Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 15 jul 2025 21:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van de school
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als je het alleen maar gebruikt om klok te kijken zou een horloge net zo veel afleiding geven. Ik vind persoonlijk die vergelijking dus niet helemaal opgaan.

Dat vraag ik mij af, als de telefoon 'uiteraard niet op tafel ligt' zoals je zelf zegt, moet je hem toch uit je tas pakken. buigen naar die tas, zoeken naar dat ding.
het leidt jezelf af en anderen. Dat blijkt ook wel, anders zou school deze maatregel niet verzinnen. Sterker...als kijken hoe laat het is niemand stoort, hadden ze het niet eens geweten. Ze stellen een maatregel in voor iets waar niemand last van heeft volgens jou? Wat een rare school.

Een blik op de klok of horloge is toch sneller dan dat gezoek in je tas. Daar merkt niemand iets van.

Maar mensen zijn toch serieus op je punt ingegaan? Je hebt antwoord gekregen. Misschien niet het antwoord wat je hoopte.
De teneur van de reacties is toch dat men in beslagname voor een week wat zwaar vindt, maar de school ook wel snapt omdat niemand gelooft dat ze zomaar uit het niets zo'n regel maken.

Laatst aangepast door ouwe sloeber op za 12 sep 2009 10:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chyemera

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sluit dit topic maar, want blijkbaar is hetgeen dat er op de telefoon gebeurt belangerijker dan de sanctie die de school instelt en of dit rechtvaardig is.

Een toevoeging een telefoon zit in een zak en niet tas, met uitzondering van vrouwen maar dit is alleen maar meer storend en ook vanzelfsprekender dat ze zon sanctie erop zetten, want snel uit de tas pakken doe je sowieso al niet.

toch bedankt voor de reacties die wel van nuttige aard waren.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
want blijkbaar is hetgeen dat er op de telefoon gebeurt belangerijker dan de sanctie die de school instelt en of dit rechtvaardig is.

Men is het toch met je eens dat de sanctie wat zwaar is?

Uit de antwoorden blijkt dat je niet naar een kant en klare wetstekst kunt verwijzen. Je kunt slechts gelijk krijgen door een rechterlijk oordeel te vragen (of ongelijk). Dat kost veel geld, een advocaat kost zo'n 190 euro per uur ben ik laatst achter gekomen. De juridische bijstandsverzekering van je ouders zal dit vast niet dekken. .....

Daarom, zoals ik al eerder zei, als je van de sanctie af wil, dan moet je met bijvoorbeeld de leerlingenraad met een tegenvoorstel komen. Dat voorstel moet iets zijn waar zij ook mee kunnen leven. Dus niet: sanctie van tafel en wij blijven pielen met de telefoon. Maar: Deze sanctie van tafel in ruil voor een andere sanctie. Probeer het eens!

Want, zo begreep ik; je probleem was toch de zware sanctie en niet om van ons te horen dat het belachelijk is dat je niet met een telefoon mag mieren?

oh, een zak, natuurlijk. Sorry voor deze miskleun.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn de ouders niet iets met de school overeengekomen toen ze TS naar die school deden? Staat daar dan niet iets over huisregels, waar de scholier zich aan moet houden?

Laatst aangepast door John Locke op za 12 sep 2009 6:56, in totaal 1 keer bewerkt
Chyemera

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Quote:
want blijkbaar is hetgeen dat er op de telefoon gebeurt belangerijker dan de sanctie die de school instelt en of dit rechtvaardig is.

Men is het toch met je eens dat de sanctie wat zwaar is?

Uit de antwoorden blijkt dat je niet naar een kant en klare wetstekst kunt verwijzen. Je kunt slechts gelijk krijgen door een rechterlijk oordeel te vragen (of ongelijk). Dat kost veel geld, een advocaat kost zo'n 190 euro per uur ben ik laatst achter gekomen. De juridische bijstandsverzekering van je ouders zal dit vast niet dekken. .....

Daarom, zoals ik al eerder zei, als je van de sanctie af wil, dan moet je met bijvoorbeeld de leerlingenraad met een tegenvoorstel komen. Dat voorstel moet iets zijn waar zij ook mee kunnen leven. Dus niet: sanctie van tafel en wij blijven pielen met de telefoon. Maar: Deze sanctie van tafel in ruil voor een andere sanctie. Probeer het eens!

Want, zo begreep ik; je probleem was toch de zware sanctie en niet om van ons te horen dat het belachelijk is dat je niet met een telefoon mag mieren?

oh, een zak, natuurlijk. Sorry voor deze miskleun.

Ik vraag hier juist of het wettelijk toegestaan is om dit aan ze voor te kunnen leggen. Uit de sanctie vind ik blijken zoals eerder ook aangegeven dat het om zero-tolerance gaat, hierdoor is onderhandelen vrijwel niet mogelijk, dus zie ik als enige mogelijk nog om eventueel dit nog aan ze voor te leggen.

Niet dat het ooit in me opgekomen om hier een rechtszaak van te maken, dan kan je het geld net zo goed voor iets anders gebruiken. Dit is niet eens een rechtszaak waard.

Onze school werkt niet eens met een leerlingenraad ze treden helemaal buiten het boekje, vandaar dat het ook zo vervelend is om er iets tegen te doen.

@ John Locke: Ja, uiteraard. maar dat betekent niet dat de school elke regel mag opstellen die ze willen neem ik logischerwijs aan. Bovendien was deze regel toen nog niet van kracht. Verder heb ik ook gepoogd om beschikking te krijgen over het leerlingenstatuut, maar dit blijkt geclassificeerde informatie. Ze zijn namelijk heel terughoudend hierover. Het lijkt wel alsof het allemaal mond tot mond regels zijn die door iedereen uitgevoerd worden.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chyemera schreef:
Ik vraag hier juist of het wettelijk toegestaan is om dit aan ze voor te kunnen leggen. Uit de sanctie vind ik blijken zoals eerder ook aangegeven dat het om zero-tolerance gaat, hierdoor is onderhandelen vrijwel niet mogelijk, dus zie ik als enige mogelijk nog om eventueel dit nog aan ze voor te leggen.

Proberen te onderhandelen is natuurlijk altijd toegestaan en in principe behoort de school ook te luisteren naar redelijke argumenten van leerlingen.

Het zou me niet verbazen als de school het in beslag nemen voor een week slechts als een uiterste maatregel ziet voor hardnekkige gevallen. Mocht dat niet zo zijn, en mocht de schoolleiding niet voor rede vatbaar zijn, dan zou een leerling kunnen overwegen om te weigeren de telefoon af te geven.

De school kan een leerling nooit met geweld zijn telefoon afnemen. De school kan dus niet veel anders dan schorsen als de leerling niet vrijwillig zijn telefoon afgeeft. Een schorsing die langer duurt dan een dag moet worden gemeld bij de onderwijsinspectie, en ik vermoed dat een school dat bij een kleine "vergrijp" van de leerling wel uit haar hoofd zal laten. Ook een schorsing voor een dag lijkt me een nogal zwaar middel bij een eerste overtreding.

Ook kun je overwegen een klacht in te dienen of te proberen de onderwijsinspectieonderwijsinspectie[/url] ertoe te brengen een onderzoek naar de school in te stellen.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chyemera schreef:

@ John Locke: Ja, uiteraard. maar dat betekent niet dat de school elke regel mag opstellen die ze willen neem ik logischerwijs aan. Bovendien was deze regel toen nog niet van kracht. Verder heb ik ook gepoogd om beschikking te krijgen over het leerlingenstatuut, maar dit blijkt geclassificeerde informatie. Ze zijn namelijk heel terughoudend hierover. Het lijkt wel alsof het allemaal mond tot mond regels zijn die door iedereen uitgevoerd worden.

Neen een school mag niet elke regel invoeren die ze willen maar zolang de regels zich niet verzetten tegen de wetgeving zal je ze moeten opvolgen.

Een ander punt is dat je minderjarig bent een een leerkracht als een opvoeder wordt gezien (pedagoog) en een opvoeder moet maatregelen kunnen nemen om orde en rust in zijn lokaal te bewaren.
Èèn van de meeste storende activiteiten in de maatschappij van heden is het te pas en onpas gebruik van de mobiele telefoon, een opvoedkundige maatregel kan in deze zijn dat de telefoon voor bepaalde tijd in bewaring wordt genomen door een opvoeder om zo te trachten een pupil op te voeden in een meer maatschappelijk sociaal gezien gebruik van de telefoon, ook jou ouders zijn bevoegd om de telefoon voor korte of langere tijd onder zich te houden.

Als jij het oneens bent met de straf die de school jou opgelegd heeft praat dan is met je ouders, je ouders kunnen namelijk in goed overleg met de school de telefoon terug krijgen voor dat de week om is.

Jou ouders zijn in principe met het plaatsen van jou op die school akkoord gegaan met de opvoedkundige maatregelen die zij nemen en bij een geschil moeten zij dat oplossen.
wes holleman

Leeftijd: 84
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 13:27    Onderwerp: Leeftijdsdiscriminatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou de scholierenvakbond LAKS een kans maken in een adviesaanvraag bij de Commissie Gelijke Behandeling? 'Geacht CGB, er zijn scholen waar de leerling, als zijn of haar mobieltje tijdens de les afgaat, gestraft wordt met inbeslagname van het mobieltje gedurende 7x24 uur, terwijl de leraar bij zo'n vergrijp niet dezelfde straf te duchten heeft. Is hier sprake van onwettige discriminatie op grond van leeftijd?'
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 14:39    Onderwerp: Re: Leeftijdsdiscriminatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

wes holleman schreef:
Zou de scholierenvakbond LAKS een kans maken in een adviesaanvraag bij de Commissie Gelijke Behandeling? 'Geacht CGB, er zijn scholen waar de leerling, als zijn of haar mobieltje tijdens de les afgaat, gestraft wordt met inbeslagname van het mobieltje gedurende 7x24 uur, terwijl de leraar bij zo'n vergrijp niet dezelfde straf te duchten heeft. Is hier sprake van onwettige discriminatie op grond van leeftijd?'

Men kan hier niet over een gelijke behandeling spreken.

Een leerkracht is geen leerling net zo min als een kind geen ouder is.

Als een leerkracht prive gesprekken ontvangt tijdens lesuren kan men dat wel aankaarten bij de schoolleiding.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp niet waarom men het leerlingenstatuut niet ter beschikking wil stellen. Immers: je moet toch weten waar je je aan te houden hebt?

Verder is elke school verplicht een medezeggenschapsraad te hebben. zie hiervoor de Wet medezeggenschap op scholen. Deze sanctie lijkt me nu bij uitstek een maatregel die in de MR besproken kan worden.

Het innemen van de telefoon is begrijpelijk, maar als maatregel buitenproportioneel. Er is vast wel een andere straf te verzinnen voor het op tafel hebben van een mobieltje. Wat te denken van het goede oude nablijven of een educatief extra opdrachtje? Wink
wes holleman

Leeftijd: 84
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@theod
Quod licet jovi, non licet bovi, zeg je dus. Maar voor het onderwijsleerproces is het mobielgeluid van de leraar even storend als dat van de leerling. Zal de CGB jouw verweer accepteren? Mijn stelling is dat de desbetreffende schoolregel (althans in zijn buitensporige strafmaat)buiten toepassing moet blijven als deze wel voor de leerlingen en niet voor de leraar geldt. Netzoals een rookverbod in de klas buiten toepassing moet blijven als het uitsluitend voor de leerlingen en niet voor de leraar zou gelden (aangenomen dat het rookverbod op dat moment nog niet wettelijk geregeld was). Ik denk dat de redenering van het LAKS een redelijke kans maakt bij het CGB. Zij heeft wel meer uitspraken gedaan waarvan iedereen zei: 't zal toch niet waar wezen!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is heel normaal dat voor leerlingen andere regels gelden dan voor leraren. Dat heeft niets met leeftijdsdiscriminatie te maken en alles met het rolverschil. De CGB zou zich hier met zekerheid onbevoegd verklaren.

Een leraar die tijdens de les niet lesgeeft maar sms't verdient natuurlijk ontslag. Daar zijn geen huisregels voor nodig.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste is wel heel extreem gesteld ............
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Een leraar die tijdens de les niet lesgeeft maar sms't verdient natuurlijk ontslag. Daar zijn geen huisregels voor nodig.

tikSimone schreef:

LOL!! Laughing
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Nou ja, het kan natuurlijk een keer nodig zijn bij hoge uitzondering. Maar tijdens de les moet een leraar natuurlijk gewoon lesgeven en niet met zijn mobiel klooien. Ik bedoel alleen te zeggen dat vanzelfsprekende dingen vanzelfsprekend zijn en dan ook niet in huisregels hoeven te staan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds