|
Auteur |
Bericht |
yeppi
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 06 mei 2007 20:11 Onderwerp: Handsfree bellen in de auto |
|
|
Beste rechtenforum leden,
Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende,
Een vriend van mij is aangehouden in zijn auto terwijl hij zat te bellen.
Nou weten we allemaal dat je niet met je telefoon aan je oor mag bellen terwijl je rijd.
Echter in dit geval had mijn vriend zn telefoon op zn schoot liggen en stond de telefoon op de speaker en toch werd hij beboet voor bellen tijdens het rijden.
Nu is mijn vraag of het zin heeft om tegen deze boete in bezwaar te gaan.
Ik zie jullie reacties graag tegemoed
Groet,
Yeppi |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 06 mei 2007 20:45 Onderwerp: Re: Handsfree bellen in de auto |
|
|
yeppi schreef: | Nu is mijn vraag of het zin heeft om tegen deze boete in bezwaar te gaan.
|
Het verbod betreft, afaik, het vasthouden van de telefoon. Op die grond lijkt het mij mogelijk de boete aan te vechten. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: zo 06 mei 2007 22:19 Onderwerp: |
|
|
Artikel 61a RVV spreekt over het 'vasthouden van een mobiele telefoon'. Het op de schoot hebben en dus handsfree bellen valt naar mijn mening niet onder deze omschrijving. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 06 mei 2007 23:11 Onderwerp: |
|
|
Ben het helemaal met de vorige schrijvers eens. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ASBrouwer
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 7:42 Onderwerp: |
|
|
Aleen kan de politie aanvoerendat je de telefoon in je hand hebt gehad tijdens het rijden om op te nemen en later op te hangen. Daarnaast moest de telefoon ook nog op speakerfunctie worden gezet. Uiteraard kun je dit ook doen bij het stoplicht, maar let er wel even op  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 8:00 Onderwerp: |
|
|
ASBrouwer schreef: | Aleen kan de politie aanvoerendat je de telefoon in je hand hebt gehad tijdens het rijden om op te nemen en later op te hangen. Daarnaast moest de telefoon ook nog op speakerfunctie worden gezet. Uiteraard kun je dit ook doen bij het stoplicht, maar let er wel even op  |
Het spreekt toch voor zich dat het gesprek begonnen is terwijl de auto stil stond  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 10:13 Onderwerp: |
|
|
ASBrouwer schreef: | Uiteraard kun je dit ook doen bij het stoplicht, maar let er wel even op  |
Als je wachtend voor het stoplicht de telefoon in de hand neemt, overtreed je art 61A RVV net zo goed.
De telefoon zal moeten zijn ingeschakeld toen de auto geparkeerd stond.
Hoe dan ook, als de telefoon volgens het proces-verbaal op schoot lag, lijkt een bezwaar me wel kansrijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 11:01 Onderwerp: |
|
|
ASBrouwer schreef: | Aleen kan de politie aanvoerendat je de telefoon in je hand hebt gehad tijdens het rijden om op te nemen en later op te hangen. Daarnaast moest de telefoon ook nog op speakerfunctie worden gezet. |
Dit kan de politie niet aanvoeren....!!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 11:18 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Dit kan de politie niet aanvoeren....!!! |
Nou, ik denk dat het op zich wel kan worden aangevoerd. Alleen is er slechts indirect bewijs voor (als het pv inderdaad zegt dat de telefoon op schoot lag), en dan lijkt mij een pv als enig bewijsmiddel niet voldoende. Maar met nog wat extra indirect bewijs zou het OM met een dergelijke redenering, denk ik, een heel eind komen. Zeker als de verdachte daar geen geloofwaardige verklaring tegenover kan stellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Holiday
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 11:43 Onderwerp: Telefoon |
|
|
De politie zal echt wel gezien hebben dat de persoon zijn telefoon in de hand had en dat hij hem daarna op zijn schoot heeft gelegd.
2 politieagenten hebben dit gezien en de rechter gelooft alleen maar de agenten, dus weinig kans van slagen. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 14:09 Onderwerp: |
|
|
Yeppi schreef:
Quote: | Echter in dit geval had mijn vriend zn telefoon op zn schoot liggen en stond de telefoon op de speaker. |
Ik zie geen bewijs, ook niet indirect, voor het vasthouden van de telefoon.
Yeppi's vriend, net weggereden, had de boel ingeschakeld op de schoot liggen voordat hij de motor deed starten....
Het OM haalt er wel vaker van alles bij. De rechter gooit het weer aan de kant.
Bona fides schreef:
Quote: | Hoe dan ook, als de telefoon volgens het proces-verbaal op schoot lag, lijkt een bezwaar me wel kansrijk. |
Eens.
Holiday schreef:
Quote: | De politie zal echt wel gezien hebben dat de persoon zijn telefoon in de hand had en dat hij hem daarna op zijn schoot heeft gelegd.
2 politieagenten hebben dit gezien en de rechter gelooft alleen maar de agenten, dus weinig kans van slagen. |
Dit schreef Yeppi niet. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 16:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als je wachtend voor het stoplicht de telefoon in de hand neemt, overtreed je art 61A RVV net zo goed. |
Artikel 61a RVV schreef: | Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. |
Lijkt mij niet. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
yeppi
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 16:17 Onderwerp: |
|
|
Bedankt allemaal voor jullie aantwoorden, mijn vriend gaat idd de boete nu aanvechten.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen....
nogmaals bedankt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 20:39 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | Lijkt mij niet. |
Hmm, ik heb maar even de autoriteit op dit gebied geraadpleegd. De Nota van Toelichting geeft je gelijk:
Quote: | Het verbod beperkt zich voorts tot die gevallen waarin deze bestuurders rijdend deelnemen aan het verkeer. Wie het voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon. |
Ik heb alleen wel zo vaak gehoord van personen die wachtend voor het stoplicht een flinke boete kregen, dat ik me afvraag of justitie dit zelf ook weet. (Een centimeter optrekken met de telefoon nog in de hand is natuurlijk wel genoeg.)
Ik kan me herinneren dat ik dit met behulp van mijn eerste Kluwer, vers uit het plastic, voor iemand probeerde uit te zoeken. Mijn conclusie dat je rijden als "aan het verkeer deelnemen" moet lezen was blijkbaar fout... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 07 mei 2007 21:42 Onderwerp: |
|
|
In het nullum crimen-beginsel (art. 16 GW en 1 lid 1 Sr, gedrag kan alleen strafbaar zijn krachtens een wettelijke strafbedreiging die aan dat gedrag vooraf is gegaan, wet moet hier worden gelezen als ‘wet in materiële zin’) wordt de beschermingsgedachte die achter het strafrecht schuilt helder tot uitdrukking gebracht. Nauw hiermee samen hangt de opvatting dat strafbepalingen strikt moet worden uitgelegd: poena-lia sunt restrigenda. Vooral het voorzienbaarheidsvereiste verzet zich ertegen dat strafbepalingen een ruimer bereik wordt gegeven dan met de letter van de wet verenigbaar is.
Deze regel geldt ook voor het strafprocesrecht.
Quote: | Ik heb alleen wel zo vaak gehoord van personen die wachtend voor het stoplicht een flinke boete kregen, dat ik me afvraag of justitie dit zelf ook weet. |
Ik vertrouw er toch maar op dat justitie het weet. Ik denk dat politie en burger het niet weten. Dan kan het zijn dat de zaak niet bij justitie komt. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
|