|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 11:38 Onderwerp: |
|
|
pauluzz schreef: | maar ik heb nogsteeds geen antwoord op mijn vraag |
Ik heb je vraag beantwoord. Er is een vestigingshandeling voor nodig. Uiteraard moet die worden verricht door de eigenaars van de betrokken erven. Je kunt dus niet in je eentje een erfdienstbaarheid verkrijgen op het erf van een ander, die ander moet meewerken.
Art. 5:57 BW gaat niet over erfdienstbaarheden en is daarom irrelevant.
Nogmaals, het is nauwelijks anders als het verkopen van een deel van je grond. Daarvoor hoef je ook niet een reden te hebben die voldoet aan wettelijke eisen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pauluzz
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 12:04 Onderwerp: |
|
|
dus eigenlijk wil je zeggen dat de eigenaren van twee erven kunnen vestigen wat ze willen zolang ze het maar met elkaar eens zijn, ook al is er geen redelijk belang???????
dat klinkt mij wel heel vreemd in de oren,
Zo kan je alles wel laten vestigen en als het weer verkocht wordt kan je weer naar het gerecht om aan te tonen dat er geen redelijk belang is en er weer opgeheven moet worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 13:48 Onderwerp: |
|
|
Zoals ik al eerder aangaf, juist door te vestigen komt vast te staan dát er een redelijk belang is. Door het vestigen van een erfdienstbaarheid wordt mede tot uitdrukking gebracht dat de belangen van de één in een bepaald opzicht ondergeschikt worden gemaakt aan de belangen van de ander.
Eigenaars van twee erven kunnen inderdaad vestigen wat ze willen, zolang het gaat om iets dat voldoet aan art. 5:70 en 5:71 BW. Wat is daar vreemd aan? Ze zijn toch gewoon eigenaar van hun grond? Een eigenaar hoeft geen rekening te houden met latere eigenaars. Latere eigenaars kunnen (moeten) het kadaster raadplegen om te weten wat ze precies kopen.
Naar de rechtbank in een poging de erfdienstbaarheid op te laten heffen heeft zo goed als geen zin als de situatie sinds de vestiging nauwelijks of niet is gewijzigd. De aangewezen manier om van de erfdienstbaarheid af te komen is door deze af te kopen. Daarvoor is uiteraard de medewerking van de eigenaar van het heersende erf nodig. Die kan hier niet toe worden verplicht.
Hier laat ik het bij. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
robertwillem
Leeftijd: 86 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 17:53 Onderwerp: |
|
|
Om welke vorm van erfdienstbaarheid gaat het hier? Is dat het recht van overpad? Dat kan toch alleen maar bestaan als iemand slechts via deze bepaalde manier zijn eigen erf kan bereiken? Dat is toch niet het geval? Het recht om vuilnis op iemands erf te plaatsen of om via iemands erf de kortste weg te nemen naar de openbare weg is geen bestaande erfdienstbaarheid. Zakelijk recht is een gesloten systeem. Vergis ik mij? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 17:58 Onderwerp: |
|
|
Een recht van overpad kan om allerlei redenen gevestigd worden.
Een recht van overpad geeft normaal gesproken inderdaad niet het recht om vuilnis te plaatsen. Daar kan dus tegen worden opgetreden, zoals al eerder is opgemerkt.
Het zakelijk recht of goederenrecht is inderdaad een gesloten systeem. Maar dat systeem laat de vestiging van erfdienstbaarheden toe. Wat allemaal erfdienstbaarheden kunnen zijn wordt bepaald door art. 5:70 en 5:71 BW, zie een eerdere reactie.
In principe is het mogelijk om een erfdienstbaarheid te vestigen die de eigenaar van het heersende erf het recht geeft om op het dienende erf zijn behoefte te doen. De eigenaar van het dienende erf die meewerkt aan de vestiging van zo'n erfdienstbaarheid kan later niet aanvoeren dat de eigenaar van het heersende erf geen redelijk belang heeft bij de uitoefening van die erfdienstbaarheid. Als de eigenaar van het dienende erf iets tegen de uitoefening van die erfdienstbaarheid heeft, dan had hij gewoon niet moeten meewerken aan de vestiging ervan.
Als ik mijn fiets verkoop, dan kan ik later mijn fiets ook niet meer terugvorderen op de grond dat de koper inmiddels een auto heeft aangeschaft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|