Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 3:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe krijg ik een voor bezwaar vatbare beschikking van UWV ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah inderdaad, art. 6:10 lid 1 sub b Awb helpt hier.

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De WW-vervolguitkering is inderdaad afgeschaft, ik meen per 11 augustus 2003. Alle 'oude' gevallen kunnen hier nog wel een beroep op doen. Staat ook in de allereerste WW-toekenningsbeslissing. Maar hierop is een uitzondering voor ambtenaren en onderwijspersoneel. Dan kun je daar nog wel voor in aanmerking komen. Maar dat tegenwoordig Loyalis.

Je kunt een bezwaar fictieve weigering een beslissing op een aanvraag te nemen indienen. Ik dacht dat de termijn hiervoor 8 weken was. Want als er na 4 weken nog geen duidelijkheid is of je hiervoor wel of niet in aanmerking komt, heb je recht op een voorschot na 4 weken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumdeelnemers,
Allen bedankt voor de reacties en suggesties to zover.
Ik was in de tussentijd geveld door de griep en kon daarom even niet reageren.
Uit de gehele discussie leid ik af dat het UWV in elk geval m.b.t. mijn geval wel een besluit ex. art. 1:3-1 Awb heeft genomen en misschien zelf wel een beschikking ex art. 1:3-2 heeft gegeven omdat UWV op mijn aanvraag om een vervolguikering-WW schriftelijk specifiek (en niet in algemene bewoordingen) heeft geantwoord met de mededeling dat ik geen recht heb op zulk een uitkering, echter zonder een mogelijkheid te nomen hoe ik tegen dat besluit bezwaar kan maken, maar ik denk dat het niet vermelden van een degelijke mogelijkheid er niet toe doet.
Ik ga nu een bezwaarschrift indienen bij UWV tegen hunweigering mij een vervolguitkering toe te kennen.
Vriendelijke groet,
Gustaaf
Ultra Petita

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 3:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

.......echter zonder een mogelijkheid te nomen hoe ik tegen dat besluit bezwaar kan maken, maar ik denk dat het niet vermelden van een degelijke mogelijkheid er niet toe doet.........
UNQOUTE

Het niet noemen van de mogelijkheid bezwaar te kunnen maken en via welke weg dat dan moet, is wel van belang. Dit is namelijk een verschoonbare grond wanneer de termijn voor het indienen van bezwaar wordt overschreden.

Of de brief dan wel de telefonische mededeling dan wel de afwijzing op het verzoek een beschikking te geven niet een expliciete beschikking is, is niet van belang.
Indien je bekendheid hebt dat er op je aanvraag afwijzend gereageerd zal worden, kan je per direct bezwaar maken. De bezwaartermijn waarbinnen een orgaan dan een beslissing op bezwaar genomen moet hebbben gaat dan lopen van af de datum van de beschikking.

Overigens is de mededeling, ondanks dat er niet expliciet vermeld is dat het een beschikking betreft, dat er geen recht op een ww-vervolguitkering bestaat aan te merken als een afwijzende beschikking. Hiermee dus ook vatbaar voor bezwaar, beroep, hoger beroep; waarbij in dit geval een mogelijke overschrijding van de termijn waarbinnen bezwaar moet zijn ingezet verschoonbaar is i.v.m. hetgeen ik eerder schreef (plicht te melden wat en hoe m.b.t. indiening bezwaar).

Groet,

Frits

www.wao-wet-weetjes-advies.nl
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ultra Petita schreef:
Het niet noemen van de mogelijkheid bezwaar te kunnen maken en via welke weg dat dan moet, is wel van belang. Dit is namelijk een verschoonbare grond wanneer de termijn voor het indienen van bezwaar wordt overschreden.

Meestal niet, zie bijv. CRvB 29 februari 2000, AB 2000, 443:
CRvB schreef:
De Raad stelt voorop dat de enkele omstandigheid dat gedaagde in strijd met het bepaalde in art. 3:45 Awb geen melding heeft gemaakt van de mogelijkheid tegen het in de uitkeringsspecificatie vervatte besluit bezwaar te maken, op zichzelf niet leidt tot het oordeel dat de onderhavige termijnoverschrijding verschoonbaar is.

Meestal wel als er een verkeerde termijn wordt genoemd. Maar als er niets staat wordt van de burger verwacht zelf te informeren.

In het geval het volstrekt onduidelijk is dát er een beschikking is gegeven kan ik me echter wel voorstellen dat deze onduidelijkheid grond kan zijn om de termijnoverschrijding verschoonbaar te achten.

BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2009 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties op dit bericht.
Ik heb inmiddels op de brief van UVW aan mij waarin werd vermeld dat ik geen recht op een vervolguitkering heb en waarin ook niet stond dat ik of hoe ik bezwaar moest maken, een bezwaarschrift ingediend binnen 6 weken na dagtekening van hun brief.
UWV heeft gemeld dat ze de brief hebben ontvangen en dat ze mij zouden bellen voor overleg.
Ik ben een paar keer gebeld door door medewerker-bezwaar van UWV om over mijn bezwaar te spreken.
Het is opvallend dat bij elk gesprek met UWV dat gesprek begint met de mededeling dat hun standpunt (geen recht voor mij) niet is veranderd.
De medewerker hield vol (na overleg met een senoir) dat ik geen recht heb op een vervolguitkering en dat een hoorzitting niets aan het standpunt van UWV zal vervanderen en dat ik een voor beroep vatbare beschikiing van UWV zal krijgen waarmee ik beroep kan instellen tegen hun beslissing.
Nu maar afwachten op hun beschikking en dan maar naar de rechter.
Virendelijke groet,
Gustaaf
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2009 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt aan deze mondelinge mededeling gnoeg om een voorlopige voorziening in te dienen indien je een spoedeisend belang hebt. Je hoeft dus niet te wachten op de brief in zo'n geval
Ultra Petita

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

QUOTE CRvB uitspraak LJN: ZB8777 d.d. 29-02-2000

……Vaststaat dat appellant zijn bezwaarschrift van 6 oktober 1995 te laat, na afloop van de termijn als bedoeld in artikel 6:7 van de Awb, heeft ingediend. ……

…..Appellant heeft schriftelijk in de brief van 22 januari 1999 en mondeling ter zitting verklaard dat hij in juni 1995, een week na de ontvangst van de uitkeringsspecificatie, contact heeft opgenomen met ………

UNQUOTE

Bona Fides: ik denk dat je ook wel een beetje de mate van de termijnoverschrijding moet laten meewegen. Een bezwaar-termijnoverschrijding van minimaal circa 4 maanden geeft te denken, wanneer je het met een beschikking –in dit geval een specificatie- niet eens bent. Ook aan een overschrijding van de termijn zullen grenzen vast zitten, ECHTER…….

Je aangehaalde stukje trek je wel uit zijn verband, er is immers in de uitspraak meer aan de orde waaronder de tot twee maal toe telefonische overleggen met verweerder (vergelijkbaar in meer of mindere mate met hetgeen uit de vraagstelling blijkt in deze topic) en n.a. waarvan de CRvB als volgt heeft doen oordelen:

…….Deze verklaringen van appellant zijn van de kant van gedaagde onweersproken gebleven en de Raad ziet geen reden aan de juistheid ervan te twijfelen.
Op grond van die verklaringen stelt de Raad vast dat appellant tot tweemaal toe vanwege gedaagde onjuist omtrent de strekking van de meerbedoelde specificatie is ingelicht en
zodoende, ten onrechte, van het indienen van bezwaar is afgehouden.
Deze vaststelling levert naar het oordeel van de Raad voldoende grond op voor de slotsom dat appellant bij het te laat indienen van zijn bezwaarschrift van 6 oktober 1995 niet in verzuim is
geweest.
Derhalve heeft de rechtbank ten onrechte het standpunt ingenomen dat het bezwaarschrift van appellant wegens niet-verschoonbare termijnoverschrijding niet-ontvankelijk
diende te worden verklaard. ………

UNQUOTE

Frits

bona fides

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 1:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ultra Petita schreef:
Bona Fides: ik denk dat je ook wel een beetje de mate van de termijnoverschrijding moet laten meewegen. Een bezwaar-termijnoverschrijding van minimaal circa 4 maanden geeft te denken, wanneer je het met een beschikking –in dit geval een specificatie- niet eens bent. Ook aan een overschrijding van de termijn zullen grenzen vast zitten, ECHTER…….

Je aangehaalde stukje trek je wel uit zijn verband, (...)

Nee, dat doe ik niet en dat zal ik uitleggen. Jij schreef dat het niet noemen van de mogelijkheid bezwaar te kunnen maken een grond is voor verschoonbare termijnoverschrijding. Wat ik met mijn quote aangeef, is dat de enkele omstandigheid dat deze mogelijkheid in het besluit niet wordt genoemd, op zichzelf niet leidt tot een verschoonbare termijnoverschrijding.

De regel die jij formuleerde:
Ultra Petita schreef:

is dus onjuist. Er moet meer aan de hand zijn dan alleen het weglaten van de vermelding dat bezwaar mogelijk is.

In die uitspraak van 29 februari 2000 is inderdaad meer aan de hand, waardoor de termijnoverschrijding in die zaak uiteindelijk wel verschoonbaar is geacht. Dat doet echter niets af aan de juistheid van de rechtsregel die werd geformuleerd en die ik citeerde. Die rechtsregel zegt: die enkele omstandigheid is niet voldoende, er moet meer aan de hand zijn.

Zoals ik verder ook aangaf zou het in het geval van grmohlmann inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat we in voldoende mate meer aan de hand is, dat hij een beroep op verschoonbare termijnoverschrijding zou kunnen doen (zo de brief al als besluit heeft te gelden, want dat lijkt mij nog niet zeker). Hoe dan ook, het is verreweg het verstandigste om het hier niet op aan te laten komen door tijdig een bezwaarschrift in te dienen.

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb op 5 maart 2009 van UWV een schriftelijke afwijzing gekregen op mijn bezwaar van 16 februari 2009 tegen het niet toekennen aan mij van een ww-vervolguitkering op 27 januari 2009 door UWV .
In de afwijzing van UWV staat dat ik binnen 6 weken na dagtekening (5 maart 2009) van die afwijzing, beroep bij de rechter kan instellen. Dat ga ik dan ook doen.
Vriendelijk groet,
Gustaaf
bona fides

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi. Gaat het UWV in de motivering van de afwijzing inhoudelijk in op de Werkloosheidswet en het overgangsrecht?

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, in hun motivering legt het UWV uit waarom ik geen recht zou hebben op een ww-vervolguitkering.
Echter, ik meen dat ik wel recht daarop kan hebben gezien een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep in een soortgelijke, maar niet geheel gelijke, zaak.
Vriendelijke groet,
Gustaaf
Ultra Petita

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geweldig, het probleem is opgelost en daar gaat het om!

Hoeven geen discussie verder te voeren over mijn reactie op een verhaal met feiten en omstdigheden, t.o.v. welke fieten en omstandigheden de termijnoverschrijding verschoonbaar zou kunnen zijn geweest.

Om verdere discussie op dit onderdeel maar helemaal te voorkomen, wanneer je een reactie op 1 zin wil beoordelen zonder daarbij de feiten en omstandigheden te betrekken dan heb je -in dit geval strikt genomen- gelijk bona fides. Van harte gefeliciteerd!

Frits

bona fides

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ultra Petita schreef:
Om verdere discussie op dit onderdeel maar helemaal te voorkomen, wanneer je een reactie op 1 zin wil beoordelen zonder daarbij de feiten en omstandigheden te betrekken dan heb je -in dit geval strikt genomen- gelijk bona fides. Van harte gefeliciteerd!

Dank je!

Dit is nu eenmaal een juridisch forum, dus als je hier zonder voorbehoud een juridische regel poneert, dan moet je ertegen kunnen wanneer een ander goed beargumenteerd aantoont dat die regel naar Nederlands recht geen regel is.

Het standaardmodel van de juridische redenering is immers als volgt. Het recht bestaat uit regels "als A dan B". Aan de hand van feiten stel je vast dat A zich voordoet. Hierop pas je de regel "als A dan B" toe. Vervolgens concludeer je dat B waar is. Zodra jij echter een regel van de vorm "als A dan B" uit de hoed tovert die rechtens onjuist is, dan klopt je hele redenering niet meer.

Niet dat de regel die je formuleerde zo belachelijk is, integendeel, hij ligt juist erg voor de hand. Uit de uitspraak van de CRvB volgt echter dat de regel toch niet geldt, in ieder geval niet in zaken die voor de CRvB dienen (zoals in laatste instantie ook uitkeringszaken). De ABRvS kent de regel ook niet. Het CBb kent hem dacht ik wel.

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 5:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag gedaan bona............zoals ik al zei, wanneer je het "verhaal" achter de vraagstelling niet betrekt in wat ik geschreven had heb je strikt genomen gelijk.

Om je helemaal tevreden te stellen, ik had alle feiten en omstandigheden in mijn reactie moet meenemen om mijn reactie voor alle mensen die het verhaal achter de vraagstelling niet willen lezen, om zodoende de reactie juist te kunnen inschatten.
Dat is helemaal nodig als je niet op de hoogte bent van het feit dat het om feiten en omstandigheden gaat in plaats van een enkel feit. Of wel, ik had er bij behoren te schrijven "in samenhang met de overige feiten en omstandigheden in de vraagstelling kan er..... enz enz enz" om zo lezer te prikkelen om ook de overige achtergornden van de vraagstelling te lezen. En dat zou toch iedereen behoren te doen, in plaats van zich richten op 1 enkel feit zonder de achtergronden te kennen - we zijn hier immers niet met een feitelijke procedures bezig-.

Nogmaals gefeliciteerd!

Frits

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds