Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 13:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslagaanvraag en zwangerschap
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nikita40

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 21:43    Onderwerp: Ontslagaanvraag en zwangerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeiendag,
Ik hoop dat ik mijn vraag hier kwijt kan. Ik zou al blij zijn jullie mening, daar het me soms duizelt van alle juridische termen.

Voor mij is onslag aangevraagd wegens bedrijfseconomische redenen. Nu ben ik echter een paar dagen nadat ik dit (per brief) te horen kreeg, erachter gekomen dat ik zwanger ben. Dus.. het CWI zal de ontslagvergunning niet verlenen.
Mijn rechtsbijstandsverzekering heeft me geadviseerd om eerst de CWI procedure in te gaan, om pas na afgifte van ontslagvergunning te zeggen dat ik zwanger ben. Hierna zal mijn werkgever waarschijnlijk naar de kantonrechter stappen om het ontslag te ontbinden.
Dit met als doel om tijd te rekken, omdat ik helemaal niet meer wil werken bij dit bedrijf (maar wel zolang mogelijk in dienst wil zijn, voor het salaris)

Mijn vraag is : -is dit verstandig geweest? Ik heb inhoudelijk verweer ingediend met als resultaat dat de advocaat van mijn werkgever in de eerste ronde al met modder gaat gooien. Niet echt bevordelijk voor de arbeidsrelatie (ik werk nog steeds). Ik moet nu gaan reageren hierop, waarna ik waarschijnlijk nog verder de grond in wordt getrapt. Had ik niet beter formeel verweer moeten indienen?
-indien de zaak daarna bij de kantonrechter komt, moet ik er dan nog steeds tegenin gaan? Wederom met alle argumenten? Heb ik dan eventueel wel recht op een ontslagvergoeding? Want ik begreep dat het bij de procedure via het CWI er niet in zit. Nogmaals, ik wil bij dit bedrijf helemaal niet meer werken, maar ik wil wel waar ik recht op heb. En helemaal nu ik zwanger ben, ook nog eens niet kan solliciteren naar een nieuwe baan, wie neemt nou iemand aan die zwanger is. Ik vind dat dat gecompenseerd moet worden.
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Nikita,

Eerst even een vraag aan je: hoe lang werk jij al bij dit bedrijf?
En dan nog eentje: moet iedereen er uit?
Streber

Leeftijd: 58
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de ontslagbescherming voor zieken en zwangeren niet in het leven geroepen om medewerkers die al ziek of zwanger zijn niet te kunnen ontslaan? Ik weet dat als je ontslag is aangezegd en je daarna de ziektewet ingaat je toch gewoon ontslagen zult worden...de ontslagbescherming is dan niet meer van toepassing (anders zou iedereen die ontslagen dreigt te worden de ziektewet ingaan).
Ik vraag me af hoe dat met zwangerschap zit?!? De werkgever wist immers niet dat de werkneemster zwanger was ten tijde van de ontslagaanvraag.
Ik vraag me ook af of het verzwijgen van de zwangerschap tijdens de CWI procedure niet als een soort van fraude zal worden gezien?!? Als het tenministe een rechtmatige ontslagbeschermingsgrond oplevert.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zieken is het anders dan voor zwangeren, zie het verschil tussen de leden 1 en 2 van art 7:670 BW.

Dat er met persoonlijke modder wordt gegooid bij een ontslagaanvraag wegens bedrijfseconomische redenen is merkwaardig.

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.

Allereerst een schrijffout in de zin: "Hierna zal mijn werkgever waarschijnlijk naar de kantonrechter stappen om het ontslag te ontbinden. " Ik bedoelde , de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden.

Tik Simone: ik werk er officieel vanaf 1999. Eigenlijk 15 jaar , maar ik ben tussentijds van baan gewisseld en weer teruggekomen.
Van de 60 mensen moeten er 15 uit, voornamelijk overhead en niet winstgevend. Van mijn afdeling blijven er van de 6, 4 over.

Streber: het gaat mij niet om ontslagbescherming. Ik wil ontslagen worden (dat nou ook weer niet maar ik trek toch aan het kortste eind). Maar ik wil wel omdat ik nu niet kan solliciteren vanwege de zwangerschap, zo lang mogelijk in dienst blijven en er ook een ontslagvergoeding uitslepen.
Dus : de CWI procedure doorlopen, dan pas zeggen dat ik zwanger ben, waarna mijn werkgever waarschijnlijk de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter laat ontbinden. Als ik het nu al ga zeggen, gaat mijn werkgever meteen naar de kantonrechter is de hele procedure nog korter.
Ik zou niet weten waarom het fraude zou zijn, daar er genoeg vrouwen zijn die er pas na 8 weken ofzo achter komen dat ze zwanger zijn. (ben nu 8 weken)

Bona Fides: inderdaad in lid 2 staat dat de werkgever de arbeidsovereenkomst niet kan ontbinden ivm zwangerschap. Echter, een kantonrechter kan dit dus wel. Dus in principe is dat ook een wassen neus.
En die modder, daar lig ik niet wakker van, dat had ik wel verwacht. Wat moeten ze anders? Ze willen mij weg hebben dus ben je ineens de slechtste werknemer met de minste verantwoordelijkheden, ook al heb ik me altijd uit de naad gewerkt en zeker niet middelmatig gepresteerd.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nikita40 schreef:
Bona Fides: inderdaad in lid 2 staat dat de werkgever de arbeidsovereenkomst niet kan ontbinden ivm zwangerschap. Echter, een kantonrechter kan dit dus wel.

Klopt, al moet hij er zich wel van "vergewissen" dat het verzoek om ontbinding verband houdt met de zwangerschap (art 7:685 lid 1 BW). De hele regeling is weinig zinvol als de kantonrechter de zwangerschap bij de berekening van de ontslagvergoeding kan negeren. Ik kan mij voorstellen dat de kantonrechter op een hogere vergoeding uitkomt als je nu open kaart speelt en de werknemer direct naar de kantonrechter stapt, dan wanneer je jouw plan volgt. Wat het verstandigste is om te doen weet ik niet.

Quote:
En die modder, daar lig ik niet wakker van, dat had ik wel verwacht. Wat moeten ze anders? Ze willen mij weg hebben dus ben je ineens de slechtste werknemer met de minste verantwoordelijkheden, ook al heb ik me altijd uit de naad gewerkt en zeker niet middelmatig gepresteerd.

Het functioneren van een werknemer speelt geen rol bij een ontslag om economische redenen. Met modder gooien heeft daarom geen enkele zin.

Bij het bepalen van wie ontslagen wordt, kijk je eerst naar de functiegroep, dan naar de leeftijdsgroep, dan last in first out. Je werkgever kan met onwaarheden alleen de functiegroep beïnvloeden, maar dat staat los van hoe goed jij functioneert.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mede op grond van de lengte van je dienstverband zou ik er ook voor kiezen gelijk open te zijn. Wees niet bang voor die gang naar de kantonrechter.

Je zwangerschap geeft m.i. juist een extra reden jou een hogere vergoeding toe te kennen, omdat de schade voor jou door deze ontslagaanvraag erger is dan voor andere werknemers (gezien het al door jou aangedragen argument dat een nieuwe werkgever wel twee keer zal nadenken voor hij je aanneemt).

Ik neem aan dat je advocaat de formaliteiten (bijv. of het afspiegelingsbeginsel juist wordt gehanteerd) wel even heeft nagekeken.
Nikita40

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides,
Ik heb van andere collega's ook gehoord dat die nu persoonlijk worden aangevallen. Waarschijnlijk idd om het afspiegelbeginsel zodanig naar hun straatje te praten, dat diegene eruit gaan die niet goed 'liggen' in het bedrijf (lees : de niet-hielenlikkers). Maar dit terzijde.

TikSimone, mijn advocaat heeft niet echt gekeken naar of het afspiegelbeginsel goed is gehanteerd. In feite moest ik mijn eigen reactie geven en die heeft ze letterlijk in een brief omgezet. Maar ik ben een leek, dus kom er nu achter dat we dat anders hadden moeten formuleren.

Mede door alle haken en ogen die door het langer verzwijgen gaan ontstaan denk ik dat het beter is dat ik naar mijn werkgever stap en ga zeggen van mijn zwangerschap. Ik denk dat jullie gelijk hebben dat dat de meeste kans geeft op een ontslagvergoeding. Ik ben als de dood voor de kantonrechter, maar dat zien we dan wel weer. Gaat het dan hetzelfde in zijn werk? Moeten beide partijen met argumenten komen?

bedankt voor jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overleg even met de rechtsbijstandverlener voordat je welke actie dan ook onderneemt. Anders wordt het helemaal een zooitje.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij ook verstandig om eerst professioneel advies te vragen. Ik wilde alleen aangeven dat er twee kanten zitten aan het opzettelijk verzwijgen van informatie waarop de werkgever -misschien- eigenlijk nu al recht heeft. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of er nu al een soort plicht op je rust om van je zwangerschap te vertellen...

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik ga haar morgen inderdaad bellen om te kijken wat zij ervan zegt.
Streber

Leeftijd: 58
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nikita40 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Streber: het gaat mij niet om ontslagbescherming. Ik wil ontslagen worden (dat nou ook weer niet maar ik trek toch aan het kortste eind). Maar ik wil wel omdat ik nu niet kan solliciteren vanwege de zwangerschap, zo lang mogelijk in dienst blijven en er ook een ontslagvergoeding uitslepen.
Dus : de CWI procedure doorlopen, dan pas zeggen dat ik zwanger ben, waarna mijn werkgever waarschijnlijk de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter laat ontbinden. Als ik het nu al ga zeggen, gaat mijn werkgever meteen naar de kantonrechter is de hele procedure nog korter.
Ik zou niet weten waarom het fraude zou zijn, daar er genoeg vrouwen zijn die er pas na 8 weken ofzo achter komen dat ze zwanger zijn. (ben nu 8 weken)

Waar ik op doelde is dat je tijdens de CWI procedure aan het CWI een soort bezwaarschrift (formulier in moet vullen) moet schrijven (althans dat was twee jaar geleden nog zo) dus je ontslag aan moest vechten. Ik weet dat de wet gewijzigd is en dat men zegt dat men zijn uitkering niet op het spel zet als men geen verweer tegen zijn ontslag voert maar ik ben nu eenmaal iemand die het zekere voor het onzekere neemt. Als je dus aan het CWI foute informatie verstrekt (verzwijgen van de zwangerschap) zou het je misschien op het einde nog iets kunnen gaan kosten (als je begrijpt wat ik bedoel) Ik zou er erg voorichtig mee zijn om dingen te verzwijgen die een ontslagbeschermingsgrond opleveren. Uit het oogpunt van het CWI zou het (even heel erg zwart gesteld) kunnen zijn dat ze vinden dat je op het randje van uitkeringsfraude zit.
Ontslagbescherming = baan en dus geen WW uitkering.
Ontslag door het verzwijgen van belangrijke informatie = geen baan en een (mogelijk onterrechte...althans te vroeg ontvangen) WW uitkering. Uit die invalshoek beredeneer ik dus...
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 7:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onze vragensteller heeft sowieso wel redenen om te protesteren Nikita, dat moet je ook altijd doen.

Voor haar is en procedure bij de kantonrechter echter w.s. prettiger, gezien de lengte van het dienstverband. Vanwege de zwangerschap zou het best kunnen zijn dat de CWI het gevraagde ontslag niet verleent.

Nikita, je kunt eventueel t.z.t. (gesteld dat je niet ontslagen wordt en na het einde van het zwangerschapsverlof, hoewel tussentijds natuurlijk ook wel kan, maar niet echt handig zou zijn) zelf ook om ontbinding vragen. Zie 7:685 BW. De kans bestaat dan wel dat je vergoeding lager ligt, maar goed, dat moet je dan maar zien.

Maar de zwangerschap lijkt me in de huidige situatie buitengewoon in je voordeel. Naast dat het natuurlijk hartstikke leuk voor je is! (tenminste... ik hoop dat je dat zo ervaart ...)
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2007 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst even een praktische tip; vraag nu alvast om een zwangerschapsverklaring. Die moet je kunnen laten zien als de werkgever er om vraagt.

Bij ontbinding zal de kantonrechter er ongetwijfeld rekening mee houden dat je nu zwanger bent, maar ontbinden zal ie waarschijnlijk wel. Daarbij is het in dit stadium onhandig nu al te ontbinden omdat dan je zwangerschaps- en bevallingsuitkering straks gebaseerd zullen zijn op je WW. Anderzijds, bij een ontbinding met toekenning van een vergoeding factor 1 (minimaal 8 maanden en maximaal 15 maanden, afhankelijk van hoe de rechter de onderbreking meeweegt) zou ik me daar niet al te druk over maken.

Afhankelijk van hoe snel je werkgever jou weg wil hebben en hoeveel ie er voor over heeft is er mischien ook best te komen tot een voor beide partijen redelijke deal. Bijvoorbeeld ontbinden per ingang zwangerschapsverlof, al dan niet met vergoeding en/of vrijstelling van werk tot die tijd. Of een jaarsalaris mee. Sowieso zal een rechter in een ontbindingsprocedure toch alijd proberen om partijen tot zo'n deal te bewegen.

Met betrekking tot het CWI verhaal; zoals het nu gaat zal CWI waarschijnlijk wel een ontslagvergunning verlenen, alleen mag de werkgever daar dan geen gebruik van maken. In zoverre heeft je rechtshulpverlener dus gelijk, uitgaande van het zolang mogelijk rekken van de procedure bij een werkgever die ook geen redelijke deal wil sluiten.

Ik zou de werkgever vertellen dat ik zwanger zou zijn, maar opensta voor een minnelijke regeling. Je absolute ondergrens zou 8 maanden moeten zijn.

Ik zou in dat geval overigens wel laten ontbinden via de kantonrechter in verband met wat Streber maandag schreef, dat is ondanks de wijzigingen in de WW ten aanzien van verwijtbaar werkloos worden wel degelijk nog een probleem. En natuurlijk draagt werkgever de kosten van beide partijen.

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weer even bedankt voor de reacties!
Even een kort antwoord dan kom ik er later wat uitgebreider op terug. Allereerst is het volgens mij zo, dat omdat het hier om een ontslag om bedrijfseconomische redenen gaat er geen ontslagvergoeding wordt uitgekeerd, ondanks wat sommigen hier zeggen.
Ik heb idd mijn hoop gevestigd op een minnelijke schikking waarbij ik dan wel enige vergoeding krijg van mijn werkgever. Maar ook dat zal er wel niet in zitten. Want het bedrijf heeft (express) er doorheen gejaagd zodat ze nu gebruik kunnen maken van dit excuus bij het CWI.

En tiksimone, ja ik ben er ontzettend blij mee, maar kan er nog niet echt van genieten vanwege andere prive omstandigheden. Ben een beetje op van de zenuwen door dit gedoe.
Maar zodra dit achter de rug is komt het wel goed!
groetjes, Nikita
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds