Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 16:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Probleem met verkoop van laptop, koper eist schadevergoeding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn bieding was wel door u aanvaard, te meer dat u er mee akkoord ging dat ik voor Euro 860,00 bij ter uwe plekke kon komen halen.

Zoals X hier al aangeeft, ik vind dit op zich wel een goed argument. Aangezien X al akkoord was gegaan met € 860, zou Sam toch zeker hebben moeten verwachten dat hij sowieso met € 850 akkoord zou gaan.
Best sterk punt, je zou dus kunnen zeggen dat Sam had móeten weten dat X zou aanvaarden als hij de laptop voor een lagere prijs zou verkopen dan X zelf al geboden had.

(Overigens; de koper, X, had op dit punt in mijn ogen de koop niet hóeven te aanvaarden na het laatste aanbod, dat is nou eenmaal het verschil in rechtspositie tussen koper en verkoper. Maar de verkoper had er van uit móeten gaan dat X zou aanvaarden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2007 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Beste Sam,

Voor 850,= is het oke (ik moet ook nog 80 km rijden)

Met vriendelijke groet,
X

Oh, en ik lees nu dit pas. Dan lijkt het me alleen maar nóg duidelijker dat X akkoord ging met € 850 en thuis ophalen. Toen Sam het bod dus deed wist hij dat X zou gaan aanvaarden.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2007 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
X schreef:
Mijn bieding was wel door u aanvaard, te meer dat u er mee akkoord ging dat ik voor Euro 860,00 bij ter uwe plekke kon komen halen.

Zoals X hier al aangeeft, ik vind dit op zich wel een goed argument. Aangezien X al akkoord was gegaan met € 860, zou Sam toch zeker hebben moeten verwachten dat hij sowieso met € 850 akkoord zou gaan.

X beweert dat de bieding van X door Sam01 was aanvaard. Dat klopt in ieder geval niet. De laatste bieding (van X) was "860 euro, elkaar treffen bij Moerdijk". Sam01 verwierp dat bod expliciet. Alle eerdere biedingen waren al komen te vervallen. De zin "In dat geval kunt u hem vanavond op komen halen voor 850." kan dus geen aanvaarding inhouden. Het is dus zelf een aanbod.

Quote:
Best sterk punt, je zou dus kunnen zeggen dat Sam had móeten weten dat X zou aanvaarden als hij de laptop voor een lagere prijs zou verkopen dan X zelf al geboden had.

Dat is een ander punt. Je zegt zelf al dat X niet had hoeven te aanvaarden, dus er is in ieder geval nog geen overeenkomst tot stand gekomen. De vraag is dus: kan Sam01 op dit moment zijn aanbod herroepen?

Tja, ik denk van wel. Het aanbod van Sam01 hield geen termijn voor aanvaarding in. Verder zie ik niet waarom uit het aanbod zou voortvloeien dat het niet meer valt te herroepen.

Aan de andere kant zou ik, als advocaat van X, ook wel kunnen verdedigen dat het bod niet meer herroepen kon worden Wink.

Quote:
(Overigens; de koper, X, had op dit punt in mijn ogen de koop niet hóeven te aanvaarden na het laatste aanbod, dat is nou eenmaal het verschil in rechtspositie tussen koper en verkoper. Maar de verkoper had er van uit móeten gaan dat X zou aanvaarden).

Dat verschil in rechtspositie zie ik hier niet zo. Het lijkt mij hier niet van belang wie koopt en wie verkoopt. Het gaat om een biedingsproces en de rollen van koper en verkoper hadden hier net zo goed omgedraaid kunnen zijn.

Eva schreef:
Toen Sam het bod dus deed wist hij dat X zou gaan aanvaarden.

"Weten" vind ik wat sterk, maar dan nog: er lijkt mij geen rechtsregel te bestaan die zegt dat je een bod niet meer kunt herroepen alleen omdat je "weet" dat de wederpartij het zal aanvaarden.

Eva

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2007 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
"Weten" vind ik wat sterk, maar dan nog: er lijkt mij geen rechtsregel te bestaan die zegt dat je een bod niet meer kunt herroepen alleen omdat je "weet" dat de wederpartij het zal aanvaarden.

Nouja, wat ik ermee bedoel is dat je dan weet, of beter gezegd er rekening mee moet houden, dat áls je dat aanbod doet (als verkoper) dat de koper dan dus zal gaan aanvaarden.

Maar ik ben het er overigens mee eens dat € 100 aan geleden schade mij nogal absurd lijkt!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2007 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij nader inzien denk ik dat er zeker wel wat te zeggen valt voor je standpunt. Misschien kun je zeggen dat de gedane herroeping in strijd was met de redelijkheid en billijkheid op dit moment in de onderhandelingsfase. Misschien had Sam01 moeten wachten tot de 'normale' tijd om te antwoorden voorbij was, bijvoorbeeld. Of misschien vloeit uit de inhoud van het laatste bod voort dat het gedurende enige tijd onherroepelijk was.

Lastige kwestie eigenlijk.

Eva

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2007 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker.

Wat ik nog lastiger vind is het bepalen van de geleden schade, welke maatstaven zou je daarvoor moeten hanteren?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2007 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het bepalen van de schade lijkt het mij van belang of er uiteindelijk een overeenkomst tot stand is gekomen.

Als er wel een overeenkomst tot stand is gekomen, dan moet het positieve contractsbelang worden vergoed. Dat bepaal je door de werkelijke vermogenspositie van de koper na het afketsen van de koop te vergelijken met de fictieve vermogenspositie van de koper wanneer de koop was doorgegaan. Misschien loopt de koper bijvoorbeeld schade op doordat hij niet over de laptop kan beschikken terwijl hij er voor zijn beroep snel 1 nodig heeft (niet zo waarschijnlijk hier, maar het zou kunnen). Verder zou je de prijs die hij voor de laptop zou hebben betaald kunnen vergelijken met de waarde van deze laptop in het economische verkeer, en daarvoor bijvoorbeeld de uiteindelijk hogere koopprijs kunnen nemen. De bespaarde benzinekosten moet je echter weer aftrekken, dus of er dan wat overblijft is de vraag. De kosten van het onderhandelen zouden ook zijn gemaakt als de koop was doorgegaan, dus die kun je niet claimen.

Als er geen overeenkomst tot stand is gekomen, maar Sam01 heeft zich jegens X onrechtmatig gedragen, dan kom ik op het negatieve contractsbelang. Dat zijn dan de kosten die zijn gemaakt, maar ik vraag me af of je dan echt de tijd die het gekost heeft in rekening moet brengen. Dat dit soort onderhandelingen tijd kosten lijkt me vrij normaal; ik denk eerder aan eventueel gemaakte reiskosten of onderzoekskosten. Daar is hier geen sprake zijn. Maar hier twijfel ik wel.

Is er uiteindelijk een overeenkomst tot stand gekomen? Op het moment van herroepen m.i. nog niet. Maar als we aannemen dat op dat moment niet herroepen kon worden, lijkt mij het eerstvolgende mailtje een aanvaarding van het nog staande bod in te houden. Dus het positieve contractsbelang.

In plaats van het onderscheid wel/geen overeenkomst, moet je misschien eigenlijk kijken naar fase 2 of fase 3 van Plas/Valburg. De vraag is of X op het moment van het afbreken gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat er een overeenkomst gesloten zou worden. Dat lijkt in deze situatie op hetzelfde neer te komen als de vraag of herroeping op dat moment mogelijk was. Want als herroeping op dat moment mogelijk was, dan had X met die mogelijkheid rekening moeten houden en mocht hij er nog niet op vertrouwen dat hij de laptop zou kunnen kopen.

Als ik Plas/Valburg correct toepas, betekent dit dat het er niet toe doet of de reactie van X op de ongeldige herroeping een aanvaarding inhield. De onderhandelingen bevonden zich immers al in fase 3, dus positief contractsbelang.

Als het herroepen van Sam01's laatste bod wel mogelijk was, dan kun je je afvragen of je in fase 2 zat. Ik denk het niet... het herroepen was dan gewoon rechtmatig, en bij dit soort onderhandelingen moet je er volgens mij altijd rekening mee houden dat het op niets kan uitlopen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds