|
Auteur |
Bericht |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 26 aug 2007 21:13 Onderwerp: |
|
|
hantronics schreef:
Quote: | homo homoni lupus est
Wie weet welke wijsgeer ik hier citeer?
|
Titus Maccius Plautus (<250-184 v.Chr.), Latijns blijspeldichter.
Homo homini lupus est, betekent ‘De mens (is) voor de mens een wolf.'
'De ene mens is voor de andere een wolf.’ ‘Dit kan je op twee manieren opvatten; de enorme pijn die mensen elkaar aandoen tijdens een oorlog, maar ook als teken van hoop, want zolang mensen nog tot inkeer kunnen komen kan een mens nog niet met beest vergeleken worden.’ _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
hantronics
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 50
|
Geplaatst: zo 26 aug 2007 22:29 Onderwerp: |
|
|
OK, en dank,
voor de tweede opvatting "er is nog hoop...." , kan ik geen enkele onderbouwing vinden.
uit de letterlijke grammaticale vertaling en interpretatie kan ik alleen maar afleiden: er is geen enkele hoop op verbetering, en waarom ook, ik zie daartoe geen aanleiding.
dus kunt u uitleggen waarom u stelt dat er nog hoop is? Wat zijn uw gronden en wat zijn de feiten? _________________ Met vriendelijke groet,
mr drs J. (Han) van Wieringen
www.raadsman.net |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 7:52 Onderwerp: |
|
|
@hantronics,
Ik moet je bekennen, het is gegoogled.
Hierbij de bron. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 10:29 Onderwerp: |
|
|
Ik ben (nog) niet overtuigd. Dat voorbeeld van wolven die besluiten wat we gaan eten is een bepaalde opvatting over hoe democratie werkt, en wel een die beter te typeren valt als de autocratie van de meerderheid. Ik hoop nog steeds dat onze democratische rechtsstaat meer is dan dat.
Uiteraard kiezen we voor het algemeen belang. Het probleem is imho juist dat teveel mensen dat niet doen, en menen dat ze 'gewoon recht hebben' op van alles en nog wat.
Verder vind ik het belangrijk voor het goede functioneren van onze staat dat politici zich een beetje beschaafd opstellen en andere bewoordingen kiezen om hun ongenoegen mee te uiten. Dat heeft maar weinig met algemeen belang te maken. Eerder is het een kwestie van fatsoen en gezond verstand. Als politici te zeer tekeer gaan tegen rechters met woorden die een karikatuur maken van hun uitspraken, wordt daarmee hun gezag aangetast en daarmee ook hun functioneren. Uiteraard heeft dat een algemeen-belangaspect: Zonder vertrouwen in zijn rechters kan een democratische rechtsstaat niet fatsoenlijk functioneren. Maar er is hier geen sprake van een belangenconflict tussen particuliere en algemene belangen. Politici kunnen hun ongenoegen prima uiten zonder de heftige termen die afbreuk doen aan het gezag van de rechter. Sterker nog, ze kunnen de wet naar believen aanpassen. Het probleem is juist dat ze het conflict over wat het algemeen belang vergt uitvechten met termen die het een persoonlijk conflict maken. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 10:31 Onderwerp: |
|
|
hantronics schreef: | uit de letterlijke grammaticale vertaling en interpretatie kan ik alleen maar afleiden: er is geen enkele hoop op verbetering, en waarom ook, ik zie daartoe geen aanleiding.
dus kunt u uitleggen waarom u stelt dat er nog hoop is? Wat zijn uw gronden en wat zijn de feiten? |
Als je dat vindt, zijn we dus eigenlijk een nondiscussie aan het voeren. Gesteld dat er geen hoop is, hoeven we ons immers ook niet zoveel zorgen te maken over wat de Afdeling doet. Dan kunnen we net zo goed het model van Hobbes invoeren en er klaar mee zijn. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 13:00 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog even geYahood. Wel interessant. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
hantronics
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 50
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 15:32 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad:
bijvoorbeeld:5.1 De huidige situatie
Als er iets is waarvoor mensen zeggen dat er een overheid nodig is is het wel justitie. Als dat aan de markt wordt overgelaten geldt anders ook hier het recht van de sterkste en krijgen alleen de rijken goede rechtsbijstand. En de rechters zouden niet meer onpartijdig zijn.
Ook dat is weer een vreemde vooronderstelling. Juist in het huidige systeem is er sprake van partijdigheid. De merkwaardige logica van de scheiding der machten is vooral daar merkbaar. De rechterlijke macht maakt namelijk deel uit van dezelfde overheid en wordt betaald met hetzelfde belastinggeld als de rest van de overheid en heeft daarom belang bij de instandhouding van het systeem. In het algemeen stellen rechters de overheid in het gelijk. Ja, zeggen sommige mensen dan, maar het komt ook voor dat burgers in het gelijk wordt gesteld, dus ze zijn wel onpartijdig. Maar dan denk ik 'Ja, als ik alle antwoorden van een examen van tevoren kan inzien en tijdens het examen alle antwoorden weet maak ik ook expres een paar fouten.'
einde citaat.
Ik denk dat Duch eens een tijdje moet proberen als MKB'er zijn geld te verdienen. Je bent 50% van je tijd bezig om instanties van je lijf te houden. _________________ Met vriendelijke groet,
mr drs J. (Han) van Wieringen
www.raadsman.net |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 16:44 Onderwerp: |
|
|
hantronics schreef: | Ik denk dat Duch eens een tijdje moet proberen als MKB'er zijn geld te verdienen. Je bent 50% van je tijd bezig om instanties van je lijf te houden. |
Waarom dat dan? Je hoort mij niet zeggen dat de regelgeving perfect is...
Ik zeg het nog een keer. Het ging mij erom dat Kamerleden zich een beetje inhouden in de manier waarop ze kritiek leveren op rechterlijke organen.
Daarnaast vind ik je laatste reactie buitengewoon merkwaardig. Ik geloof dat we het er met zijn allen wel over eens zijn dat mensen fouten maken en dat rechters en Kamerleden daar geen uitzondering op zijn. Wat jij echter beweert is dat alle rechters partijdig zijn. Uiteraard zou dat in een geprivatiseerd stelsel niet anders zijn (als we even aannemen dat zoiets mogelijk zou zijn, quod non). Zoals ik hierboven al constateerde heb je geen vertrouwen in de overheid. Dat is je goed recht, maar dan is dit dus een nondiscussie. Als je het wilt hebben over of we vertrouwen in de overheid moeten hebben of niet, of over welk overheidssysteem het meest wenselijk is, dan stel ik voor dat je daar een nieuw topic over begint.
Dit topic gaat wat mij betreft over een uitspraak/de uitspraken van de Afdeling en de wijze waarop Kamerleden daarop gereageerd hebben. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
|