Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 23:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

leverancier heeft meer geleverd dan afgesproken
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stefanvi

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 11:38    Onderwerp: leverancier heeft meer geleverd dan afgesproken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit even met een (zakelijk) vraagstuk.

Ik heb een bedrijf in het sloopwerk en grondverzet.

Nu heb ik eind januari bij een klant van mij een onderlaag/fundering aangebracht van gebroken puin.
Met de leverancier die dit zou leveren heb ik (schriftelijk) een hoeveelheid afgesproken van 140 ton.

Nu kreeg ik echter de factuur, en bleek dat ze 162 ton geleverd hadden, oftewel bijna een volle vrachtwagen meer. Logischerwijs is de rekening dan ook hoger dan ik had verwacht.

Na contact met het bedrijf beweren zij dat wij tegen de chauffeur hebben gezegd dat er nog een vracht geleverd moest worden, dit is echter niet het geval, ik was namelijk zelf ook aanwezig op die klus.

Bij het aanbrengen hebben we hier niets van gemerkt, want het gaat dan om enkele centimeters die we extra hebben aangebracht.

Ik heb per e-mail aan het desbetreffende bedrijf laten weten niet van plan te zijn, die extra tonnen te betalen omdat dat niet overeengekomen was, en heb vervolgens 140 ton betaald.

Nu kreeg ik vorige week een telefoontje waarop ik iemand aan de telefoon kreeg die op een redelijk dreigende toon vroeg of ik van plan was het resterende bedrag te gaan betalen of niet. Zo niet, dan zou hij er een vrachtwagen en kraan heen sturen om de teveel geleverd hoeveelheid terug op te gaan halen.
Uiteraard zullen ze er dan niet netjes een laag vanaf halen, maar gewoon lukraak pakken.

Nu is mijn vraag, kan dit zomaar?
Ik heb de extra hoeveelheid niet besteld, zij beweren van wel maar kunnen dit niet bewijzen aangezien dit dan mondeling gegaan zou zijn.
Moet ik dit nu betalen of niet?

Daarnaast vind ik hun incasso methode ook wat vreemd, vind het eigenlijk gewoon een vorm van bedreiging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst starten met de email van ongewenste levering bevestigen. In principe is de email al voldoende, maar gewoon even voor de zekerheid.
In de brief kunt u ook vermelden, dat de hoeveelheid bestelde grondstoffen conform de schriftelijke opgave is geleverd en het aan de leverancier ligt om over het meer geleverde eveneens een schriftelijke opdracht te overleggen, daar dit voor u de normale manier van werken is. Tevens is het voor uw bedrijf onmogelijk het aantal geleverde tonnen ter plekke te controleren en gaat u uit van de bestelde producten en dat deze geleverd worden conform uw werkwijze.

Daarnaast kunt u aangeven, dat u de manier van communiceren buiten gewoon onzakelijk vind en dat telefonische dreiging de bewijslast van de leverancier niet anders maakt. Bovendien kunt u geen goederen terughalen waarvan geen bewijs van opdracht is te overleggen en het hier gaat om een grondstof,wat verwerkt is in een eindproduct. Schade welke hieruit voortvloeien zullen u ten laste worden gelegd.
stefanvi

BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb van de chauffeur wel weegbrieven gekregen, maar aangezien ik zelf op de kraan draaide en dus geen opzichter ben die daar tijd voor heeft heb ik deze inderdaad niet gecontroleerd.
Daarnaast kreeg ik deze niet direct na elke vracht, soms ook pas na 2 of 3 vrachten.

Wat bedoel je met de e-mail van de ongewenste levering bevestigen?

Het product is inderdaad reeds verwerkt in een tijdelijke bouwweg die later blijft liggen en waar gewoon overheen een afwerking komt. Weghalen van een gedeelte hiervan zal leiden tot schade aan deze weg en dus ook vertraging van de bouw.
WimWest

BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb per e-mail aan het desbetreffende bedrijf laten weten niet van plan te zijn, die extra tonnen te betalen omdat dat niet overeengekomen was, en heb vervolgens 140 ton betaald
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2009 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stefanvi schreef:
Ik heb van de chauffeur wel weegbrieven gekregen, maar aangezien ik zelf op de kraan draaide en dus geen opzichter ben die daar tijd voor heeft heb ik deze inderdaad niet gecontroleerd.

en die weegbrieven heb je getekend?

Quote:
Daarnaast kreeg ik deze niet direct na elke vracht, soms ook pas na 2 of 3 vrachten.
Maar voor het betreffende geval kreeg je dus wel weegbrieven na het storten? (dus alle weegbrieven betreffende het geleverde op de dag dat e.e.a. gestort was?)

Onder wiens verantwoordelijkheid/eigendom valt die bouwweg nu? Als die al van je opdrachtgever is dan kun je melden dat men door het hanteren van de terughaalmethode andermans eigendom beschadigt en dus het risico loopt een forse claim tegemoet te zien voor herstellen van de schade.

Over welk bedrag twisten jullie nu eigenlijk?
stefanvi

BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De weegbrieven zijn niet getekend, niet door mij en niet door chauffeur. Enkel overhandigt.

In totaal zijn er 6 vrachten afgeleverd, omdat de aanvoer sneller was dan dat wij het konden verwerken met 2 machines is afgesproken de laatste vracht de volgende morgen af te leveren.
Als ik me goed herinner heb ik de weegbrieven pas allemaal na afloop gehad, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat zou de zaak natuurlijk wel veranderen. Dat zou ik misschien nog kunnen navragen aan mijn collega.
EDIT: net even nagevraagd, inderdaad alle weegbrieven pas gehad na aflevering van de laatste vracht de volgende morgen.

Aangezien de opdrachtgever (helaas) nog niet betaald heeft, is de bouwweg in principe nog van mij, maar deze wordt al wel volop gebruikt en opbreken van deze weg zou tot vertraging van de bouw leiden. Dit kost zo enkele duizenden euro's omdat de aannemer van alles moet gaan uitstellen en wijzigen.

Het bedrag waar we over praten is niet erg hoog, namelijk zo'n 215 Euro exclusief btw, maar mij gaat het dan ook om het principe.
Ik kan ook niet zomaar extra werkzaamheden gaan verrichten bij de klant en deze achteraf in rekening brengen. Dat is namelijk wel waar je het mee kunt vergelijken.

EDIT:
Zojuist e-mail verstuurd naar het desbetreffende bedrijf:
Quote:
Beste heer/mevrouw,

Ik wil nog even terugkomen op de toegestuurde factuur voor de levering van puingranulaat.

Zoals eerder aangegeven is er meer geleverd dan de overeengekomen 140 ton.
Er is geen opdracht gegeven voor de levering van een extra vracht.

Hadden wij een extra vracht willen bestellen, dan zouden wij dit niet via de chauffeur bestellen, maar telefonisch en zelfs dan zouden we dit ook nog schriftelijk bevestigen via fax of e-mail zoals bij ons gebruikelijk is. Dit allemaal is echter niet gebeurd.

Aangezien de aanvoersnelheid hoger was dan onze verwerkingssnelheid is er in overleg met de chauffeur besloten de laatste vracht de volgende morgen pas af te leveren.
Wij hebben niet de mogelijkheid om de geleverde hoeveelheid te controleren en gaan dus uit van de door jullie geleverde hoeveelheid. Wij hebben dan ook al het geleverde puin verwerkt tot een egale puinbaan die nu enkele centimeters hoger zal liggen.
Daar komt nog bij dat de weegbrieven pas na het lossen van de laatste vracht werden overhandigd en toen was de puinbaan al grotendeels gereed.

Ik ben gebeld door een van uw werknemers, deze dreigde met het terughalen van het teveel geleverde puingranulaat. Dit is geen mogelijkheid, de bouwweg is eigendom van de opdrachtgever, wanneer jullie deze opbreken zal er schade ontstaan waaronder vertraging van de bouw welke jullie ten laste zal worden gelegd.

In dit geval zullen jullie moeten bewijzen dat de extra hoeveelheid daadwerkelijk is besteld aangezien de bewijslast in dit geval bij jullie ligt.

met vriendelijke groet,
Stefan van Iwaarden.
van Iwaarden Sloop en Grondverzet.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009 7:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stefanvi schreef:
namelijk zo'n 215 Euro
Heeft je relatie niks anders te doen dan voor dit soort bedragen dit soort mails krijgen??
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefan, dat lijkt me een prima mail! Klare taal en er staat in wat nodig is.

En ik begrijp heel goed dat het jou om het principe gaat. Was er alleen benieuwd naar.

Wel bagger dat je je tijd moet besteden aan die onzin. Maar ja, principezaken vereisen dat soms nu eenmaal en zo is het ook maar duidelijk voor de toekomst.
cvb

BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 8:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
het principe
Je bedoelt het principe, dat Stefan de enige in dit hele verhaal is, die er toe doet??
WimWest

BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De principezaak is dat je niet moet buigen onder bedreiging van weghalen door een ongevraagde betaling: principe!
cvb

BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
De principezaak is dat je niet moet buigen onder bedreiging van weghalen door een ongevraagde betaling: principe!
Zou zelf ook niet buigen voor bedreiging; alleen zie ik die niet.
Wel zie ik een direkteur van een leverancier/langjarige relatie van de vader van Stefan (19) in de aannemerij, die het o.m. geen goed idee vindt zich door Stefan te laten mailen met 'Beste heer/mevrouw' en bezig is hem een lesje in manieren te geven.
WimWest

BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ohh...ik beschik niet over die informatie, dus zie ik alleen de dreiging om het teveel geleverde (zonder toestemming) terug te halen bij het niet betalen van het niet bestelde.
De leeftijd of de vader van TS zijn niet relevant in deze.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2009 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Je bedoelt het principe, dat Stefan de enige in dit hele verhaal is, die er toe doet??
Nee ik bedoel het principe van pacta sunt servanda. Dat je niet jezelf een grotere schuld dan overeengekomen in de maag hoeft te laten splitsen door een ander, of dat nou om 50 of 5000 euro gaat.

Waar slaat dat van een vader op? Alsmede het verhaal over een langdurige relatie met leverancier? Dat zijn jouw eigen conclusies.
cvb

BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat zijn jouw eigen conclusies.
Heb natuurlijk getracht me een idee te vormen van de omgeving, waarin dit verhaal speelt; het mijne graag voor een beter.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even googelen, cvb Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds