Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 11:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag dit? Buren maken foto's van onze tuin
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mariska911

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 12:46    Onderwerp: Mag dit? Buren maken foto's van onze tuin Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een vraagje. Ik heb hier al eerder gepost over de overlast die mijn konijnen zouden veroorzaken. De stand van zaken is dat er binnenkort een hoorzitting komt. Ik ben geen partij meer. De gemeente vind dat ik alles netjes voor elkaar heb en hebben mij een vergunning afgegeven. De buren maken hier nu bezwaar tegen. In hun bezwaarschrift hebben ze allemaal foto's gemaakt van onze tuin om te laten zien hoe mijn konijnen gehuisvest zijn. Op zich heb ik niets te verbergen, maar ik vind het een naar idee dat mensen blijkbaar zomaar over de schutting heen foto's maken! Misschien overdreven maar ik vind het een inbreuk op mijn privacy. Mijn vraag dan ook: mag dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze zullen toch bewijs moeten verzamelen om aan te tonen dat jouw vergunning onterecht is of dat jij de grenzen daarvan te buiten gaat. Ik zie het probleem niet, eerlijk gezegd. Als ze die foto's nu in de krant zetten of zo, zou het een ander verhaal zijn.

Arnoud
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ze zullen toch bewijs moeten verzamelen om aan te tonen dat jouw vergunning onterecht is of dat jij de grenzen daarvan te buiten gaat. Ik zie het probleem niet, eerlijk gezegd. Als ze die foto's nu in de krant zetten of zo, zou het een ander verhaal zijn.

Arnoud

Als dit foto's zijn van een gebied dat niet van de openbare weg uit te zien is hebben ze onrechtmatig verkregen bewijs dus is het onbruikbaar voor een rechtzitting.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 16:11    Onderwerp: Re: Mag dit? Buren maken foto's van onze tuin Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mariska911 schreef:
Ik ben geen partij meer.

Je bedoelt hiermee geloof ik te zeggen dat jij geen problemen meer hebt met de gemeente. Echter, je hebt wel belang bij de uitkomst van het bezwaar, dus in zoverre ben je wel "partij". Als je wilt mag jij, als belanghebbende, ook je zegje doen op de hoorzitting (artikel 7:2 lid 1 Awb). En als het eventueel tot een rechtzaak komt, kun je ook daar als partij optreden als je wilt (artikel 8:26 Awb).

theod schreef:
Als dit foto's zijn van een gebied dat niet van de openbare weg uit te zien is hebben ze onrechtmatig verkregen bewijs dus is het onbruikbaar voor een rechtzitting.

Ik geloof niet dat dit klopt hoor. Dit is geen strafrecht, maar bestuursrecht. Ik heb niet helemaal paraat wat de grenzen in dit verband zijn, maar zo stellig als jij het nu formuleert is volgens mij niet correct. Heb je hier een bron voor (wet of jurisprudentie)?
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foto's maken mag wel, het publiekelijk maken van foto's kan een inbreuk zijn op de privacy.
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:

Je kijkt te veel Amerikaanse TV-series. In het burgerlijk recht en bestuursrecht bij ons bestaat dit concept niet. De rechter bepaalt zelf hoe veel waarde hij hecht aan de bewijsmiddelen die de partijen aandragen.

Arnoud
theod

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:02    Onderwerp: Re: Mag dit? Buren maken foto's van onze tuin Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:

theod schreef:

Ik geloof niet dat dit klopt hoor. Dit is geen strafrecht, maar bestuursrecht. Ik heb niet helemaal paraat wat de grenzen in dit verband zijn, maar zo stellig als jij het nu formuleert is volgens mij niet correct. Heb je hier een bron voor (wet of jurisprudentie)?

Nee heb ik uit ervaring, één van mijn buren was niet blij met een vijver die naar zijn mening te dicht bij zijn grondgebied kwam.

Ook hij mocht geen foto's gebruiken, nog bij de gemeente in de bezwaren procedure maar ook niet bij de rechter.

De foto's gebruiken in een rechtszaak is namelijk gelijkgesteld aan het openbaar maken van foto's waar men geen toestemming voor heeft als ik me niet vergis is de motivatie dat elkeen inzage heeft in de procedure stukken ook derde.
arizona

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja als je het uit eigen ervaring hebt dan kan ik daar niet veel tegenin brengen, maar toch kan ik dit helemaal niet plaatsen. Het kan zijn dat het maken van die foto's als zodanig een inbreuk op de privacy vormde maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij de stelling dat ze daardoor niet als bewijs zouden mogen dienen.
theod

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Tja als je het uit eigen ervaring hebt dan kan ik daar niet veel tegenin brengen, maar toch kan ik dit helemaal niet plaatsen. Het kan zijn dat het maken van die foto's als zodanig een inbreuk op de privacy vormde maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij de stelling dat ze daardoor niet als bewijs zouden mogen dienen.

Heb het verweer nog is nagekeken van mijn advocaat.

In het schrijven aan de rechtbank formuleerde hij het als volgt;

Daar de rechtszitting openbaar is en derhalve de bewijsstukken daar openbaar gemaakt worden en mijn cliënt nimmer toestemming heeft gegeven deze foto's openbaar te maken verzoek ik de rechtbank de foto's uit het dossier te verwijderen als bewijsstuk en ze als onrechtmatig te bestempelen.

De rechtbank heeft toen de foto's als bewijsstukken uit het dossier verwijdert en als onrechtmatig bestempeld.
arizona

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dat lijkt klip en klaar.
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe worden foto's openbaar gemaakt door ze aan de rechter te laten zien? Dat is kleine kring en dus geen openbaarmaking in de zin van de Auteurswet.

Ik kan me hier alleen iets bij voorstellen als de foto's van theod zelf zijn. Maar als die andere partij de foto's heeft gemaakt, snap ik niet waar de toestemming van theod voor nodig zou zijn.

Arnoud
Mariska911

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mag inderdaad bij de hoorzitting zijn. De buren hebben een zaak tegen de gemeente, niet tegen mij. In de uitnodiging voor de hoorzitting staat dat ik geen spreekrecht heb, maar dat mij wel naar mijn standpunt gevraagd kan worden. Ook mag ik schriftelijk nog eens mijn zienswijze formuleren.
Op de foto's is op zich niets belastends voor mij te zien, dus het is ook niet zozeer dat ik er echt problemen mee heb, maar ik vraag me gewoon af of dit mag. Er staat immers niet voor niets een schutting, als ik zou willen dat iedereen in mijn tuin zou kunnen kijken dan had ik die wel weggelaten. Maar ik vroeg me gewoon af of dit mag.
theod

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Hoe worden foto's openbaar gemaakt door ze aan de rechter te laten zien? Dat is kleine kring en dus geen openbaarmaking in de zin van de Auteurswet.

Ik kan me hier alleen iets bij voorstellen als de foto's van theod zelf zijn. Maar als die andere partij de foto's heeft gemaakt, snap ik niet waar de toestemming van theod voor nodig zou zijn.

Arnoud

De foto's zijn gemaakt van mijn eigendommen door derde (buurman) zonder toestemming van mij, deze eigendommen liggen op een afgesloten terrein wat niet grenst aan de openbare weg en ook niet zichtbaar is vanaf de openbare weg.

Dit heeft niets te maken met de auteurswet, welke wet weet ik niet maar heb me iets laten influiten over portretrecht en privacywetgeving.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelfs in het strafrecht kan onrechtmatig verkregen bewijs vaak gewoon worden gebruikt voor het bewijs. In het burgerlijke recht en het bestuursrecht kan van uitsluiting van door burgers onrechtmatig verkregen bewijs (zoals hier) volgens mij slechts in extreme gevallen sprake zijn. In principe gaat de waarheidsvinding voor. De onrechtmatigheid van het verkrijgen kan natuurlijk wel voorwerp van van een andere procedure.

theod schreef:
De rechtbank heeft toen de foto's als bewijsstukken uit het dossier verwijdert en als onrechtmatig bestempeld.

Een rechtbank kan bij mijn weten stukken niet uit het dossier halen. De rechtbank zal moeten oordelen over die stukken en in de uitspraak moeten aangeven waarom die stukken wel/niet voor het bewijs zijn gebruikt.

Een gegronde reden waarom een stuk niet in de openbaarheid mag komen is nog geen reden om het stuk uit te sluiten als bewijsmiddel. Dossierstukken zijn niet automatisch openbaar. Ook bij een zitting liggen de stukken niet voor iedereen ter inzage. Zie bijv. ook art. 8:29 en 8:32 Awb.

Ik kan je verhaal dus niet plaatsen.

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mariska911 schreef:
In de uitnodiging voor de hoorzitting staat dat ik geen spreekrecht heb

je vraag gaat hier niet over maar ik wil je er toch op wijzen dat dit volgens mij niet klopt. Als je zou willen, zou je wel iets mogen zeggen, ook als dat niet wordt gevraagd. Zie artikel 7:2 Awb:

Quote:
Voordat een bestuursorgaan op het bezwaar beslist, stelt het belanghebbenden in de gelegenheid te
worden gehoord.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds