Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 16:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(Onterecht) nablijven op middelbareschool 3 VWO na stinkbom
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar jeetje, helemaal niks mis met een educatief middagje nablijven, toch?

Als je iets gedaan hebt, waardoor je een "straf" als nablijven hebt verdiend, prima, vooral doen! Maar als het gaat om leerlingen die niks hebben gedaan, vind ik het niet rechtvaardig. Een fundamentele grondslag voor elke straf is een bepaalde schuld. Geen straf zonder schuld, toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 3:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Maar als het gaat om leerlingen die niks hebben gedaan, vind ik het niet rechtvaardig. Een fundamentele grondslag voor elke straf is een bepaalde schuld. Geen straf zonder schuld, toch?

Klinkt goed maar dan ligt dus de verantwoordelijkheid geheel bij de school om de daders te betrappen of ontmaskeren.

Dat betekent overal ordebewakers of camera's.
Gevolgd door gedegen onderzoek want de rechten moeten in acht genomen worden.

De belastingbetaler gaat dan opdraaien voor de ondergang van o.a. de saamhorigheid op de school.

Of gewoon de raddraaiers maar hun gang laten gaan?

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 7:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ouder van kinderen van die leeftijd kan ik dus als ervaringsdeskundige meepraten.

Als de terugkom dag een dag is die volgens het gewone lesrooster zoals dat aan het begin van het schooljaar is vastgelegd een lesdag is maar door omstandigheden een vrije dag is, is de leerling zelfs zonder toestemming van de ouders verplicht om terug te komen.

Betreft het uren buiten het lesrooster moeten de ouders er als wettelijke vertegenwoordiging officieel toestemming verlenen.

Echter ik ben geen voorstander van "gijzeling" om een strafbaar feit op gelost te krijgen, het versterkt het vingerwijs gedrag om er zelf beter van te worden.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou minstens zo goed kunnen stellen: het bevordert het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het moedigt aan niet in de groep onder te duiken, maar misstanden te melden Wink
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je zou minstens zo goed kunnen stellen: het bevordert het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het moedigt aan niet in de groep onder te duiken, maar misstanden te melden Wink

Zulks bedoelde ik ook met mijn tamelijk cryptische post die vandaag zelfs voor mij niet helder is Embarassed

Het lijkt me niet gewenst om op scholen het strafrecht naar de letter te gaan toepassen.
Dat lijkt me de saamhorigheid niet ten goede komen.

Leeftijd: 32

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar is het door de docent (het slachtoffer) en de leraar door de vingers gezien.

Voor de stinkbom van vrijdag hebben de daders een excuusbrief moeten schrijven maar van afgelopen maandag hebben we eigenlijk niks meer gehoord.

Ik denk alleen niet dat er nu nog eens stinkbom gaat worden gegooid! Wink

In ieder geval bedankt voor de nuttige reacties. Ik heb er zeker van geleerd, altijd handig als je in vergelijkbare situaties terechtkomt.
theod

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Vroeger noemde ze dit klikken en kregen we op school zelfs straf voor.

Het op deze manier een misstand proberen recht te zetten doet me ook weer altijd denken aan een periode waarvoor onschuldige dood geschoten werden om een dader te kunnen pakken, of te wel regeren door angst.

Laten we wel wezen als een school op deze manier de macht moet blijven houden op school gaat er ergens iets goed verkeerd en wordt het hoogtijd dat er eerst lessen in respect worden gegeven.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je er wel oog voor moeten hebben dat scholen in de tijd tussen dat wij naar de middelbare school gingen en nu te maken hebben gekregen met heel andere en veel zwaardere problematiek dan tegenwoordig.

Bij ons ging het in ieder geval nooit over onderwerpen als loverboys, wapenbezit, bedreiging van leraren etc etc. Dit stinkbommetje is een vrij onschuldig tienervermaak, maar ik vermoed zo dat je de reactie van de schoolleiding wel in de context van de huidige school moet plaatsen.

Wie zich gewoon meldt krijgt ook een hele gewone straf.

In het dagelijks leven zeggen mensen als er wat misgegaan is: waarom keek iedereen toe en zei niemand wat? Dat geldt in de bommetjes-situatie ook zo.

En nogmaals: denk dat je het als av van de school moet zien. Wil je niet aan dit soort maatregelen blootgesteld worden, dan moet je op zoek naar een school waar ze het meer over de rechten van de leerlingen hebben dan over de plichten in plaats van over een grote jongen zijn en uitkomen voor wat je doet. Wink

Wat onverlet laat dat het wel goed zou zijn als de school dit soort sancties en de situaties waarin ze worden toegepast eens op papier zet.
fred piek

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Tom,

De school is geen politie-instantie. De school kan je ook niet arresteren of je van je vrijheid beroven. Als een reglement anders bepaalt is dat gewoon in strijd met de wet.
De school kan je wel verplichten tot aanwezigheid, zeker als je leerplichig bent, maar dan natuurlijk alleen voor onderwijsactiviteiten.
De school kan je ook oproepen om je te horen of om je attent te maken op regels en hun consequenties. Of je verplicht bent om dan te gaan is een tweede.
In het geval dat je beschrijft is de zorg van de school echter wel begrijpelijk. De vragen aan jou zijn dan:
1.vind je het belangrijk dat de kwestie wordt opgelost ? Zo ja, ga dan naar het nablijven.
2. heb je in die tijd andere verplichtingen/wensen die je belemmeren om te gaan en is die dag als roostervrij aangemerkt en zeggen de reglementen niets over verplichtingen buiten roostervrije dagen, overweeg dan om je andere verplichtingen/wensen na te komen.
3. Weet je niets van verplichtingen buiten het rooster om ga dan naar de leraar of manager en vraag hem/ haar waar die verplichtingen staan.
4. Vind je het niet belangrijk dat de kwestie wordt opgelost, denk dan eens goed na over de verantwoordelijkheid die je hebt als lid van de scholengemeenschap.

Ofwel, er is Recht maar er is ook zoiets als burgerschap of deelgenoot zijn van een (school)gemeenschap. Zonder moralistisch te willen zijn is dat denk ik toch de kwestie.
Ik snap heel goed dat je je nu gedwongen voelt om iets te moeten doen waar jij niets mee te maken (zegt) te hebben. Ik snap ook dat je daar niets voor voelt.

Misschien is het het beste als jij, of jouw klas, met een constructief idee reageert op de directie. Een idee over hoe jullie denken dat de zaak opgelost/uigezocht kan worden zonder dat je die dwang voelt.

groet,

Fred Piek
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 4:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kan de school je eigenlijk maken als je als ouder je kind thuishoudt in zo'n situatie? Ik zou dat zeker overwegen als ik de ouder van een van die kinderen was. Ik vind de hele situatie namelijk volstrekt belachelijk. 30 personen een dag na laten komen omdat 1 iemand iets fout heeft gedaan? En dan is het nog niet eens zeker dat de schuldige zich onder die 30 personen bevindt, of dat iemand er uberhaupt meer vanaf weet.

Daarnaast heb ik altijd geleerd dat klikken slecht is en ik vind het behoorlijk kwalijk dat een school dat gedrag probeert te stimuleren.

Ik vind het echt idioot.
wes holleman

Leeftijd: 84

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tom vraagt niet zomaar naar uw mening. Hij doet een concreet verzoek om rechtshulp: kan dit zomaar en (impliciet ook:) valt er iets tegen te doen? Dan past een concreet antwoord: (a) toets de handelwijze van de schoolleiding aan het leerlingenstatuut; (b) stel een beroepsprocedure in, indien het leerlingenstatuut daarin voorziet; (c) start de klachtenprocedure waarin het leerlingenstatuut voorziet; (d) als je specifiekere hulp verlangt, stuur ons dan even de url van het leerlingenstatuut en van de onderliggende regelingen.

Zie verder mijn lekencommentaar (http://www.onderwijsethiek.nl/?p=712).
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
Wat kan de school je eigenlijk maken als je als ouder je kind thuishoudt in zo'n situatie? Ik zou dat zeker overwegen als ik de ouder van een van die kinderen was. Ik vind de hele situatie namelijk volstrekt belachelijk. 30 personen een dag na laten komen omdat 1 iemand iets fout heeft gedaan? En dan is het nog niet eens zeker dat de schuldige zich onder die 30 personen bevindt, of dat iemand er uberhaupt meer vanaf weet.

Daarnaast heb ik altijd geleerd dat klikken slecht is en ik vind het behoorlijk kwalijk dat een school dat gedrag probeert te stimuleren.

Ik vind het echt idioot.

Dat is ook wat ik dacht. Ik zou dat als ouder ook overwegen, maar ik zou eerst met de school contact opnemen. Zomaar thuishouden (zonder melding) lijkt me ook niet wenselijk.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
Wat kan de school je eigenlijk maken als je als ouder je kind thuishoudt in zo'n situatie?

Zie de Leerplichtwet. De strafbedreiging is een maand hechtenis of een boete van de tweede categorie.

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
tikSimone schreef:
Maar jeetje, helemaal niks mis met een educatief middagje nablijven, toch?

Als je iets gedaan hebt, waardoor je een "straf" als nablijven hebt verdiend, prima, vooral doen! Maar als het gaat om leerlingen die niks hebben gedaan, vind ik het niet rechtvaardig. Een fundamentele grondslag voor elke straf is een bepaalde schuld. Geen straf zonder schuld, toch?

Het lijkt mij dat een dergelijke gedraging niet als een strafrechtelijke misdraging gezien moet worden, maar eerder als een privaatrechtelijke. Mijns inziens is er dan ook sprake van een onrechtmatige daad.

Artikel 6:166 BW stelt dat de hele groep aansprakelijk is voor de onrechtmatige schade die een persoon uit de groep toebrengt.

Uiteraard kun je discussieren over de schade etcetera, maar de stelling dat het niet erechtvaardig is om een hele groep verantwoordelijk te houden te houden voor de actie van een eenling uit die groep, wordt niet gedeeld door het Burgerlijk Wetboek.
Duin

BerichtGeplaatst: di 30 jun 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er kan wel van alles in het schoolregelement zijn opgenomen. Er kan zelfs in staan dat kindere geslagen mogen worden.

Is het dan opeens toegestaan ? Want dan zet ik in het huurcontract van mijn flat dat de huurder er wiet mag verbouwen.....

Scholen gaan een dubbelrol spelen en dat is gevaarlijk. Ze constateren een "overtreding" gaan dat zelf beoordelen en gaan dan ook nog eens zelf een strafmaat opleggen.

Het schoolregelement staat natuurlijk nooit boven het BW1 en hierin is opgenomen dat de ouders verantwoordelijk zijn. Niet de schoolen en niet dat het overgenomen kan worden door e.e.a. schoolregelement.

Ouders zijn de baas en zij bepalen wat en waar hen kinderen buiten de schooltijden verblijven.

Wat is het volgende ? Dat ouders naar school op kunnen bellen: Ja Marietje komt wat later op school want ze moet thuis nablijven, ze had haar broertje gepest.
En als de school dan protesteerd verwijs je hen naar het gezinsregelemnt waar dit is opgenomen Smile !

Schoolse zaken dien je tijdens schoolse tijden uit te voeren.
Zo hebben wij de school erop gewezen dat er geen sprake zal zijn dat onze kinderen mogen na-blijven.
Wij hebben het veiligheidsargument gebruikt: als ze later thuis komen, zijn ze dan overreden ? of wat is er aan de hand ?
Wij weten wanneer ze thuis kunnen zijn.

De school is er terstonds mee gestopt en omgezet in regeltjes in de les schrijven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds