|
Auteur |
Bericht |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 10:43 Onderwerp: Verdonk: Commissie Gelijke Behandeling afschaffen |
|
|
Quote: | DEN HAAG - Minister Rita Verdonk vindt dat overwogen moet worden de Commissie Gelijke Behandeling af te schaffen. De nummer 2 op de kandidatenlijst van de VVD zei dat woensdag in het programma Nederland Kiest.
Verdonk heeft zich zeer gestoord aan een recente uitspraak van de commissie. Die bepaalde dat een VMBO-school niet van een islamitische docente mag eisen dat ze mannen een hand geeft.
Bron: Telegraaf |
Ik vraag me af of de rechter anders zou hebben overwogen. Zo nee, dan dat ook maar afschaffen? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 10:49 Onderwerp: |
|
|
Ik zag het stukje op het journaal.
Ik vind het tamelijk (zin)loos om dergelijke dingen te roepen. Door uitspraken als deze vind ik haar alleen maar nog ongeloofwaardiger overkomen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 10:59 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het echt volkomen belachelijk wat ze ropet. Toegegeven, ik heb het zelf niet gezien, maar op basis van het bovenstaande kan ik niet anders dan concluderen dat Verdonk idioot bezig is.
Dit noemen ze ook wel het kind met het badwater weggooien. Waarom zou je immers meteen de hele CGB afschaffen? Ten eerste zijn uitspraken van de CGB niet rechtens bindend, en ten tweede staat toch ook de veel minder vergaande optie van wetgeving/-swijziging open?
Wil ze dan ook iedere keer dat een rechter een uitspraak doet waar ze het niet mee eens is die rechter ontslaan? Of de rechterlijke macht opheffen? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 11:09 Onderwerp: Re: Verdonk: Commissie Gelijke Behandeling afschaffen |
|
|
abraxes schreef: | Ik vraag me af of de rechter anders zou hebben overwogen. Zo nee, dan dat ook maar afschaffen? |
Haar argument is juist dat de commissie vanuit de maatschappij zou moeten beoordelen en niet zuiver juridisch.
Overigens zie ik niet helemaal waarom een verkeerde aanpak maar tot afschaffing zou moeten leiden. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 11:50 Onderwerp: |
|
|
Verdonk had al lang weg moeten zijn geweest.
Maar ja, de beslissing van de commissie kan toch ook niet echt verstandig worden genoemd. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:03 Onderwerp: Re: Verdonk: Commissie Gelijke Behandeling afschaffen |
|
|
StevenK schreef: | Haar argument is juist dat de commissie vanuit de maatschappij zou moeten beoordelen en niet zuiver juridisch. |
Heeft ze ook gezegd wat de verschillen tussen beide aanpakken zijn? En of ze dan ook vindt dat de CGB juridische maatstaven moet negeren of zelfs overtreden als dat maatschappelijk wenselijk is?
Ook de rechter wordt vaak geacht het recht te interpreteren conform de 'rechtscultuur.' Met andere woorden: ook de rechter met het recht 'vanuit de maatschappij' benaderen. Ik denk dat wat Verdonk bedoelt is dat de CGB meer xenofobisch te werk moet gaan en meer een forum moet bieden voor 'alle Turken terug naar Marokko'-roepende rechtse idioten. Dit lijkt me niets meer en niets minder dan de zoveelste populistische, en vooral ook simplistische verkiezingsleuze. Het enige voordeel hiervan is dat we straks precies weten wat mw. de 'Iron Lady' gaat doen als ze minister van onderwijs zou kunnen worden: alles wat haar niet zint "keihard aanpakken." En als dat niet werkt: nog harder aanpakken. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:07 Onderwerp: |
|
|
Nu ik er nog eens over nadenk vraag ik me trouwens af waar we het in hemelsnaam over hebben. Kan een school een lerares verplichten mensen een hand te geven? Hebben we nu echt niets beters te doen dan ons met dit soort onzinnige vragen bezig houden? Ik bedoel daarmee overigens niet dat de moslima in kwestie niet een recht heeft om te klagen ofzo, maar het geven van een dienstbevel te handenschudden is ergens toch behoorlijk idioot. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:15 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Nu ik er nog eens over nadenk vraag ik me trouwens af waar we het in hemelsnaam over hebben. Kan een school een lerares verplichten mensen een hand te geven?
|
Het gaat afaik om het soort opleiding waar sociale omgangsvormen en integratie in de maatschappij het hoogst bereikbare is.
Persoonlijk vind ik dat er in een maatschappij als de Nederlandse waar geloof altijd een belangrijke rol heeft gespeeld, iedereen de ruimte moet hebben om zijn geloof te belijden. Het is dan verstandiger daar samen een oplossing voor te zoeken, dan op grond van strikte regels met een beschuldigende vinger te wijzen.
En persoonlijk heb ik heel veel moeite met het inperken van die vrijheid op grond van het non-discriminatiebeginsel, al is het alleen maar omdat aantasting van iemand beleving van zijn geloofsovertuiging niet alleen een inbreuk is, maar ook kan leiden tot extreme reacties. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:44 Onderwerp: |
|
|
Dat het kan leiden tot extreme reacties vind ik geen argument. Dat zou namelijk betekenen dat degene die het meest onredelijk en fel reageert zijn zin krijgt, en dan loont het dus bijvoorbeeld om, iedere keer dat iets je niet zint, op te roepen tot een heilig oorlog.
Ik ben het met je eens dat je zorgvuldig moet omgaan met (de beleving van) geloof. En detaillistische juridische maatregelen gaan hier volgens mij geen oplossing brengen (streker nog: ik denk dat het probleem er alleen maar groter van wordt). Maar dat betekent niet dat men door extreem te reageren meer gedaan zou moeten krijgen.
Ik vind eerder het omgekeerde: alleen diegenen die met redelijke argumenten komen mogen gelijk krijgen. Ik begrijp zelf ook dat ook deze maatstaf niet overhoudt aan helderheid, maar het uitgangspunt is volgens mij wel duidelijk. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:55 Onderwerp: |
|
|
Als ik op een sollicitatie gesprek ga en ik zou weigeren de hand te geven want denk je hoeveel kans ik nog heb ?
Ze schreeuwen wel dat er nog steeds veel discriminatie zou zijn omdat Marokaanse jongeren niet worden aangenomen. Maar ze zijn het gewoon zelf schuld als ze hun geloof zelfs nog boven hun broodwinning plaatsen.
Het is gewoon te gek voor woorden dat leerlingen uit de klas van die mevrouw misschien later wel eens geen hand geven omdat ze dat zo door haar opstelling hebben opgevat met alle gevolgen van dien.
Geloofsovertuigingen hebben niks maar dan ook helemaal niks te zoeken in de publieke sector. Stel je je geloofsovertuiging daarboven wordt dan priester of imam of weet ik wat maar ga niet onze jeugd verpesten met je achterlijke ideeën.
Ik zou zelf voorstander zijn van een wet die het afhakken van de handen als een gepaste straf voor het weigeren van het handen schudden zou stellen.
Eens kijken hoeveel er dan nog uit 'geloofsovertuiging' zich niet aan algemeen aanvaarde omgangsvormen houden. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:56 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Dat het kan leiden tot extreme reacties vind ik geen argument. Dat zou namelijk betekenen dat degene die het meest onredelijk en fel reageert zijn zin krijgt, en dan loont het dus bijvoorbeeld om, iedere keer dat iets je niet zint, op te roepen tot een heilig oorlog.
|
Op andere vlakken is het toch ook zo dat wanneer een situatie escaleert, bijvoorbeeld in een staking, er pas ingegrepen wordt ? Waarom zou je dan je niet mogen onderkennen dat het ver inperken van de mogelijkheden om uiting te geven aan levensovertuiging zou kunnen leiden tot diezelfde escalatie ? 't Is tenslotte uiteindelijk een wet van vraag en aanbod, waarin een balans wordt gezocht van hoeveel mensen nog wel 'pikken'.
Ik zeg zeker niet dat je rekening moet houden met radicale standpunten, alleen dat wanneer je de niet-radicale mogelijkheden beperkt, je voeding geeft voor een verschuiving naar het radicale. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 12:59 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Geloofsovertuigingen hebben niks maar dan ook helemaal niks te zoeken in de publieke sector. |
Dat ben ik absoluut *niet* met je eens. Waarom zou de publieke sector geen afspiegeling van de maatschappij mogen zijn ? Waarom moet het altijd zo onverdraagzaam zijn, dat iemand een ander het (levensovertuigings)licht niet in de ogen gunt ? Dit soort situaties moet toch in het algemeen een mouw aan te passen zijn ? Dat is juist waar de kracht van een multiculturele samenleving ligt. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 13:00 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Ik zeg zeker niet dat je rekening moet houden met radicale standpunten, alleen dat wanneer je de niet-radicale mogelijkheden beperkt, je voeding geeft voor een verschuiving naar het radicale. |
Die voedingsbodem is er volgens mij allang dus daardoor houd dit argument niet echt stand lijkt me.
Ik wil het zelfs nog sterker stellen.
Door maar toe te geven bereiken de radicalen wat ze willen bereiken zonder geweld. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 13:00 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Stel je je geloofsovertuiging daarboven wordt dan priester of imam of weet ik wat maar ga niet onze jeugd verpesten met je achterlijke ideeën.
Ik zou zelf voorstander zijn van een wet die het afhakken van de handen als een gepaste straf voor het weigeren van het handen schudden zou stellen.
Eens kijken hoeveel er dan nog uit 'geloofsovertuiging' zich niet aan algemeen aanvaarde omgangsvormen houden. |
Michaelm schreef: | Die voedingsbodem is er volgens mij allang dus daardoor houd dit argument niet echt stand lijkt me.
Ik wil het zelfs nog sterker stellen.
Door maar toe te geven bereiken de radicalen wat ze willen bereiken zonder geweld. |
Over achterlijke ideeën gesproken... _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: do 09 nov 2006 13:06 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Dat ben ik absoluut *niet* met je eens. Waarom zou de publieke sector geen afspiegeling van de maatschappij mogen zijn ? Waarom moet het altijd zo onverdraagzaam zijn, dat iemand een ander het (levensovertuigings)licht niet in de ogen gunt ? Dit soort situaties moet toch in het algemeen een mouw aan te passen zijn ? Dat is juist waar de kracht van een multiculturele samenleving ligt. |
Nou omdat ik bijvoorbeeld door ALLE geloofsovertuigingen als een ongelovige wordt beschouwd en zij mij dus, door die geloofsovertuiging, als een minder persoon mogen zien. En nu bedoel ik niet alleen de moslims maar alle geloven.
Door het toestaan van een geloofsovertuiging hou je dus ook discriminatie in stand.
Het mag ondertussen toch wel al duidelijk zijn dat alle geloven baseren op sprookjes. Ik zou bijna zeggen dat het profiel van een 'profeet' gelijk staat aan het profiel van een psychopaat die koste wat het kost zijn overtuiging op andere mensen wil overbrengen.
Het is dus eigenlijk te gek voor woorden dat wij in onze maatschappij, waar iedereen constant roept over gelijkheid enzovoorts dat wij dan zulke achterlijke discriminerende overtuigingen toelaten.
Maar antisemitisme is wel verboden ?!? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
|