Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 11:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overleden tasjesdief - Voorwaardelijk opzet ?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2005 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het boek is inderdaad alleen van Kelk en heet materieel strafrecht.
Ingeborg je hebt helemaal gelijk, het zou hier dan gaan om extensief noodweerexces. Ik zat zelf eerder alleen te denken aan intensief noodweerexces en had de extensieve even over het hoofd gezien...Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Floriaan

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2005 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onafhankelijk van wat Kelk met kijk op eerdere postings kennelijk schreef, is het m.i. weldegelijk zo dat volgens de doctrine ook na juridische voltooiing van (b.v.) het delict diefstal de noodweersituatie nog niet aan haar einde is aanbelandt. Zie hiervoor o.a. Koopmans:

ook Koopmans schreef:
"Het recht op noodweer houdt pas op als de dief zich het bezit van het gestolene heeft veiliggesteld (...) Dat betekent dat u de tasjesrover die uw tasje heeft gestolen en daarmee wegrent, gerust achterna mag gaan. Dat valt nog steeds onder noodweer. de noodweersituatie houdt pas op als de dief uit het oog is verdwenen."

Germaine C. handelde dus weldegelijk nog binnen het bereik van noodweer(exces) toen zij de dieven achtervolgde - haar komt zodoende terdege een beroep toe op noodweer(exces). Aangezien de aanranding nog niet was afgelopen toen zij de achtervolging inzette en de dieven stopte, valt enkel extensief noodweerexces af.

M.b.t. de verdenking van doodslag ex art. 287 WvSr kan i.c. een beroep op art. 41 lid 1 WvSr niet meer slagen; men gaat hierbij immers ervan uit dat het opzet voorwaardelijk gericht was op het gevolg van de dood van de dief en dit kan niet meer binnen het bereik van commune noodweer vallen - het doodrijden van de dief kan niet in een redelijke verhouding staan met de aantasting van het rechtsbelang van de bestolene; het gaat definitief om een disproportionele reactie (mits er überhaupt wel bewezen kan worden dat het voorwaardelijk opzet / waarschijnlijkheidsbewustzijn was en het geen ongeluk betrof).

Over blijft dan enkel nog noodweerexces, om precies te zijn: intensief noodweerexces (omdat de noodweersituatie nog niet was afgelopen).
M.i. is het zeer goed mogelijk dat Germaine C.'s beroep hierop gehonoreerd zou worden mits (de bestuurster aannemelijk kan maken dat zij in een hevige gemoedstoestand handelde en) de rechter überhaupt zo ver zou komen dat hij doodslag bewezen acht.

Dit laatste houd ik overigens niet voor volstrekt uitgesloten omdat m.i. de statistische kans dat men bij een achtervolging van een scooter met een auto, achteruit rijdend, per ongeluk iemand zo tegen een ca. 30cm brede boom rijdt dat hij overlijdt, niet al te groot kan zijn.

Bovendien moet men zich m.i. afvragen, wat dan wél het opzet was van Germaine C. toen zij de twee dieven achterna reed. Haar verklaring dat ze de dieven ervan wilde overtuigen dat de tas leeg was, wekt in mij vooral scepsis - een poging de dieven te stoppen lijkt me een meer plausibele reden om dieven te achtervolgen dan het oogmerk, hen over de waardeloosheid van het gestolen goed te informeren. En als ze de dieven tegen de boom wilde klem zetten of überhaupt wilde stoppen (en daar lijkt het wellicht toch eerder op), dan komt naar mijn gevoel voorwaardelijk opzet toch weer wat dichterbij.

Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2005 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De NOS berichtte gister dat Germaine C. wel degelijk de intentie had de verdachten te raken met haar auto, echter slechts om ze "aan te tikken".
Deze verklaring (als dit werkelijk haar verklaring is) maakt het bewijzen van opzet, middels de vw opzetconstructie, voor het OM denk ik weer een stukje makkelijker.
Floriaan

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2005 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik zag het. Zoiets vermoedde ik dus al eerder... haar eerdere verklaring dat ze de dieven enkel over de waardeloosheid van de inhoud van het handtasje wou inlichten - wat een onzin.
Bovendien blijkt ze erg graag achteruit te rijden:
Quote:
Het NOS Journaal meldde dat de vrouw een paar maanden geleden was betrokken bij een soortgelijk incident. Toen ze op de snelweg was geflitst bij een snelheidscontrole, reed ze 500 meter achteruit om te protesteren bij de agenten.

Sovereign

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2005 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze wilde de agenten zeker ook aantikken? Laughing

Beetje stemmingsmakerij trouwens om dat als een "soortgelijk incident" aan te merken. Maar het lijkt mij dat deze vrouw niet over zich heen laat lopen/rijden. Twisted Evil
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2005 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig dat er toen geen paaltjes of bomen stonden ...
Bekijk de homepage
Floriaan

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2005 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing Laughing Laughing

ps:
Sovereign schreef:
Beetje stemmingsmakerij trouwens om dat als een "soortgelijk incident" aan te merken. Maar het lijkt mij dat deze vrouw niet over zich heen laat lopen/rijden. Twisted Evil

Laughing Laughing Laughing
... maar "soortgelijk incident" verbaasde me ook een beetje - de quote was afkomstig van de NOS-site, niet mijn formulering...
mr. crowley

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog geen reactie gehoord van het onafhankelijke kamerlid Wilders op de laatste ontwikkelingen.

Dom van mij. Hij wacht natuurlijk de rechtzaak af om zodoende een volledig beeld te krijgen en een doordacht antwoord te geven, zoals hij altijd doet.
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dom van mij. Hij wacht natuurlijk de rechtzaak af om zodoende een volledig beeld te krijgen en een doordacht antwoord te geven, zoals hij altijd doet.

Kapitein, de sarcasme-meter slaat in het rood! AAH...nu is hij zelfs geexplodeerd!
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou bijna zeggen dat ze het OM een enorme dienst heeft bewezen door te zeggen dat ze 'slechts' van plan was om de dieven 'aan te tikken.' Wordt het hier niet een staandaard voorwaardelijk opzet uit het boekje van. Man steelt tas, vrouw rijdt een aardig stuk vol gas achteruit met de bedoeling man aan te tikken. Ik zou zeggen dat daarbij die aanmerkelijke kans aanwezig is dat degene die ze wilde aantikken zou komen te overlijden. Zelfs een enorm lichte auto weegt tenslotte ook al minstens 750 kilo. En als ze ook nog een tijdje naar hem onderweg was, heeft ze tijd genoeg gehad om tot het besef te komen dat de jongen wel eens zou kunnen overlijden.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was een vlaag van verstandsverbijstering en paniek ... Very Happy

Trouwens: hoe veel tijd heb je nou eigenlijk om tot zo'n besef te komen? Dit soort dingen gebeurt toch in een paar seconden? (nu ja, misschien 30?)
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moge dan dzo zijn, maar normale mensen beseffen dan ook in een fractie van de een seconden dat als je iemand aantikt met een honderden kilo's zwaar blik op wielen, die iemand wel eens zou kunnen komen te overlijden. Ze moet toch geweten dat hebben dat de kans dat het echt mis zou gaan behoorlijk aanwezig was.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, zou je daar echt aan denken in zo'n situatie? Lijkt me waarschijnlijker dat je alleen aan je doel denkt (stoppen die gasten!!)
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar kom op zeg. Als het goed is voel je gewoon wat voor een gevaarte je onder je kont hebt. Ik snap dat je niet echt nadenkt in zo'n situatie, maar het is als het goed een tweede natuur. Ik heb zelf in ieder geval tijdens mijn rijles heel erg goed meegekregen dat je rond rijdt in een potentieel moordwapen, of dat althans het erg mis kan gaan als je met een auto stomme dingen doet. Ik kan het me niet voorstellen dat je denkt dat het wel mee zal vallen als je daadwerkelijk van plan bent tegen iemand aan te rijden.
mary

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag me toch af wat te denken van dat aantikken". In het AD stond aantikken, in de Spits en de Metro werd een veel sterkere term gebruikt (weet niet meer precies wat, maar het had meer weg van "opzettelijk overhoop rijden"). De vraag is dus nog maar van wat zij feitelijk verteld heeft.

Als zij dit inderdaad aangegeven heeft (wat dan ook) en te kennen heeft gegeven dat zij opzettelijk de dader wilde raken, geeft ze de OvJ wel een mooie stok om mee te slaan.

Toch blijft de vraag over noodweer exces me dan bezig houden. Want zelfs al wilde zij hem raken, dan kan dat toch nog de hevige emotionele gemoedstoestand zijn die haar op dat moment bewoog, iets dat zij als zij rationeel nadacht wellicht niet gedaan zou hebben? Als je echt in enorme paniektoestand verkeerd geloof ik niet dat je nog echt beseft wat er van je gedrag komen kan, en dat is nu net iets voor noodweer exces. Als advocaat zou ik het zeker proberen. Als is het inderdaad absoluut niet in haar voordeel dat het andere "achteruit rij" incident ook bekend is geworden. En daarin was volgens mij geen spoortje emotionele toestand te bekennen. Maar ja, dat is natuurlijk wel een heel andere situatie. De OvJ kan dit incident betrekken in zijn betoog al geloof ik niet dat het echt iets voor hem zou doen. Het bewijst dat ze soms niet nadenkt en achteruit kan rijden. In casu weet ik niet of hij er wat aan zou hebben. Wat denken jullie?

Het is hoe dan ook een interessante casus, misschien wel materiaal voor een scriptie? (houdt mij namelijk bijzonder bezig momenteel!) Idea

Mary
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds