Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 19:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Tentamen Romeins Recht Leiden
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aart

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jasper schreef:
zeg is het nou zo dat je met 16 goed een 4,8 hebt (dit zonder de open vraag er nog bij) of worden er nog punten vooraf getrokken wat betreft de gokkans...

Alleen de afdeling Encyclopedie komt met een waardeloze gokkans aanzetten.

Dus nee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jasper

Jasper

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gelukkig, als ik dan 7 puntjes met mn open vraag heb dan heb ik 5 studiepunten erbij, dat moet tcoh wel te doen zijn aangezien ik dat antwoord volgens mij wel goed heb... Surprised

waarneer kunnen we de uitslag verwachten btw?
Verstuur e-mail
HS

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de uitslag moet over drie weken komen
ik had ook 14 fout Sad
had volgens mij ook de open vraag best goed Very Happy

dus.......... duimen

ben wel benieuwd hoe hoog het slagingspercentage is

nu lekker beginnen (!) met strafrecht....
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb bij de open vraag alleen gezet dat er geen rente gevorderd kan worden, ben vergeten te zetten dat de onverschuldigde betaling wel teruggevorderd kan worden Sad Nou ja, 1 puntje voor de moeite moet er toch af kunnen, dan kom ik tenminste op een 5.5...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Aart

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat is toch precies het antwoord op de vraag? Ze vragen uitdrukken "met rente kon terugvorderen"... zelfs alleen "nee" moet daar voldoende zijn. Er staat immers ook niet bij "leg uit waarom" en er wordt ook niet gevraagd of hij het onverschuldigde betaalde geld (zelf) kon terugvorderen; alleen of hij het met rente kon terugvorderen.

Misschien wat vaag allemaal, maar als je de vraag strict leest dan begrijp je het denk ik wel Wink.

EDIT: En wat is teletop een kippenhok opeens zeg... mensen moeten eens nadenken voordat ze een vraag daar neer donderen. Normaal vind ik het schandalig als de staf klachten verwijderd (strafrecht) maar hier mag echt de bezem doorheen.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat is inderdaad waar, ik heb die vraag dus dan ook zo gelezen "kan hij de overschuldigde betaling *met rente* terugvorderen?", nou ja, we zien het wel, gewoon 1 puntje voor de moeite zodat ik die 5.5 heb Smile

Behoorlijk kippenhok niveau ja, op Teletop Smile Nou ja, als er voor mij iets nuttigs uit komt vind ik het niet zo erg Wink Maar sommige mensen hebben wel overal commentaar op, en sommigen zijn gewoon ronduit dom... zoals die persoon die bij strafrecht vroeg of hoewel ze tt2 niet ingeleverd had toch die 60 punten kreeg *oink* Rolling Eyes
Pet Shop Boys - Integral
anonieme getuige

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rikusu schreef:
MiriamvL schreef:
Maar waarom kan er geen rente gevorderd worden?

Omdat het repersecutoir is Wink

D.w.z. het herstelt de toestand voor de fout gemaakt is. Rente vorderen zorgt ervoor dat niet de oude toestand hersteld wordt, maar dat degene die onverschuldigd betaald heeft er rijker door is geworden. En dat kan natuurlijk niet Wink

Rente is ook niet punitief: de persoon die het geld onverschuldigd heeft ontvangen heeft het bijvoorbeeld op de bank kunnen zetten en er rente over kunnen ontvangen. Bij een 'bona fides' interpretatie zou er wel rente kunnen worden gevraagd. Zoals onze belastingdienst ook rente vordert op teveel terugbetaalde belasting.

Een onverschuldigde betaling is in feite een verbruiklening (mutuum, met inderdaad de conditio indebiti als actie), waarop streng recht van toepassing is. Dus geen rente.
anonieme getuige

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aart schreef:
Maar dat is toch precies het antwoord op de vraag? Ze vragen uitdrukken "met rente kon terugvorderen"... zelfs alleen "nee" moet daar voldoende zijn. Er staat immers ook niet bij "leg uit waarom" en er wordt ook niet gevraagd of hij het onverschuldigde betaalde geld (zelf) kon terugvorderen; alleen of hij het met rente kon terugvorderen.

Misschien wat vaag allemaal, maar als je de vraag strict leest dan begrijp je het denk ik wel Wink.

Ik vrees voor je dat bij een open vraag ter waarde van 10% van het hele tentamen wel een motivering verwacht wordt...
Aart

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja... ik heb letterlijk de vraag gelezen en toch echt, naar mijn inzicht, juist geantwoord.

Maar goed, voor mij is de vraag verder toch niet echt interessant meer. Maar vooral voor de mensen die 18 punten hebben gescoord zou ik het bijzonder lullig vinden als de vakgroep bij deze vraag moeilijk gaat lopen doen.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

anonieme getuige schreef:

Rente is ook niet punitief: de persoon die het geld onverschuldigd heeft ontvangen heeft het bijvoorbeeld op de bank kunnen zetten en er rente over kunnen ontvangen. Bij een 'bona fides' interpretatie zou er wel rente kunnen worden gevraagd. Zoals onze belastingdienst ook rente vordert op teveel terugbetaalde belasting.

Een onverschuldigde betaling is in feite een verbruiklening (mutuum, met inderdaad de conditio indebiti als actie), waarop streng recht van toepassing is. Dus geen rente.

Ik heb geantwoord dat rente alleen gevorderd kan worden bij overeenkomsten die beheersd worden door de bonae fides, en dat de onverschuldigde betaling niet zo'n overeenkomst is en er dus geen rente gevorderd kan worden.
Pet Shop Boys - Integral
anonieme getuige

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ik heb geantwoord dat rente alleen gevorderd kan worden bij overeenkomsten die beheersd worden door de bonae fides, en dat de onverschuldigde betaling niet zo'n overeenkomst is en er dus geen rente gevorderd kan worden.

Dat lijkt me wel een redelijk goed antwoord. Waar ze precies naar zoeken weet je nooit... ik heb er ook wat over erfrecht bijgezet maar dat zal wel niet van belang zijn.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt steeds erger op Teletop, er staat nu over ongeveer elke vraag wel een klacht Shocked
Pet Shop Boys - Integral
Aart

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap overigens ook nog steeds niet waarom er geen forum is op teletop. En dan bedoel ik niet die "discussie" aan de linkerkant, maar gewoon een indeling net als bijvoorbeeld hier, per vakgroep.

Overzicht is nu namelijk ver te zoeken in de V&A rubriek. Overigens wordt met een forum dan gelijk aan de wensen van de vakgroepen voldaan dat de V&A rubriek alleen vragen van organisatorische aard bevat + de studenten kunnen dan op het forum hun ei kwijt over het tentamen, discussieren over de studiestof etc.

Laatst aangepast door Aart op di 22 mrt 2005 23:33, in totaal 1 keer bewerkt
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2005 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, inderdaad, daarom heb ik al meerdere pogingen gedaan de medestudenten hier naar toe te lokken... Handig, gezellig, je kan je verhaal even kwijt, en je kan aan elkaar wat uitleggen... maar ja, niet iedereen komt hier naar toe Crying or Very sad
Pet Shop Boys - Integral
Jasper

Jasper

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had nog nooit iemand over dit forum gehoord, ben er bij toeval terechtgekomen. Ik vind het wel beter, ben een echt forum monster... Twisted Evil

btw ff reclame gemaakt in het vraag en antwoord topic van Romeins recht... Surprised
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds