Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 14 jul 2025 7:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Alsnog vervolging Geert Wilders
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 15:09    Onderwerp: Alsnog vervolging Geert Wilders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie: http://www.nu.nl/algemeen/1903177/toch-proces-tegen-geert-wilders.html

Zie ook: http://www.nu.nl/algemeen/1903278/verdeelde-reacties-op-vervolging-wilders.html

Mijn mening: Het is niet ongehoord in Nederland dat politici zich moeten verantwoorden voor uitlatingen die zij doen over bevolkingsgroepen en in die zin is het weinig verbazingwekkend.

Het is in mijn ogen geen 'zwarte dag voor de vrijheid van meningsuiting'. Dat zou het zijn als de film Fitna bijvoorbeeld vooraf verboden zou zijn geweest. Dat zou je een duidelijke schending van hetgeen in onze Grondwet is bepaald omtrent de vrijheid van meningsuiting hebben kunnen noemen. Nu is het slechts iemand verantwoordelijkheid laten nemen voor hetgeen hij zegt. Want ik denk niet dat vrijheid van meningsuiting betekent 'kunnen roepen wat je wilt zonder dat je daarvoor verantwoordelijk bent', ik meen dat het betekent "zonder toestemming vooraf kunnen zeggen of schrijven wat je wilt, met eventuele rechterlijke toetsing achteraf.

Helemaal bont maakt meneer Abdelmajid Khairoun het, wanneer hij in zijn reactie het laat voorkomen als ware Wilders al veroordeeld. Nee, meneer Khairoun, de heer Wilders zal zich moeten verantwoorden maar of de rechters in casu zullen oordelen dat hij hiermede een grens is overgegaan moet gewoon nog blijken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verkeerd geplaatst. Excuses.
komodo

komodo

BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En ik had me nog wel zo verheugd op discussie Sad

Wink
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben benieuwd wie hij dan allemaal denkt te gaan inzetten, gezien het

Quote:
Hij betreurt het verder dat de rechtszaak waarschijnlijk lang gaat duren en ''tonnen met geld'' gaat kosten.

Quote:
Wilders stelde dat de uitspraak van het hof het voortbestaan van de Partij voor de Vrijheid in gevaar brengt, omdat de partij afhankelijk is van giften. ''De tonnen die we kwijt zijn aan kosten, kunnen we onmogelijk opbrengen.''

RonnyJ

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan betaald hij het toch uit z'n eigen zak? Waarom moet hij het uit de partijkas halen?
Zou wat zijn dat iedereen die te hard rijdt in een leasebak van het bedrijf waarvoor die werkt, het bedrijf de boetes laat betalen.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Dan betaald hij het toch uit z'n eigen zak? Waarom moet hij het uit de partijkas halen?
Zou wat zijn dat iedereen die te hard rijdt in een leasebak van het bedrijf waarvoor die werkt, het bedrijf de boetes laat betalen.

Die vergelijking gaat niet helemaal op hier. Het enige dat Wilders doet, is het gedachtegoed van z'n partij uitdragen, lijkt me logisch dat de partij dan ook de kosten draagt.
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet nog zo net niet zeker dta dat zo is. Het gedachtegoed van zijn partij kan Wilders immers ook op een minder haatzaaiende manier uitdragen. Het gaat volgens mij met name om de vorm, en minder om de inhoud.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
RonnyJ

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik weet nog zo net niet zeker dta dat zo is. Het gedachtegoed van zijn partij kan Wilders immers ook op een minder haatzaaiende manier uitdragen. Het gaat volgens mij met name om de vorm, en minder om de inhoud.

Precies! Hij bepaald dus zèlf uiteindelijk hoe hard hij het gaspedaal intrapt.

Leeftijd: 88
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het goed dat de rechter zich mag uitspreken over de afbakening van de vrijheid van meningsuiting. Ik vertrouw namelijk absoluut niet in de besluiten van het OM om wel of niet te vervolgen. Het verschaft ons dus verduidelijking van onze rechten.
komodo

komodo

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het besluit om toch te laten vervolgen ook goed, maar ik denk wel dat het Hof zich minder had moeten uitlaten over de schuldvraag.

Enerzijds snap ik het wel, omdat het Hof misschien erg nauwkeurig wilde zijn in haar uitleg waarom de uitlatingen van Wilders getoetst moeten worden. De A-G heeft in zijn conclusie gezegd dat een kansloze vervolging niet moet gebeuren en dat lokte bij het Hof misschien uit om erg diep in te gaan op de feitelijke beoordeling. Dus om aan te geven waarom zij het niet kansloos achtte.

Maar in een art 12 Sv procedure moet het Hof zich misschien wat terughoudender opstellen aangaande de schuldvraag: dat is immers niet aan het Hof, maar aan het gerecht in eerste aanleg. Als je de beschikking leest, krijg je de indruk alsof je een vonnis leest. De opmerkingen van het Hof dat een en ander nadrukkelijk een voorlopig karakter draagt, doet daaraan nauwelijks af.
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Linkje: http://jure.nl/BH0496
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie waren nu eigenlijk de klagers die artikel 12 Sv in stelling hebben gebracht?
komodo

komodo

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaten Els Lucas en Haroon Raza, de antiracisme-organisatie Nederland Bekent Kleur, Samewerkingsverband van Marokkanen in Nederland (SMN), Jörgen Raymann (gemachtigde is Spong).

Ik kom tot 4 of 5 tot zover, uit dit artikel gehaald
bona fides

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sommige klagers zijn in ieder geval Nederlandse moslims, zie rov. 7.1. Volgens mij een aantal belangenorganisaties en wellicht een aantal individuele klagers.

Wat ik interessant vind is dat klagers "belanghebbende" zijn in de zin van art. 12 Sv, niet omdat zij (Nederlandse) moslims zijn, maar omdat zij individuele burgers zijn (of vertegenwoordigen):
Quote:
Het voorgaande houdt in elk geval in dat een klager een specifiek hem aangaand belang moet hebben om een strafvervolging te kunnen bepleiten. Te verdedigen valt dat klagers,nu Wilder’s uitingen zich richten tegen het moslimgeloof en zijn aanhangers, geacht moeten worden te behoren tot de moslimgemeenschap of tenminste een zekere verbondenheid daarmee zouden moeten hebben. Het hof is van oordeel dat een dergelijk criterium niet hanteerbaar, want niet verifieerbaar is.

Aan de andere kant is het criterium, dat de wens van burgers omvat dat de wet in abstracto gehandhaafd dient te worden, in de opvatting van het hof te ruim. Het hof is van oordeel dat de juiste maatstaf gevonden kan worden in de vrees voor maatschappelijke onrust die kan ontstaan wanneer het functioneren van de democratische rechtsorde door wanorde daadwerkelijk wordt verstoord. In dat perspectief gezien, hebben individuele burgers er een concreet belang bij dat een gevaarlijke verstoring van het maatschappelijk leven en het publieke debat dient te worden afgewend. In zoverre zal het hof – overeenkomstig de opvatting van het openbaar ministerie – alle klagers als rechtstreeks belanghebbenden aanmerken, waardoor zij ontvankelijk zijn in hun beklag, (...)

Dus volgens het Hof kan iedere inwoner van Nederland beklag ex art. 12 Sv doen naar aanleiding van een beweerde overtreding van artikelen als art. 137c, 137d, 137e en 147 Sr. (Ik vraag me wel af waarom het Hof ook art. 261, 262 en 266 Sr noemt, want die artikelen lijken mij niet de openbare orde te beschermen. Er geldt hier een relativiteitseis, want art. 31 en 31a Aw worden nu juist weer wel buiten beschouwing gelaten.)

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 24 jan 2009 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad opmerkelijk. Omdat bij iedere individuele burger een oprecht vrees kan ontstaan voor wanordelijkheden, zijn alle burgers belanghebbenden... . Ik zou er toch eerder voor pleiten om de belanghebbendekring te beperken tot degenen die daadwerkelijk worden beledigd of de belangengroeperingen die voor de beledigde groeperingen opkomen.

Maar voor beiden valt iets te zeggen, zeker in deze zaak. Ik kan me echter voorstellen dat voor toekomstige zaken het belanghebbendebegrip in relatie tot 12 Sv nu ver is opgerekt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds