Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 19:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Tentamen Romeins Recht Leiden
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Helmania

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat jullie me willen helpen, die open vraag zit me nogal dwars. Mijn voldoende hangt er namelijk vanaf.

Ik heb de vraag zoals ik dacht in drie delen beantwoord:
- Zijn zoon moet zijn erfgenaam zijn.
- Hij kan de onverschuldigde betaling als erfgenaam terugvorderen
- Hij hoeft geen rente te betalen. Dit omdat niet blijkt dat dit extra is afgesproken via een nevenbeding of stipulatie.

Ik moet 7 punten halen. Het laatste gedeelte heb ik niet helemaal goed naar mijn idee.

Wat denken jullie ervan?? Het zit me behoorlijk dwars zeg maar (haha en jullie zullen wel denken, waar maakt ze zich druk om...)

Groetjes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Gentleman

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aart schreef:
Ik snap 2 dingen inderdaad niet van V&A

1) Hele verhalen over gokkans. Mensen moeten eens leren om de rubriek te lezen. 55 punten = geslaagd. 3 punten per MC vraag, 10 voor de open. Oftewel er bestaat helemaal geen gokkans, net als bij Inl. Staats & Bestuursrecht.

2) 18x3=54=5.4 .... Mensen weten toch zeker nog wel van hun brugklas wiskunde dat zo'n cijfer naar beneden wordt afgerond? 19 MC vragen dus minstens goed, of 15 MC + de open vraag volledig.

Als jij maar weet dat je het bij het rechte eind hebt is er geen probleem toch, want bij V&A wil idereen "gelijk" hebben.
HS

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helmania schreef:
Ik hoop dat jullie me willen helpen, die open vraag zit me nogal dwars. Mijn voldoende hangt er namelijk vanaf.

Ik heb de vraag zoals ik dacht in drie delen beantwoord:
- Zijn zoon moet zijn erfgenaam zijn.
- Hij kan de onverschuldigde betaling als erfgenaam terugvorderen
- Hij hoeft geen rente te betalen. Dit omdat niet blijkt dat dit extra is afgesproken via een nevenbeding of stipulatie.

Ik moet 7 punten halen. Het laatste gedeelte heb ik niet helemaal goed naar mijn idee.

Wat denken jullie ervan?? Het zit me behoorlijk dwars zeg maar (haha en jullie zullen wel denken, waar maakt ze zich druk om...)

Groetjes!

ik heb feitelijk hetzelfde ... dan zou het toch goed moeten zijn? Very Happy
lady_killer

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

C. 4,5,1 schreef:
CONCERNING THE RECOVERY OF A DEBT WHICH WAS PAID WITHOUT BEING DUE.

1. The Emperor Antoninus to Mutianus.

There is no doubt that money which has been paid through mistake, and not by virtue of a judgment, can legally be recovered by a personal action. Therefore if you can prove that your father, whose heir you became, paid his creditor more than he owed him, you can recover the amount of the excess. You will, however, in vain demand the interest on this sum, as by the personal action only that amount can be recovered which was paid when it was not due.

Bron: http://www.constitution.org/sps/sps13.htm

Laatst aangepast door lady_killer op wo 23 mrt 2005 14:53, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HS schreef:

ik heb feitelijk hetzelfde ... dan zou het toch goed moeten zijn? Very Happy

Als jij het hebt dan is het altijd goed? Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
HS

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank je wel Miriam Wink
Helmania

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, er kan weer een lachje van af.

En ach.. het zonnetje schijnt
Heerlijk weer om.........................tentamens te leren! Confused
Verstuur e-mail
3do

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lady_killer schreef:

Bron: http://www.constitution.org/sps/sps13.htm

Goh, wat leuk. Het was dus een echte Romeins casus! Very Happy
Ik ben benieuwd hoe streng ze rekenen. Mijn strekking is wel ongeveer als daar geschreven, maar mijn formulering is niet zuiver. Ik gebruik de term "persoonlijke actie" niet en ik heb er wat dingen bijgehaald die niet fout zijn, maar er niet toe doen. Ik hoop dat ik in ieder geval wat puntjes krijgt voor de dingen die er wel toe doen.
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HS schreef:
dank je wel Miriam Wink

Razz
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helmania schreef:
Nou, er kan weer een lachje van af.

En ach.. het zonnetje schijnt
Heerlijk weer om.........................tentamens te leren! Confused

Nou, inderdaad... ik denk dat ik maar eens een stukkie ga fietsen, lichamelijke inspanning stimuleert de geest Wink
Pet Shop Boys - Integral
Helmania

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doe wel stoer.. met dit mooie weer
Maar helaas, ik ben gewoon aan het werk.

En dit weekend ook nog eens blokken voor strafrecht.
Ik kan me nog herinneren dat er werd verteld dat 33% het tentamen haalt. Maar nu ik het oefententamen bekijk lijkt het me toch wel mee te vallen. Of ik moet opeens (net als bij Romeinsrecht) voor verassingen komen te staan...

Succes met leren!
Verstuur e-mail
Dirk

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helmania schreef:
Of ik moet opeens (net als bij Romeinsrecht) voor verassingen komen te staan...

Het oefententamen in Exempla vond ik erg moeilijk en gaf voor mij wel redelijk goed aan wat ik van het echte tentamen kon verwachten.
Verstuur e-mail
Jasper

Jasper

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2005 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

There is no doubt that money which has been paid through mistake, and not by virtue of a judgment, can legally be recovered by a personal action. Therefore if you can prove that your father, whose heir you became, paid his creditor more than he owed him, you can recover the amount of the excess. You will, however, in vain demand the interest on this sum, as by the personal action only that amount can be recovered which was paid when it was not due.

Wauw, ik heb echt precies hetzelfde maar dan in het Nederlands, nou maar hopen dat ik 7 punten van de 10 heb gehaald. Ik voel me nu ook al een stuk beter... Surprised

En wat is het mooi weer jongens, niks beter dan in de achtertuin (halfnaakt) je strafrecht te leren. Als jullie strx een gebronsde god zien lopen tijdens het tentamen strafrecht dan weten jullie, dat is Jasper Shocked Laughing
Verstuur e-mail
HS

BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2005 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jasper schreef:
Quote:

Wauw, ik heb echt precies hetzelfde maar dan in het Nederlands, nou maar hopen dat ik 7 punten van de 10 heb gehaald. Ik voel me nu ook al een stuk beter... Surprised

En wat is het mooi weer jongens, niks beter dan in de achtertuin (halfnaakt) je strafrecht te leren. Als jullie strx een gebronsde god zien lopen tijdens het tentamen strafrecht dan weten jullie, dat is Jasper Shocked Laughing

maak je ook het tentamen in het sportcentrum? wel je shirt uitdoen anders herkennen we je niet .... Surprised
3do

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2005 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebben jullie gezien dat de vakgroep RR de moeite heeft genomen om al die opmerkingen in de V&A-rubriek serieus te beantwoorden. Er is nu ook een indicatie gegeven van het antwoord op de open vraag. Erg netjes, vind ik. Ze hebben ook nog een keer de rekenwijze uitgelegd en dat zonder mopperen over het misbruik van de V&A rubriek.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds