht ik ervan uit te mogen gaan dat die begrippenlijstjes niets toevoegen aan wat in de echte tekst van het boek staat...

Verder heb ik nog helemaal niets gevonden over positieve/negatieve integratie (al zijn het wel bekende termen uit het EG-recht, zoals google snel aantoont).

Wellicht heb ik nog iets gemist uit het boek Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
X-force

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 17 van versie 2:

vraag over Henk Smith.
Het antwoord moet volgens mij D zijn, ipv antwoord C.

want als ik het onderste gedeelte van blz 185 en het bovenste gedeelte van blz 186 lees, kom ik tot een andere conclusie...., namelijk antwoord D
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blz. 185/186 gaat over de geldigheid van verordeningen en richtlijnen, terwijl de vraag over bepaling van het EG-verdrag zelf gaat. Een verordening kan ongeldig blijken bij toetsing aan het EG-verdrag, maar het EG-verdrag kun je moeilijk aan zichzelf toetsen.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Op TeLeTOP, MiriamvL schreef:
M.b.t. tot vraag 3 van versie 2, de onderneming wordt dan toch gelijkgesteld aan een rechtspersoon, en niet een natuurlijke persoon?

Zie artikel 48 EG: ze worden gelijkgesteld met natuurlijke personen.

Grrrrr... Ik heb op het laatst mijn antwoord van D naar A veranderd, omdat ik dacht dat die "natuurlijke" persoon een instinker was omdat ik dacht dat het "rechtspersoon" moest zijn... art 48 dus niet gelezen... Confused
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

X-force schreef:
Vraag 17 van versie 2:

vraag over Henk Smith.
Het antwoord moet volgens mij D zijn, ipv antwoord C.

want als ik het onderste gedeelte van blz 185 en het bovenste gedeelte van blz 186 lees, kom ik tot een andere conclusie...., namelijk antwoord D

Volgens mij kan het EG-verdrag uberhaupt niet aan het EVRM getoetst worden... EG is tenslotte geen partij bij het EVRM...
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2005 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maar om toch even terug te komen op de art 10 vraag Smile:
In het boek vind ik slechts een paar regels over dit artikel. Op p.55 wordt melding gemaakt van de verplichting tot loyale samenwerking van lidstaten en instellingen. Op p.180 vind ik "De lidstaten zijn ook gehouden om deze verplichtingen op een loyale wijze uit te voeren...". Verder weet ik uit de werkgroepen dat de verplichting tot richtlijnconforme interpretatie door nationale rechters ook gebaseerd is op art 10, maar dat lijkt zelfs helemaal niet vermeld te worden in het boek. Dan is er alleen nog p.66 (Begrippenlijst) waar plompverloren staat dat "In de jurisprudentie is aanvaard dat eenzelfde verplichting ook op de instellingen van de Unie rust: zij moeten loyaal met de lidstaten samenwerken", maar nergens wordt echt naar deze jurisprudentie verwezen noch wordt dit aan de hand van een voorbeeld toegelicht.
Bij het leren dacht ik ervan uit te mogen gaan dat die begrippenlijstjes niets toevoegen aan wat in de echte tekst van het boek staat...

Tja, achteraf gezien denk ik ja, het is logisch dat dat artikel ook de EG-instellingen en de rechter verplichtingen oplegd, maar dat doet elk EG-artikel automatisch, en aangezien er expliciet *in beginsel* stond, vind ik dat het in beginsel aan de lidstaten is... (en dat vind ik niet alleen omdat ik dat als antwoord heb Wink ). Want wat houdt dan eigenlijk in beginsel in?

bona fides schreef:

Verder heb ik nog helemaal niets gevonden over positieve/negatieve integratie (al zijn het wel bekende termen uit het EG-recht, zoals google snel aantoont).

Wellicht heb ik nog iets gemist uit het boek Smile.

Ik twijfelde tijdens het tentamen al of het aan mij lag Wink Heb goed gegokt, althans, ben gewoon uitgegaan van positief = handelen, negatief = niet handelen...
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2005 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Tja, achteraf gezien denk ik ja, het is logisch dat dat artikel ook de EG-instellingen en de rechter verplichtingen oplegd, maar dat doet elk EG-artikel automatisch, en aangezien er expliciet *in beginsel* stond, vind ik dat het in beginsel aan de lidstaten is... (en dat vind ik niet alleen omdat ik dat als antwoord heb Wink ). Want wat houdt dan eigenlijk in beginsel in?

Nou, dat van de rechter moet je maar net weten, maar dat is redelijk vaak aan de orde geweest in de hoorcolleges en/of werkgroepen (in ieder geval in die welke ik gevolgd heb). Ik kan het niet uit het boek halen.

Wat betreft de instellingen: de letterlijke tekst van artikel 10 schept in ieder geval geen verplichting voor de instellingen. Dat het Hof dit er kennelijk wel in heeft gelezen zou ik daarom graag (in het boek of tijdens het college) gestaafd hebben willen zien aan de hand van voorbeelden en/of jurisprudentie.

"In beginsel" staat er trouwens niet.

Laatst aangepast door bona fides op do 19 mei 2005 0:16, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2005 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Volgens mij kan het EG-verdrag uberhaupt niet aan het EVRM getoetst worden... EG is tenslotte geen partij bij het EVRM...

Ik denk dat een verordening die in strijd is met artikel 10 EVRM door het Hof van Justitie wel ongeldig kan worden verklaard. Het Hof toetst namelijk aan de algemene rechtsbeginselen van de lidstaten, en daar vallen de mensenrechten uit het EVRM onder. Zie bijvoorbeeld vraag 20 van versie 1: antwoord A ("Het Hof van Justitie EG kan het optreden van de instellingen van de EG niet toetsen aan de rechten van het EVRM") is niet juist (het Hof kan dat dus wel).
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2005 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Nou, dat van de rechter moet je maar net weten, maar dat is redelijk vaak aan de orde geweest in de hoorcolleges en/of werkgroepen (in ieder geval in die welke ik gevolgd heb). Ik kan het niet uit het boek halen.

Wat betreft de instellingen: de letterlijke tekst van artikel 10 schept in ieder geval geen verplichting voor de instellingen. Dat het Hof dit er kennelijk wel in heeft gelezen zou ik daarom graag (in het boek of tijdens het college) gestaafd hebben willen zien aan de hand van voorbeelden en/of jurisprudentie.

"In beginsel" staat er trouwens niet.

Nee, inderdaad... er staat het beginsel Very Happy Ik moet denk ik een leesbrilletje aanschaffen Wink
Pet Shop Boys - Integral
Aysegul

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2005 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat artikel 10 ook verplichtingen voor de instellingen en de rechter inroept was te vinden in de open vragen van hoofdstuk 3 (vraag 6)
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2005 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aysegul schreef:
dat artikel 10 ook verplichtingen voor de instellingen en de rechter inroept was te vinden in de open vragen van hoofdstuk 3 (vraag 6)

Ja, het zit inderdaad in "loyale samenwerking tussed staten en instellingen van de Gemeenschap", en die zin staat ook op p.55. Toch vind ik het allemaal wel erg onopvallend gepresenteerd. (Dat van de rechter wist ik, maar dat maakt antwoord D nog niet fout.)
3do

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2005 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb jullie het bericht al gezien dat iedereen een bonuspunt krijgt, vanwege de chaos. Gaan er nu mensen een 11 halen? Laughing
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2005 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk je echt dat er mensen zijn die een 10 zullen halen? Zonder die punt?
Pet Shop Boys - Integral
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds