|
Auteur |
Bericht |
Sam01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 19:42 Onderwerp: Probleem met verkoop van laptop, koper eist schadevergoeding |
|
|
Hallo,
Vandaag had ik een laptop aangeboden op marktplaats.
Daarop kreeg ik van meneer X een aanbod.
Voor de duidelijkheid zal ik de correspondentie hieronder weergeven, dan is het hele verhaal meteen duidelijk.
Ik bied u euro 800,00
Mvg,
X
Sam01:
Uw bod staat genoteerd, mijn minimale prijs is echter 900 euro.
U heeft gelijk. Indien accoord, kom ik deze vanmiddag bij u ophalen voor Euro 840,00.
Met vriendelijke groet,
X
Sam01:
Mijn ondergrens is 900 euro.
De laptop zit in de verpakking en is er maar eenmaal uitgeweest.
De bon zit er ook gewoon bij, dus er zit nog bijna een jaar volledige garantie op.
Dan vind ik een prijs van 900 euro meer dan redelijk.
Ik heb graag 2 giga ipv 1 g en dat komt extra op Euro 170,-
Daarnaast is deze een Combodrive en geen Superdrive.
Met vriendelijke groet,
X
Sam01:
Mocht u nog interesse hebben, hij mag weg voor 870 euro.
Beste Sam,
Voor 850,= is het oke (ik moet ook nog 80 km rijden)
Met vriendelijke groet,
X
Sam01:
860 euro lijkt mij dan een mooie middenweg.
Als we elkaar dan nabij de Moerdijk kunnen treffen, dan wel.
Met vriendelijke groet,
X
Sam01:
Nee dat gaat niet. In dat geval kunt u hem vanavond op komen halen voor 850.
10 minuten later stuur ik hem dit bericht:
Sam01:
Ik krijg zojuist een hoger bod en hij wordt opgehaald.
Excuses voor het ongemak.
Beste Sam,
Wij hebben samen in de vorige mails een deal afgesloten. Deze deal is namelijk schriftelijk vastgelegd en hiermee neem ik geen genoegen.
Met vriendelijke groet,
X
Sam01:
Beste X,
Hier kunnen we lang over discussieren, daar heb ik geen zin in. Ik heb u uiteindelijk een aanbod gedaan van 850 euro.
Ten tijde van de annulering van mijn kant had u mijn aanbod van 850 euro (nog) niet aanvaardt.
Sorry voor het ongemak en ik wens u nog veel succes bij het zoeken naar een vergelijkbaar product.
Daarna krijg ik een volgend bericht:
Beste Sam,
Mijn bieding was wel door u aanvaard, te meer dat u er mee akkoord ging dat ik voor Euro 860,00 bij ter uwe plekke kon komen halen.
In dit geval heeft het mij veel tijd gekost en zie mij genoopt u een rekening van Euro 100,00 te sturen.
Met vriendelijke groet,
X
Wat moet ik hier nu mee?
Ik heb 10 minuten na mijn eindvoorstel van 850 euro gemailt dat ik niet aan hem wil verkopen. Ik herroep mijn voorstel.
Kan hij zomaar 100 euro eisen. Lijkt mij niet want zoveel tijd heeft hij hier niet aan besteed dat dat 100 euro waard is.
Wie heeft er hier gelijk?
Wat kunnen jullie mij adviseren? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 20:58 Onderwerp: |
|
|
Wat was vóór jouw laatste aanbod de gemiddelde reactietijd?
Als niemand meer had gereageerd, zou hij dan vanavond de laptop kunnen hebben ophalen? Had hij bijvoorbeeld jouw adres al?
Ik neem aan dat hij van mening is dat hij stilzwijgend heeft aanvaard. Op een andere manier zie ik in ieder geval geen aanvaarding van jouw laatst gedane bod. Alle eerdere biedingen zijn steeds komen te vervallen door de daaropvolgende tegenbiedingen.
Of hij stilzwijgend aanvaard heeft lijkt me twijfelachtig, al valt er misschien wel iets voor te zeggen. Uit de tekst van jouw laatste bod valt bijvoorbeeld volgens mij wel op te maken dat jij ervan uitging dat je nu een deal had...
Als hij niet stilzwijgend heeft aanvaard, is het nog de vraag of jouw herroeping geldig was. Dat denk ik wel, een echte termijn voor aanvaarding is niet gesteld (art 6:219 lid 1 BW). En mocht de herroeping juridisch eigenlijk geen effect hebben gehad, een aanvaarding is niet meer gekomen.
Van de 100 euro voor de bestede tijd hoef je je niets aan te trekken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sam01
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 21:03 Onderwerp: |
|
|
Dat artikel had ik ook gelezen inderdaad.
Mijn reactietijd op zijn berichten was iedere keer zo'n 15minuten en zijn reacties waren zeer varierend. Van een paar uur tot half uur.
Hij heeft het inderdaad niet aanvaardt. In ieder geval heeft deze mij niet bereikt.
Ik heb inderdaad geen termijn voor aanvaarding gesteld, dus herroepping zou mogelijk kunnen zijn.
Hij had in ieder geval mijn adres ook nog niet.
Ik kan dus eigenlijk wel aannemen dat het een bluffer is met z'n 100 euro schadevergoeding. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 21:22 Onderwerp: |
|
|
Er zou dus in ieder geval nog een "akkoord"-mailtje zijn gevolgd om naar je adres te vragen en een tijdstip vast te stellen. Ik denk ook niet dat je anders had kunnen stellen dat er stilzwijgend was aanvaard, want na jouw laatste mailtje heeft hij m.i. nog steeds het recht om er alsnog vanaf te zien. Het is in ieder geval niet zo dat jij met jouw bod van 850 euro zijn eerdere bod van 850 euro hebt aanvaard, want dat eerdere bod was al komen te vervallen.
Enige punt is dus de geldigheid van de herroeping. Dat lijkt me wel goed te zitten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sam01
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 22:10 Onderwerp: |
|
|
Dus die 100 euro schadevergoeding is dus niet gegrond.
Ook al was het wel zo, dan was 100 euro niet proportioneel. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 22:38 Onderwerp: |
|
|
Hij zou het op Plas/Valburg kunnen gooien, maar mijns inziens aanvaard je de kans op vruchteloze onderhandelingen zodra je je op marktplaats begeeft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 23:08 Onderwerp: |
|
|
En wie weet is hij ook wel degene met dat hogere bod en probeert hij op deze manier er minder voor te hoeven betalen.
Op internet en vooral ook op marktplaats weet je het gewoon niet altijd....
Ik denk niet dat het zo is hoor, dat hij dezelfde is als van dat hogere bod, maar iemand die 100 euro gaat eisen op zo'n moment klinkt in mijn oren als iemand die dat soort situaties probeert uit te lokken en probeert te profiteren van anderen. |
|
|
|
 |
Sam01
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 9:50 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft mijn persoonlijke gegevens niet eens. Alleen mijn email adres.
Hij stelt dat wij een schriftelijke deal hadden gesloten, maar is via mail wel schriftelijk?
Maar diegene van dat hogere bod is sowieso niet deze persoon.
Hij wil inderdaad profiteren van andere mensen is mijn idee. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 10:36 Onderwerp: |
|
|
Sam01 schreef: | Hij stelt dat wij een schriftelijke deal hadden gesloten, maar is via mail wel schriftelijk? |
Schriftelijk of niet doet er niet veel toe. De mails kunnen als bewijs dienen. Wat de mails bewijzen is een andere vraag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sam01
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 10:41 Onderwerp: |
|
|
Dat is ook zo.
Maar hij heeft in ieder geval mijn gegevens niet eens behalve mijn email adres. Van een gesloten deal was dus eigenlijk geen sprake. Mocht hij die 100 euro willen eisen dan zou hij ook nog eens mijn persoonlijke gegevens moeten hebben. Een email adres is geloof ik geen persoonlijk gegeven. Dus mijn naam zou net zo goed een schuilnaam kunnen zijn.
Ik houd het er maar gewoon op dat het een persoon is die geld voor zijn vakantie nodig heeft en wil profiteren van anderen. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 17:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar hij heeft in ieder geval mijn gegevens niet eens behalve mijn email adres. Van een gesloten deal was dus eigenlijk geen sprake. |
Ik snap deze redenering niet helemaal. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding, daar hebben je persoonsgegevens in principe niks mee te maken. Dat je persoonsgegevens nodig zijn voor de levering doet daar volgens mij niks aan af. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 06 jul 2007 18:41 Onderwerp: |
|
|
E-mail kan inderdaad gewoon als bewijs dienen en wat Marijnp zegt over aanbod en aanvaarding is ook waar.
Alleen kan iemand een aanbod ook weer terug intrekken als het nog niet aanvaard is door degene aan wie het aanbod gedaan is. Als er specifiek een termijn gegeven is waarbinnen iemand moet reageren echter weer niet. |
|
|
|
 |
kenner
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 15:22 Onderwerp: |
|
|
Nou niets aan de hand toch.
U geeft hem een aanbod dat hij hem op mag halen voor 850 euro.
Als hij geen adresgegevens e.d. heeft, dan is het heel leuk dat er een afspraak is, maar op het moment dat hij nog niets bevestigd heeft en er komt een hoger bod lijkt mij het nog steeds mogelijk om met iemand anders te onderhandelen.
Van aanvaarding lijkt mij geen sprake, u groeit met de prijs naar elkaar toe, en uiteindelijk geeft u hem enigszins gelijk door hem op te halen voor 850. Maar hier had hij sowiezo nog een mail op moeten sturen.
Daar komt bij dat 100 zeer buitenproportioneel is, welke kosten heeft hij moeten maken?? Kosten voor internettikken, of heeft hij gewoon abbonnement??
Als hij nu een paar keer heen en weer was gekart met de auto oke.
Ik zou me niet al te druk meer maken, hij heeft immers ook niet om reservering e.d. gevraagd. En het is uw eigendom dus u kan verkopen aan wie u wil. Bovendien trekt u toch netjes uw aanbod terug, nog voordat hij het uberhaupt had kunnen lezen, danwel had kunnen reageren (weet niet hoeveel tijd er zat tussen uw aanbod en zijn "schadeclaim").
Ik zou geen aandacht er meer aan besteden, hij heeft immers geen adresgegevens etc. Dus de kans dat hij ineens bij u op de stoep staat acht ik zeer gering. |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 19:54 Onderwerp: |
|
|
Maar X heeft toch al aangegeven akkoord te gaan bij een prijs van 850. Als je daar na 1 hoger bod van jou kant op ingaat is het toch duidelijk dat deze persoon hiermee akkoord zou gaan?
Dan zou je toch de stelling kunnen verdedigen dat de koper X niet nogmaals een bevestiging hoefde te sturen, maar dat de overeenkomst tot stand was gekomen toen je zijn aanbod aanvaarde? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 15 jul 2007 20:16 Onderwerp: |
|
|
Mirjam28 schreef: | Maar X heeft toch al aangegeven akkoord te gaan bij een prijs van 850. Als je daar na 1 hoger bod van jou kant op ingaat is het toch duidelijk dat deze persoon hiermee akkoord zou gaan? |
Maar dat eerdere aanbod van X is vervallen. X is er niet meer aan gebonden.
Quote: | Dan zou je toch de stelling kunnen verdedigen dat de koper X niet nogmaals een bevestiging hoefde te sturen, maar dat de overeenkomst tot stand was gekomen toen je zijn aanbod aanvaarde? |
Stel dat Sam01 niet had gemaild dat hij intussen een hoger bod had gekregen, maar dat in plaats daarvan X aan Sam01 had gemaild dat hij niet langer geïnteresseerd is in de laptop.
Had Sam01 dan X toch kunnen verplichten de laptop te kopen? Lijkt mij niet. Het is dezelfde vraag, nl. of na het laatste aanbod van Sam01 een overeenkomst is ontstaan.
(Een andere vraag is of Sam01 zijn laatste aanbod kon herroepen. Ik denk van wel.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|