Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterecht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gita01

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 21:23    Onderwerp: Onterecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met een probleem.

Ik had namelijk een advocaat genomen voor een zaak. En deze heeft de zaak op een lange baan gehouden. Er is tot heden van de zaak niets uitgekomen. Heb haar opgezegd en ontslagen om dat ze dat zaak nalatig heeft achter gelaten. En het gaat over een zaak van 2005 en nu is het jaar 2007. Heb alle dossier allemaal opgevraagd ik kreeg blijkbaar alleen maar kopies thuis gestuurd.

En nu heb ik een ander advocaat genomen die dat zaak voor mij heeft afgemaakt. En nou stuur dat advocaat een rekening terwijl helemaal niets hebben afgesproken. Zij eist dat zij 4.200 euro van de schade vergoeding die mijn ander advocaat binnen heeft gehaald. Daarvan wil zij een deel ervan hebben, terwijl zij helemaal niets voor mij heeft gedaan. Daarvan kreeg ik een nota opeens thuis gestuurd, ze heeft te horen gekregen dat ik een bedrag krijgt van 25.000. En zij daar van een deel van 4.200 euro ervan wil hebben.

Ze heeft totaal niets voor mij gedaan....

Verder heb ik geen papieren getekend. Maar heb wel e-mail bewaard die zij had verstuurd, dat je in kon zien hoe dat zaak op een trage manieren heeft na gelaten. Ze keek meer in haar eigen voordeel en niet in de mijnen. Ze blijkt dingen te hebben achter af te hebben gedaan zonder mijn toestemmingen.

Wat kan ik eigenlijk doen? Zij wil nou een deel van dat bedrag van mijn schade vergoeding, waarvan ik geduppeerd bent geraakt. Ik kan toch geen advocaat betalen die mijn zaak niet eens voor de rechter heeft voor gebracht en die geen eens dat zaak heeft behandeld.

Ik zou haar van haar een schade vergoeding moeten eisen, dat ze de zaak op een langere termijn nalatig heeft gehouden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gita, may I ask you to repeat the complete story in English, German, or French? I think it is quite difficult to follow for the members in Dutch.

Gita, darf ich dich bitten die ganze geschichte mal auf entweder Änglisch, Deutsch, oder Französisch zu wiederholen? Ich glaub es wird ziemlich schwer sein für die Mitglieder es auf Niederländisch zu verstehen.

Est-ce que vous pouvez reformulez votre l'histoire en anglais, allemand, ou français, parce-que je pens le facon commant vous l'avez écrit cette histoire était difficile á comprendre pour les membres.

Thank you, Danke sehr, Merci bien.

Laatst aangepast door Nemine contradicente op vr 07 mrt 2008 16:40, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat ik het toch wel begrijp hoor.
gita01 had een advocaat in een schadevergoedingszaak. Deze heeft ze ontslagen omdat ze haar werk niet goed deed. Toen heeft ze een andere advocaat genomen. Met deze nieuwe advocaat heeft ze haar zaak gewonnen en een schadevergoeding van 25.000 euro gekregen. De oude advocaat (die ze had ontslagen) wil nu alsnog 4.200 ontvangen van gita01.
Goed begrepen?

Voor gita01 lijkt het me om te beginnen belangrijk dat als je niet betaalt, die oude advocaat in principe naar de rechter zal moeten stappen om jou tot betaling te kunnen dwingen.
Of dat veel kans maakt, hangt ervanaf wat je met haar had afgesproken. Is er een afspraak of overeenkomst over wat zij precies voor je zou doen en wat jij daarvoor zou betalen? Heb je haar ooit wel betaald voor de uren die ze voor je had gemaakt? Wat staat er op de nota van de advocaat? Waar zijn die 4.200 euro voor bedoeld? Staat er een specificatie bij?
mcvg

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 9:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het verhaal ook wel volgen.

Kijk even op deze site en zoek uit of je advocaat is aangesloten bij de geschillencommissie:

http://www.advocatenorde.nl/algemeen/problemen_met_uw_advocaat.asp
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitgangspunt in een begrotingsprocedure zal toch zijn dat de advocaat een vergoeding voor de bestede uren toekomt, ongeacht of er resultaat is bereikt.
Bekijk de homepage
RonnyJ

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Uitgangspunt in een begrotingsprocedure zal toch zijn dat de advocaat een vergoeding voor de bestede uren toekomt, ongeacht of er resultaat is bereikt.

Dan zou de advocaat op zijn minst moeten aantonen wat deze heeft gedaan.

offtopic: Beetje kinderachtige opmerking van de moderator. Moeten wij daar een voorbeeld aan nemen in onze reacties?
mcvg

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet kinderachtig lijkt mij. Het is gewoon een principe wat door veel mensen niet wordt begrepen. Je huurt een raadsman per uur in voor bepaalde werkzaamheden, ongeacht of het wel of niet wat oplevert. Het feit dat je dus geen resultaat krijgt wil niet zeggen dat die uren niet vergoed dienen te worden.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
StevenK schreef:

Dan zou de advocaat op zijn minst moeten aantonen wat deze heeft gedaan.

Dat bedoel ik ook met 'bestede uren' en dat is ook hoe een begrotingsprocedure werkt: Als er een dispuut is over de hoogte van een rekening, dan legt de advocaat dossier en urenspecificatie voor aan de raad van toezicht, die dan een begroting maakt van wat een redelijke declaratie zou zijn.

Binnen dit systeem bestaat echter nauwelijks tot geen ruimte voor matigiging van de declaratie wanneer de prestatie achter is gebleven bij de verwachting en dat komt in de praktijk op een cliënt nogal oneerlijk over en dat kan ik me goed voorstellen.
Bekijk de homepage
RonnyJ

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Niet kinderachtig lijkt mij. Het is gewoon een principe wat door veel mensen niet wordt begrepen. Je huurt een raadsman per uur in voor bepaalde werkzaamheden, ongeacht of het wel of niet wat oplevert. Het feit dat je dus geen resultaat krijgt wil niet zeggen dat die uren niet vergoed dienen te worden.

Volgens mij is het resultaat, het daadwerkelijk aanvangen van de procedure, hier nagelaten.

Het kinderachtige sloeg trouwens niet op het gedrag van de advocaat.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er hoeft geen rechtbankprocedure aan te pas te komen om toch een resultaat te bereiken. En in het voorstadium besteedt een advocaat ook uren aan de zaak die gewoon vergoed moeten worden.

Overigens is het toch zo dat als je op basis van een toevoeging wordt bijgestaan en er komt resultaat uit, dat dan een deel alsnog betaald moet worden?

Kijk maar:

Quote:
Er wordt ook gekeken naar 'de opbrengst'
Na afloop van de verleende rechtsbijstand kijkt de Raad voor Rechtsbijstand wat de opbrengst van uw zaak is geweest. Dat noemen we het 'financiële resultaat'. De grens ligt op 50% van het voor u geldende heffingvrije vermogen . Is de opbrengst meer, dan wordt de toevoeging ingetrokken. U moet dan alle kosten van de advocaat of mediator zelf betalen.

Dat heb ik hier vandaan gehaald.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:

Ik zie niet in wat er kinderachtig is aan het weergeven van de kern van de regels zoals deze in de gedragsregels en de wtbz opgenomen zijn.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Overigens is het toch zo dat als je op basis van een toevoeging wordt bijgestaan en er komt resultaat uit, dat dan een deel alsnog betaald moet worden?

Erger nog: wanneer uit de resultaatsbeoordeling blijkt dat het resultaat aan bepaalde normen voldoet, dan wordt de afgegeven toevoeging met terugwerkende kracht ingetrokken en dient de rechtzoekende alsnog tegen commerciëel tarief af te rekenen met de advocaat.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat blijkt ook al uit het citaat dat ik postte.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat blijkt ook al uit het citaat dat ik postte.

Ja, klopt. Ik had niet verder gekeken dan je opmerking 'dat er dan een deel betaald moet worden'.

Overigens zet ik altijd in mijn opdrachtbevestigingen een uitleg dat dit risico bestaat.
Bekijk de homepage
RonnyJ

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
RonnyJ schreef:

Ik zie niet in wat er kinderachtig is aan het weergeven van de kern van de regels zoals deze in de gedragsregels en de wtbz opgenomen zijn.

Ik wel, gezien de manier waarop dat gebeurt. Lijkt me een beetje overbodig om dezelfde boodschap ook in het Duits en Frans neer te zetten, terwijl de reactie in het Nederlands stond. Dat is kinderachtig. Het had ook op een normale manier gebracht kunnen worden aangezien de eerste reactie niet in een andere taal dan het Nederlands is geschreven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds