Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 14:34 Onderwerp: |
|
|
Basa schreef: | Het gaat om de bedoeling van de wetgeving om de algemene volkswil op te leggen aan de mensen die zich bevinden op Nederlands grondgebied. |
Maar met een begrip als "de algemene volkswil" duik je alweer de rechtsfilosofie in, op zoek naar een "diepere verklaring" van de overheidsmacht. Het probleem dat Aservire heeft, is dat hij niet begrijpt dat zo'n theorie slechts een verklaring of rechtvaardiging kan vormen, en niet de reden is van het bestaan van de overheidsmacht. Verwerp je de theorie, dan verdwijnt daarmee niet de overheidsmacht, want die blijft gewoon berusten op (de dreiging met) overheidsgeweld. Aservire redeneert echter dat als hij die theorie verwerpt, de overheidsmacht als sneeuw voor de zon verdwijnt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 15:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Basa schreef: | Het gaat om de bedoeling van de wetgeving om de algemene volkswil op te leggen aan de mensen die zich bevinden op Nederlands grondgebied. |
Maar met een begrip als "de algemene volkswil" duik je alweer de rechtsfilosofie in, op zoek naar een "diepere verklaring" van de overheidsmacht. Het probleem dat Aservire heeft, is dat hij niet begrijpt dat zo'n theorie slechts een verklaring of rechtvaardiging kan vormen, en niet de reden is van het bestaan van de overheidsmacht. Verwerp je de theorie, dan verdwijnt daarmee niet de overheidsmacht, want die blijft gewoon berusten op (de dreiging met) overheidsgeweld. Aservire redeneert echter dat als hij die theorie verwerpt, de overheidsmacht als sneeuw voor de zon verdwijnt. |
Het kan zijn dat ik je niet helemaal begrijp. Maar ik denk dat als je die rechtvaardiging van de algemene volkswil weg neemt er niet meer een overheid bestaat zoals wij die kennen. Als de overheid plotseling handelt in het kader van eigenbelang en zijn macht gaat misbruiken, dan komt er een revolutie en wordt er een nieuwe overheid aangesteld. Het monopolie op geweld is slechts een middel om de algemene volkswil op te leggen en daar ontleent de overheid niet zijn bestaanspositie van, wel zijn macht. Zonder macht kan de overheid namelijk niet de algemene volkswil afdwingen. Het monopolie op geweld is slechts een middel wat wij de overheid hebben mee gegeven en dus niet de reden is van zijn bestaan. Tevens zal er altijd ‘een’ overheid bestaan volgens mijn redenatie is het gewoon de menselijke natuur om andere groepen te willen overheersen. Laten we stellen dat je in Nederland geen overheid hebt en iedereen wordt zomaar geplaatst als pionnen in een schaakspel. Die pionnen zullen snel groepen gaan vormen en in die groepen zullen bepaalde regels van omgang komen te bestaan. Vervolgens zal er al snel een arbitraire stamhoofd komen om de onderlinge geschillen betreffende de toepassing van die regels op te lossen. Naar mate die groepen groter worden en zoeken naar meer rijkdom komt er een keertje een moment waar er een conflict gaat bestaan tussen groepen. Met als gevolg dat als de onderhandelingen niet gaan werken (wat vroeger meestal niet werkte, eigen belang prevaleert) er oorlog tussen die twee groepen bestaat en degene die de overwinnaar is wordt de onderdrukker van de verliezende, die overigens vroeger vaak tot slaaf werden gedoopt. En zo doende eten al die groepen elkaar op en ontstaat er een grote groep met als overheerser de koning, dat uiteindelijk de overheid is geworden. Dit is een beetje kort door de bocht maar uit deze beschrijving kun je denk ik wel opmaken dat een overheerser (overheid) simpelweg bestaat omdat de mens bestaat en daarmee zal het dus nooit verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ontken je dat er een overheid(overheerser) nodig is, dan ontken je in wezen de menselijke natuur. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 16:54 Onderwerp: |
|
|
Basa schreef: | Het monopolie op geweld is slechts een middel wat wij de overheid hebben mee gegeven en dus niet de reden is van zijn bestaan. |
Mijn punt is dat zodra je spreekt van "wij hebben meegegeven", je aan het theoretiseren bent over een rechtvaardiging van de overheidsmacht. Ik heb zelf nooit ergens voor getekend. Het is slechts een theoretische fictie dat "wij" als volk aan de overheid het monopolie op geweld hebben toegekend, en die fictie is slechts bruikbaar als een verklaring en/of rechtvaardiging voor de harde realiteit dat die overheidsmacht bestaat.
Ik ben het met je eens dat het bestaan van die overheidsmacht op allerlei manier valt te rechtvaardigen en te verklaren. Maar die theorieën hebben allemaal ook zwakke punten waar je op kunt schieten. Mijn punt is dat hoe hard je zo'n theorie ook onderuit denkt te kunnen schieten, aan de harde realiteit dat die overheidsmacht bestaat verandert dat precies niets.
Dit is natuurlijk volkomen vanzelfsprekend. In de fantasie van Aservire werkt het echter anders. Hij is een mens en geen "persoon". De Nederlandse wet is gericht op "personen". Als mens heeft hij geen bevoegdheden overgedragen aan de overheid. De Nederlandse wet is daarom niet op hem van toepassing. Dat is zijn redenering. Hij ontkent de realiteit dat de overheid hem door middel van dreiging met geweld net zo hard aan de Nederlandse wet houdt als ons.
We hebben hier dus niet te maken met een wetenschappelijk gefundeerd standpunt van de zijde van Aservire, maar met een klassieke internet-crank. Iemand die hartstochtelijk gelooft dat het feit dat je naam in je paspoort in hoofdletters is geschreven, het bewijs is van het bestaan van een wereldwijde samenzwering om de mensheid tot slavernij te brengen (no kidding). (Crank is eigenlijk te veel eer, want als ik mij niet vergis heeft Aservire niets zelf bedacht, maar neemt hij zijn standpunten over van allerlei internetconspiracysites.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 17:41 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Basa schreef: | Het monopolie op geweld is slechts een middel wat wij de overheid hebben mee gegeven en dus niet de reden is van zijn bestaan. |
Mijn punt is dat zodra je spreekt van "wij hebben meegegeven", je aan het theoretiseren bent over een rechtvaardiging van de overheidsmacht. Ik heb zelf nooit ergens voor getekend. Het is slechts een theoretische fictie dat "wij" als volk aan de overheid het monopolie op geweld hebben toegekend, en die fictie is slechts bruikbaar als een verklaring en/of rechtvaardiging voor de harde realiteit dat die overheidsmacht bestaat.
Ik ben het met je eens dat het bestaan van die overheidsmacht op allerlei manier valt te rechtvaardigen en te verklaren. Maar die theorieën hebben allemaal ook zwakke punten waar je op kunt schieten. Mijn punt is dat hoe hard je zo'n theorie ook onderuit denkt te kunnen schieten, aan de harde realiteit dat die overheidsmacht bestaat verandert dat precies niets.
Dit is natuurlijk volkomen vanzelfsprekend. In de fantasie van Aservire werkt het echter anders. Hij is een mens en geen "persoon". De Nederlandse wet is gericht op "personen". Als mens heeft hij geen bevoegdheden overgedragen aan de overheid. De Nederlandse wet is daarom niet op hem van toepassing. Dat is zijn redenering. Hij ontkent de realiteit dat de overheid hem door middel van dreiging met geweld net zo hard aan de Nederlandse wet houdt als ons.
We hebben hier dus niet te maken met een wetenschappelijk gefundeerd standpunt van de zijde van Aservire, maar met een klassieke internet-crank. Iemand die hartstochtelijk gelooft dat het feit dat je naam in je paspoort in hoofdletters is geschreven, het bewijs is van het bestaan van een wereldwijde samenzwering om de mensheid tot slavernij te brengen (no kidding). (Crank is eigenlijk te veel eer, want als ik mij niet vergis heeft Aservire niets zelf bedacht, maar neemt hij zijn standpunten over van allerlei internetconspiracysites.) |
No futher questions. Ik weet genoeg, bedankt voor je reply. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik in mijn luiheid niet alles heb gelezen, dus ik had er ook zelf achter kunnen komen. Maar nu ik alles zo lees, deel ik jouw mening. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|