|
Auteur |
Bericht |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: vr 27 mrt 2009 23:36 Onderwerp: Conflict op de werkvloer. |
|
|
Op de werkvloer is een conflict,
De ene werknemer slaat de ander + geeft een trap,de wederpartij geeft een duw om dit te doen stoppen,
Nu krijgen ze allebei een officieele waarschuwing, bij het volgende conflict komt er ontslag voor beiden,
Mag dit zomaar,
mag je jezelf niet verdedigen door iemand van je af te duwen,
Tot hoever gaan conflicten, op de werkvloer, en tot wanneer is iemand gedoemd zich te laten slaan of schoppen.
Met daar bij het risico van ontslag te krijgen? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 27 mrt 2009 23:56 Onderwerp: |
|
|
Indien er zonder aanleiding geslagen en getrapt wordt is een officiele waarschuwing voor de verwerende partij die geen excessief geweld gebuikt, maar slechts handelt uit verdediging, niet terecht en zou aangevochten kunnen worden.
Let wel; de treiterende en uitdagende collega die een 'lesje geleerd' krijgt, kan wel een terechte waarschuwing krijgen.
Indien jij vindt dat je onterecht gewaarschuwd wordt, kun je het beste protest aantekenen cq bezwaar maken tegen de waarschuwing. Misschien zal je werkgever er niet direct veel mee doen, maar het laat indien nodig wel, bij een eventueel op deze waarschuwing volgend ontslag, aan de rechter zien dat je het met de waarschuwing niet eens was. Stel dat vervolgens jouw werkgever ook nog eens geweigerd heeft gemotiveerd in te gaan op jouw protest tegen de waarschuwing, dan sta je voor wat betreft deze waarschuwing redelijk sterk. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 0:40 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | ... dan sta je voor wat betreft deze waarschuwing redelijk sterk. |
'redelijk sterk' = 'wat sterker' ? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 9:49 Onderwerp: |
|
|
Alvast bedankt voor deze andwoorden,
Staan deze conflicten ook vastgelegd in een cao, of werkontrakt,?
Het komt geregeld meer voor op deze werkvloer, waardoor al eerder ontslagen zijn gevallen,
moet je je dan laten slaan,zonder verdediging, de leidinggevende spreken van, als iemand je slaat, of lichamelijk bedreigd, dan ga je naar de leidinggevende, Ja, kan zo zijn, maar wie heeft de zelfbeheersing op dat moment, en gaat (klikken) bij zijn baas,Dat doet geen ene kerel., lijkt mij.
Het is zo, als iemand je aanvliegt,en je verdedigd je, krijgen ALLEBEI ontslag,(meestal ontstaat dit met mondelinge conflikten.)
Provoserend gedrag! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 10:32 Onderwerp: |
|
|
Laatste tijd steeds meer in de actualiteit en er zijn ook wel degelijk een aantal regels in de Arbo wet hierover.
De verzamelnaam over dit soort situaties noemt men : mobbing
Via Google veel over te vinden.
Deze link geeft ook enig inzicht:
http://mobbing.uwstart.nl/ |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 11:19 Onderwerp: |
|
|
tussenwalenschip schreef: | Het komt geregeld meer voor op deze werkvloer, waardoor al eerder ontslagen zijn gevallen | M.i. is hier gewoon sprake van een volstrekt inkompetente leiding, waardoor situaties ontstaan met alleen maar verliezers. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 11:58 Onderwerp: |
|
|
Inkompetente, leiding, dat klopt!
2 bedrijven zijn samengegaan, met daarboven een andere structuur-leiding.(kan helaas geen namen noemen).
Waardoor de werknemers te weinig informatie krijgen,
Een voorbeeld te noemen is (terwijl de werknemers hier niet over ingelicht worden!)
Als er meer dan 37 uur werd gewerkt, dan werden de overuren uitbetaald, nu word er zonder bekendmaking,de overuren in compesatie-uren overgezet,
waardoor de arbeiders,12 uren in de 4 weken niet meer uitbetaald krijgen.
Zelf vind ik dat de leiding-gevenden dit in een vergadering, met arbeiders dit uiteen horen te zetten.
Zo worden chefs en ass-chefs nu ineens allemaal meewerkend voorman, er is GEEN struktuur meer.
De spanningen lopen hierdoor hoogop.en niemand durft iets te zeggen, want dan word er gesproken van,
ZINT HET JE NIET; DAN ZOEK JE MAAR WAT ANDERS!  |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 12:13 Onderwerp: |
|
|
Lieden in de leiding zullen het onderling niet eens zijn. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 12:23 Onderwerp: |
|
|
Klopt!
De leiding-gevende worden teruggeplaatst van de salarisschaal F naar E.
Wel met behoud van hun salaris,ook geen uitbetaalde overuren meer, maar ook compensatie-uren,daarvoor in de plaats,waardoor er velen dezelfde kapiteins op het schip zijn, de structuur is weg, OOK VOOR DE WERKNEMERS OP DE VLOER!
± een salaris-vermindering!
Spanningen rijzen ten top, en er onstaan situaties, waar de NIEUWE leiding totaal geen oog voor heeft!
B.V. loonstroken,alleen nog via de computer, terwijl er mensen zijn, die GEEN compuer hebben!. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 12:51 Onderwerp: |
|
|
Klusje voor de vakbond misschien? |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 13:31 Onderwerp: |
|
|
Vakbond,Ja,zeker,
Maar, er zijn velen op de werkvloer die niet lid van een vakbond zijn.
En ter goede trouw, van hun eigen bedrijf zijn geweest,maar nu dit overgenomen is en er duidelijk andere regels zijn ontstaan,
Een voorstel hierin is niet weg. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 13:52 Onderwerp: |
|
|
CNV heeft een actie met eerste 3 maanden gratis en het lidmaatschap is inclusief rechtsbijstand, ook voor andere zaken dan arbeidszaken.
Ik heb mijn rechtsbijstand opgezegd en lid geworden, dus eigenlijk voor niks.
Is geen reklame, alleen maar een tip. Ik heb verder geen binding met CNV dan mijn lidmaatschap. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 17:25 Onderwerp: |
|
|
Is er geen ondernemingsraad? Of een personeelsvertegenwoordiging?
Dat men elkaar geregeld aanvalt vind ik nogal bizar en ook tekenend.
De werkgever moet de werknemers beschermen tegen gevaar op de werkvloer. Als dit zo geregeld voorkomt, dan denk ik dat daar toch wel een plan van aanpak over moet komen. De regel dat bij dit soort gedrag ontslag volgt kan ik me wel voorstellen, maar nu het een structureel gebeuren lijkt te zijn is dat toch nog echt een maatregel die je als voldoende mag betitelen.
Verder lijkt me ook wel een rol voor de werknemers zelf weggelegd....... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 18:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | B.V. loonstroken,alleen nog via de computer, terwijl er mensen zijn, die GEEN compuer hebben!. |
Artikel 626
1. De werkgever is verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon de werknemer een schriftelijke opgave te verstrekken van het loonbedrag, van de bedragen waaruit dit is samengesteld, van de bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden, alsmede van het bedrag van het loon waarop een persoon van de leeftijd van de werknemer over de termijn waarover het loon is berekend ingevolge het bepaalde bij of krachtens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag aanspraak heeft, tenzij zich ten opzichte van de vorige voldoening in geen van deze bedragen een wijziging heeft voorgedaan.
2. De opgave vermeldt voorts de naam van de werkgever en van de werknemer, de termijn waarover het loon is berekend, alsmede de overeengekomen arbeidsduur.
3. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 28 mrt 2009 23:44 Onderwerp: |
|
|
Wat dacht je van dat een werkgever ervoor moet zorgen dat het personeel in een veilige omgeving zijn werk moet kunnen doen. Valt onder goed werkgeverschap, art. 7:611 BW. Werkgever zorgt kennelijk niet goed voor zijn personeel.
Zou je hier kunnen speken van een wanprestatie? |
|
|
|
 |
|