|
Auteur |
Bericht |
Helmania
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:32 Onderwerp: |
|
|
Ik hoop dat jullie me willen helpen, die open vraag zit me nogal dwars. Mijn voldoende hangt er namelijk vanaf.
Ik heb de vraag zoals ik dacht in drie delen beantwoord:
- Zijn zoon moet zijn erfgenaam zijn.
- Hij kan de onverschuldigde betaling als erfgenaam terugvorderen
- Hij hoeft geen rente te betalen. Dit omdat niet blijkt dat dit extra is afgesproken via een nevenbeding of stipulatie.
Ik moet 7 punten halen. Het laatste gedeelte heb ik niet helemaal goed naar mijn idee.
Wat denken jullie ervan?? Het zit me behoorlijk dwars zeg maar (haha en jullie zullen wel denken, waar maakt ze zich druk om...)
Groetjes! |
|
|
|
 |
Gentleman
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 62
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:39 Onderwerp: |
|
|
Aart schreef: | Ik snap 2 dingen inderdaad niet van V&A
1) Hele verhalen over gokkans. Mensen moeten eens leren om de rubriek te lezen. 55 punten = geslaagd. 3 punten per MC vraag, 10 voor de open. Oftewel er bestaat helemaal geen gokkans, net als bij Inl. Staats & Bestuursrecht.
2) 18x3=54=5.4 .... Mensen weten toch zeker nog wel van hun brugklas wiskunde dat zo'n cijfer naar beneden wordt afgerond? 19 MC vragen dus minstens goed, of 15 MC + de open vraag volledig. |
Als jij maar weet dat je het bij het rechte eind hebt is er geen probleem toch, want bij V&A wil idereen "gelijk" hebben. |
|
|
|
 |
HS
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:50 Onderwerp: |
|
|
Helmania schreef: | Ik hoop dat jullie me willen helpen, die open vraag zit me nogal dwars. Mijn voldoende hangt er namelijk vanaf.
Ik heb de vraag zoals ik dacht in drie delen beantwoord:
- Zijn zoon moet zijn erfgenaam zijn.
- Hij kan de onverschuldigde betaling als erfgenaam terugvorderen
- Hij hoeft geen rente te betalen. Dit omdat niet blijkt dat dit extra is afgesproken via een nevenbeding of stipulatie.
Ik moet 7 punten halen. Het laatste gedeelte heb ik niet helemaal goed naar mijn idee.
Wat denken jullie ervan?? Het zit me behoorlijk dwars zeg maar (haha en jullie zullen wel denken, waar maakt ze zich druk om...)
Groetjes! |
ik heb feitelijk hetzelfde ... dan zou het toch goed moeten zijn?  |
|
|
|
 |
lady_killer
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:52 Onderwerp: |
|
|
C. 4,5,1 schreef: | CONCERNING THE RECOVERY OF A DEBT WHICH WAS PAID WITHOUT BEING DUE.
1. The Emperor Antoninus to Mutianus.
There is no doubt that money which has been paid through mistake, and not by virtue of a judgment, can legally be recovered by a personal action. Therefore if you can prove that your father, whose heir you became, paid his creditor more than he owed him, you can recover the amount of the excess. You will, however, in vain demand the interest on this sum, as by the personal action only that amount can be recovered which was paid when it was not due. |
Bron: http://www.constitution.org/sps/sps13.htm
Laatst aangepast door lady_killer op wo 23 mrt 2005 14:53, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:52 Onderwerp: |
|
|
HS schreef: |
ik heb feitelijk hetzelfde ... dan zou het toch goed moeten zijn?  |
Als jij het hebt dan is het altijd goed?  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
HS
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:55 Onderwerp: |
|
|
dank je wel Miriam  |
|
|
|
 |
Helmania
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 14:57 Onderwerp: |
|
|
Nou, er kan weer een lachje van af.
En ach.. het zonnetje schijnt
Heerlijk weer om.........................tentamens te leren!  |
|
|
|
 |
3do
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 15:02 Onderwerp: |
|
|
Goh, wat leuk. Het was dus een echte Romeins casus!
Ik ben benieuwd hoe streng ze rekenen. Mijn strekking is wel ongeveer als daar geschreven, maar mijn formulering is niet zuiver. Ik gebruik de term "persoonlijke actie" niet en ik heb er wat dingen bijgehaald die niet fout zijn, maar er niet toe doen. Ik hoop dat ik in ieder geval wat puntjes krijgt voor de dingen die er wel toe doen. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 15:08 Onderwerp: |
|
|
HS schreef: | dank je wel Miriam  |
 _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 15:10 Onderwerp: |
|
|
Helmania schreef: | Nou, er kan weer een lachje van af.
En ach.. het zonnetje schijnt
Heerlijk weer om.........................tentamens te leren!  |
Nou, inderdaad... ik denk dat ik maar eens een stukkie ga fietsen, lichamelijke inspanning stimuleert de geest  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Helmania
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 15:47 Onderwerp: |
|
|
Ik doe wel stoer.. met dit mooie weer
Maar helaas, ik ben gewoon aan het werk.
En dit weekend ook nog eens blokken voor strafrecht.
Ik kan me nog herinneren dat er werd verteld dat 33% het tentamen haalt. Maar nu ik het oefententamen bekijk lijkt het me toch wel mee te vallen. Of ik moet opeens (net als bij Romeinsrecht) voor verassingen komen te staan...
Succes met leren! |
|
|
|
 |
Dirk
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 15:59 Onderwerp: |
|
|
Helmania schreef: | Of ik moet opeens (net als bij Romeinsrecht) voor verassingen komen te staan...
|
Het oefententamen in Exempla vond ik erg moeilijk en gaf voor mij wel redelijk goed aan wat ik van het echte tentamen kon verwachten. |
|
|
|
 |
Jasper
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2005 17:14 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
There is no doubt that money which has been paid through mistake, and not by virtue of a judgment, can legally be recovered by a personal action. Therefore if you can prove that your father, whose heir you became, paid his creditor more than he owed him, you can recover the amount of the excess. You will, however, in vain demand the interest on this sum, as by the personal action only that amount can be recovered which was paid when it was not due. |
Wauw, ik heb echt precies hetzelfde maar dan in het Nederlands, nou maar hopen dat ik 7 punten van de 10 heb gehaald. Ik voel me nu ook al een stuk beter...
En wat is het mooi weer jongens, niks beter dan in de achtertuin (halfnaakt) je strafrecht te leren. Als jullie strx een gebronsde god zien lopen tijdens het tentamen strafrecht dan weten jullie, dat is Jasper  |
|
|
|
 |
HS
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 24 mrt 2005 15:51 Onderwerp: |
|
|
Jasper schreef: | Quote: |
Wauw, ik heb echt precies hetzelfde maar dan in het Nederlands, nou maar hopen dat ik 7 punten van de 10 heb gehaald. Ik voel me nu ook al een stuk beter...
En wat is het mooi weer jongens, niks beter dan in de achtertuin (halfnaakt) je strafrecht te leren. Als jullie strx een gebronsde god zien lopen tijdens het tentamen strafrecht dan weten jullie, dat is Jasper  |
maak je ook het tentamen in het sportcentrum? wel je shirt uitdoen anders herkennen we je niet ....  |
|
|
|
 |
3do
|
Geplaatst: vr 25 mrt 2005 13:29 Onderwerp: |
|
|
Hebben jullie gezien dat de vakgroep RR de moeite heeft genomen om al die opmerkingen in de V&A-rubriek serieus te beantwoorden. Er is nu ook een indicatie gegeven van het antwoord op de open vraag. Erg netjes, vind ik. Ze hebben ook nog een keer de rekenwijze uitgelegd en dat zonder mopperen over het misbruik van de V&A rubriek. |
|
|
|
 |
|