Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Te scherpe kritiek Kamerleden op de Afdeling?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben het hier wel over de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De constatering dat we hier met een deels politiek orgaan te maken hebben vind ik wat overtrokken omdat de Afdeling eerder een rechterlijk orgaan dan een politiek orgaan is (er vanuit gaande dat die twee typeringen een zinvol onderscheid bewerkstelligen.

Het ging mij er dus juist om dat politici met modder gooien naar een rechterlijk orgaan en dat mij dat onwenselijk lijkt.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
hantronics

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent dus een mechanische mier.

M.i. is de beslsuitvorming van grote infrastructuurporjecten in NL. vaak veel te snel gegaan, met onvoldoende afweging van kosten en baten: Betuwelijn en HSL- Zijn nog steeds De voorbeelden van de grootheidswaanzinnigheid van V@W.

Overigens MOET niemand in een file staan: alles is een keus.

En verder, ter geruststelling: die weg komt er gewoon, dat willen WE toch met z'n ALLEN?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage Yahoo messenger
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hantronics schreef:

Nee, absoluut niet. Ik begrijp niet hoe u tot die conclusie komt. De titel van het topic is immers te scherpe kritiek en moet een vraagteken erachter. Ik vond dat de staatsorganen onderling met een zeker respect met elkaar om moeten gaan. Kamerleden mogen van mij best stellen dat ze het niet eens zijn met uitspraken van rechters. Het is imho echter niet verstandig al te boude uitspraken te doen over uitspraken van rechters (zoals i.c. het geval was) omdat dat afbreuk doet aan het gezag van de rechter. Immers, als zelfs Kamerleden rechters al niet meer respecteren, waarom zouden burgers dat dan wel moeten doen? Ik heb het dus over fatsoen en respect, en niet over het klakkeloos volgen van alles wat de rechter zegt.

hantronics schreef:
En verder, ter geruststelling: die weg komt er gewoon, dat willen WE toch met z'n ALLEN?

U hebt blijkbaar grote voorspellende gaven. Er waren tegenstanders van het tracé, dus is de stelling dat we dat met zijn allen willen onjuist. Verder blijkt aanleg van de weg in strijd te zijn met het recht en weet ik dus niet zeker of de weg er 'gewoon' komt.

Laatst aangepast door Duch op do 23 aug 2007 14:22, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
hantronics schreef:

Nee, absoluut niet. Ik begrijp niet hoe u tot die conclusie komt.

Duch, volgens mij was dit geen reactie op jouw bericht.

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2007 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hantronics schreef:

M.i. is de beslsuitvorming van grote infrastructuurporjecten in NL. vaak veel te snel gegaan, met onvoldoende afweging van kosten en baten: Betuwelijn en HSL- Zijn nog steeds De voorbeelden van de grootheidswaanzinnigheid van V@W.

Te snel? Shocked Even wat infrastructuurprojecten op een rij qua tijd:
Tweede Coentunnel: ruim 20 jaar, liggen nu beroepschriften bij RvS tegen tracebesluit.
Verlenging en verbreding A4, midden Delftland, project "loopt" sinds de jaren 50. Dus ruim 50 jaar. Omlegging A9 bij Badhoevendorp loopt ook al sinds mensenheugenis. Dan heb je nog de A73, project A2 (ondergronds i Maastricht) Ik denk dat men wel eens wat kordater en voortvarender te werk kan gaan, dat kost veel minder geld en dat wil nog niet zeggen dat er geen goede besluitvorming aan de projecten ten grondslag kan liggen.

groet,
jacq
hantronics

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen heeft gelijk, afhankelijk van de door hem/haar zelf gekozen voorbeelden.

Ik verwijs nog even naar mr. A.Q.C. Tak, een wetenschapper, maar dit is dan weer een specifieke argumentatie methode door mij te verschuilen achter een geaghebbende, om gelijk te krijgen.

In de mierenmaatschappij is het goed dat er respect is voor de rechter. Die maakt i.m.o. weer deel uit van het systeem. Zie maar eens de uitspraken van rechters in de periode 1940-1945.
Marco Knol

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 3:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paul de Krom, die roept wel vaker wat, zeker als het om milieubeleid gaat. Ik kan hem helaas niet serieus nemen aangezien hij met enige regelmaat de grootst mogelijke onzin uitkraamt.
Maar dit terzijde. Als men eens wat creatiever/inventiever zou denken in NL zou het op veel plaatsen best mogelijk zijn om binnen de normen te werken. Helaas gebeurt dat niet.
Zo werken bomen bijvoorbeeld heel goed als fijnstoffilter en wat wil men in Utrecht? Bomen kappen om binnensteeds een rondweg te maken. En dan klagen dat men niks mag vanwege de fijnstofconcentratie. Tsja. Ook fonteinen werken goed. Hoeveel fonteinen staan er langs drukke stadswegen? Waar durft men de heilige koe een halt toe te roepen?
Overigens, wat betreft de A4; volgens mij ligt er al een snelweg tussen Rotterdam en Den Haag, waarom hebben ze er twee nodig?
Met betrekking tot het begrip "niet in betekenende mate" moet natuurlijk wel in het oog worden gehouden dat 1% als 1%van het totaal van 100% niet betekenend is, maar 1% als 33,33% van de norm van 3% dat wel is.
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hantronics schreef:
In de mierenmaatschappij is het goed dat er respect is voor de rechter. Die maakt i.m.o. weer deel uit van het systeem. Zie maar eens de uitspraken van rechters in de periode 1940-1945.

Wat bedoel je hiermee? Je wilt hiermee toch hoop ik niet beweren dat respect voor de rechter een slecht idee is? Uiteraard is grenzeloos respect niet goed, maar voor zover je een vergelijking trekt tussen de uitspraak in kwestie en die gedurende te Tweede Wereldoorlog, gaat die zo mank dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen met de verschillen aanwijzen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een goede structuur van de discussie zou het wellicht nuttig zijn als de deelnemers zich beperken tot deze uitspraak van de Afdeling, de kritiek erop, en wat er verder direct mee samenhangt.

Zo heb ik de indruk dat hantronics met deze uitspraak geen probleem heeft, maar in het algemeen rechters ziet als spreekbuis van de regering. Voor zover ik tijdens mijn colleges bestuursrecht de kritiek van Tak correct heb meegekregen, heeft zij geen betrekking op deze uitspraak van de Afdeling.
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het helemaal met je eens. Juist ook daarom probeer ik helder te krijgen wat hantronics bedoelt. Ik snap het namelijk niet, maar ga er wel vanuit dat zijn opmerkingen bedoelt zijn als algemeen commentaar op kritiek op rechters.

Het ging mij er in eerste instantie om van gedachten te wisselen over op welke wijze parlementariërs commentaar mogen geven op rechterlijke organen. De uitspraken van hantronics lijken goed binnen die kaders te passen. Ik begrijp alleen niet wat hij precies probeert aan te geven, terwijl ik wel het gevoel heb dat hij er een erg uitgesproken mening over heeft.

Voor zover het topic niet gaat over de kritiek van Kamerleden maar over of de Afdeling gelijk heeft, heb ik daar overigens geen moeite mee. Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Voor zover het topic niet gaat over de kritiek van Kamerleden maar over of de Afdeling gelijk heeft, heb ik daar overigens geen moeite mee. Wink

De uitspraak van de Afdeling is in ieder geval een uitzondering op de regel die onderwerp is van dit interview met prof. Tak.
Quote:
Sinds 1994 is het bij de Raad van State niet meer voorgekomen dat een burger op inhoudelijke gronden in het gelijk word gesteld. UM-hoogleraar Twan Tak slaat alarm. "Ik ben zéér pessimistisch. In juridische termen leven we niet in een rechtsstaat, maar in een dictatuur. Ik zie dat niet meer veranderen."

Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah! I got an idea Ik begrijp ineens waar de heftige termen vandaan komen. Very Happy

Vraag is dan wel waarom juist Kamerleden zo heftig tekeer gaan tegen de Afdeling. Wordt met deze uitspraak gebroken met het patroon dat sinds 1994 bestaan heeft?
Marco Knol

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2007 4:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat kamerleden, althans dit kamerlid, zich ziet als een onderdeel van de overheid. En nu ineens, na 12 jaar lang z'n zin te hebben gekregen krijgt ie dat nu ineens niet.

Maar in z'n algemeenheid, kamerleden, of beter gezegd, volksvertegenwoordigers, hebben altijd het recht het hartgrondig oneens te zijn met rechterlijke uitspraken en dat te laten blijken. Alleen moet een rechter nu eenmaal de wet toepassen zoals ie is, hoe krom ook soms.
En als een kamerlid het er niet mee eens; wat let hem of haar een initiatiefvoorstel in te dienen tot wetswijziging? Of om kamervragen te stellen teneinde onduidelijkheden te verhelderen zodat een rechter een volgende keer met die antwoorden rekening kan houden?
Ik als eenvoudig burger heb die mogelijkheid helaas niet.

Overigens heb ik niet zo heel veel uitspraken van de Raad van State gelezen, maar van wat ik heb gelezen wordt ik meestal niet zo heel erg blij. Mijn gevoel zegt dat Tak gelijk heeft.
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2007 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het er (uiteraard) meen eens dat Kamerleden het niet eens hoeven te zijn met rechterlijke organen. De vraag is echter wel op welke wijze ze dat mogen uiten. Ik had de indruk dat de wijze waarop in dit geval op zijn minst ongelukkig was.
hantronics

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik leer van deze discussie dat mijn (voor)oordelen = mening alleen goed overkomen door een onderbouwing met bijvoorbeeld het inteview met hr. Tak.
Dus bedankt voor de link naar het interview.

De kluizenaar in zijn eigen hutje op de hei zal altijd wijken voor het algemeen belang: de snelweg zal er komen, en hij boft dat hij dan nog een vergoeding krijgt voor zijn hutje; maar hij heeft geen keus.
Als ik zo'n casus zie, woningen moeten wijken voor een algemeen belang, dan heb ik ook altijd de neiging om het algemeen belang te stellen boven het individuele. Maar dat is dan m.i. het typische van de mierenmaatschappij, de meeste mensen kiezen voor het algemeen belang als hoogste waarde. Ook ik dus; de gewone man spreekt dan vaak van: het is logisch dat het zus of zo moet....
Wij juristen verlangen wat meer onderbouwing van de belangen en een goede belangenafweging, maar het zit in de mieren-genen om voor het algemeen belang te keizen.

Maar wie bepaalt dan het algemeen belang? Dat is dan toch de meerderheid. En de definitie van democratie? drie wolven en een schaap gaan democratisch beslissen wat ze die avond gaan eten .............
Duidelijk is dat de kluizenaar in zijn hutje de klos is: alle eigedomsrechten en internationale mensenrechten verdragen ten spijt.

Maar of die politicus mag fulmineren tegen de uitspraak???Ook dan zitten we weer met onze opvattingen en normen. Is het in het algemeen belang (dat wij dus als hoogste waarde koesteren), dat de politicus uithaalt naar deze rechter?

Marco schreef:"Ik neem aan dat kamerleden, althans dit kamerlid, zich ziet als een onderdeel van de overheid. En nu ineens, na 12 jaar lang z'n zin te hebben gekregen krijgt ie dat nu ineens niet".

Zo is het en reken er maar op dat de politicus steeds iets zal zeggen waarmee hij het belang van de eigen achterban (de andere twee wolven) zal dienen.

homo homoni lupus est

Wie weet welke wijsgeer ik hier citeer?

Prettige dag verder.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds