Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 21:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eenvoudige belediging jegens surveillancewagen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jeffa

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 15:07    Onderwerp: Eenvoudige belediging jegens surveillancewagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bekende van mij heeft een tijd geleden de woorden "ik vind jullie kankerwouten" gebruikt jegens een surveillance wagen van de politie. (uiteraard met inzittenden) Daarna is hij gewoon doorgelopen. Hij heeft het dus ook maar 1x gezegd. Hij heeft dit bekend, maar zei erbij (tijdens het verhoor) dat hij vond dat hij dat mocht zeggen. Mijn vraag is nu welke verweren hij tijdens de terechtzitting aan kan voeren om zijn straf nog enigszins te ontlopen c.q. te verlichten?

Bv. dat het roepen van deze woorden tegen een surveillancewagen niet beledigend kan zijn?

Vrijheid van meningsuiting?

of gewoon lekker de hand in eigen boezem steken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 16:21    Onderwerp: Re: Eenvoudige belediging jegens surveillancewagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeffa schreef:
Bv. dat het roepen van deze woorden tegen een surveillancewagen niet beledigend kan zijn?

Met zo'n argument irriteer je hooguit de rechter.

Quote:
Vrijheid van meningsuiting?

Is op zich een geldig argument, maar zal niet helpen. Strafbaarstelling van beledigingen is een gerechtvaardigde inperking van de vrijheid van meningsuiting.

Quote:
of gewoon lekker de hand in eigen boezem steken?

Dat lijkt me het meest verstandige.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 23 apr 2009 22:20    Onderwerp: Re: Eenvoudige belediging jegens surveillancewagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeffa schreef:
Mijn vraag is nu welke verweren hij tijdens de terechtzitting aan kan voeren om zijn straf nog enigszins te ontlopen c.q. te verlichten?

How about: "Tijdens mijn verhoor heb ik gezegd dat ik vond dat ik dat mocht zeggen. Nu ik eens nagedacht heb over wat ik gedaan heb was dat eigenlijk behoorlijk stom en onbeschoft. Ik zou graag alsnog mijn welgemeende excusus aan de betrokken agenten aanbieden."

Maar ja, dat kun je eigenlijk alleen maar zeggen als je er echt zo over denkt.

Zo niet: dan geen mietje zijn en gewoon de consequenties van het gedrag accepteren.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2009 10:47    Onderwerp: Re: Eenvoudige belediging jegens surveillancewagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

De uitspraak was duidelijk gericht tegen de inzittenden van de auto.

Quote:
"ik vind jullie kankerwouten"

Het is een "legal legend" dat er verschil zou zijn tussen het roepen van "kankerwout" (een belediging) en "ik vind jullie kankerwouten" wat plotseling het uiten van een mening zou zijn.

Een rechter zal zeker kijken naar de context waarin de uitspraken zijn gedaan. Ik denk dat de rechter een situatie waarin oprecht een mening wordt gegeven wel kan onderscheiden van een situatie waarin iemand een trucje wil gebruiken om toch "stoer" agenten te beledigen.
jeffa

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook begrepen dat het vaak gebruikelijk is dat een agent ook nog eens aangifte doet van de eenvoudige belediging. Is dit, wanneer de agent dit niet gedaan heeft, iets om aan te geven bij de terechtzitting? Onder het mom van: 'Hoe beledigend is deze ervaring nou eigenlijk geweest voor de agent"?
Basa

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeffa schreef:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb ook begrepen dat het vaak gebruikelijk is dat een agent ook nog eens aangifte doet van de eenvoudige belediging. Is dit, wanneer de agent dit niet gedaan heeft, iets om aan te geven bij de terechtzitting? Onder het mom van: 'Hoe beledigend is deze ervaring nou eigenlijk geweest voor de agent"?

Met als doel?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet bepaalt juist expliciet dat voor vervolging wegens belediging van een ambtenaar in functie geen klacht (aangifte) is vereist. Zie art. 269 Sr.

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt opzet trouwens verondersteld bij artikel 266 Sr? In het verhoor heeft hij namelijk ook verklaard dat hij niet de bedoeling had om te beledigen. Hij dacht namelijk dat hij niet aan het beledigen was door het zo te formuleren.
dof

Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand die kanker heeft is dus, aangezien het een belediging is, ondergeschikt aan de andere mensen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Iemand die kanker heeft is dus, aangezien het een belediging is, ondergeschikt aan de andere mensen?

Context is beslissend. Zie de vele draden op dit forum over dit onderwerp.

jeffa schreef:
Hij dacht namelijk dat hij niet aan het beledigen was door het zo te formuleren.

Dus hij bedoelde het wel beledigend, maar dacht door handig te formuleren niet strafbaar te zijn. Dat verweer zal falen.

Het verweer dat hij niet bedoelde te beledigen faalt op het feit dat dit niet valt te rijmen met de gebruikte term "kankerwouten".

FireFly

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:

Nee, iemand die kanker heeft is geen belediging, noch is iemand die kanker heeft ondergeschikt aan andere mensen.
Net zomin als een eikel ook niet ondergeschikt is aan andere vruchten, ondanks dat het woord soms als belediging wordt gebruikt.

Van belang is dan ook niet wat het woord allemaal betekend, of op wie het zou kunnen slaan. Van belang is wat de persoon die het woord gebruikt, bedoeld.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FireFly schreef:
Van belang is dan ook niet wat het woord allemaal betekend, of op wie het zou kunnen slaan. Van belang is wat de persoon die het woord gebruikt, bedoeld.

Belangrijker is of de ander daadwerkelijk is beledigd. Wat de persoon die het woord gebruikt, bedoelt is helemaal niet zo relevant (blijkt uit de jurisprudentie). Iemand die een hitler groet maakt, kan dit doen omdat hij hierin gelooft en niet om te beledigen. En toch kan het maken van zo'n groet beledigend zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is wel (voorwaardelijk) opzet op belediging nodig. Of het van belang is dat de geadresseerde zich daadwerkelijk beledigd voelt vergeet ik elke keer weer...

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is wel (voorwaardelijk) opzet op belediging nodig. Of het van belang is dat de geadresseerde zich daadwerkelijk beledigd voelt vergeet ik elke keer weer...

Hier hebben we het al eens over gehad Smile
Voor zover ik me kan herinneren is juist die opzet op belediging in de jurisprudentie vrijwel verdwenen. Ik heb echter geen behoefte aan een nieuwe discussie hierover Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In die discussie lopen art. 266 Sr en art. 137c/d Sr door elkaar, en lijkt er ook een misverstand te zijn over het hebben van de bedoeling om te beledigen tegenover de eis van voorwaardelijk opzet. (Ik zie nu dat je het in die discussie al vrijwel eens bent met de eis van voorwaardelijk opzet.)

Dat de eis van (voorwaardelijk) opzet in art. 266 Sr besloten ligt, is te zien in bijvoorbeeld Rb. Den Bosch 26 maart 2007, LJN BA1257:
Quote:
De rechtbank is van oordeel dat uit de stukken en het verhandelde ter terechtzitting niet aannemelijk is geworden dat het opzet van verdachte en zijn medeverdachte gericht was op het aantasten van de eer en goede naam van [slachtoffer], dan wel op het met opzet beledigen van [slachtoffer], ook niet in de zin van voorwaardelijk opzet.

De student Chinees die zich heel onfortuinlijk verspreekt, zal zich niet schuldig maken aan strafbare belediging.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds