Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 06 jul 2025 9:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De zaak van http://www.wixawin.com/
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
extraterrestrian

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 19:59    Onderwerp: De zaak van http://www.wixawin.com/ Reageer met quote Naar onder Naar boven

Argeloze gebruikers van een prepaid-abonnement worden vele euro's ontvreemd
door een rare "service":

Er wordt een vraag gesteld, zoals: Wat is de hoofdstad van Australie? SMS jouw antwoord naar <nummer>

Zodra je dit een keer doet, ben je abonnee van een dienst, waarbij 1 euro 50 per ontvangen bericht van jouw prepaid saldo wordt afgeboekt! Dat dit het geval is, is de gebruiker niet duidelijk.

Voor alle duidelijkheid, voor ontvangen berichtjes wordt er 1 euro 50 afgeboekt, niet voor verstuurde berichtjes. Die berichtjes kan men dus sturen zodra men wat inkomsten wil hebben.

Welke rechtenstudent wil hier een afstudeerscriptie van maken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
extraterrestrian

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook bijvoorbeeld, maar er zijn meer voorbeelden als je even google gebruikt:

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/908617.html
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie deze draad.

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat gaat inderdaad om hetzelfde onderwerp!

Het lijkt me wel geschikt voor een afstudeerscriptie?
paapst

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry hoor, maar de website waar je naar verwijst is overduidelijk en gebruikt ook geen kleine lettertjes:
Quote:
Geef je op via de website om mee te spelen.
Kosten: E1,50 per ontvangen bericht en E0,25 per verstuurd bericht.
Om je uit te schrijven, sms: STOP naar 4345.

en dan kies je een game uit waar direct staat:
Quote:
drie berichten per week, dit is een betaalde abonnementsdienst

Hoeveel duidelijker wil je t hebben?

Lijkt me dus geen geschikt scriptie onderwerp.
Bekijk de homepage
extraterrestrian

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het subscriben gaat geheel buiten die website om! Een keer een SMS-je beantwoorden en je bent geabonneerd, en daarna betaal je voor SMS-jes die je ontvangt!
paapst

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

extraterrestrian schreef:
Het subscriben gaat geheel buiten die website om! Een keer een SMS-je beantwoorden en je bent geabonneerd, en daarna betaal je voor SMS-jes die je ontvangt!

Maar er wordt in dat smsje toch ook verwezen naar de website? In dat geval had je namelijk op de hoogte kunnen zijn van de voorwaarden.
Bekijk de homepage
extraterrestrian

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Bewijs eens, dat de voorwaarden werden vermeld toen ik een SMS-je beantwoordde. Tot voor een paar dagen geleden wist ik niet eens, dat derden jou op kosten konden jagen door jou SMS-jes te sturen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bewijs eerst eens dat je het eerste sms-je niet zelf hebt uitgelokt.

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn een aantal kanten aan deze zaak:

1. Doorgaans zal men oude SMS-jes moeten verwijderen omdat geheugens van telefoons beperkt zijn;

2. Doorgaans zal men niet snel merken, dat er onterecht saldo wordt afgeboekt, omdat men zelf normaal gesproken kosten maakt door uit te bellen en te SMS-en. Dat ik erachter kwam, was toevallig, doordat ik het met deze prepaid SIM-kaart geassocieerde nummer wil uitfaseren en dus op een gegeven moment er geen gebruik van maakte.

3. Het SMS-je dat ik ontving, maakte zeker niet duidelijk, dat ik mij abonneerde op een betaalde dienst, waarbij geld van mijn saldo werd afgeboekt bij ieder _ontvangen_ SMS-je!

Het lijkt me stof genoeg om uit te spitten voor een jurist?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afstuderen op een sms-je dat jij hebt verwijderd?

BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is natuurlijk maar een voorbeeld! Zie tevens de FAQ op hun website en de URL hierboven, waarin naar meer gevallen verwezen wordt!
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 25 jul 2008 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

paapst schreef:
Sorry hoor, maar de website waar je naar verwijst is overduidelijk en gebruikt ook geen kleine lettertjes:
Quote:
Geef je op via de website om mee te spelen.
Kosten: E1,50 per ontvangen bericht en E0,25 per verstuurd bericht.
Om je uit te schrijven, sms: STOP naar 4345.
en dan kies je een game uit waar direct staat:
Quote:
drie berichten per week, dit is een betaalde abonnementsdienst
Hoeveel duidelijker wil je t hebben?
Lijkt me dus geen geschikt scriptie onderwerp.
Dat lijkt me een beetje te voorbarig Paapst, want de tekst die je citeert geeft niet aan hoe het abonnement tot stand komt. (alhoewel dat wel erg voor de hand liggend is dat geef ik toe).
Het grappige is namelijk dat als je een prijs kiest, bijvoorbeeld een jaar lang "gratis tanken" (lees: gratis naast de ontvangst- en verzendkosten van 12 * €1.75 per maand) dat op de pagina die dan verschijnt [linkje] de volgende tekst staat;
Quote:
Beantwoord de vraag op de website, kwalificeer je om mee te spelen in de sms quiz en maak kans op deze prijs! Kwalificatie voor de sms quiz vindt plaats door de vraag op de banner correct te beantwoorden. De aanwijzing van de winnaar geschiedt niet door middel van kansbepaling, maar is gebaseerd op de kennis van de deelnemer. De kosten bedragen €1,50 per ontvangen bericht en €0,25 per verstuurd bericht. Aanmeldkosten zijn €3. Wixawin werkt volgens de gedragscode voor sms diensten. Stoppen? Stuur STOP naar 4345. Dit is een betaalde abonnementsdienst, 12 berichten/mnd. Om je aan te melden voor - of gebruik te maken van de dienst, moet je 16 jaar of ouder zijn en/of toestemming hebben van (één van) je ouders en/of de betalingsgemachtigde. Als je je aanmeldt en/of de dienst gebruikt, onderken en bevestig je, dat je onze voorwaarden hebt gelezen, dat je deze heb geaccepteerd en dat je voldoet aan de voorwaarden door ons gesteld. Vragen of opmerkingen? Stuur dan een email naar info.nl@wixawin.com
Zelfs na meerdere malen (her-)lezen kan ik in deze tekst niet terug vinden dat door het invullen van het juiste antwoord een abonnement wordt aangegaan. (En dat is wat extraterrestrian stelt)
Als dit inderdaad het geval is dan zou er zeker een scriptie over te schrijven zijn, maar achter het knopje voorwaarden (onder aan de pagina) staat o.a. dit;
Quote:
A. Specifieke voorwaarden
1. Deze dienst wordt u aangeboden door Wixawin [...]. Nadat de deelnemer de eerste vraag op de banner of website correct heeft beantwoord, zal deze een welkomstbericht ontvangen die beantwoord moet worden met het keyword van de dienst. Op deze manier bevestigt de deelnemer zijn deelname aan de Quiz. [...]
14. Deelname aan de wedstrijd veronderstelt de aanvaarding van de ‘Voorwaarden’, zoals opgesteld door de Aanbieder, door de deelnemer.[...]
Dit zou betekenen dat Extraterrestrian ongelijk heeft, maar enkele regels daaronder staat het volgende;
Quote:
B. Algemene voorwaarden

1. The SMS Quiz Subscription Service is provided by WIXAWIN.
2. These Terms & Conditions are applicable on all services provided by WIXAWIN.[...]
4. To enter the SMS Quiz Subscription Service, you have to answer a question by SMS or via WEB. [...]
Wat weer zou betekenen dat Extraterrestrian wél gelijk heeft, en dat een abonnement zou kunnen zijn aangegaan zonder dat een "abonnee" dit zou hebben aanvaard.

Ook al zijn deze "specifieke voorwaarden" en algemene voorwaarden in samenhang met de geschetste cases (waarschijnlijk) niet voldoende om een volledige scriptie over te schrijven het is wél een goede basis voor een scriptie. Hierin zouden dan (waarschijnlijk) twee of drie aanbieders van premium SMS-diensten kunnen worden onderzocht, om op basis hiervan de
Gedragscode SMS-Dienstverlening (PDF - 128 KiB) te voorzien van kritiek.
extraterrestrian

BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben inderdaad een abonnement aangegaan zonder dat dit duidelijk is vermeld, en ben bereid dit onder ede te verklaren indien nodig!
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2008 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

extraterrestrian schreef:
Ik ben inderdaad een abonnement aangegaan zonder dat dit duidelijk is vermeld, en ben bereid dit onder ede te verklaren indien nodig!

Dat lijkt me logisch want anders had je ook geen punt Smile

Ik vraag me wel eens af waarom ik nooit meedoe aan gratis prijzen voor weinig geld.. ben ik in mijn jeugd misschien al gewaarschuwd voor de Readers Digest acties? Hoe makkelijker het lijkt om te winnen hoe groter de adder onder het gras toch?

Belangrijk in de rechtspraak is -bijvoorbeeld in bovenstaand geval- in welke mate het 'slachtoffer' zich bewust had kunnen zijn van 'adders onder het gras'. Is het bijvoorbeeld een feit van algemene bekendheid dat dit soort aanbiedingen een staartje hebben? Een heleboel mensen trappen er niet in, dus ik vermoed dat een rechter tot de conclusie zou kunnen komen dat het 'slachtoffer' een bepaalde mate van verantwoordelijkheid draagt voor de consequenties van zijn handelen. Wat daar de gevolgen van zijn, zal per geval verschillen.

Laatst aangepast door HenkR op ma 28 jul 2008 19:02, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds