|
Auteur |
Bericht |
Aart
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 19:25 Onderwerp: |
|
|
Jasper schreef: | zeg is het nou zo dat je met 16 goed een 4,8 hebt (dit zonder de open vraag er nog bij) of worden er nog punten vooraf getrokken wat betreft de gokkans... |
Alleen de afdeling Encyclopedie komt met een waardeloze gokkans aanzetten.
Dus nee. |
|
|
|
 |
Jasper
Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 19:31 Onderwerp: |
|
|
gelukkig, als ik dan 7 puntjes met mn open vraag heb dan heb ik 5 studiepunten erbij, dat moet tcoh wel te doen zijn aangezien ik dat antwoord volgens mij wel goed heb...
waarneer kunnen we de uitslag verwachten btw? |
|
|
|
 |
HS
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 19:37 Onderwerp: |
|
|
de uitslag moet over drie weken komen
ik had ook 14 fout
had volgens mij ook de open vraag best goed
dus.......... duimen
ben wel benieuwd hoe hoog het slagingspercentage is
nu lekker beginnen (!) met strafrecht.... |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 20:11 Onderwerp: |
|
|
Ik heb bij de open vraag alleen gezet dat er geen rente gevorderd kan worden, ben vergeten te zetten dat de onverschuldigde betaling wel teruggevorderd kan worden Nou ja, 1 puntje voor de moeite moet er toch af kunnen, dan kom ik tenminste op een 5.5... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Aart
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 21:21 Onderwerp: |
|
|
Maar dat is toch precies het antwoord op de vraag? Ze vragen uitdrukken "met rente kon terugvorderen"... zelfs alleen "nee" moet daar voldoende zijn. Er staat immers ook niet bij "leg uit waarom" en er wordt ook niet gevraagd of hij het onverschuldigde betaalde geld (zelf) kon terugvorderen; alleen of hij het met rente kon terugvorderen.
Misschien wat vaag allemaal, maar als je de vraag strict leest dan begrijp je het denk ik wel .
EDIT: En wat is teletop een kippenhok opeens zeg... mensen moeten eens nadenken voordat ze een vraag daar neer donderen. Normaal vind ik het schandalig als de staf klachten verwijderd (strafrecht) maar hier mag echt de bezem doorheen. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 21:39 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat is inderdaad waar, ik heb die vraag dus dan ook zo gelezen "kan hij de overschuldigde betaling *met rente* terugvorderen?", nou ja, we zien het wel, gewoon 1 puntje voor de moeite zodat ik die 5.5 heb
Behoorlijk kippenhok niveau ja, op Teletop Nou ja, als er voor mij iets nuttigs uit komt vind ik het niet zo erg Maar sommige mensen hebben wel overal commentaar op, en sommigen zijn gewoon ronduit dom... zoals die persoon die bij strafrecht vroeg of hoewel ze tt2 niet ingeleverd had toch die 60 punten kreeg *oink*  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
anonieme getuige
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 22:15 Onderwerp: |
|
|
Rikusu schreef: | MiriamvL schreef: | Maar waarom kan er geen rente gevorderd worden? |
Omdat het repersecutoir is
D.w.z. het herstelt de toestand voor de fout gemaakt is. Rente vorderen zorgt ervoor dat niet de oude toestand hersteld wordt, maar dat degene die onverschuldigd betaald heeft er rijker door is geworden. En dat kan natuurlijk niet  |
Rente is ook niet punitief: de persoon die het geld onverschuldigd heeft ontvangen heeft het bijvoorbeeld op de bank kunnen zetten en er rente over kunnen ontvangen. Bij een 'bona fides' interpretatie zou er wel rente kunnen worden gevraagd. Zoals onze belastingdienst ook rente vordert op teveel terugbetaalde belasting.
Een onverschuldigde betaling is in feite een verbruiklening (mutuum, met inderdaad de conditio indebiti als actie), waarop streng recht van toepassing is. Dus geen rente. |
|
|
|
 |
anonieme getuige
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 22:20 Onderwerp: |
|
|
Aart schreef: | Maar dat is toch precies het antwoord op de vraag? Ze vragen uitdrukken "met rente kon terugvorderen"... zelfs alleen "nee" moet daar voldoende zijn. Er staat immers ook niet bij "leg uit waarom" en er wordt ook niet gevraagd of hij het onverschuldigde betaalde geld (zelf) kon terugvorderen; alleen of hij het met rente kon terugvorderen.
Misschien wat vaag allemaal, maar als je de vraag strict leest dan begrijp je het denk ik wel . |
Ik vrees voor je dat bij een open vraag ter waarde van 10% van het hele tentamen wel een motivering verwacht wordt... |
|
|
|
 |
Aart
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 22:25 Onderwerp: |
|
|
Tsja... ik heb letterlijk de vraag gelezen en toch echt, naar mijn inzicht, juist geantwoord.
Maar goed, voor mij is de vraag verder toch niet echt interessant meer. Maar vooral voor de mensen die 18 punten hebben gescoord zou ik het bijzonder lullig vinden als de vakgroep bij deze vraag moeilijk gaat lopen doen. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 22:33 Onderwerp: |
|
|
anonieme getuige schreef: |
Rente is ook niet punitief: de persoon die het geld onverschuldigd heeft ontvangen heeft het bijvoorbeeld op de bank kunnen zetten en er rente over kunnen ontvangen. Bij een 'bona fides' interpretatie zou er wel rente kunnen worden gevraagd. Zoals onze belastingdienst ook rente vordert op teveel terugbetaalde belasting.
Een onverschuldigde betaling is in feite een verbruiklening (mutuum, met inderdaad de conditio indebiti als actie), waarop streng recht van toepassing is. Dus geen rente. |
Ik heb geantwoord dat rente alleen gevorderd kan worden bij overeenkomsten die beheersd worden door de bonae fides, en dat de onverschuldigde betaling niet zo'n overeenkomst is en er dus geen rente gevorderd kan worden. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
anonieme getuige
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 22:48 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Ik heb geantwoord dat rente alleen gevorderd kan worden bij overeenkomsten die beheersd worden door de bonae fides, en dat de onverschuldigde betaling niet zo'n overeenkomst is en er dus geen rente gevorderd kan worden. |
Dat lijkt me wel een redelijk goed antwoord. Waar ze precies naar zoeken weet je nooit... ik heb er ook wat over erfrecht bijgezet maar dat zal wel niet van belang zijn. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 23:12 Onderwerp: |
|
|
Het wordt steeds erger op Teletop, er staat nu over ongeveer elke vraag wel een klacht  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Aart
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 23:31 Onderwerp: |
|
|
Ik snap overigens ook nog steeds niet waarom er geen forum is op teletop. En dan bedoel ik niet die "discussie" aan de linkerkant, maar gewoon een indeling net als bijvoorbeeld hier, per vakgroep.
Overzicht is nu namelijk ver te zoeken in de V&A rubriek. Overigens wordt met een forum dan gelijk aan de wensen van de vakgroepen voldaan dat de V&A rubriek alleen vragen van organisatorische aard bevat + de studenten kunnen dan op het forum hun ei kwijt over het tentamen, discussieren over de studiestof etc.
Laatst aangepast door Aart op di 22 mrt 2005 23:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 22 mrt 2005 23:33 Onderwerp: |
|
|
Ja, inderdaad, daarom heb ik al meerdere pogingen gedaan de medestudenten hier naar toe te lokken... Handig, gezellig, je kan je verhaal even kwijt, en je kan aan elkaar wat uitleggen... maar ja, niet iedereen komt hier naar toe  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Jasper
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 0:23 Onderwerp: |
|
|
Ik had nog nooit iemand over dit forum gehoord, ben er bij toeval terechtgekomen. Ik vind het wel beter, ben een echt forum monster...
btw ff reclame gemaakt in het vraag en antwoord topic van Romeins recht...  |
|
|
|
 |
|